Inafara taierilor obisnuite de costuri, bancile locale incearca sa treaca de 2013- cel mai dificil an pentru ele- schimband din mers strategii, evaluandu-si cu strictele retelele si oamenii si cautand nise de profit pe care le testeaza cu agresivitate. De la crearea de produse bancare noi care ar putea fi preluate si de bancile mama si pana la descoperirea de noi zone de business, bancherii locali incearca orice pentru a supravietui. Pentru ca 2013 va fi anul in care va cantari cel mai greu in lupta pentru cota de piata iar in anumite cazuri chiar pentru supravietuirea pe piata. E drept, cu cat mai devreme au inceput restructurarile, cu atat mai bine pentru ele.

“Avem proiecte lansate sau pilotate in Romania care urmeaza sa fie extinse la nivel de grup: carduri contactless, platforma pt micro-antreprenori”, au transmis HotNews.ro oficialii celei mai mari banci locale dupa active. Banca a adus in piata cateva cateva modele de succes, care domina autoritar piata: centre imobiliare pentru ipoteci, birourile EU office, international Desk pt clienti IMM trans-nationali, modelul de servisare a clientilor private banking, dezvoltarile de canale directe (in special internet banking, aplicatii de smart phone), servicii de brokeraj online si produse structurate, sistemul de economisire – creditare: Banca pentru Locuinte.

Mai jos aveti cativa indicatori la nivelul sistemului bancar - evolutia numarului de salariati in ultimele 12 luni (defalcat pe centrala si retea), salariul mediu net/banca, profitul/salariat etc. Dati click pe imagine pentru marire.

Pe viitor, mai spun oficialii BCR, accentul va cadea pe abordarea particularizata a segmentelor de client pe dezvoltarea de competente pe industrii si pe serviciile de tranzactionare bancara.

Banca a inregistrat in 2012 o pierdere consistenta, iar noul executiv al bancii - Tomas Spurny- e decis sa taie in carne vie. Circa 60 de unitati bancare vor fi inchise de BCR pana in 2014, recent demarand si discutiile conducerii cu sindicatul din banca pentru a stabili conditiile in care vor pleca din banca cele 1600 de persoane care urmeaza sa fie disponibilizate, a declarat luni presedintele BCR, Tomas Spurny. Intr-o discutie relaxata cu reprezentanti locali ai media, acesta s-a referit si la cazul recent al fraudelor descoperite in sistemul bancar precum si la asteptarile macroeconomice pe care le are seful celei mai mari banci locale. Printre cele mai mari temeri pe care le are Spurny pentru 2013 este cea legata de situatia precara a IMM-urilor, vulnerabilizate de criza.

  • Cata independenta au bancile fiica in fata bancii mama?

"Vom inchide o parte din agentii- ma refer in general la unitati care nu se pot sustine singure si care impiedica cresterea performantelor bancii ca ansamblu. E ca in gradinarit- dupa ce plantezi un copac si vezi dupa 10 ani ca anumite ramuri impiedica sa creasca intreg copacul, cel mai bine e sa le tai ca sa poti asigura cresterea optima a copacului" spune plastic Spurny. In intreaga Europa industria bancara isi contracta personalul, nu e doar cazul Romaniei, mai arata bancherul.

Intrebati cata autonomie locala exista la nivel de decizii si crearea de produse ori strategii, oficialii BCR spun ca autonomia locala este gandita astfel incat sa ofere bancii posibilitatea de a fructifica oportunitatile de afaceri locale. “Exista totusi abordari de grup in ceea ce priveste managementul riscurilor”, admit reprezentantii BCR.

Daca in cazul bancilor –fiica decizia se ia de multe ori in Centrala bancii mama, la bancile cu capital local restructurarea inseamna relocarea de oameni in cadrul bancii, disponibilizari si eficientizarea retelei. E si cazul CEC Bank.”CEC Bank nu are neaparat in vedere extinderea sau, dimpotriva, inchiderea de unitati, ci eficientizarea retelei de 1.128 de sucursale. Inclusiv personalul a fost restructurat, fie prin plecari, fie prin reincadrarea in alte activitati specifice bancilor comerciale. In perioada urmatoare, vom continua sa implementem o serie de masuri de eficientizare a activitatii, cum ar fi: redimensionarea retelei si relocarea unor unitati; alocarea mai eficienta, catre zonele care au potential de crestere, a resurselor umane existente; eficientizarea unor fluxuri operationale, in vederea reducerii cheltuielilor”, au transmis HotNews oficialii CEC Bank.

