In intreaga lume afacerile de familie dureaza zeci de ani, trecand prin razboaie, recesiuni si crize politice. Ce fac ele in mod esential diferit fata de corporatii, astfel incat raman simboluri ale longevitatii pe pietele internationale si puncte de referinta in diverse domenii si industrii? Ernst & Young a realizat o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului.

Aceste 7 elemente sunt:

1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii

2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri

3) managementul capitalului

4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate

5) managementul atent echilibrat al riscului

6) structura de conducere cu viziune pe termen lung

7) managementul eficient al taxelor.

Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor, arata oficialii E&Y.

  •  Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica" fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.

Acest avantaj strategic in fata corporatiilor datorat, in buna masura, faptului ca au mai putine parti externe interesate, le confera facerilor de familie libertatea de a opera independent si posibilitatea de a lua decizii mult mai rapid. Adoptarea perspectivei pe termen lung in piata le permite sa faca investitii care nu vor aduce neaparat un profit pe termen scurt, dar care le plaseaza pe un loc bun in anii urmatori.

Agilitatea in luarea deciziilor, viziunea, privirea mereu atintita la orizont si experienta atator decenii pozitioneaza afacerile de familie drept cele mai pregatite si mai bine echipate organizatii care pasesc in era post-recesiune si in "noua economie".

  • Afacerile care au dainuit peste razboaiele mondiale si peste Marea Recesiune au inteles cel mai rapid ca inovatia continua este elementul crucial pentru a supravietui si a ramane competitiv intr-o lume globalizata.

Si in Romania, afacerile de familie reprezinta o mare parte a companiilor active pe piata in prezent, dar nu se poate discuta despre conglomerate de afaceri familiale precum Walmart, Samsung sau Volkswagen. Pe langa faptul ca economia romaneasca impune o anumita limita de dimensiune, ea nu mai are traditia celei occidentale, deoarece familiile care au derulat afaceri solide in perioada interbelica si-au intrerupt misiunea antreprenoriala din cauza conditiilor politice.

In acest moment, putem vorbi cel mult de o a doua generatie de antreprenori, care se pregateste sa preia afacerile de familie create in ultimii 20 de ani. Transferul intre generatii se face acum de la antreprenori nascuti si educati intr-o societate inchisa, spre o generatie cu studii in strainatate si cu viziune mai larga.

Determinarea de a continua investitiile, chiar si in situatii economice dificile, implementarea constanta a unor strategii relevante, investitiile in inovatie, evitarea capcanei taierilor repetate de costuri ca singura metoda de adaptare la o piata in scadere si mentinerea constanta pe linia de plutire printr-un model de business adaptabil, precum si capacitatea de a-si motiva angajatii sunt principalele argumente care fac din afacerile de familie modele de luat in considerare in segmentul de business.

Ernst & Young are 152,000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 22,9 miliarde dolari in anul 2011. Cei peste 470 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale.