In strainatate, afacerile de familie se intind pe sute de ani. Frank C. Mars a infiintat in 1911 compania care produce si azi batoanele de ciocolata. Nu mai vorbesc de traditia financiara, unde nume ca JP Morgan sau Rotschild au facut cariera. In zona alimentara, Bonduelle e un exemplu reusit de afacere de familie. Si in Romania exista afaceri de familie. Din pacate, nu de putine ori, disparitia fondatorului a insemnat intrarea in insolventa a intregii afaceri. Companii de top precum Aldis si Edy Spedition sunt cazuri dintre companiile au trecut prin serioase zdruncinaturi financiare, multe preferand intrarea in insolventa. Ce ne diferentiaza fata de straini? Sunt aceste imperii construite pe relatiile private ale fondatorului businessului care, odata disparut, atrag prabusirea intregii afaceri?

  • In afaceri de familie aflate la "prima generatie", aspectele legate de management deseori nu sunt inca bine puse la punct si  reprezinta un factor de vulnerabilitate si risc

"Desigur, fiecare caz de insolventa are povestea proprie si cauzele sale specifice. Insa sunt anumite trasaturi general valabile ale "afacerilor de familie" care catedata le expun la mai multe riscuri decat o afacere chiar similara, dar cu caracter mai pronuntat corporatist si actionariat multiplu", explica Alexander Milcev, Partner | Tax Advisory & Compliance Services in cadrul Ernst& Young.

Exista cel putin trei exemple de afaceri de familie care, odata cu disparitia fondatorului, au inregistrat scaderi semnificative ale cifrei de afaceri sau au intrat in insolventa.

Cele mai recente cazuri sint ale companiilor Edy Spedition (transporturi) si Aldis (industria alimentara). In cazul Edy Spedition, lider local in transportul de marfa, mai multi creditori au cerut insolventa companiei, la doar doua luni dupa moartea fondatorului, Alin Popa, intr-un accident rutier (vezi aici mai multe detalii). Situatia de la producatorul de mezeluri Aldis e similara: la citeva luni de la moartea fondatorului George Naghi (tot intr-un accident), compania a inceput concedieri colective, ulterior aparind informatii despre posibila intrare in insolventa.

In Romania, in aceasta perioada, mai spune Milcev, o afacere de familie este deseori una infiintata si controlata de un singur individ antreprenor sau eventual 2 sau poate 3 membri ai unei familii, din care unul de obicei este dominant. In mod inevitabil, relatii de afaceri, reputatia, capacitatea de reactie si spiritul antreprenorial a unei asemenea afaceri sunt strans legate de si axate pe persoana acestui antreprenor. E un factor de importanta majora mai ales in perioade economice dificile precum cea prin care trecem acum. De ce? Pentru ca uneori partenerii de afaceri, bancile, creditorii, furnizorii se bazeaza mai mult pe increderea in capacitatea personala a unui asemenea antreprenor (si nu a altcuiva) de a rezolva probleme, decat pe alti factori. Pe de alta parte, daca acest antreprenor este in incapacitate de a mai conduce afacerea, acea incredere poate disparea si orice probleme latente sau potential rezolvabile pana atunci ale afacerii ies la suprafata si uneori pot duce si la insolventa.

"Evident, aceste situatii pot fi rezolvate in continuare daca este pregatita succesiunea, daca afacerea e condusa de o echipa de management in masura sa inlocuiasca eficient si sa suplineasca antreprenorul principal. Totusi in afaceri de familie aflate la "prima generatie" (cum sunt majoritatea celor din Romania) aceste aspecte deseori nu sunt inca bine puse la punct si drept urmare reprezinta un factor de vulnerabilitate si risc. Cu alte cuvinte, dependenta foarte mare a unei afaceri de individul antreprenor poate fi un activ extrem de valoros cand treaba merge bine, insa ea poate sa devina o obligatie daca treaba nu merge si acest antreprenor nu mai este disponibil ca sa rezolve problemele aparute", mai spune Milcev.

Ma astept ca trecerea timpului, capatarea experientei si schimbarea in bine a climatului economic o sa amelioreze aceste tipuri de probleme in Romania, mai adauga partenerul Ernst & Young.

  • Cele 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului

Compania a realizat recent o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului.

Aceste 7 elemente sunt:

1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii

2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri

3) managementul capitalului

4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate

5) managementul atent echilibrat al riscului

6) structura de conducere cu viziune pe termen lung

7) managementul eficient al taxelor.

Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor, arata oficialii E&Y.

  •  Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica" fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.

Acest avantaj strategic in fata corporatiilor datorat, in buna masura, faptului ca au mai putine parti externe interesate, le confera facerilor de familie libertatea de a opera independent si posibilitatea de a lua decizii mult mai rapid. Adoptarea perspectivei pe termen lung in piata le permite sa faca investitii care nu vor aduce neaparat un profit pe termen scurt, dar care le plaseaza pe un loc bun in anii urmatori.

In acest moment, putem vorbi cel mult de o a doua generatie de antreprenori, care se pregateste sa preia afacerile de familie create in ultimii 20 de ani. Transferul intre generatii se face acum de la antreprenori nascuti si educati intr-o societate inchisa, spre o generatie cu studii in strainatate si cu viziune mai larga.