Profitul BCR a scazut in 2011 la 70,9 milioane de lei, de la 467,7 milioane lei in 2010

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 29 februarie 2012, 8:45 Economie | Finanţe & Bănci

Profitul inainte de impozitare pentru intreg anul 2011 al BCR a crescut la 119,6 milioane RON (28,2 milioane EUR), iar profitul anual net atribuibil actionarilor bancii mama este de 68,4 milioane RON (16,1 milioane EUR), se arata intr-un comunicat remis HotNews.ro. In 2010 BCR obtinuse un profit net de 467 milioane lei. Formarea creditelor neperformante a incetinit semnificativ in ultimul trimestru din 2011 - segmentul corporativ ramane principalul generator de volume noi de credite neperformante, se mai arata in comunicat.

Rezultatul operational a atins 2,43 miliarde de lei (574,6 milioane EUR), in scadere cu 14,6% fata de anul trecut intr-un mediu economic care continua sa fie dificil. Rezultatul operational trimestrial se mentine solid (548,1 milioane RON in T4), chiar daca inregistreaza un nivel mai mic in comparatie trimestriala (638,1 milioane RON in T3) in contextul incetinirii relansarii economice si a mentinerii conditiilor de piata dificile - cerere eligibila redusa pentru imprumuturi si marje de dobanda sub presiune continua.

Cheltuielile operationale au ajuns la  1,69 miliarde lei (399,7 milioane EUR). Venitul operational a scazut cu 8,7% in comparatie anuala, in principal din cauza scaderii continue a ratelor dobanzii si cererii eligibile reduse pentru imprumuturi. In acelasi timp, veniturile trimestriale nete din dobanzi si din comisioane s-au mentinut in T4 la un nivel relativ constant fata de trimestrul anterior, in timp ce rezultatul net din tranzactionare a ramas foarte bun, desi redus fata de trimestrul anterior.

Raportul cost-venit a crescut la 41,0% la sfarsitul lunii decembrie 2011 (36,9% la sfarsitul anului 2010), pe seama generarii mai restranse de venituri.

Cota de piata a BCR la credite s-a mentinut la 22% la sfarsitul lunii decembrie 2011, in timp ce cota de piata pe segmentul imprumuturilor imobiliare in EUR a crescut la 29% (+0,7% pp in comparatie trimestriala).
Depozitele de la clienti au crescut cu aproximativ 4,9% in comparatie anuala, proportional cu piata.

Activele totale ale BCR au inregistrat o crestere moderata de 4,3% (sau 3,13 miliarde RON) in 2011, ajungand pana la 76,74 miliarde lei (17,75 miliarde EUR) in contextul unei politici de creditare mai conservatoare. BCR si-a consolidat pozitia de lider pe piata, inregistrand o cota de peste 20%.

"2011 a fost un an dificil, in conditiile incetinirii relansarii economice in cea de a doua jumatate a anului, peste asteptari. Aceasta a afectat afacerile si veniturile clientilor nostri si, prin urmare, a avut un impact negativ asupra tranzactiilor acestora cu BCR", a declarat Dominic Bruynseels, CEO al BCR.

  • Venitul operational net a scazut cu 8,7% in comparatie anuala, la 4.132,7 milioane RON (974,3 milioane EUR) de la 4.525,2 milioane RON (1.072,7 milioane EUR) ca rezultat al scaderii ratelor dobanzii si al comprimarii marjei de dobanda care au afectat venitul din dobanzi (mai mic cu 10,9% sau 754,5 milioane RON). Venitul din dobanzi a fost sub presiune si din cauza mentinerii unei cereri scazute de credite de consum si a cresterii competitiei pentru afaceri de calitate.

Venitul net din comisioane a crescut cu 24,9% la 580,1 milioane RON (136,8 milioane EUR) in comparatie cu 464,4 milioane RON (110,1 milioane EUR) la sfarsitul lunii decembrie 2010, crestere determinata de un rezultat pozitiv al activitatii de creditare ce a urmat impactului puternic negativ in T4 2010 al alinierii la reglementarea UE privind protectia consumatorului, care a restructurat fluxurile de afaceri si a redus venitul din comisioane ale bancilor, atat pentru imprumuturile de retail noi cat si pentru cele existente.