Pentru viitor, CEC Bank se uita atent la proiectele care urmeaza sa fie dezvoltate in parteneriat public privat, gasind in acestea o sursa de profit. “ In perioada urmatoare vom continua sa ne axam pe creditarea agriculturii, IMM-urilor si administratiilor publice locale. Misiunea bancii este cu atat mai dificila cu cat mediul economic poarta inca amprenta crizei economice internationale. In acest context, trebuie sa identificam si sa exploatam in special oportunitatile din zona finantarilor structurale. Ne vom orienta catre toti cei care, indiferent de marime si de domeniul de activitate, acceseaza fonduri europene. In ceea ce priveste retail-ul, CEC Bank si-a imbogatit portofoliul de produse dedicate persoanelor fizice, astfel incat banca are in prezent o oferta completa care acopera nevoi diverse pentru acest segment de clienti. Un domeniu in care asteptam sa intram este cel al proiectelor de dezvoltare in parteneriat public-privat”, spun reprezentantii CEC Bank.

  • Am incheiat restructurarea, speram sa nu mai dam oameni afara

O situatie mai speciala e cea a Volksbank, care de la o banca specializata in special pe finantari ipotecare, s-a transformat inca de acum 3 ani in banca universala.

“Zonele in care vedem potential de crestere in perioada imediat urmatoare sunt serviciile tranzactionale si IMM-urile”, au transmis HotNews.ro oficialii bancii.

“Noi am aplicat deja un amplu proces de restructurare, in special la nivelul retelei. Procesul a demarat in 2011, fiind finalizat anul trecut. Unul din principalele obiective urmarite a fost flexibilizarea retelei. Evaluam permanent potentialul pietei la nivel local si performantele interne si putem inchide unitati, dar la fel de bine, putem deschide noi unitati pe baza acestor evaluari”, mai spun reprezentantii Volksbank.

Pentru 2013, banca nu are in vedere nici reduceri de personal nici inchideri de sucursale. “Din contra, chiar avem in plan sa deschidem noi unitati in zone cu potential de business ridicat. In 2012, Volksbank Romania avea 1300 angajati si probabil vom pastra aceasta cifra si in 2013”, mai spun bancherii de la Volksbank.

Practic, acum trei ani, Volksbank Romania si-a schimbat in mod radical strategia. Noua strategie – care pune mai mult accent pe depozite, pe servicii tranzactionale, pe servicii oferite companiilor a fost elaborata in Romania. “Am mizat pe implicarea actionarilor pe tot parcursul acestui proces. Toate produsele si serviciile pe care le oferim sunt concepute si dezvoltate in Romania, insa ne bucuram de sprijinul actionarilor atunci cand vrem sa aflam ce produse ofera ei sau chestiuni de organizare interna”, conchid reprezentantii Volksbank

  • Din categoria : alte masuri luate in bancile locale
  • "Inca mai dam bonusuri lunare, dar le-am redus la jumatate.  Acestea sunt conditionate de obtinerea profitabilitatii: curatenia portofoliului, calitatea"
  • "Este foarte greu sa admiti ca ai deschis zeci de unitati in care ai investit foarte mult: (chirie, mobilier, personal etc), iar acum trebuie sa le inchizi"
  • "Ca sa aduci consultanti din afara este foarte costisitor. Pana rezolva situatia, trece criza"
  • "Eu nu am abilitati de remodelare a proceselor. Cand am venit in banca erau 200 de sefi in centrala, din 1000; erau sefi care nu aveau pe nimeni in subordine".
  •  "Bonusurile de vanzari: au fost sistate.  Bonusurile de Pasti, Craciun: le-am inchis, avem buget, dar il pastram pentru decembrie".
  • "Facem tot ce putem  ca sa nu ajungem sa ii dam afara. Angajatii au acceptat sa taiem din beneficii "
  • " Am taiat primele,  stopam extinderea, urmeaza administrarea si restructurarea costurilor"
  • "Redirectionam oameni pe collection   Am taiat costurile cu consumabilele.   Sunt inca multi agenti in leasing. Probabil ii vom trece pe contract
  • "Cum reactioneaza oamenii? " murmura, dar sunt ok"
  • "Alta varianta: stau acasa pentru 1-3 ani, fara sa fie platiti, dar li se garanteaza locul de munca la intoarcere"
  •  "Am concediat si manageri, am redimensionat Headoffice-ul"

(din raspunsurile responsabililor din cadrul bancile locale)

BRD-GSG: Am refacut procesele, fluxurile, centralizarea activitatilor de back-office si crearea de unei noi structuri: SG EBS. Acesta permite preluarea de activitati din alte tari europene

"Actiunile Departamentului de Resurse Umane al BRD-Groupe Societe Generale sunt in linie cu strategia definita pe termen mediu in ceea ce priveste optimizarea si eficientizarea proceselor specifice.

Desigur ca pana la acest moment s-au intreprins masuri de reducere a cheltuielilor generale la nivelul intregii banci, iar HR-ul s-a aliniat acestei directii. Astfel, printre actiuni se numara: renegocierea contractele cu furnizorii, centralizarea diferitelor structuri de back office, implicand reduceri de posturi, cresterea sinergiilor intre diferite activitati si structuri pentru a deveni mai performante si multe altele.

  • Cea mai mare schimbare pe care am realizat-o in cadrul echipei HR a fost implementarea unui nou model operational,  ce ne permite cresterea eficientei proceselor tranzactionale (de tip back office). Concret, a insemnat refacerea proceselor, fluxurilor, centralizarea activitatilor de back-office si crearea de unei noi structuri: SG EBS. Acesta reprezinta si o importanta oportunitate pentru Romania de a genera noi locuri de munca prin preluarea de activitati din alte tari europene", a explicat pentru HotNews Adela Jansen, Director Executiv de Resurse Umane, BRD-Groupe Societe Generale

Ce au mai facut bancile (II):

  • "In medie am redus personalul pana la 8 angajati pe sucursala mare si 6 angajati pe sucursale mici. Tintim  o medie de 4-5 oameni/sucursala mica"
  • "In vremurile de aur pentru sistemul bancar aveam si cate 40-50 de oameni pe sucursala judeteana; Acum, acestea se numesc muzee si au cate 10 de oameni"
  • "Am externalizat diferite servicii, dar cu un cost aditional"
  • "La noi s-a renuntat la ceai, cafea, prime de sarbatori"
  • " In fiecare luna ne-am readaptat deziciile.  Am inghetat tot ce inseamna unitati noi, desi aveam un obiectiv de dezvoltare foarte mare. De la o rata a angajarilor noi de 200 oameni/luna, iar plecarile erau de 100 oameni/luna; am ajuns la 5 angajari si 3 plecari luna trecuta"
  • " Strategia este de a angaja oameni din interior cand cautam oameni pentru diferite posturi.   Am reproiectat un nou sistem salarial. Ne re-orientam in a face lucruri cu costuri mici, satisfactia angajatului cu resurse mici. Organizam workshop-uri in banca pentru brainstorming. Alta strategie de HR: reducere de costuri acolo unde nu avem obligatii legale, vrem sa ne pozitionam corect si echilibrat, nu vrem sa facem lucruri care sa ne coste in viitor."
  • "Casierii mobili, care erau back-up in perioadele de concedii, au devenit ficsi"

(din raspunsurile responsabililor din cadrul bancile locale)

Banca Transilvania: Am mentinut bonusurile, dar am renegociat la sange contractele cu furnizorii

Una din cele mai mobile banci locale, Banca Transilvania a inceput restructurarea in 2009. "Am luat o serie de masuri, chiar incepand cu 2009, printre care: renegocierea contractelor cu furnizorii, renegocierea contractelor pentru chirii, redimensionarea echipelor din unitatile bancii etc", spun pentru HotNews oficialii institutiei de credit transilvanene.

Pe zona de resurse umane, notam faptul ca au fost mentinute bonusurile si beneficiile pentru salariatii cu venituri mai mici. "In primul rand, a fost realocat personal in zonele cu volume mai ridicate de activitate De asemenea, au fost acordate diferentiat anumite beneficii, cu prioritate pentru angajatii cu venituri mai mici. Pentru ca obiectivele de profit ale bancii au fost realizate aproape in fiecare an, banca a continuat sa acorde bonusuri de performanta angajatilor BT care au contribuit in mod esential la aceste realizari", au transmis HotNews liderii bancii. BT opereaza in prezent o retea de 550 de unitati in care lucreaza 6160 de persoane, potrivit declaratiilor oficialilor BT., acestia adaugand ca fluctuatia de personal a fost de 7,38% in 2012, fata de 8,19% in 2011. "Avem o medie de varsta de 33 de ani, circa un sfert dintre angajati sunt barbati, iar politica de personal ne-a dus in Top 20 cei mai doriti angajatori din Romania, conform unui studiu realizat in 2012 de Catalyst Consulting", mai spun reporezentantii BT.

Dupa ce sistemul bancar a inregistrat in 2012 cele mai mari pierderi, bancile din Romania au demarat un amplu proces de restructurare, schimband managementul, concediind mii de angajati, inchizand sute de unitati si modificand politicile de creditare. Aproape toate bancile de top si-au inlocuit executivii, fiind preferati oameni specializati in restructurari. Tomas Spurny, bancher cu experienta pe piata din Europa Centrala si de Est, l-a inlocuit pe Dominic Bruynseels in fruntea BCR. La a doua banca din sistem, Guy Poupet a fost schimbat cu directorul sucursalei Societe Generale din Camerun, Alexandre Maymat, Robert Rekkers a parasit Banca Transilvania, dupa noua ani la conducere, iar Henk Paardekopper a venit de la Londra sa-l inlocuiasca pe Johan Gabriels la carma RBS Romania. Doar van Groningen a ramas in fruntea Raiffeisen Bank, desi vicepresedintele sau, Marinel Burduja a parasit banca.