"Sub conducerea dumneavoastra (cred ca este corect sa spun asta), Romania nu a aplicat nici relaxare cantitativa -cum au facut SUA sau Marea Britanie, nici stimulare pe latura de investitii publice- cum au facut Germania sau Franta in 2009, de exemplu). Totusi, sub ochii dumneavoastra se fac excese in cheltuielile de achizitii publice si in cele de investitii - fara ca asta sa aiba ceva de-a face cu cresterea economica. Cereti infiintarea unui departament specializat cu analiza randamentului investitiilor publice si sa fie finantate doar acelea care au randament mai mare decat rata dobanzii la care ne imprumutam. Nici macar fondurile europene nu sunt o garantie a relansarii eocnomice daca sunt deturnate de grupuri de interese", scrie Liviu Voinea intr-o scrisoare deschisa adresata sefului FMI Christine Lagarde si sefului misiunii Fondului in Romania, Jeffrey Franks, document remis HotNews.ro.

Foto:

"Va rog sa clarificati contributia politicilor recomandate de dumneavoastra la cresterea economica din 2011. Cum ati sprijinit exporturile si agricultura, domeniile care au dus economia inainte in 2011? Joseph Stiglitz spunea ca uneori economia isi revine nu datorita, ci in pofida politicilor publice. Dar nu isi poate reveni la infinit", sustine Voinea.

Reducerea deficitului bugetar- laudabila ca intentie- nu se poate face sustenabil decat pe baza cresterii economice, ale carei beneficii sa fie mai bine administrate decat in trecut. Dumneavoastra va propuneti insa reducerea deficitului bugetar ca scop prioritar in sine si vreti sa atingeti acest obiectiv doar prin reduceri de cheltuieli. In acest fel nu veti reusi decat sa limitati perspectivele de crestere economica si, pe termen mediu, sa adanciti deficitul bugetar.

Cand si unde contractia fiscala poate fi expansionista? Raspunsul corect este atunci cand investitiile private inlocuiesc scaderea cheltuielilor publice. Dar acesta nu este cazul in Romania, fluxurile de investitii straine directe scazand in 2011 chiar sub nivelul din 2003.

  • Clarificati care este nivelul real al deficitului bugetar

De altfel, va rog sa clarificati care este nivelul real al deficitului bugetar. Luati in calcul deciziile definitive ale instantelor de judecata impotriva statului roman (indiferent daca aplicarea lor a fost amanata, ele reprezinta un angajament de plata), luati in calcul programul de constructie de drumuri judetene (care vor fi platite incepand din 2013, deci tot un angajament de plata reprezinta), luati in calcul arieratele si toate formele de deficite quasi-fiscale, si spuneti-ne la cat se ridica deficitul bugetar cu adevarat.

  • Cota unica a esuat lamentabil: nu a redus birocratia, nu a crescut veniturile bugetare si nu a stimulat oferta (ci doar cererea, o perioada)

O reforma bugetara nu este completa fara o reforma fiscala. Taxele pe proprietate trebuie sa creasca, pentru a aduce incasarile (de la 0,7% din PIB) catre media europeana (de 3% din PIB). Declaratiile de avere si de venit trebuie generalizate. Introduceti impozitarea progresiva, asa cum exista la dumneavoastra acasa. Cota unica a esuat lamentabil: nu a redus birocratia, nu a crescut veniturile bugetare si nu a stimulat oferta (ci a stimulat cererea, o perioada).

Si mai ales nu va fie frica de masuri de stimulare fiscala. Analiza economica arata ca scaderea contributiilor de asigurari de sanatate este pozitiva pentru buget, mai ales daca este insotita de cresterea salariului minim. Eliminati sistemul de pensii private obligatorii, care este responsabil de 15% din deficitul bugetului de pensii. Daca masurile de austeritate au dat roade, atunci nu mai aveti nevoie de TVA la 24%. Daca nu au dat roade, atunci admiteti ca este nevoie de schimbarea opticii de lucru. Faceti din cresterea ocuparii (atentie, rata ocuparii este foarte scazuta, desi somajul nu este mare) prioritatea dumneavoastra, in scopul stimularii cresterii economice. Doar asa veti putea reduce sustenabil si deficitul bugetar.

Descarca si citeste varianta originala a scrisorii (in limba engleza) in atasament.