Rezultatul net din tranzactionare, mai mare cu 35,8% la nivel anual, extrem de pozitiv, a contribuit cu 422,4 milioane RON (99,6  milioane EUR) la venitul BCR, cresterea fiind determinata in principal de tranzactiile valutare (rezultatul net la sfarsitul anului 2010 a fost de 311,1 milioane RON). BCR isi mentine pozitia de lider pe piata din Romania pentru Certificate de trezorerie si obligatiuni.

Cheltuielile operationale s-au mentinut la un nivel aproape constant (+1,4% in comparatie anuala), atingand valoarea de 1.695,6 milioane RON (399,7 milioane EUR) fata de 1.671,8 milioane RON (396,3 milioane EUR), dovedind o administrare adecvata a costurilor in pofida majorarii TVA la mijlocul anului 2010. BCR a continuat sa investeasca in formarea profesionala a personalului, internet si canale alternative, precum si in modernizarea retelei sale de unitati - toate aceste "costuri bune" avand ca rezultat costuri mai ridicate cu amortizarea.

Costurile nete cu provizioanele de risc pentru imprumuturi si plati in avans au totalizat 2.154,9 milioane RON (508,0 milioane EUR), in crestere cu 7,9% in comparatie anuala (1.997,7 milioane RON la sfarsitul anului 2010), reflectand impactul asupra clientilor a incetinirii relansarii economice. Creditele neperformante au ramas sub control, reprezentand 20,6% din portofoliul de credite, la sfarsitul lunii decembrie 2010. BCR se bucura de o confortabila rata de acoperire a creditelor neperformante de 119% (garantii si provizioane). Principalul factor care contribuie la volumele de credite neperformante noi a fost segmentul corporativ, IMM-urile in special continuand sa se confrunte cu constrangeri severe de lichiditate, iar unele corporatii mari au intrat sau au reintrat in incapacitate de plata a creditelor dupa reesalonare. O recuperare treptata este preconizata odata ce cresterea economica se accelereaza.

  • Profitul inainte de impozitare s-a ridicat la 119,6 milioane RON (28,2 milioane EUR), in scadere fata de 641,9 milioane RON la sfarsitul anului 2010, declin determinat in special de scaderea venitului operational si de nivelul ridicat al provizioanelor pentru imprumuturile acordate companiilor, evolutii care nu au putut fi compensate de cresterea venitului net din comisioane si a rezultatului din tranzactionare. Rentabilitatea capitalurilor proprii a  scazut pana la 0,9% la sfarsitul lunii decembrie 2011 (6,7% la sfarsitul anului 2010), ca rezultat al contractiei veniturilor si al majorarii capitalului. Profitul net (dupa impozitare si interese minoritare) este de 68,4 milioane RON (16,1 milioane EUR).

Raportul cost - venit se mentine la 41,0% la sfarsitul lunii decembrie 2011, desi a fost afectat de limitarea generarii de venituri (36,9% la sfarsitul lunii decembrie 2010).

  • Erste Group isi sporeste angajamentul fata de BCR si fata de Romania, aspect dovedit de ultimele evolutii. Astfel, in T4 2011 a fost inregistrata o crestere cu 467,8 milioane RON a capitalului BCR, din care contributia Erste este de 430,0 milioane RON. Prin aceasta, BCR este si mai bine pregatita pentru finantarea economiei reale a Romaniei dupa reluarea revenirii economice. In acelasi timp, Erste Group si-a sporit participatia in BCR la 89,1294%, achizitionand participatiile SIF-urilor - proces care va continua si in 2012. De asemenea, banca - mama a BCR este ferm angajata sa sustina in continuare BCR cu finantare si capital, daca va fi necesar.
  • In T4 2011, economia Romaniei a cazut cu 0,2% in comparatie trimestriala (date ajustate sezonier) dar in termeni anuali a reusit sa se mentina in teritoriu pozitiv (+1,9% T4 2011 / T4 2010). Cresterea economica pentru intreg anul 2011 s-a situat la 2,5%, ajutata de o productie agricola bogata. Contextul financiar international ramane nesigur si multe tari se confrunta cu dificultati grave care vor incetini pentru ceva vreme revenirea. Acest lucru pune presiune suplimentara asupra economiei romanesti.
  • Ca urmare a acestor evolutii, multe companii romanesti, in special in sectorul IMM-urilor si al microintreprinderilor au continuat sa se confrunte cu o scadere a cererii pentru produsele si serviciile lor, iar mai multe din ele s-a inchis. Contractia continua a afacerilor firmelor are un impact negativ asupra tranzactiilor pe care acestea le deruleaza cu BCR. Comportamentul consumatorilor retail ramane foarte prudent, clientii fiind in continuare afectati de contextul general economic dificil reflectat in venituri mai mici, in teama pierderii locului de munca precum si in cresteri salariale scazute intr-un climat de incertitudine.

Activele totale ale BCR au avut o crestere modesta de 4,3% (sau 3.133,3 milioane RON) in comparatie anuala pana la 76.745,7 milioane RON (17.751,6 milioane EUR) beneficiind de o crestere a resurselor atrase de la clienti. BCR si-a consolidat pozitia de lider pe piata, la o cota de peste 20%.

Portofoliului de credite a continuat sa creasca usor in T4 2011, in contextul unei cereri eligibile de credit inca slaba. Volumul agregat al portofoliului de credite catre clienti (inainte de provizioane, IFRS) a crescut cu 2,2% in comparatie anuala la 53.376,3 de milioane RON (12.346,2 milioane EUR), de la 52.238,6 de milioane RON (12.256,8 milioane EUR) la finele anului 2010, crestere determinata in principal de imprumuturile catre companii.
BCR si-a pastrat pozitia de lider de piata pe partea de creditare avand o cota de 22% si si-a consolidat pozitia de lider la creditarea imobiliara retail in euro, segment pe care a castigat 0,7 pp cota de piata in 2011, atingand o pondere de 29%.

Sumele datorate clientilor au crescut cu 4,9% de la inceputul anului pana in prezent, la 39.664,3 milioane RON (9.174,5 milioane EUR), de la 37.828,8 milioane RON (8.875,8 milioane EUR). Banca isi mentine pozitia de lider pe piata depozitelor primare. Depozitele clientilor raman principala sursa de finantare a BCR, banca bucurandu-se totodata de sprijin puternic din partea bancii-mama.

BCR este, de asemenea, lider pe piata fondurilor europene, detinand in prezent o cota de 40% din totalul proiectelor aprobate in perioada 2008 - 2011 (dintr-un total de peste 12,4 miliarde EUR, reprezentand Programe Operationale care se adreseaza investitorilor privati si autoritatilor locale). BCR continua sa implementeze solutii variate de finantare pentru a sprijini redresarea sectorului IMM (precum facilitatile de finantare JEREMIE, BERD, BEI, IFC).


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

1599 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    rezultate (Miercuri, 29 februarie 2012, 11:03)

    gigi [anonim]

    Dupa 5 ani de la preluarea bancii de catre Erste, managerii adusi pe bani grei au adus aceasta banca pe butuci.
    Din 2006 pana in 2011 rezultatele sunt in scadere de la an la an. In schimb au angajat fel si fel de oameni care nu au nicio legatura cu banca sau au "vanat" salariati de alte banci pe salarii grele.
    Banca nu mai are sedii proprii, au fost transferate GRATUIT catre o subsidiara careia ii plateste chirie pentru utilizarea spariilor.
    Strategia implementata de austrieci (transformarea din banac universala axata pe corporate in banca de retail) s-a dovedit falimentara, iar acum se platesc bani grei sa se atraga clientii corporate pe care i-a oferit pe tava altor banci in 2006-2007.
    Initiative pe care se arunca bani sunt invitarea noilor salariati la o masa la Capsa sau te mai miri ce restaurant de lux. Alta initiativa era "birthday lunch", in care o parte din salariatii nascuti intr-o luna erau invitati deasemenea la restaurant.
    Unde nu-i cap....
    • 0 (0 voturi)    
      bati campii (Miercuri, 29 februarie 2012, 13:48)

      eu [anonim] i-a raspuns lui gigi

      majoritatea bancilor sunt pe scadere de cativa ani... nu mai vb de aberatia cu Capsa si alte SF-uri. cat despre propriile sedii ce sa zic? e treaba lor.. sunt ale lor nu ?

      ai dreptate doar in legatura cu transformarea unei banci corporate in banca retail..
      • 0 (0 voturi)    
        scadere (Miercuri, 29 februarie 2012, 19:21)

        gigi [anonim] i-a raspuns lui eu

        Scaderea este una, pierderea este alta. Arunca-ti o privire pe rezultatele BRD-ului si ai sa observi o diferenta notabila. BRD raporteaza profit , este adevarat ca in scadere, dar totusi PROFIT), BCR, pierdere la 9 luni. Acum la 12 luni au mai cosmetizat putin, au adaugat si subsidiarele si a iesit ceva profit pe hartie, insa la mare distanta de BRD.
        Scaderea este normala in perioada 2009-2011, perioada de criza. Insa sa fii cu profitul in scadere continua din 2006, deci si in perioada de boom 2006-2008 indica o greseala majora de strategie.
        De aceea strategia BCR se va orienta in urmatoarea perioada pe corporate, segment pe care l-a neglijat, ca sa nu spun ca l-a tratat "cu flit" de cand au venit austriecii. L-a inghesuit in 52 de unitati in toata tara si a transformat toata reteaua in buticuri de credite. Acum cand bula imobiliara s-a spart s-au trezit ca ceva nu este bine.
        Nu iti mai spun de recenta stire ca vor mari comisionul de administrare a contului curent pentru persoane fizice cu 30%. Asta spune multe, pe langa faptul ca este, cred, unica banca ce isi comisioneaza clientii care depun bani in cont..
        Deasemenea, faptul ca se schimba CEO-ul si o mare parte din garnitura de vicepresedinti spune ca lucrurile nu sunt in ordine la BCR.
        Inainte de cataloga drept SF-uri ce am spus, eu zic sa te informezi.. :))
  • 0 (0 voturi)    
    bcr (Miercuri, 29 februarie 2012, 13:29)

    Bun [utilizator]

    este cea mai neserioasa institutie bancara practicind dobinzi la credite ce frizeaza bunul simt.
    La vedere,practicau o dobinda de 18.5%,dar in scimb mai adaugau un procent de 10% fond de risc ,totalul fiind 28,5 %.
    • 0 (0 voturi)    
      dar vezi... daca stii sa citesti contractul (Miercuri, 29 februarie 2012, 13:49)

      eu [anonim] i-a raspuns lui Bun

      e ok... asta nu inseamna ca e neserioasa... ci doar clientii sunt superficiali
      • 0 (0 voturi)    
        sigur ca da... (Miercuri, 29 februarie 2012, 14:59)

        popas [anonim] i-a raspuns lui eu

        Totusi, ascunderea detaliilor esentiale in contracte excede etica corporatista. Nu e vorba de citit contractul, ci de atitudinea bancii in fata clientului.
        In opinia mea, ar trebui ca BNR sa impuna bancilor sa afiseze costul total al creditului, si nu dobanda perceputa; astfel, fiecare client ar trebui sa stie ce cost are creditul, acesta incluzand: dobanzi + comisioane + plati nu stiu de care + alte comisioane + etc.
  • 0 (0 voturi)    
    Intrebare (Joi, 1 martie 2012, 13:38)

    cineva [anonim]

    Deci nu m-am lamurit a scazut profitul, adica este pierdere sau a crescut?

    Multumesc


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă