Cristian Sima a discutat online despre viitorul economic al UE. Ce efect au asupra Romaniei deciziile de la Bruxelles?

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 26 octombrie 2011, 19:03 Economie | Finanţe & Bănci

Cristian Sima
Foto: HotNews.ro
Ce se va intampla cu euro dupa deciziile liderilor Uniunii? Poate fi Eurolandul salvat in forma actuala? Cum va resimti leul si economia romaneasca impactul deciziilor luate la nivelul conducerii UE? Cine si de unde vor fi platite sumele uriase care sunt puse in joc pentru salvarea ideii de Uniune? Urmeaza o noua recesiune? Cristian Sima, presedintele Sibex, a discutat online cu cititorii HotNews.ro.

  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei nu vom aproba comentariile care nu contin intrebari, nu se refera la tema anuntat sau constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   



Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 ek23

    Nu este evident esecul monedei comune generat de tragedia comunelor la nivel de deficite - statele sudice inflationiste parazitand state ca Germania?
    De ce cramponarea cu moneda comuna si de unde stringenta necesitatii Uniunii? Liberul schimb este sufocat de birocratia gigantica a UE - tot mai apropiata de cea sovietica. UE a fost deturnata de socialisti de la scopurile initiale.

    [ idei dezvoltate de Philipp Bagus - The Tragedy of the Euro - http://www.amazon.co.uk/dp/1908089326/ref=as_li_qf_sp_asin_til?tag=wwwphilippb0c-21&camp=1406&creative=6394&linkCode=as1&creativeASIN=1908089326&adid=1V5QVXBWC2BBYFM5SRM3&&ref-refURL=http%3A%2F%2Fwww.philippbagus.com%2F%3Fq%3Dnode%2F37 ]

    • Cristian Sima

      Chiar daca moneda euro a fost creata fara o politica fiscala comuna este foarte greu de a ne reintoarce la vechile monezi. Uniunea monetara a plecat gresit din start si va fi foarte greu sa o corectam din mers.

  • Întrebarea nr. 2 matei

    Care este "worst case scenario"?
    Cat la suta: inflatie, diminuare a exporturilor, micsorare a capitalului venit din vest.

    • Cristian Sima

      Cel mai rau caz a fost spus ieri de dna Merkel in Bundestag. " Pacea Europei nu este garantata . Daca euro cade, Europa va cadea".

      Odata cu ceea ce s-a hotarat ieri prin delimitarea totala a BCE de problema Greciei, Italiei si Spaniei, pericolul inflationist a scazut considerabil. Cel mai mare pericol la masurile energice si bune de ieri este acum recesiunea in Europa datorata planurilor de austeritate. Acest lucru se va vedea abia peste sase luni. Ceea ce putem remarca astazi este scaderea drastica a PIB-ului grecesc dupa doar cateva luni de la implementarea planurilor drastice de austeritate.
      Ideal ar fi ca regulile fiscalitatii sa fie aceleasi in toata Europa desi e greu de crezut ca o tara ca Irlanda, cu fiscalitate redusa, ar mai putea reusi o crestere economica in aceleasi conditii cu Germania. Nu putem cere acelasi tip de benzina in toate motoarele economiilor tarilor europene intrucat fiecare tara are un numar diferit de pistoane.

  • Întrebarea nr. 3 matei_parvu@engineer.com

    Pe termen mediu( 6 luni) si lung(1-3ani) credeti ca mai poate exista viitor pentru moneda euro?

    • Cristian Sima

      Evident astazi euro are un viitor. Intrebarea este daca va fi roz sau sumbru. Dupa umila mea parere sansa de a salva moneda europeana este de a reusi un buget unic european cu un singur ministru de finante. Polonezul Rostowski ar fi candidatul ideal. Mai exista varianta inflatiei astfel incat toti sa platim egal greselile grecilor, portughezilor si irlandezilor dar dupa intalnirea de ieri, Germania s-a opus radical.

  • Întrebarea nr. 4 Victor

    1. De ce este nevoie ca economiile sa functioneze an de an cu deficite bugetare ? Oricum plata datoriilor se face tot de la buget asa ca fara o crestere anuala a procentului deficitului putem doar vorbi despre o rostogolire a lui (cu costuri) si nu de un ajutor real pentru economie.
    2. De ce este nevoie de fonduri speculative ? Cu ce ajuta ele economia reala, pe termen lung ?
    3. Este bine ca China sa participe masiv la un fond de urgenta european ?

    • Cristian Sima

      1. Pentru ca o tara,ca si dumneavostra, are nevoie de imprumuturi pentru a se dezvolta. Ganditi-va ce ar insemna sa va interzica cineva sa luati orice fel de imprumut. Deficitul bugetar este acelasi lucru ca si creditul luat de o companie privata.
      2. Ce intelegeti prin fonduri speculative? Se spune ca orice speculatie nereusita devine o investitie pe termen lung. Nimeni nu poate sti in momentul deschiderii daca o speculatie va fi castigatoare.
      3. China nu face nici un fel de gest caritabil ajutand EFSF. Si in cazul titlurilor de stat americane, pe care China le detine in abundanta, si in cazul titlurilor de stat europene, China e obligata sa continue sa cumpere pentru a nu ajunge sa fie tunsa cu 50% in momentul unui default al unei tari europene. China e pe un drum fara intoarcere. Daca nu ajuta Europa, va participa la pierderi. Daca ajuta Europa, s-ar putea sa piarda si mai mult.

  • Întrebarea nr. 5 Peter Badesco

    Domnule Sima, cum credeti ca va evolua Fondul Proprietatea in viitorul apropiat ( sa zicem 2/3 ani ) si pe termen lung ( 8/10 ani ) . Este posibil ca o companie care face parte din Fond sa poata face 'cadou' statului Roman suma de 400 milioane de dolari, astfel pagubind investitorii de dividentele cuvenite,..? Ce parere aveti ,..?,..ce spune o astfel de actiune unor eventuali investitori romani,..? va multumesc , Peter Badesco

    • Cristian Sima

      Din pozitia de PDG la Sibex nu va pot raspunde la aceasta intrebare.

  • Întrebarea nr. 6 mar

    E aproape sigur ca bancile vor fi salvate de la faliment. Dar eu nu cred ca poate exista o criza fara falimente, unele rasunataoare. De aceea, intrebarea mea este urmatoarea: in ce sector economic credeti ca vor aparea primele falimente importante?

    • Cristian Sima

      Aveti dreptate, selectia naturalaeste cea mai buna solutie in timpul oricarei crize. Nu a existat selectie naturala nici in 2008 in criza subprime, nici astazi. Din dorinta de a-i salva pe toti exista riscul sa-i omoram pe toti. Nu avem decat sansa de a fi optimisti si a spera ca nu se va intampla asa.

  • Întrebarea nr. 7 default

    Care este parerea Dvs in legatura sansele ca aurul sa redevina moneda? Avand in vedere ca, de-a lungul intregii istorii monetare, nici o moneda fiat nu a rezistat mai mul de 45 de ani.

    • Cristian Sima

      Nu cred ca aurul poate sa redevina moneda. Am avea nevoie de un pachet de acrduri tip Bretton Woods dar in nici un caz nu ne putem intoarce la etalonul aur.
      Va contrazic. Dolarul exista de peste 200 ani fara nici un fel de stabilizare.

  • Întrebarea nr. 8 nelu

    Cine plateste ? Nume de persoane ori companii Cine scoate bani din buzunar ?

    • Cristian Sima

      Toti vom plati. Pe dvs va intereseaza mai mult cine nu plateste dar nu stiu sa va raspund la aceasta intrebare. Evident proportia in care toti vom plati nu va fi nici echitabila si nici morala. Dar cand a fost asa?

  • Întrebarea nr. 9 mike

    decizia de azinoapte a liderilor europeni a reusit se pare sa calmeze pietele cat de cat , situatia se va normaliza de acum inainte sau tot in nesiguranta o sa continuam ?

    • Cristian Sima

      Decizia de ieri noapte a calmat momentan pietele pentru ca:
      1. S-a exclus total solutia inflationista.
      2. Exista un lider incontestabil si forte al UE in persoana dnei Merkel. Germania este actualmente liderul incontestabil si momentan este bine asa. Daca prin masurile de ieri vom reusi si o crestere economica in Europa, vom putea respira usurati. Calea pana acolo este lunga si plina de orgoliile celor 27 tari europene. Cei 27 ar trebui sa renunte mai intai la orgolii si dupa aceea chiar la suveranitate. Nu stiu daca o vor face.
      S-ar putea ca peste 4 ani, la intalnirea celor 27, niciunul dintre actualii lideri sa nu mai participe desi, daca masurile vor avea succes doamna Merkel va fi cu siguranta acolo.

  • Întrebarea nr. 10 david

    daca in europa criza are un motiv demografic ,si acum am descoperit acest lucru, care este solutia sa isi revina economia ?
    de unde sa luam bani pt. asistati si bugetari, daca cei care aduc profit sint tot aceiasi sau mai putini.?
    cu toate ca pensionari se pling mereu, eu cred ca cele mai mari sume blocate in banci sint tocmai la acestia , la fel este si cu proprietatile .
    deci, numai aceste doua surse de afaceri sint blocate de oameni care nu le folosesc.
    acesti oameni au devenit proprietari acestor surse nu printr-o economie de piata, deci ei nu stiu ca ,,averile,, lor pot bloca economia daca nu se pun in miscare. mai mult ele isi vor pierde din valoare.

    • Cristian Sima

      De peste 100 ani Germania a avut problema lebensraum. China si India au aceiasi problema. Spatiu excedentar gasim doar in Rusia, SUA, America de Sud. Speranta de viata la nastere a crescut si ea exponential odata cu dezvoltarea medicinei. Globul a ajuns acum cateva zile la 7 miliarde de locuitori. Daca dorim sa traim cu totii si in pace ar trebui sa devenim altruisti si sa acceptam un nivel de trai mai scazut decat cel actual pentru a permite tuturor sa traiasca. Ideea mi se pare insa utopica.

  • Întrebarea nr. 11 benta

    1.fiscalitate comuna in toate tarile UE aplicata la fel se va face vreodata?
    2.urmeaza o criza bancara de proportii in zona EURO sau e o banuiala?
    3.daca trecem la moneda Euro va fi mai bine sau mai rau pentru noi?
    Multumesc

    • Cristian Sima

      1. Daca nu se va face, euro va disparea.
      2. Suntem intr-o criza de lichiditati, bancile stau mult mai bine decat in 2008. Daca se va pune in practica solvabilitatea bancilor la 9% lucrurile vor merge mai bine desi bancile vor avea profituri mai mici.
      3. Daca am trece acum la moenda euro sunt convins ca ar fi mai rau. Mai tarziu, vom vedea Sunt de acord sa renuntam si la suveranitate dar nu la posibilitatea de a decide politica monetara si fiscala la Bucuresti. Daca vom intra in Euro peste 10 ani vom fi mai rau decat sunt grecii astazi. Este o parere personala si o argumentez prin faptul ca poporul roman nu are nici un fel de educatie fiscala, finaciara si nu va putea respecta reguli stricte impuse de Bruxelles. De peste 60 ani nu facem altceva decat sa fentam regulile.

  • Întrebarea nr. 12 Alexandru

    Va salut,

    As avea urmatoarea intrebare:

    Mai credeti in valoarea adaugata de burse in lumea globalizata ? Adica mai pot ele contribui la acumularea de capital pe termen mediu-lung ?

    (adresez intrebarea datorita perceptiei care indica orientarea pe termen foarte scurt a majoritatii investitorilor. Comunicatiile globale in timp real permit aproape oricarui investitor, de oriunde, sa plaseze ordine pe aproape orice bursa de valori. In plus, trading-ul realizat integral de computere nu mai e de mult o noutate)

    • Cristian Sima

      Bursele nu vor disparea. Asa cum piata din Venetia exista si astazi dupa 1000 ani nici pietele financiare nu vor disparea. S-ar putea insa sa tranzactionam in viitor mai putine actiuni si titluri de valoare si mai multe marfuri. Ele vor ramane barometrul economiilor mondiale. Din pacate Romania nu are o bursa competitiva astazi.Nici SIBEX si nici BVB nu pot fi numite burse. Ideal ar fi ca statul, CNVM, brokerii, eu, domnul Farmache si MAI ALES INVESTITORII sa se aseze la o masa rotunda si sa schimbe radical situatia actuala. Sunt gata sa organizez o astfel de intalnire. Romania este o tara cu 20 milioane locuitori si cu doua burse albaneze. Avem nevoie sa fim competitivi si in domeniul financiar. Polonia a ajuns un exemplu de economie in Europa in primul rand datorita bursei de la Varsovia. Avem 3 depozitare-BVB, SIBEX si BNR -dar tranzactiile lipsesc cu desavarsire.
      Continui sa sper ca cineva cu putere de decizie va citi acest mesaj.

  • Întrebarea nr. 13 Sorin IONESCU

    Ce viitor are piata de capital autohtona?Pe termen scurt, mediu si lung.Enumerati 5 (cinci) masuri pe care le considerati necesare pentru dezvoltarea BVB si Bursei de la Sibiu?Va multumesc...

    • Cristian Sima

      Viitorul pietei de capital depinde 100% de oamenii care o conduc. Daca acesti oameni vor fi transparenti si cinstiti, peste 5 ani am putea vorbi de o piata de capital la nivelul celei poloneze.
      Cinci masuri:
      1. Toate privatizarile sa se faca prin cele doua burse lasand concurenta libera.
      2. Piata secundara a titlurilor de stat sa se mute pe cele doua burse. Depozitarul SaFIR, Depozitarul Central si Depozitarul Sibex sa se uneasca intr-o prima faza.
      3. Sa se inaspreasca pedepsele pentru orice fel de manipulare a pietei de capital.
      4. Comisarii CNVM sa fie alesi de investitori din randul speculatorilor cu experienta. Reamintesc faptul ca primul sef al CNVM-ului american a fost Joe Kennedy.
      5. Depozitarele, casele de compensare si bursele sa se uneasca intr-o singura structura si apoi sa se uneasca cu Bursa de la Varsovia, actualmente o idee utopica care totusi are ceva sanse de izbanda.

  • Întrebarea nr. 14 mr

    Cu aceasta ocazie ne-am trezit ca nu prea mai avem capital romanesc bancar. Nu ar fi cazul ca sa majoram capitalul CEC (oferta publica vanzare pachet minoritar) ?

    • Cristian Sima

      Capitalul romanesc ar trebui pus in pastrare pana la momentul in care vom avea ocazia sa cumparam banci straine pe nimic. S-ar putea ca acest moment sa nu fie foarte indepartat.

  • Întrebarea nr. 15 gabi

    Domnule Sima, va pun o intrebare care v-ar putea parea infantila, dar am nevoie sa inteleg "babeste" :daca azi cumpar obligatiuni grecesti de pe piata, la o valoare nominala de 100 de euro, cu pretul pietii de 22 de euro, cui le voi putea vinde cu 50 de euro? Sau la scadenta imi vor fi platiti de catre statul elen 50 de euro?

    va multumesc

    • Cristian Sima

      Nu stiu detalii si nu cred ca ieri seara au fost decise. Din ceea ce am inteles, pentru 22 euro platiti azi veti primi 15 euro si 35 euro reprezentand o bucata de hartie drept titlu de stat grecesc cu scadenta la 30 ani si cu dobanda de 6%.

  • Întrebarea nr. 16 Ovidiu

    Domnule Sima, dvs. ati recomandat cu tarie la inceputul crizei inchiderea creditelor in cazul in care exista lichidati, cand existau comisioane de rambursare anticipata de 2-6%. Cei care v-au urmat sfatul nu au avut decat de pierdut, sunteti de acord cu mine? Creditarea s-a scumpit intre timp, rambursarea anticipata a devenit gratuita, etc .
    Cei care si-au pastrat capitalul au putut achizitiona in aceasta perioada imobile, etc la preturi foarte bune.

    • Cristian Sima

      Eu nu recomand credite pentru speculatii imobiliare sau de alta natura. Personal nu am niciun credit. Daca dumneavoastra ati cumparat imobile cu acel credit la preturi foarte bune, va recomand sa incercati sa le vindeti astazi macar la pretul la care l-ati cumparat. Orice credit trebuie sa fie precedat de o analiza la rece a investitiei pe care vreti sa o faceti, indiferent daca sunteti companie sau persoana fizica. Companiile nu pot trai fara credite, persoanele fizice da. Eu sunt un astfel de exemplu.

  • Întrebarea nr. 17 M. Constantin

    Daca de aproape 70 de ani intro parte si peste 20 in alta intelighentia politica judeca si condamna horror-planet-urile savirsite in numele crizei de rasa sau de clasa cum sa intelegem ca iesirea din actuala criza depinde fatalmenta -cel putin in Europa- de prestatia in tehnologie a Germaniei si de aportul in resurse al Rusiei?

    • Cristian Sima

      Nu inteleg intrebarea.

  • Întrebarea nr. 18 george

    Buna ziua,
    Am si eu 2 intrebari:

    1. Toata lumea vorbeste de cele 1000 mld ale fondului de salvare, dar nu am vazut nicio mentiune de unde vin banii. Aveti idee care este sursa lor?

    2. Ce parere aveti despre ideea cum ca sursa problemelor societatii occidentale o reprezinta sufragiul universal, care indeamna la populisme si alocare nerationala a resurselor?

    • Cristian Sima

      1. EFSF mai are disponibil 290 miliarde euro. 250 de miliarde vor fi folosite cu levier de 4 si astfel se ajunge la cifra de 1 trilion. Capitalizarea bancilor prin efect de levier este foarte periculoasa, la fel ca si jocul la bursa cu margine mica. Cei 250 miliarde euro apartin contribuabililor din cele 17 tari cu moneda euro.
      2. Va voi da un citat din W. Churchill: " Democratia este cea mai proasta forma de guvernamant dar mai buna decat toate cele care au fost deja incercate". Populismele care functioneaza la noi nu functioneaza si in Germania datorita diferentelor culturale. Populismul functioneaza foarte bine atunci cand nivelul cultural este foarte scazut ( vezi India).

  • Întrebarea nr. 19 MariusP

    Buna ziua,

    1. Credeti ca se poate ajunge la o criza de asemenea proportii in Europa incat sa determine firmele cu capital strain sa plece din Romania (sau sa ajunga sa le tina "la pastrare" asteptand vremuri mai bune)?

    2. Credeti ca intr-o asemenea situatie, am putea ajunge in Romania sa avem somaj de 20 - 30 % sau chiar mai mult, pe fondul migrarii capitalului strain si concedierilor din sistemul bugetar pe care guvernul ar fi nevoit sa le faca? (Se stie ca altfel nu vor face concedieri masive, decat daca vor ajunge efectiv sa nu mai aiba bani sa plateasca salariatii din sistem.)

    • Cristian Sima

      1.Capitalul strain va cauta locuri propice pentru a obtine profit.
      2. Un somaj de 20% ar fi folositor in Romania. Somajul romanesc este sub somajul german ceea ce descurajeaza concurenta pe piata muncii.

  • Întrebarea nr. 20 OM

    1.Tot mai multe voci se alatura scenariului in care Germania va inlocui moneda euro cu marca.Vedeti posibil acest scenariu ? In acest caz ce se va intimpla cu moneda euro, cine va mai fi interesat sa o sustina ?
    2. Ce parere aveti despre leu ? Este o investitie mai sigura decat euro la aceasta ora ?
    3. Daca as investi in aur, chf si bonduri de stat ale Germaniei credeti ca este cea mai sigura investitie pe termen mediu ? Credeti ca peste 3 ani as fi pe plus cu o astfel de investitie ?

    • Cristian Sima

      1. Germania poate sa inlocuiasca euro cu marca doar pe teritoriul Germaniei. Ar fi o prostie, nu ar mai exporta nimic.
      2. Nu pot sa va raspund la aceasta intrebare.
      3. Daca as fi sigur ca am raspunsul la intrebarea dumneavoastra as cumpara aur, CHF si bunduri. Din nefericire nimeni nu are bula de cristal. Eu sigur nu am aceasta pretentie.

  • Întrebarea nr. 21 csabi

    Buna ziua.
    D-l Sima odata ati afirmat la un post tv ca,daca se elimina cash-ul atuncea se elimina si evaziunea fiscala.Ce parare aveti ,acest lucru chiar vor politicieni?

    • Cristian Sima

      Reducerea masei monetare M0 va reduce automat si evaziunea fiscala. Suedia e un exemplu. Politicienii au putine carduri.

  • Întrebarea nr. 22 marius

    buna ziua,

    stiu ca pe alte piete de capital europene (de exemplu, LSE), companiile publica si acorda dividende trimestriale.

    politica de dividende este nu doar anuala, dar si extrem de imprevizibila in Romania.

    sustineti ideea introducerii unui cod de guvernanta corporativa la care companiile listate sa trebuiasca sa adere si care sa prevada, printre altele, si o politica de dividende *opozabila*?

    • Cristian Sima

      In Romania dividendele se acorda prin actiuni gratuite. Este o forma voalata si cinsita de evaziune. Daca va dau actiuni gratuite va trebui sa va gasiti un cumparator care sa vi le transforme in cash. Politica de actiuni gratuite este raspandita doar in Romania datorita lipsei de lichiditati a firmelor. Altfel spus, castigam pe hartie dar nu avem cash.

  • Întrebarea nr. 23 Dedalus

    Am o singura intrebare:

    Cine va salva fondul de stabilitate european peste cativa ani?

    • Cristian Sima

      Fondul European de Stabilitate este compus din banii contribuabililor.

  • Întrebarea nr. 24 darius

    din presa inteleg ca vom avea inflatie in zona euro. cum va afecta aceasta cursul leu/euro? ar fi recomandabil sa schimbam creditele din euro in lei?

    • Cristian Sima

      Din pozitia de PDG la Sibex nu pot sa va raspund la aceasta intrebare.

  • Întrebarea nr. 25 balmiren

    Buna ziua domnule Sima,

    1. In cazul in care bancile mama din Grecia dau faliment sau sunt nationalizate, cum vor fi afectate bancile fiica din Romania? Va fi nevoie de interventia statului roman, sau cle din Romania sunt sustenabile prin forte proprii? Are statul roman puterea sa le sustina?

    2. In cazul in care am economiile in EUR, ar fi indicata conversia lor in USD? La ce prag? Cel actual de 1,40 este unul bun?

    3. Dar in cazul economiilor in lei? Ce recomandati?

    Multumesc!

    • Cristian Sima

      Bancile grecesti din Romania sunt solide insa, nicio banca din lume nu poate face fata unei avalanse de retrageri. Statul roman are capacitatea de a nationaliza banci straine, nu stiu daca are si un plan. Momentan nu e cazul sa vorbim despre asa ceva.
      2, 3- nu pot sa va raspund la aceste intrebari.

  • Întrebarea nr. 26 Serban

    Buna ziua

    S-a hotarat recapitalizarea bancilor din zona euro.
    De unde vor provenii banii pentru aceasta capitalizare?
    Sa ne asteptam la o devalorizare a leului in raport cu EUR?
    Ce se va intampla cu raportul de schimb dintre USD si EUR?

    • Cristian Sima

      Recapitalizarea bancilor se va face din cei 250 miliarde din EFSF cu levier 4. Nu pot sa va raspund la celelalte intrebari.

  • Întrebarea nr. 27 Ifrim

    In mod evident s-a tratat un "efect si nu o cauza", adica s-a coafat situatia.

    Care credeti ca este adevarata cauza a crizelor financiare ?
    Evident in functie de reaspunsul dvs. ar trebui sa se insinueze natural si un raspun logic.

    Care credeti ca este cauza datoriilor suverane ?

    Care este cauza comuna al celor doua tipuri de criza ?

    Ce este de facut, ca sa se realizeze un sistem financiar sanatos, inteligent / adaptabil, cerintelor evolutiei societatii ? ... in ansamblu (la nivel global) ...pentru Europa ... pentru Romania ... pentru fiecare dintre cele 8 Regiuni de dezvoltare...

    Din punctul meu de vedere solutii sunt... mai trebuie si intelegere si vointa politica... Ce parere aveti ?

    • Cristian Sima

      Cauza principala este lacomia.
      Lacomia si goana dupa profituri a bancherilor a generat criza subprime. Lacomia si populismul guvernantilor a generat criza datoriilor suverane. Daca as sti cum sa realizez un sistem financiar mondial sanatos as fi laureat al premiului Nobel pentru economie. Daca dumneavoastra aveti solutii viabile, aveti o sansa la Nobel.

  • Întrebarea nr. 28 Florin Radulescu

    Vreau sa ma lamuriti daca briefly chestia asta cu datoria Grecia se poate zice asa:
    In loc ca UE sa dea direct cei 50% Greciei, UE declara ca bancile/creditorii iarta Grecia de 50%, dar bancile nu pierd nimic fiind compensate direct de guvern pt pierdere.
    Ca exprimare politica e mai bine asa, dar pana la urma este ca si cand UE a dat direct Greciei cei 50%
    Sau este alta subtilitate aici? -asta e intrebarea
    Multumiri Neatza

    PS Complimente, doar hotnewsul (din nu stiu cata agentii internationale-reuters, bbc etc) a transmis direct online cele dela Brusswel

    • Cristian Sima

      Bancile vor fi recapitalizate nu recompensate de stat. UE va detine astfel actiuni la aceste banci. Problema mare a bancilor este ca o pierdere de 50% nu activeaza si exercitarea asigurarilor pe care acestea le-au facut in cazul de default al Greciei. Bancile doresc ca la pierdere sa participe si asiguratorii. Detaliile vor veni mult mai tarziu.

  • Întrebarea nr. 29 Stefan

    Buna ziua Domnule Sima,
    As dori sa raspundeti urmatoarelor intrebari:
    1. Este considerat acest haircut al datoriei grecesti un eveniment declasator pentru CDS-urile grecesti?
    2. De ce doar o parte dintre detinatorii datoriei participa la acest haircut?
    3. In ipoteza ca acest lucru se poate intampla in orice tara, deci si in Romania, cat de sigure mai sunt fondurile de pensii private?

    Va multumesc,
    Stefan

    • Cristian Sima

      1. Odata pierderile sumate, CDS-urile grecesti vor scadea.
      2. Orice detinator de titluri de stat grecesti va pierde cel putin 50%.
      3. Nimic nu e sigur pe lumea asta. Exista fonduri de pensii care au dat faliment. ( vezi cazul Enron).

  • Întrebarea nr. 30 revelare

    taie unora dtoriile, iar altora salariile si pensiile?
    Sunt de acord ca Grecia trebuie ajutata, dar poate fi un moratoriu pt o parte a datoriei, o amanare a ei, o prelungire sistemica a perioadei de rambursare.
    Dar unii strnag cureaua, iar altii sunt iertati?
    Calatoresc de 8 ani in Grecia, stau intre greci, nu doar vizitez muzee si ma dau un barci, si ma intrebam cand se va sparge "buba". Acum s-a spart, dar vad iau fortat de la altii "organe" si le transplanteaza la greci.

    • Cristian Sima

      Grecilor li s-au taiat si datoriile, si salariile, si pensiile si chiar viitorul. Cel mai mult vor avea de suferit bancile grecesti din Grecia.

  • Întrebarea nr. 31 Cristi

    Cit de sigur este sistemul bancar in acest moment? Exista vreun motiv serios de ingrijorare? Exista vreo sansa cit de mica ca unele banci din Europa si Romania sa dea faliment si oamenii sa-si piarda economiile din banca? La urma urmelor datoria Greciei tocmai a fost redusa cu 50%. Acei bani veneau de la banci si indirect din depozitele oamenilor.

    • Cristian Sima

      Sistemul bancar nu este sigur dar e mai sigur sa va tineti banii in banca decat sub saltea. Pana se va inventa altceva mai bun va trebui sa ne multumim cu actualul sistem bancar.

  • Întrebarea nr. 32 Mistretzu'

    Asa cum probabil ati aflat, tocmai ce am fost salvati de domnul Presedinte de la dezastru (a cata oara...), in sensul ca liderii europeni au tinut cont de parerea domniei sale legata de mentinerea nivelului de capital a subsidiarelor bancilor vestice, si ne-au dat si asigurari in acest sens........... ;)

    Rugamintea mea e daca ne puteti spune noua celor mai putin specialisti, tehnic vorbind, ce semnifica decizia de recapitalizare? Pornirea tiparnitei? Inflatie? Dobanzi mai mari?

    Multumesc!

    • Cristian Sima

      Daca veti citi raspunsurile anterioare cred ca veti intelege recapitalizarea si masurile luate ieri seara. Personal cred ca doamna Merkel a salvat Europa si indirect Romania. Ramane de vazut pentru cat timp. Masurile luate ieri seara au contribuit la salvarea Greciei dar si la salvarea sistemului bancar european.

  • Întrebarea nr. 33 ek23

    Cat este bailoutul Greciei chiar al ei si cat este o proptea financiara pentru diverse banci franceze si germane?
    Toti investitorii cinstiti pot pierde - de ce nu pierd si bancile niciodata - iar cetatenii cinstiti sunt obligati sa le plateasca oalele sparte?

    PS Ati citit cumva articolul lui Jörg Guido Hülsmann Euro - O interpretare rothbardiană a evoluţiei monetare recente ( de gasit la adresa: http://mises.ro/257/ ) ?

    • Cristian Sima

      Actionarii bancilor au pierdut in ultimii trei ani aproape 90% din banii investiti. Este o iluzie ca bancile nu pot pierde.

  • Întrebarea nr. 34 cristi

    1.Se aseamana UE cu SUA ?(asta se doreste?)
    2.Cursul dolar este tinut artificial(scazut)? Este valoarea reala ?Cu ce scop?
    3.Previziunile bursei in urmatoarele luni ?
    4.Deficitul tarii in scadere? (sau cifrele nu sunt reale)

    • Cristian Sima

      1. Nu, deloc.
      2. Fiecare tara incearca sa isi tina moneda cat mai slaba in perioade de criza.
      3. Sigur va fi foarte volatila.
      4. Deficitul Romaniei va scadea dar asta nu va garanta si o crestere economica.

  • Întrebarea nr. 35 ovidiu

    Eu cred ca UE se indreapta spre federalizare . Adica uniune de moneda si guvernare sub presiunea crizei.
    Asta fiindca revenirea s-ar face cu uriase pierderi pentru stalpii monedei EURO. Vedeti o scindare a UE dupa criteriul cedarii de suveranitate ?

    • Cristian Sima

      Daca euro va disparea, in foarte putin timp va disparea si UE. Doamna Merkel a inteles deja acest lucru.

  • Întrebarea nr. 36 Ion

    Daca as putea sa aleg salariul anul viitor in US dolar sau euro in ce moneda ar fi mai avantajos ?
    Un credit pe o durata de 5 ani in ce monede e de preferat sa fie facut ca sa fie avatajos pentru mine, sau nu e recomandat un credit in perioada asta agitata ?

    • Cristian Sima

      Alegeti salariul in moneda tarii in care va desfasurati activitatea.
      Faceti credite in moneda in care vi se plateste salariul.

  • Întrebarea nr. 37 garleanu dan

    Buna ziua dle Sima,
    Poteti sa-miexplicati, in cateva propozitii, ce implicatii vor avea asupra Romaniei, a cetatenilor ei, deciziile de azi noapte? Cum vedeti anul 2012 si urmatorii in situatia data?

    • Cristian Sima

      Ieri noapte sistemul bancar romanesc a fost salvat de la panica. Cetatenii romani sunt departe de a trai cosmarul grecesc. 2012 si urmatorii 10 ani vor fi foarte grei atata timp cat liderii politici din toata lumea nu inteleg dramatismul situatiei in care ne aflam. Fara pumnul in masa al doamnei Merkel ieri noapte se putea intampla si un dezastru.

  • Întrebarea nr. 38 ammon

    Domnule Sima,
    intr-adevar este inechitabil si imoral sa platim cu toti.
    Strigatoare la cer mi se pare reducerea datoriei Greciei cu 50 la suta. De ce? Atunci sa facem cu toti datorii. Le va reduce cineva? Pe ale Romaniei, chiar daca sunt mici, le reduce cineva? Pe ale mele ca cetatean le sterge cineva?
    Nu credeti ca actualul sistem capitalist ar trebuie sa se prabuseasca?

    • Cristian Sima

      Este inechitabil si imoral. Sistemul capitalist nu este perfect dar celelalte sisteme si-au dovedit deja ineficienta.

  • Întrebarea nr. 39 Alexandru Negulescu

    Cum se va repercuta in economie un scenariu politic de felul urmator:

    O alta forta politica castiga alegerile si se fac schimbari fiscale de genul scaderii TVA, cresterii pensilor si salariilor bugetarilor?

    • Cristian Sima

      Scenariul dumneavoastra va duce la o inflatie galopanta.

  • Întrebarea nr. 40 alexandra

    Stimate Domnule Sima,

    Succesul de ieri de la Brussels va fi de scurta durata pina la urmatoarea criza, problema euro fiind sistemica. In aceste conditii ce trebuie sa faca un investitor? ce planuri sa isi faca pentru anul viitor? multumesc

    • Cristian Sima

      Cred ca in viitor refugiul investitorilor va fi aurul si produsele agricole: grau, porumb, soia.









7322 vizualizari

  • Tragedia euro (Miercuri, 26 octombrie 2011, 19:22)

    ek23 [utilizator]

    Nu este evident esecul monedei comune generat de tragedia comunelor la nivel de deficite - statele sudice inflationiste parazitand state ca Germania?
    De ce cramponarea cu moneda comuna si de unde stringenta necesitatii Uniunii? Liberul schimb este sufocat de birocratia gigantica a UE - tot mai apropiata de cea sovietica. UE a fost deturnata de socialisti de la scopurile initiale.

    [ idei dezvoltate de Philipp Bagus - The Tragedy of the Euro - http://www.amazon.co.uk/dp/1908089326/ref=as_li_qf_sp_asin_til?tag=wwwphilippb0c-21&camp=1406&creative=6394&linkCode=as1&creativeASIN=1908089326&adid=1V5QVXBWC2BBYFM5SRM3&&ref-refURL=http%3A%2F%2Fwww.philippbagus.com%2F%3Fq%3Dnode%2F37 ]
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:04)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ek23

      Chiar daca moneda euro a fost creata fara o politica fiscala comuna este foarte greu de a ne reintoarce la vechile monezi. Uniunea monetara a plecat gresit din start si va fi foarte greu sa o corectam din mers.
  • criza 2 (Miercuri, 26 octombrie 2011, 20:58)

    matei [anonim]

    Care este "worst case scenario"?
    Cat la suta: inflatie, diminuare a exporturilor, micsorare a capitalului venit din vest.
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:10)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui matei

      Cel mai rau caz a fost spus ieri de dna Merkel in Bundestag. " Pacea Europei nu este garantata . Daca euro cade, Europa va cadea".

      Odata cu ceea ce s-a hotarat ieri prin delimitarea totala a BCE de problema Greciei, Italiei si Spaniei, pericolul inflationist a scazut considerabil. Cel mai mare pericol la masurile energice si bune de ieri este acum recesiunea in Europa datorata planurilor de austeritate. Acest lucru se va vedea abia peste sase luni. Ceea ce putem remarca astazi este scaderea drastica a PIB-ului grecesc dupa doar cateva luni de la implementarea planurilor drastice de austeritate.
      Ideal ar fi ca regulile fiscalitatii sa fie aceleasi in toata Europa desi e greu de crezut ca o tara ca Irlanda, cu fiscalitate redusa, ar mai putea reusi o crestere economica in aceleasi conditii cu Germania. Nu putem cere acelasi tip de benzina in toate motoarele economiilor tarilor europene intrucat fiecare tara are un numar diferit de pistoane.
  • Viitor euro (Miercuri, 26 octombrie 2011, 22:59)

    matei_parvu@engineer.com [anonim]

    Pe termen mediu( 6 luni) si lung(1-3ani) credeti ca mai poate exista viitor pentru moneda euro?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:14)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui matei_parvu@engineer.com

      Evident astazi euro are un viitor. Intrebarea este daca va fi roz sau sumbru. Dupa umila mea parere sansa de a salva moneda europeana este de a reusi un buget unic european cu un singur ministru de finante. Polonezul Rostowski ar fi candidatul ideal. Mai exista varianta inflatiei astfel incat toti sa platim egal greselile grecilor, portughezilor si irlandezilor dar dupa intalnirea de ieri, Germania s-a opus radical.
  • Buna ziua. (Miercuri, 26 octombrie 2011, 23:43)

    Victor [anonim]

    1. De ce este nevoie ca economiile sa functioneze an de an cu deficite bugetare ? Oricum plata datoriilor se face tot de la buget asa ca fara o crestere anuala a procentului deficitului putem doar vorbi despre o rostogolire a lui (cu costuri) si nu de un ajutor real pentru economie.
    2. De ce este nevoie de fonduri speculative ? Cu ce ajuta ele economia reala, pe termen lung ?
    3. Este bine ca China sa participe masiv la un fond de urgenta european ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:21)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Victor

      1. Pentru ca o tara,ca si dumneavostra, are nevoie de imprumuturi pentru a se dezvolta. Ganditi-va ce ar insemna sa va interzica cineva sa luati orice fel de imprumut. Deficitul bugetar este acelasi lucru ca si creditul luat de o companie privata.
      2. Ce intelegeti prin fonduri speculative? Se spune ca orice speculatie nereusita devine o investitie pe termen lung. Nimeni nu poate sti in momentul deschiderii daca o speculatie va fi castigatoare.
      3. China nu face nici un fel de gest caritabil ajutand EFSF. Si in cazul titlurilor de stat americane, pe care China le detine in abundanta, si in cazul titlurilor de stat europene, China e obligata sa continue sa cumpere pentru a nu ajunge sa fie tunsa cu 50% in momentul unui default al unei tari europene. China e pe un drum fara intoarcere. Daca nu ajuta Europa, va participa la pierderi. Daca ajuta Europa, s-ar putea sa piarda si mai mult.
  • Fond de investitii (Joi, 27 octombrie 2011, 0:43)

    Peter Badesco [anonim]

    Domnule Sima, cum credeti ca va evolua Fondul Proprietatea in viitorul apropiat ( sa zicem 2/3 ani ) si pe termen lung ( 8/10 ani ) . Este posibil ca o companie care face parte din Fond sa poata face 'cadou' statului Roman suma de 400 milioane de dolari, astfel pagubind investitorii de dividentele cuvenite,..? Ce parere aveti ,..?,..ce spune o astfel de actiune unor eventuali investitori romani,..? va multumesc , Peter Badesco
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:23)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Peter Badesco

      Din pozitia de PDG la Sibex nu va pot raspunde la aceasta intrebare.
  • criza fara falimente rasunatoare? (Joi, 27 octombrie 2011, 2:03)

    mar [anonim]

    E aproape sigur ca bancile vor fi salvate de la faliment. Dar eu nu cred ca poate exista o criza fara falimente, unele rasunataoare. De aceea, intrebarea mea este urmatoarea: in ce sector economic credeti ca vor aparea primele falimente importante?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:25)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui mar

      Aveti dreptate, selectia naturalaeste cea mai buna solutie in timpul oricarei crize. Nu a existat selectie naturala nici in 2008 in criza subprime, nici astazi. Din dorinta de a-i salva pe toti exista riscul sa-i omoram pe toti. Nu avem decat sansa de a fi optimisti si a spera ca nu se va intampla asa.
  • Aur (Joi, 27 octombrie 2011, 7:18)

    default [anonim]

    Care este parerea Dvs in legatura sansele ca aurul sa redevina moneda? Avand in vedere ca, de-a lungul intregii istorii monetare, nici o moneda fiat nu a rezistat mai mul de 45 de ani.
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:27)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui default

      Nu cred ca aurul poate sa redevina moneda. Am avea nevoie de un pachet de acrduri tip Bretton Woods dar in nici un caz nu ne putem intoarce la etalonul aur.
      Va contrazic. Dolarul exista de peste 200 ani fara nici un fel de stabilizare.
  • acord UE (Joi, 27 octombrie 2011, 8:00)

    nelu [anonim]

    Cine plateste ? Nume de persoane ori companii Cine scoate bani din buzunar ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:29)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui nelu

      Toti vom plati. Pe dvs va intereseaza mai mult cine nu plateste dar nu stiu sa va raspund la aceasta intrebare. Evident proportia in care toti vom plati nu va fi nici echitabila si nici morala. Dar cand a fost asa?
  • viitorul ue (Joi, 27 octombrie 2011, 8:04)

    mike [anonim]

    decizia de azinoapte a liderilor europeni a reusit se pare sa calmeze pietele cat de cat , situatia se va normaliza de acum inainte sau tot in nesiguranta o sa continuam ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:35)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui mike

      Decizia de ieri noapte a calmat momentan pietele pentru ca:
      1. S-a exclus total solutia inflationista.
      2. Exista un lider incontestabil si forte al UE in persoana dnei Merkel. Germania este actualmente liderul incontestabil si momentan este bine asa. Daca prin masurile de ieri vom reusi si o crestere economica in Europa, vom putea respira usurati. Calea pana acolo este lunga si plina de orgoliile celor 27 tari europene. Cei 27 ar trebui sa renunte mai intai la orgolii si dupa aceea chiar la suveranitate. Nu stiu daca o vor face.
      S-ar putea ca peste 4 ani, la intalnirea celor 27, niciunul dintre actualii lideri sa nu mai participe desi, daca masurile vor avea succes doamna Merkel va fi cu siguranta acolo.
  • .solutii (Joi, 27 octombrie 2011, 8:22)

    david [anonim]

    daca in europa criza are un motiv demografic ,si acum am descoperit acest lucru, care este solutia sa isi revina economia ?
    de unde sa luam bani pt. asistati si bugetari, daca cei care aduc profit sint tot aceiasi sau mai putini.?
    cu toate ca pensionari se pling mereu, eu cred ca cele mai mari sume blocate in banci sint tocmai la acestia , la fel este si cu proprietatile .
    deci, numai aceste doua surse de afaceri sint blocate de oameni care nu le folosesc.
    acesti oameni au devenit proprietari acestor surse nu printr-o economie de piata, deci ei nu stiu ca ,,averile,, lor pot bloca economia daca nu se pun in miscare. mai mult ele isi vor pierde din valoare.
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:43)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui david

      De peste 100 ani Germania a avut problema lebensraum. China si India au aceiasi problema. Spatiu excedentar gasim doar in Rusia, SUA, America de Sud. Speranta de viata la nastere a crescut si ea exponential odata cu dezvoltarea medicinei. Globul a ajuns acum cateva zile la 7 miliarde de locuitori. Daca dorim sa traim cu totii si in pace ar trebui sa devenim altruisti si sa acceptam un nivel de trai mai scazut decat cel actual pentru a permite tuturor sa traiasca. Ideea mi se pare insa utopica.
  • viitorul economic al UE (Joi, 27 octombrie 2011, 8:41)

    benta [anonim]

    1.fiscalitate comuna in toate tarile UE aplicata la fel se va face vreodata?
    2.urmeaza o criza bancara de proportii in zona EURO sau e o banuiala?
    3.daca trecem la moneda Euro va fi mai bine sau mai rau pentru noi?
    Multumesc
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 14:50)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui benta

      1. Daca nu se va face, euro va disparea.
      2. Suntem intr-o criza de lichiditati, bancile stau mult mai bine decat in 2008. Daca se va pune in practica solvabilitatea bancilor la 9% lucrurile vor merge mai bine desi bancile vor avea profituri mai mici.
      3. Daca am trece acum la moenda euro sunt convins ca ar fi mai rau. Mai tarziu, vom vedea Sunt de acord sa renuntam si la suveranitate dar nu la posibilitatea de a decide politica monetara si fiscala la Bucuresti. Daca vom intra in Euro peste 10 ani vom fi mai rau decat sunt grecii astazi. Este o parere personala si o argumentez prin faptul ca poporul roman nu are nici un fel de educatie fiscala, finaciara si nu va putea respecta reguli stricte impuse de Bruxelles. De peste 60 ani nu facem altceva decat sa fentam regulile.
  • Rolul burselor de valori in viitor (Joi, 27 octombrie 2011, 9:23)

    Alexandru [anonim]

    Va salut,

    As avea urmatoarea intrebare:

    Mai credeti in valoarea adaugata de burse in lumea globalizata ? Adica mai pot ele contribui la acumularea de capital pe termen mediu-lung ?

    (adresez intrebarea datorita perceptiei care indica orientarea pe termen foarte scurt a majoritatii investitorilor. Comunicatiile globale in timp real permit aproape oricarui investitor, de oriunde, sa plaseze ordine pe aproape orice bursa de valori. In plus, trading-ul realizat integral de computere nu mai e de mult o noutate)
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:01)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      Bursele nu vor disparea. Asa cum piata din Venetia exista si astazi dupa 1000 ani nici pietele financiare nu vor disparea. S-ar putea insa sa tranzactionam in viitor mai putine actiuni si titluri de valoare si mai multe marfuri. Ele vor ramane barometrul economiilor mondiale. Din pacate Romania nu are o bursa competitiva astazi.Nici SIBEX si nici BVB nu pot fi numite burse. Ideal ar fi ca statul, CNVM, brokerii, eu, domnul Farmache si MAI ALES INVESTITORII sa se aseze la o masa rotunda si sa schimbe radical situatia actuala. Sunt gata sa organizez o astfel de intalnire. Romania este o tara cu 20 milioane locuitori si cu doua burse albaneze. Avem nevoie sa fim competitivi si in domeniul financiar. Polonia a ajuns un exemplu de economie in Europa in primul rand datorita bursei de la Varsovia. Avem 3 depozitare-BVB, SIBEX si BNR -dar tranzactiile lipsesc cu desavarsire.
      Continui sa sper ca cineva cu putere de decizie va citi acest mesaj.
  • Piata de capital (Joi, 27 octombrie 2011, 10:02)

    Sorin IONESCU [anonim]

    Ce viitor are piata de capital autohtona?Pe termen scurt, mediu si lung.Enumerati 5 (cinci) masuri pe care le considerati necesare pentru dezvoltarea BVB si Bursei de la Sibiu?Va multumesc...
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:09)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin IONESCU

      Viitorul pietei de capital depinde 100% de oamenii care o conduc. Daca acesti oameni vor fi transparenti si cinstiti, peste 5 ani am putea vorbi de o piata de capital la nivelul celei poloneze.
      Cinci masuri:
      1. Toate privatizarile sa se faca prin cele doua burse lasand concurenta libera.
      2. Piata secundara a titlurilor de stat sa se mute pe cele doua burse. Depozitarul SaFIR, Depozitarul Central si Depozitarul Sibex sa se uneasca intr-o prima faza.
      3. Sa se inaspreasca pedepsele pentru orice fel de manipulare a pietei de capital.
      4. Comisarii CNVM sa fie alesi de investitori din randul speculatorilor cu experienta. Reamintesc faptul ca primul sef al CNVM-ului american a fost Joe Kennedy.
      5. Depozitarele, casele de compensare si bursele sa se uneasca intr-o singura structura si apoi sa se uneasca cu Bursa de la Varsovia, actualmente o idee utopica care totusi are ceva sanse de izbanda.
  • Majorare de capital (Joi, 27 octombrie 2011, 10:10)

    mr [anonim]

    Cu aceasta ocazie ne-am trezit ca nu prea mai avem capital romanesc bancar. Nu ar fi cazul ca sa majoram capitalul CEC (oferta publica vanzare pachet minoritar) ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:11)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui mr

      Capitalul romanesc ar trebui pus in pastrare pana la momentul in care vom avea ocazia sa cumparam banci straine pe nimic. S-ar putea ca acest moment sa nu fie foarte indepartat.
  • rezolvare concreta (Joi, 27 octombrie 2011, 10:20)

    gabi [anonim]

    Domnule Sima, va pun o intrebare care v-ar putea parea infantila, dar am nevoie sa inteleg "babeste" :daca azi cumpar obligatiuni grecesti de pe piata, la o valoare nominala de 100 de euro, cu pretul pietii de 22 de euro, cui le voi putea vinde cu 50 de euro? Sau la scadenta imi vor fi platiti de catre statul elen 50 de euro?

    va multumesc
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:13)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui gabi

      Nu stiu detalii si nu cred ca ieri seara au fost decise. Din ceea ce am inteles, pentru 22 euro platiti azi veti primi 15 euro si 35 euro reprezentand o bucata de hartie drept titlu de stat grecesc cu scadenta la 30 ani si cu dobanda de 6%.
  • rambursare imprumuturi anticipat (Joi, 27 octombrie 2011, 10:38)

    Ovidiu [anonim]

    Domnule Sima, dvs. ati recomandat cu tarie la inceputul crizei inchiderea creditelor in cazul in care exista lichidati, cand existau comisioane de rambursare anticipata de 2-6%. Cei care v-au urmat sfatul nu au avut decat de pierdut, sunteti de acord cu mine? Creditarea s-a scumpit intre timp, rambursarea anticipata a devenit gratuita, etc .
    Cei care si-au pastrat capitalul au putut achizitiona in aceasta perioada imobile, etc la preturi foarte bune.
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:19)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ovidiu

      Eu nu recomand credite pentru speculatii imobiliare sau de alta natura. Personal nu am niciun credit. Daca dumneavoastra ati cumparat imobile cu acel credit la preturi foarte bune, va recomand sa incercati sa le vindeti astazi macar la pretul la care l-ati cumparat. Orice credit trebuie sa fie precedat de o analiza la rece a investitiei pe care vreti sa o faceti, indiferent daca sunteti companie sau persoana fizica. Companiile nu pot trai fara credite, persoanele fizice da. Eu sunt un astfel de exemplu.
  • Cine raspunde la telefon cind este sunata Europa? (Joi, 27 octombrie 2011, 10:42)

    M. Constantin [anonim]

    Daca de aproape 70 de ani intro parte si peste 20 in alta intelighentia politica judeca si condamna horror-planet-urile savirsite in numele crizei de rasa sau de clasa cum sa intelegem ca iesirea din actuala criza depinde fatalmenta -cel putin in Europa- de prestatia in tehnologie a Germaniei si de aportul in resurse al Rusiei?
  • Sursa Banilor (Joi, 27 octombrie 2011, 10:46)

    george [anonim]

    Buna ziua,
    Am si eu 2 intrebari:

    1. Toata lumea vorbeste de cele 1000 mld ale fondului de salvare, dar nu am vazut nicio mentiune de unde vin banii. Aveti idee care este sursa lor?

    2. Ce parere aveti despre ideea cum ca sursa problemelor societatii occidentale o reprezinta sufragiul universal, care indeamna la populisme si alocare nerationala a resurselor?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:26)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui george

      1. EFSF mai are disponibil 290 miliarde euro. 250 de miliarde vor fi folosite cu levier de 4 si astfel se ajunge la cifra de 1 trilion. Capitalizarea bancilor prin efect de levier este foarte periculoasa, la fel ca si jocul la bursa cu margine mica. Cei 250 miliarde euro apartin contribuabililor din cele 17 tari cu moneda euro.
      2. Va voi da un citat din W. Churchill: " Democratia este cea mai proasta forma de guvernamant dar mai buna decat toate cele care au fost deja incercate". Populismele care functioneaza la noi nu functioneaza si in Germania datorita diferentelor culturale. Populismul functioneaza foarte bine atunci cand nivelul cultural este foarte scazut ( vezi India).
  • Din nou despre criza si posibile efecte la noi (Joi, 27 octombrie 2011, 11:01)

    MariusP [anonim]

    Buna ziua,

    1. Credeti ca se poate ajunge la o criza de asemenea proportii in Europa incat sa determine firmele cu capital strain sa plece din Romania (sau sa ajunga sa le tina "la pastrare" asteptand vremuri mai bune)?

    2. Credeti ca intr-o asemenea situatie, am putea ajunge in Romania sa avem somaj de 20 - 30 % sau chiar mai mult, pe fondul migrarii capitalului strain si concedierilor din sistemul bugetar pe care guvernul ar fi nevoit sa le faca? (Se stie ca altfel nu vor face concedieri masive, decat daca vor ajunge efectiv sa nu mai aiba bani sa plateasca salariatii din sistem.)
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:28)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui MariusP

      1.Capitalul strain va cauta locuri propice pentru a obtine profit.
      2. Un somaj de 20% ar fi folositor in Romania. Somajul romanesc este sub somajul german ceea ce descurajeaza concurenta pe piata muncii.
  • Euro (Joi, 27 octombrie 2011, 11:01)

    OM [anonim]

    1.Tot mai multe voci se alatura scenariului in care Germania va inlocui moneda euro cu marca.Vedeti posibil acest scenariu ? In acest caz ce se va intimpla cu moneda euro, cine va mai fi interesat sa o sustina ?
    2. Ce parere aveti despre leu ? Este o investitie mai sigura decat euro la aceasta ora ?
    3. Daca as investi in aur, chf si bonduri de stat ale Germaniei credeti ca este cea mai sigura investitie pe termen mediu ? Credeti ca peste 3 ani as fi pe plus cu o astfel de investitie ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:31)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui OM

      1. Germania poate sa inlocuiasca euro cu marca doar pe teritoriul Germaniei. Ar fi o prostie, nu ar mai exporta nimic.
      2. Nu pot sa va raspund la aceasta intrebare.
      3. Daca as fi sigur ca am raspunsul la intrebarea dumneavoastra as cumpara aur, CHF si bunduri. Din nefericire nimeni nu are bula de cristal. Eu sigur nu am aceasta pretentie.
  • cash vs. card (Joi, 27 octombrie 2011, 11:01)

    csabi [anonim]

    Buna ziua.
    D-l Sima odata ati afirmat la un post tv ca,daca se elimina cash-ul atuncea se elimina si evaziunea fiscala.Ce parare aveti ,acest lucru chiar vor politicieni?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:54)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui csabi

      Reducerea masei monetare M0 va reduce automat si evaziunea fiscala. Suedia e un exemplu. Politicienii au putine carduri.
  • despre dividende trimestriale (Joi, 27 octombrie 2011, 11:09)

    marius [anonim]

    buna ziua,

    stiu ca pe alte piete de capital europene (de exemplu, LSE), companiile publica si acorda dividende trimestriale.

    politica de dividende este nu doar anuala, dar si extrem de imprevizibila in Romania.

    sustineti ideea introducerii unui cod de guvernanta corporativa la care companiile listate sa trebuiasca sa adere si care sa prevada, printre altele, si o politica de dividende *opozabila*?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:56)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      In Romania dividendele se acorda prin actiuni gratuite. Este o forma voalata si cinsita de evaziune. Daca va dau actiuni gratuite va trebui sa va gasiti un cumparator care sa vi le transforme in cash. Politica de actiuni gratuite este raspandita doar in Romania datorita lipsei de lichiditati a firmelor. Altfel spus, castigam pe hartie dar nu avem cash.
  • urmatorul (Joi, 27 octombrie 2011, 11:28)

    Dedalus [anonim]

    Am o singura intrebare:

    Cine va salva fondul de stabilitate european peste cativa ani?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:57)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dedalus

      Fondul European de Stabilitate este compus din banii contribuabililor.
  • ce se va intampla cu cursul leu/euro in 2012? (Joi, 27 octombrie 2011, 11:31)

    darius [anonim]

    din presa inteleg ca vom avea inflatie in zona euro. cum va afecta aceasta cursul leu/euro? ar fi recomandabil sa schimbam creditele din euro in lei?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 15:58)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui darius

      Din pozitia de PDG la Sibex nu pot sa va raspund la aceasta intrebare.
  • Bancile grecesti si EURvsUSD (Joi, 27 octombrie 2011, 11:38)

    balmiren [utilizator]

    Buna ziua domnule Sima,

    1. In cazul in care bancile mama din Grecia dau faliment sau sunt nationalizate, cum vor fi afectate bancile fiica din Romania? Va fi nevoie de interventia statului roman, sau cle din Romania sunt sustenabile prin forte proprii? Are statul roman puterea sa le sustina?

    2. In cazul in care am economiile in EUR, ar fi indicata conversia lor in USD? La ce prag? Cel actual de 1,40 este unul bun?

    3. Dar in cazul economiilor in lei? Ce recomandati?

    Multumesc!
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:00)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui balmiren

      Bancile grecesti din Romania sunt solide insa, nicio banca din lume nu poate face fata unei avalanse de retrageri. Statul roman are capacitatea de a nationaliza banci straine, nu stiu daca are si un plan. Momentan nu e cazul sa vorbim despre asa ceva.
      2, 3- nu pot sa va raspund la aceste intrebari.
  • USD vs EUR (Joi, 27 octombrie 2011, 11:41)

    Serban [anonim]

    Buna ziua

    S-a hotarat recapitalizarea bancilor din zona euro.
    De unde vor provenii banii pentru aceasta capitalizare?
    Sa ne asteptam la o devalorizare a leului in raport cu EUR?
    Ce se va intampla cu raportul de schimb dintre USD si EUR?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:01)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Serban

      Recapitalizarea bancilor se va face din cei 250 miliarde din EFSF cu levier 4. Nu pot sa va raspund la celelalte intrebari.
  • Intrebari care nu s-au pus inca (Joi, 27 octombrie 2011, 11:41)

    Ifrim [anonim]

    In mod evident s-a tratat un "efect si nu o cauza", adica s-a coafat situatia.

    Care credeti ca este adevarata cauza a crizelor financiare ?
    Evident in functie de reaspunsul dvs. ar trebui sa se insinueze natural si un raspun logic.

    Care credeti ca este cauza datoriilor suverane ?

    Care este cauza comuna al celor doua tipuri de criza ?

    Ce este de facut, ca sa se realizeze un sistem financiar sanatos, inteligent / adaptabil, cerintelor evolutiei societatii ? ... in ansamblu (la nivel global) ...pentru Europa ... pentru Romania ... pentru fiecare dintre cele 8 Regiuni de dezvoltare...

    Din punctul meu de vedere solutii sunt... mai trebuie si intelegere si vointa politica... Ce parere aveti ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:03)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ifrim

      Cauza principala este lacomia.
      Lacomia si goana dupa profituri a bancherilor a generat criza subprime. Lacomia si populismul guvernantilor a generat criza datoriilor suverane. Daca as sti cum sa realizez un sistem financiar mondial sanatos as fi laureat al premiului Nobel pentru economie. Daca dumneavoastra aveti solutii viabile, aveti o sansa la Nobel.
  • intrbare (Joi, 27 octombrie 2011, 12:28)

    Florin Radulescu [anonim]

    Vreau sa ma lamuriti daca briefly chestia asta cu datoria Grecia se poate zice asa:
    In loc ca UE sa dea direct cei 50% Greciei, UE declara ca bancile/creditorii iarta Grecia de 50%, dar bancile nu pierd nimic fiind compensate direct de guvern pt pierdere.
    Ca exprimare politica e mai bine asa, dar pana la urma este ca si cand UE a dat direct Greciei cei 50%
    Sau este alta subtilitate aici? -asta e intrebarea
    Multumiri Neatza

    PS Complimente, doar hotnewsul (din nu stiu cata agentii internationale-reuters, bbc etc) a transmis direct online cele dela Brusswel
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:07)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin Radulescu

      Bancile vor fi recapitalizate nu recompensate de stat. UE va detine astfel actiuni la aceste banci. Problema mare a bancilor este ca o pierdere de 50% nu activeaza si exercitarea asigurarilor pe care acestea le-au facut in cazul de default al Greciei. Bancile doresc ca la pierdere sa participe si asiguratorii. Detaliile vor veni mult mai tarziu.
  • CDS grecia (Joi, 27 octombrie 2011, 12:44)

    Stefan [anonim]

    Buna ziua Domnule Sima,
    As dori sa raspundeti urmatoarelor intrebari:
    1. Este considerat acest haircut al datoriei grecesti un eveniment declasator pentru CDS-urile grecesti?
    2. De ce doar o parte dintre detinatorii datoriei participa la acest haircut?
    3. In ipoteza ca acest lucru se poate intampla in orice tara, deci si in Romania, cat de sigure mai sunt fondurile de pensii private?

    Va multumesc,
    Stefan
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:09)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan

      1. Odata pierderile sumate, CDS-urile grecesti vor scadea.
      2. Orice detinator de titluri de stat grecesti va pierde cel putin 50%.
      3. Nimic nu e sigur pe lumea asta. Exista fonduri de pensii care au dat faliment. ( vezi cazul Enron).
  • E chiar corect sa li se (Joi, 27 octombrie 2011, 13:18)

    revelare [utilizator]

    taie unora dtoriile, iar altora salariile si pensiile?
    Sunt de acord ca Grecia trebuie ajutata, dar poate fi un moratoriu pt o parte a datoriei, o amanare a ei, o prelungire sistemica a perioadei de rambursare.
    Dar unii strnag cureaua, iar altii sunt iertati?
    Calatoresc de 8 ani in Grecia, stau intre greci, nu doar vizitez muzee si ma dau un barci, si ma intrebam cand se va sparge "buba". Acum s-a spart, dar vad iau fortat de la altii "organe" si le transplanteaza la greci.
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:11)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui revelare

      Grecilor li s-au taiat si datoriile, si salariile, si pensiile si chiar viitorul. Cel mai mult vor avea de suferit bancile grecesti din Grecia.
  • Cit de sigur este sistemul bancar in acest moment? (Joi, 27 octombrie 2011, 13:33)

    Cristi [anonim]

    Cit de sigur este sistemul bancar in acest moment? Exista vreun motiv serios de ingrijorare? Exista vreo sansa cit de mica ca unele banci din Europa si Romania sa dea faliment si oamenii sa-si piarda economiile din banca? La urma urmelor datoria Greciei tocmai a fost redusa cu 50%. Acei bani veneau de la banci si indirect din depozitele oamenilor.
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:13)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristi

      Sistemul bancar nu este sigur dar e mai sigur sa va tineti banii in banca decat sub saltea. Pana se va inventa altceva mai bun va trebui sa ne multumim cu actualul sistem bancar.
  • Victorie! (Joi, 27 octombrie 2011, 13:39)

    Mistretzu' [anonim]

    Asa cum probabil ati aflat, tocmai ce am fost salvati de domnul Presedinte de la dezastru (a cata oara...), in sensul ca liderii europeni au tinut cont de parerea domniei sale legata de mentinerea nivelului de capital a subsidiarelor bancilor vestice, si ne-au dat si asigurari in acest sens........... ;)

    Rugamintea mea e daca ne puteti spune noua celor mai putin specialisti, tehnic vorbind, ce semnifica decizia de recapitalizare? Pornirea tiparnitei? Inflatie? Dobanzi mai mari?

    Multumesc!
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:16)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mistretzu'

      Daca veti citi raspunsurile anterioare cred ca veti intelege recapitalizarea si masurile luate ieri seara. Personal cred ca doamna Merkel a salvat Europa si indirect Romania. Ramane de vazut pentru cat timp. Masurile luate ieri seara au contribuit la salvarea Greciei dar si la salvarea sistemului bancar european.
  • bailoutul Greciei & euro (Joi, 27 octombrie 2011, 14:07)

    ek23 [utilizator]

    Cat este bailoutul Greciei chiar al ei si cat este o proptea financiara pentru diverse banci franceze si germane?
    Toti investitorii cinstiti pot pierde - de ce nu pierd si bancile niciodata - iar cetatenii cinstiti sunt obligati sa le plateasca oalele sparte?

    PS Ati citit cumva articolul lui Jörg Guido Hülsmann Euro - O interpretare rothbardiană a evoluţiei monetare recente ( de gasit la adresa: http://mises.ro/257/ ) ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:19)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ek23

      Actionarii bancilor au pierdut in ultimii trei ani aproape 90% din banii investiti. Este o iluzie ca bancile nu pot pierde.
  • intrebari (Joi, 27 octombrie 2011, 14:12)

    cristi [anonim]

    1.Se aseamana UE cu SUA ?(asta se doreste?)
    2.Cursul dolar este tinut artificial(scazut)? Este valoarea reala ?Cu ce scop?
    3.Previziunile bursei in urmatoarele luni ?
    4.Deficitul tarii in scadere? (sau cifrele nu sunt reale)
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:21)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristi

      1. Nu, deloc.
      2. Fiecare tara incearca sa isi tina moneda cat mai slaba in perioade de criza.
      3. Sigur va fi foarte volatila.
      4. Deficitul Romaniei va scadea dar asta nu va garanta si o crestere economica.
  • politica monetara & politica fiscala a UE (Joi, 27 octombrie 2011, 14:20)

    ovidiu [anonim]

    Eu cred ca UE se indreapta spre federalizare . Adica uniune de moneda si guvernare sub presiunea crizei.
    Asta fiindca revenirea s-ar face cu uriase pierderi pentru stalpii monedei EURO. Vedeti o scindare a UE dupa criteriul cedarii de suveranitate ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:22)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ovidiu

      Daca euro va disparea, in foarte putin timp va disparea si UE. Doamna Merkel a inteles deja acest lucru.
  • Credit si salariu (Joi, 27 octombrie 2011, 14:24)

    Ion [anonim]

    Daca as putea sa aleg salariul anul viitor in US dolar sau euro in ce moneda ar fi mai avantajos ?
    Un credit pe o durata de 5 ani in ce monede e de preferat sa fie facut ca sa fie avatajos pentru mine, sau nu e recomandat un credit in perioada asta agitata ?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:23)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion

      Alegeti salariul in moneda tarii in care va desfasurati activitatea.
      Faceti credite in moneda in care vi se plateste salariul.
  • romania (Joi, 27 octombrie 2011, 14:35)

    garleanu dan [anonim]

    Buna ziua dle Sima,
    Poteti sa-miexplicati, in cateva propozitii, ce implicatii vor avea asupra Romaniei, a cetatenilor ei, deciziile de azi noapte? Cum vedeti anul 2012 si urmatorii in situatia data?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:27)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui garleanu dan

      Ieri noapte sistemul bancar romanesc a fost salvat de la panica. Cetatenii romani sunt departe de a trai cosmarul grecesc. 2012 si urmatorii 10 ani vor fi foarte grei atata timp cat liderii politici din toata lumea nu inteleg dramatismul situatiei in care ne aflam. Fara pumnul in masa al doamnei Merkel ieri noapte se putea intampla si un dezastru.
  • scandalos (Joi, 27 octombrie 2011, 14:43)

    ammon [anonim]

    Domnule Sima,
    intr-adevar este inechitabil si imoral sa platim cu toti.
    Strigatoare la cer mi se pare reducerea datoriei Greciei cu 50 la suta. De ce? Atunci sa facem cu toti datorii. Le va reduce cineva? Pe ale Romaniei, chiar daca sunt mici, le reduce cineva? Pe ale mele ca cetatean le sterge cineva?
    Nu credeti ca actualul sistem capitalist ar trebuie sa se prabuseasca?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:28)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ammon

      Este inechitabil si imoral. Sistemul capitalist nu este perfect dar celelalte sisteme si-au dovedit deja ineficienta.
  • influenta politica de anul viitor in economie (Joi, 27 octombrie 2011, 14:49)

    Alexandru Negulescu [anonim]

    Cum se va repercuta in economie un scenariu politic de felul urmator:

    O alta forta politica castiga alegerile si se fac schimbari fiscale de genul scaderii TVA, cresterii pensilor si salariilor bugetarilor?
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:30)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru Negulescu

      Scenariul dumneavoastra va duce la o inflatie galopanta.
  • investitii (Joi, 27 octombrie 2011, 15:13)

    alexandra [anonim]

    Stimate Domnule Sima,

    Succesul de ieri de la Brussels va fi de scurta durata pina la urmatoarea criza, problema euro fiind sistemica. In aceste conditii ce trebuie sa faca un investitor? ce planuri sa isi faca pentru anul viitor? multumesc
    • R (Joi, 27 octombrie 2011, 16:31)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui alexandra

      Cred ca in viitor refugiul investitorilor va fi aurul si produsele agricole: grau, porumb, soia.
  • consecintele sistemului financiar bancar (Joi, 27 octombrie 2011, 16:29)

    Constantin [anonim]

    Domnule Sima,

    Sistemul financiar bancar este construit pe datorii, si pe perpetua indatorare atat a oamenilor, a firmelor, cat mai ales a statelor. Cum resursele planetei sunt limitate, aceasta bula nu are cum sa continuie la nesfarsit, la un moment dat ea se va sparge. Este inevitabil.
    Ce s-a intamplat ieri a fost doar o amanare.

    Intrebarea mea este cand estimati intrarea in incapacitate de functionare a acestui sistem financiar.

    Si cum aceste datorii nu pot fi platite niciodata, ce iesire din aceasta situatie vedeti. Razboi? Alte iesiri?

    Multumesc.
  • r (Joi, 27 octombrie 2011, 16:55)

    Cristian Sima [hotnews.ro]

    Va multumesc pentru intrebarile adresate.
  • Posibile solutii ce astazi par a fi utopice. (Vineri, 28 octombrie 2011, 0:25)

    Ifrim Sandru [anonim]

    Cred ca va aduceti aminte de raspunsul ce mi la-ti dat...
    Cristian Sima:

    Cauza principala este lacomia.
    Lacomia si goana dupa profituri a bancherilor a generat criza subprime. Lacomia si populismul guvernantilor a generat criza datoriilor suverane. Daca as sti cum sa realizez un sistem financiar mondial sanatos as fi laureat al premiului Nobel pentru economie. Daca dumneavoastra aveti solutii viabile, aveti o sansa la Nobel.


    Daca diagnosticul este corect si eu cred ca este... atunci si solutiile propuse cred ca se insinueaza singure, ca solutii de bun simt.

    1. trebuie taiat apetitul speculativ al investitiilor (mai bine zis al investitiilor de tip financiar, conjuctural, pe termen scurt ) si trebuiesc incurajate investitiile care au un suport economic foarte puternic ... sunt creatoare de valoare adaugata pe termen lung.

    Simpla speculatie financiara, duce la sporirea masei monetare, fara a fi o consecinta a cresterii, sporirii valorii (de intrebuintare) a resurselor folosite.

    Impozitele puternic diferentiate aplicate in baza unor criterii bine definite ar fi o solutie.

    Intreprinzatorul, antreprenorul, investitorul,... trebuie sa fie interesat si orientat catre "productia de valoare" si nu catre "umflarea de valoare".
    Bancile trebuie sa devina investitori, ... fonduri de investitii ca parteneri angajati alaturi de intreprinzatori si antreprenori.
    Modelul deja exista... vezi lumea musulmana.
    Camata este condamnabila, inclusiv in ortodoxie
    2. In mod evident exprimarea democratiei ca un sistemul politic competitiv bazat numai pe imagine si fara a genera raspundere, duce catre populism si masuri antieconomice.
    Simpla catalogare a populismului ca o "excrocherie politica" (a minti numai ptr. a accede nemeritat la putere), cred ca ar rezolva situatia.
    Competitia politica (intre echipe de strategi si executivi) trebuie sa se faca pe baza unor proiecte cat se poate de concrete si mai ales comensurabile)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri