Interviu cu Ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu: Din iulie vom avea TVA redus la paine, iar pana la sfarsitul anului un Cod Fiscal rescris. Noua structura de control va trece in doua saptamani prin Guvern. Vezi principalele masuri care tin de fiscalitate din 2013 si 2014

de Dan Popa     HotNews.ro
Duminică, 31 martie 2013, 15:45 Economie | Finanţe & Bănci

Daniel Chitoiu
Foto: Rompres
Termen asumat de ministrul Finantelor: Pana la sfarsitul anului vom avea un Cod Fiscal rescris cap-coada. Din iulie o TVA la paine de 9%, iar in doua saptamani va trece prin Guvern formula noii structuri unificate de control din ANAF. Arieratele sunt in prezent de 750 de milioane de lei dupa ce, la sfarsitul lui februarie, se situasera la 1,25 miliarde lei. Ce se mai aude de impozitul progresiv si forfetar? Ce se vrea cu reforma din Finante? Si mai ales, cata nevoie mai avem de un acord cu FMI? Aflati aceste lucruri din interviul acordat HotNews.ro de ministrul Finantelor Publice, Daniel Chitoiu.

Rep: In programul de guvernare se vorbeste despre simplificarea sistemului de taxe. Ce anume va fi simplificat, cum anume se va simplifica si mai ales, de cand?
Daniel Chitoiu: Dupa cum stiti, in perioada in care am fost in Opozitie dar si in timpul campaniei electorale si in programul de guvernare, obiectivul central al politicii fiscale l-a reprezentat simplificarea si modernizarea sistemului fiscal. Totodata, urmarim si crearea unei predictibilitati a sistemului fiscal. Toate guvernele care s-au perindat au modificat Codul Fiscal si intreaga legislatie fiscala de cate ori le-a fost la indemana ori constransi de anumite obiective. Inainte de aderare pentru ca trebuiau indeplinite anumite conditionalitati, apoi constransi de angajamente fata de creditorii internationali…Asa incat am ajuns sa modificam Codul Fiscal si pe cel de Procedura Fiscala din 2003 incoace de peste 1000 de ori. Obiectivul imediat, prioritar pentru acest an, este rescrierea Codului Fiscal si celd e Procedura Fiscala pentru a asigura coerenta si trasparenta, dar  si o interpretare usoara. Asta atat pentru mediul de afaceri cat si pentru cei care trebuie sa le aplice. Am constatat din practica ca nici cei care trebuie sa aplice aceste acte normative nu le cunosc foarte bine.  

Rep: Sunt buimaciti…
D.C.: Da si de multe ori actele de control sau deciziile de impunere sunt stabilite eronat si pica in instanta sau in procedura de solutionare a contestatiilor tocmai pentru ca nu e aplicata corect legislatia. Hatisul acesta de modificari a facut sa nu avem o aplicare coerenta si buna a legislatiei fiscale. Acesta e asadar un obiectiv imediat pe 2013.
Din punct de vedere a revizuirii sistemului fiscal, politicile economice liberale au fost identificate inca din 2005 de cand am intrat in Alianta DA cu introducerea cotei unice de 16% inclusiv pe dividende. Cota unica reprezinta un apanaj al politicilor de dreapta. Dar politica economica de dreapta si din punct de vedere al impozitarii nu inseamna neaparat cota unica cat mai ales un nivel al impozitarii redus, sustenabil si aplicat la un nivel optim pentru mediul de afaceri.
 
Rep: Ce inseamna acest nivel optim?
D.C.: Inseamna o sarcina fiscala optima, adica atata cat poate duce mediul de afaceri ca sa se poata dezvolta si sa aiba si profit, dar si bugetul sa isi incaseze la timp banii

Rep: Un exemplu?
D.C.: Sa luam zona accizelor. Avem produsele accizabile- produsele petroliere, alcoolul, tigaretele, - unde nivelul evaziunii fiscale din toate timpurile a fost cel mai mare si cel mai predictibil. Si asta pentru ca nivelul impozitelor si taxelor in total pret de vanzare este de 60-80%. Din start cel care face evaziune in acest domeniu, castiga 60-70%. Iar daca te duci in magazinele cu produse alcoolice constati ca preturile de vanzare cu amanuntul sunt  mai mici decat costul de productie. Si atunci te intrebi cum poate un business sa reziste pe piata cand are costuri mai mari decat pretul de vanzare. Noi aici ca tara avem o foarte mare problema- suntem pe ultimul loc ca volum al colectarii veniturilor  ca pondere in PIB la Bugetul General Consolidat. Toate guvernele si-au asumat lupta impotriva evaziunii, dar daca te uiti pe cifre, constati ca am avut cel mai mare nivel al colectarii in 2008. In iulie 2008 aveam 33,7% incasari la buget ca pondere in PIB. Media europeana e de 42-44% si acolo vrem sa ajungem

Rep: Si acum unde suntem? Cum stam?
D.C.:  Noi acum suntem la 32,5%-33% in PIB ca nivel de colectare

  • Daca aduni procentele alocate ministerelor, acestea sunt intre 45-50% din PIB. Or noi colectam 32-33%. De aceea e nevoie de reforma colectarii.Nu poti porni din start cu un deficit de 14-15%.

Rep: Si de ce nu putem merge mai departe cu acest grad de colectare? Ce bete in roate pune el?
D.C.: Nu mai putem merge cu acest nivel al colectarii pentru ca, de fiecare data, de cate ori se elaboreaza bugetul, daca aduni procentele alocate ministerelor, acestea sunt intre 45-50% din PIB. Ori noi colectam 32-33%. Nu poti porni din start cu un deficit de 14-15%. E drept ca si alte tari au cheltuieli pe ministere adunate pe la 40-50%, dar au si colectare pe masura. Din acest punct de vedere trebuie sa facem o reforma substantiala.

Rep: Ce fel de reforma?
D.C.: O reforma a sistemului de impunere pe toate impozitele-directe si indirecte si taxele speciale. O sa va dau un exemplu: Finlanda. Desi nivelul de impozitare in Finlanda este mare- de 50%-  gradul de conformare voluntara este de 99%-99,7%. Acolo organele de executare silita se duc sa execute cel mult 1%.

Rep: Si la noi cat e conformarea voluntara?
D.C.: In Romania, in dec 2004 conformarea voluntara era 58-62%. Cand am plecat eu din ANAF, era de 80%.Intre timp a mai urcat, a mai scazut...acum e tot in jur de 80%. Noi ar trebuie sa ne ducem  catre 92-93% ca sa putem spune ca suntem o administratie performanta. Salut pozitia partenerilor din PSD care, in programul de guvernare, nu au fost adeptii cresterii de impozite ca sa avem de unde distribui si au inteles ca atat timp cat avem un nivel de impozitare ridicat nu putem avea si o colectare mai mare.

Rep: Cum adica?
D.C.: Am sa va dau un exempu recent. In 2010, cota standard de TVA s-a majorat cu 5 pp, de la 19 la 24. Normal, veniturile din TVA trebuiau sa creasca proportional  tot cu 5pp. Dar au crescut cu numai 1,7 pp. S-au pierdut prin urmare 3,3 pp ceea ce ma face sa cred ca avem o problema in modul de administrare colectare si control in domeniul taxelor si impozitelor.

  • In doua saptamani sper sa trec prin Guvern actul normativ iar in primul semestru nou structura unificata de control va fi operativa

Rep: Sa revenim la reforma structurilor de control din ANAF…
D.C.: Avem tot ca obiectiv prioritar in programul de guvernare, reforma acestor structuri din ANAF. Pe modelul statelor performante din UE, ca nu descoperim noi apa calda. Si, de asemenea, pe o colaborare cu Trezoreria Americana. Se pleaca de la principiul ca atata timp cat ai o informatizare buna, relatia cu contribuabilul se usureaza si se transparentizeaza. Ajuta si pe partea de control pentru ca nu mai e nevoie sa trimiti pe teren sute de echipe ca sa verifici, de pilda, rambursarile de TVA. Centralizand bazele de date, poti face un control documentar din birou si poti constata din birou daca beneficiaza de rambursare de TVA si ii dai si banii in termen. Mai mult, nu stai toata ziua de zece ori  pe an pe capul unei firme obligand-o sa-ti dea diferite documente in loc sa o lasi sa produca 

Rep: Si nici sa dea “pachetelul” inspectorului
D.C.: Da, prin aceasta reforma mai eliminam din coruptie. Pentru ca  stim foarte bine –din intalnirile pe care le am sip e care le-am avut ca om politic  cu reprezentanti din mediul de afaceri- Foarte multi se plang de comisarii de la Garda ca le cer diverse forme de mita sau spaga. Dar ca nu fac sesizari oficiale pentru ca le e teama sa nu vina apoi in control colegii celui sesizat.  Toate structurile de control operativ se vor reuni intr-o singura structura pe zona de evaziune si anti-frauda. Structura sa va organiza la nivel national si regional

Rep: Cand vom vedea asta?
D.C.: In doua saptamani sper sa trec prin Guvern actul normativ iar in primul semestru structura sa fie operativa
In cadrul programului de reforma a administratiei fiscale, agreat si cu FMI si in baza imprumutului de 77 de milioane de dolari de la Banca Mondiala, vom restructura structurile suport de la directiile judetene se vor ridica la nivel de regiune. In loc  de7 servicii juridice, 7 directii economice, 7 servicii de IT samd, vom avea cate una singura la nivel regional.
Pana in 2015, din 217 administratii fiscale va ramane cate una pe fiecare judet. In orase si commune raman puncte de lucru.  Noi am vrea sa informatizan totul, sa eliminam contactul direct intre contribuabil si functionarul din administratia fiscal

Rep: Pai in zona rurala gradul de informatizare e foarte redus..
D.C.: Tocmai de aceea lasam acolo punctele de lucru. De fapt, ca sa va spun sincer, reducem numarul sefilor
O alta masura stabilita este si de o indrumare a contribuabililor. 90% dintre ei sunt corecti si vor sa isi plateasca taxele. 10%, adica o suta de mii de firme sunt predispose la evaziune. Ei aceste 10%, suta aceea de mii de firme trebuie controlate nu pe cei 90% de contribuabili corecti. Aceste masuri au si rolul de a crea un mediu concurential din punct de vedere economic.
  • Reducerea TVA la paine. De unde se castiga facand evaziune cu paine si ce se intampla daca TVA de 9% nu va avea efectul scontat
Rep: Cum asa?
D.C.: Pentru ca unii care fac evaziune si frauda sunt poate lasati acum in pace, iar cel care lucreaza corect e verificat de 6-7 ori.  Si va dau un exemplu din zona panificatiei, unde am avut foarte multe intalniri cu patronatele din domeniu: cei care fac evaziune la paine castiga doar din TVA.  O fabricuta mica de paine nu poate avea costurile mai mari decat una mare. Cel care e mic cumpara faina cu sau fara factura, dar castiga din TVA-din cei24%. Bine, nu castiga pe toti cei 24%, din ei castiga sa spunem 15% dar tot ramane cu un procent important. De asta, daca reducem TVA la paine, le reducem si lor acest venit . Noi dorim ca dupa primul semestru si in functie de gradul de colectare  sa implementam de la 1 iulie mai intai sub forma de pilot reducerea TVA de la 24% la 9% pe tot lantul cerealier de la moara la paine. Noi avem in prezent taxare inversa la cereale pana la moara iar de la moara sa aplicam 9% la faina si paine. Daca nu am aplica pe tot lantul, am avea taxare inversa la cereale, 24% la faina si 9% la paine. Iar evaziunea ar creste pentru ca avand cote diferentiate pe un lant, am avea posibilitatea sa incasam  si mai putin decat incasam acum.
Fapt pentru care eu cred ca reducand TVA la 9%, tentatia de a face evaziune nu va mai exista si in plus il oblig pe evazionist sa se inregistreze si sa-si plateasca TVA, imbunatatind astfel si circuitul financiar . Daca vedem ca evaziunea s-a redus, din ianuarie 2014 extindem si la alte produse

Rep: Si daca nu...?
D.C.: Daca nu, vedem ce facem! Pentru ca noi  si asa trebuie sa luam cel putin una din masurile din programul de Guvernare: reducerea cotei standard de TVA sau reducerea costului fortei de munca. Noi am spus ca in perioada de guvernare de 4 ani reducem cota standard la 19% si cota de contriburii sociale cu 5pp. Toti reprezentantii mediului de afaceri reclama cotele inalte de contributii. Cotele de la noi sunt la nivelul Finlandei, dar acolo serviciile sunt de o alta calitate.Cum va spuneam Finlanda colecteaza mai bine…
  • Despre impozitul progresiv si cel forfetar
Rep: Si reducerea cotelor…?
D.C.: Introducerea cotelor de 12% si 8%? NU pot sa va dau un raspuns daca le vom introduce incepand de anul viitor. Depinde de cat de repede implementam reforma administratiei fiscal si de cat de rapid vom avea un trend de crestere a gradului de colectare a veniturilor in PIB. Putem introduce treptat cate o masura de reducere a fiscalitatii. NU putem introduce simultan mai multe masuri pentru ca ai o perioada intre 6-9 luni in care ai un gol pe buget pe care il acoperi din finantare deficitului, dar treptat colectarea creste.

Rep: Cum stati cu introducerea impozitului forfetar? Ce ati facut pana acum, ce mai e de facut?
D.C.: D-na ministru Grapini a facut un tur de forta prin tara si s-a intalnit cu diverse organizatii, asociatii patronale etc. Ne intereseaza sa stabilim acele domenii si din analizele noastre  rezulta ca desi au o rata a profiturilor foarte ridicata, nu declara, declara ca au pierderi declara profituri mici sau declara ca au de  restituit luna de luna TVA  sau trimestru pe trimestru dar ai un profit foarte mic ma face sa cred ca tu de fapt ai pierdere. Suntem in analize si sper ca de la 1 iulie sa implementam acest impozit forfetar. E vorba de zona hoteliera, alimentatiei publice, serviciilor,  sau activitatilor micilor mestesugari. Aici e de stabilit nivelul acestui impozit ca sa fie sustenabil.

Rep: Cat ar fi sustenabil?
D.C.: Din feedbackul pe care il avem am constatat ca exista domenii in care 3% pe cifra de afaceri e mai mare decat  impozitul de profit. Vom recalibra si vom stabili un nivel optim probabil pe 1,5 sau 2% ca medie a bilanturilor raportate de companiile  din sector.
  • Arieratele, eterna problema. Cum am ajuns de la 840 de milioane la 1,2 miliarde cand tinta e de 300 mil
Rep: Una din problemele ridicate la fiecare vizita a delegatiei FMI a fost cea privind plata arieratelor. Care este nivelul lor acum?
D.C.:  La 31 decembrie aveam un nivel al arierateor  la autoritatile publice locale de 840 milioane de lei. Noi ne-am asumat in scrisoarea asumata cu institutiile financiare sa reducem nivelul arieratelor la 300 milioane de lei la  sfarsitul anului. In Buget noi prevazusem 840 de milioane de lei pentru creditarea autoritatilro locale.

Rep: Care ar fi stins…
D.C.: Care ar fi stins toate arieratele Am dat si actele normative necesare care am stabilit modul in care se pot imprumuta autoritatile locale din Trezorerie, din veniturile din privatizare, la dobanda de politica monetara. Aici e vorba de primariile din localitatile mici care nu au un nivel atat de mare al veniturilor care sa le permite sa isi achite ratele lunare sau trimestriale. De asemenea, am marit si plafonul de indatorare la 70%. Pana in prezent au fost depuse si aprobate asemenea solicitari in valoare de 500 de milioane de lei.
Intre timp, noi am vrut sa vedem exact cum stam cu aceste arierate si am dat un Ordin prin care am obligat autoritatile locale sa ne declare situatia la zi. La sfarsitul lui ianuarie arieratele crescusera la 1,180  miliarde si in februarie la 1,250 miliarde. Achitand 500 de milioane suntem la 750 de milioane ca stoc de arierate
Dar…vedem pe cifrele de la sfarsitul lui martie ca sunt multe sume care au fost achitate si din sumele reprezentand veniturile proprii- taxe locale. De asemenea mai sunt sume care fac parte din arierate care pot fi achitate din banii alocati din ministerele de linie pe programele nationale. Eu cred ca ne vom incadra in tinta convenita cu FMI.
Noi ne-am stabilit si ca obiectiv major achitarea acestor arierate, considerand ca blocajul acesta financiar a fost generat si de Stat. Pentru ca Statul nu si-a achitat la termen arieratele, apoi ca nu a achitat la timp TVA, iar asta a dus la imposibilitatea firmelor sa isi plateasca furnizorii. Samd. De asemenea, nici bancile nu au sprijinit micile companii

Rep: Bancile probabil ca au si ele argumentele lor
D.C.: Fiecare cu motivatia lui. Dar noi asta am stabilit: sa le platim firmelor banii ca ele sa poate plati mai departe si sa deblocam aceste mecanism.

Rep: Guvernul nu a luat, pana in prezent, nicio masura pentru protejarea consumatorilor vulnerabili in urma liberalizarii preturilor la energia electrica si gazele naturale, motiv pentru care Romania a fost actionata in judecata la Curtea Europeana de Justitie. Cine ar putea intra in categoria consumatorilor vulnerabili (atat la gaze, cat si la electricitate), care sunt fondurile necesare protejarii acestora si de unde vor proveni banii?
D.C.: Acum cateva zile s-au purtat discutii la nivelul ministrului delegat pentru buget , al ministerului muncii si cu reprezentantii Bancii Mondiale iar saptamana viitoare va fi prezentat un memorandum in Guvern, memorandum privind solutiile asupra carora s-a cazut de accord cu privire la tariful social si consumatorul vulnerabil.

Ce pot sa va spun in acest moment este ca din ianuarie am stabilit ca banii din impozitul pe veniturile suplimentare ca urmare a liberalizarii tarifului la gaze, sa aiba aceasta destinatie- de a acoperi cresterea de preturi pentru consumatorul vulnerabil. Acesti bani vin in bugetul de stat si de acolo sunt alocati consumatorilor vulnerabili. Avem prevazuti in buget pentru acest an 100 de milioane de lei. Acuma, din calculele care se vor face dupa stabilirea grilei si la rectificarea bugetara din iulie- daca va fi cazul-  vom suplimenta acesti bani. Constituirea surselor o avem stabilita, asadar.

Rep: Calendarul listarii Transgaz ramane valabil?
D.C.: Transgazul se va lista cel tarziu cu 10 zile inainte de sfarsitul lunii aprilie
  • Programul de creare a locurilor de munca. Cati romani care lucreaza afara va atrage?
Rep: Daca ar fi sa rezumati, care sunt schimbarile la  care sa se astepte in acest an mediul de afaceri?
D.C.: Ma intereseaza sa asiguram o legislatie fiscal transparenta predictibile si simplificata ca sa o inteleaga si oamenii de afaceri. Bineinteles, acolo unde ea e mai complicata, exista consultant, auditori samd.
Mai am o masura care sa vina in sprijinul IMM si dorim sa o adoptam in perioada imediat urmatoare. E vorba de ajutorul de minimis de pana la 200.000 de euro schema de stat care e agreata cu UE sub forma de grant. Deci IMM nu e obligat sa vina cu cofinantare. Daca are un proiect de investitie mai mare poate adduce confinantare. Se adreseaza atat start-up urilor cat si celor cu activitati in derulare. Obiectivul este doar crearea locurilor de munca. Interesul nostrum este ca sum ape care o avem prevazuta in buget Speram sa cream peste 15.000 de locuri de munca in acest an. In momentul in care obtine grantul, el trebuie sa ne faca dovada ca a creat locuri de munca. Nu punem alte conditionalitati. O alta conditie va fi sa functioneze 3 ani de zile. Statul oricum recupereaza in anii urmatori suma acordata prin taxele si impozitele pe care firma respective le plateste

Rep: Bine, dar cine poate spune azi ca o afacere va dura 3 ani ?
D.C.: Asa este dar daca primesti 100 000 de euro sic el care investeste intr-o cofetarie sau scietate de confectii, poate sa isi dezvolte businessul si probabil spera nu sa isi inchida afacerea ci sa creasca. Noi asta vrem: nu sa inhibam mediul de afaceri si dimpotriva, sa stimulam investitorii. Vrem sa stimulam prin asta si romanii care lucreaza in afara Sa vina sis a investeasca sumele-mari, mici, cum sunt ele- in economia romaneasca. Sa se intoarca in locul de origine sis a creeze 2-3 locuri de munca.
  • Un acord cu FMI. Da sau ba?
Rep: Considerati ca mai avem nevoie de un nou accord cu FMI?
D.C.: Stiti si Dvs ca un accord cu FMI si cu institutiile international e de natura sa ofere credibilitate. In acelasi timp, Romania nu e in situatia de a avea nevoie de bani in acest moment cum nici in acest accord nu am fost nevoiti sa atragem finantare. Ne imprumutam  la dobanzi tot mai mici de pe piete samd. Un acord are partile lui bune si cele mai putin bune. Cele bune este ca esti obligat sa respectitintele sau obiectivele pe care ti le-ai asumat. Ai insa si anumite constrangeri. Daca ai decis sa iei niste masuri de politica fiscal…

Rep: De pilda sa relaxezi fiscalitatea…
D.C.: Da, de exemplu sa relaxezi fiscalitatea, ei bine aceste masuri trebuie negociate, discutate, nu le poti lua cand si cum vrei tu. Unacord are avantaje si dezavantaje. Un  Guvern  trebuie sa catareasca avantajele si dezavantajele si apoi sa ia o decizie

Rep: Una peste alta, da sau nu?
D.C.: Noi am dori sa continuam cu un acord, dar negociat de pe alte baze. Si numai dupa ce incheiem foarte bine acordul prezent.


Citeste mai multe despre   










12346 vizualizari

  • +14 (16 voturi)    
    De miine vom avea coplata la internari (Duminică, 31 martie 2013, 16:14)

    dumitrica [utilizator]

    De miine vom avea coplata la internari, 10 lei. Probabil ca pina in iulie se va face deja 20 si pina la sfirsitul anului viitor 100.

    Este evident ca aceasta coplata minora de 10 lei este introdusa pentru a fi indexata, valoarea sa actuala fiind mult prea mica. Se tinteste un 100 lei/zi spitalizare.
    • +3 (3 voturi)    
      dap, (Luni, 1 aprilie 2013, 9:04)

      Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      TVA redus la paine ca sa uite romanii ca de fapt mancarea este foarte scumpa (relativ la salarii)

      o masura de decoy - de evitare a problemelor reale
  • +13 (15 voturi)    
    ciudat sau de vina sunt eu? (Duminică, 31 martie 2013, 16:28)

    dandra [utilizator]

    imi poate explica cineva de ce este nevoie de TVA redus la paine?
    painea deja costa intre 0.80 si 1,20 lei.
    cat mai vor ei sa o faca? 0.20 de bani sau sa o gasim la magazin gratis?
    • +16 (18 voturi)    
      Nu pretul e important aici (Duminică, 31 martie 2013, 17:39)

      bigbrother [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      Cat perceptia lasata votantilor. Sa nu uitam ca USL s-a erijat in aparatorul celor slabi. Evident, este departe de adevar, dar cum spuneam, politica = perceptie.

      Este tot la fel de evident ca oricine ar vrea sa faca ceva in tara asta, s-ar observa. Sunt atat de multe de facut, cu precadere in domeniul fiscalitatii unde suntem printre primii in Europa la numarul de taxe si impozite.

      Sper ca noul Cod Fiscal sa fie facut pentru cetateni si sa fie o varianta stabila, clara si unificata. Salut si intentia de informatizare si transparenta..astept insa rezultatul final, nu mai cred de mult in spiridusi.
    • -3 (15 voturi)    
      trebuie sa citesti detaliile (Duminică, 31 martie 2013, 17:59)

      AlexRmF [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      asta ma intrebam si eu cand am vazut titlul, dar dupa ce am citit detaliile m-am lamurit. e o idee buna sa reduca TVA-ul pentru a descuraja evaziunea din randul industriei de panificatie... daca pilotul asta va merge bine si va creste colectarea taxelor, vor putea sa extinda o cota TVA mai mica si in alte sectoare.
      • 0 (0 voturi)    
        De fapt, explicatiile se limiteaza la... (Marţi, 2 aprilie 2013, 0:38)

        Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui AlexRmF

        ...eternele speculatii.
        Un TVA mai mic va reduce tentatia de evaziune.
        Sa nu uitam insa ca cei maimulti nu se eschiveaza de la taxe pentru ca, bogati fiind, nu vor sa plateasca, ci pentru ca raportul costuri-pret de vanzare nu le permite intotdeauna sa le achite. Scazand TVA, efortul de a-l achita va fi mai mic,dar va exista. Nu se va mai vinde pe sub mana 15%, se va vinde 6, iar reducerea la buget va trebui compensata din alte taxe. Apoi, de ce 9%? De ce nu 10? La 0%, tentatia de frauda va fi inexistenta. E vreun studiu care arata ca 9% este punctul de echilibru? Avem macar o simulare care sa prevada rezultatele? Care vor fi masurile care sa completeze reducerea TVA, pentru ca vor fi necesare mai multe - cum ar fi ajustarea pedepselor pentru infractiuni fiscale.

        Sunt convins ca dl. Chitoiu munceste din greu la acest plan. Din pacate, insa, intentiile dezvaluite ale coalitiei din care face parte ii scad credibilitatea.In aceste conditii, e cam putin numai sa iti declari intentiile bune.
    • +3 (3 voturi)    
      pret paine (Duminică, 31 martie 2013, 20:13)

      Mirceaq [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      pretul la legume si la carne s-a scumpit cu 20%, fata de martie anul trecut. multumim usl, i-ati prostit usor pe 60% din cei care au votat.
      pret paine 1 leu ieftinit la 0,8 lei.
      pret carcasa porc 9,8 - 11,5 lei (ianuarie 2012), scumpit la 10-16 lei(ianuarie 2013).
      pret grau 0,8-1,1 lei(ianuarie 2012) scumpit la 1,1-1,3 lei(ianuarie 2013).
      preturi in piete publicate de MADR(ministerul agriculturii).
      deci painea e mai scumpa ca anul trecut cu toata reducerea TVA.
  • +4 (4 voturi)    
    Fisier MP3 gresit (Duminică, 31 martie 2013, 16:59)

    Claudiu T. [utilizator]

    Ați încărcat fișierul WAV și nu merge în player, iar pentru download este prea mare (sute de MO).
  • +13 (15 voturi)    
    Partidul Poker 70% (Duminică, 31 martie 2013, 17:23)

    Sani [utilizator]

    Sa fi pierdut Voiculescu bani in Cipru si nu mai are cu ce sa plateasca promisiunile guvernului?

    Aparent pe la antena 3 au inceput defectiunile.


    Intrebare intrebatoare: Care dintre obiectivele guvernului au fost indeplinite:

    Sa fie salvarea Oltchimului?
    Oare intrarea in Schengen sa fi fost?
    Sau reducerea TVA-ului la paine?
    Interzicerea exploatarilor gazelor de sist sa fie oare?
    Sau Rosia montana?
    Sau ...sau...sau...

    Bai, eu cred ca nici obiectivul fundamental al USL-am-ului (ala nespus) de a-l scapa pe Voiculescu pe inchisoare nu va reusi!

    Concluzie: Traiasca inteligentul popor roman - 70% din el!
    • -7 (7 voturi)    
      SANI, DACA ESTI... (Duminică, 31 martie 2013, 20:03)

      Rose1 [utilizator] i-a raspuns lui Sani

      CAPABIL, INTRANSIGENT SI BINE INTENTIONAT, PREZINTA-NE, TE ROG, SI OBIECTIVELE GUVERNARII BASESCU-BOC SI CAT&CE S-AU REALIZAT DIN ACESTE OBIECTIVE! SI NU INCERCA SA UTILIZEZI "ARGUMENTE" DE GENUL "GREAUA MOSTENIRE" SAU "CRIZA MONDIALA"!
      ASTEPTAM DE LA TINE O ANALIZA CORECTA SI NEPARTINITOARE!
      • +4 (4 voturi)    
        Cu riscul de a dilua... (Duminică, 31 martie 2013, 21:55)

        Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui Rose1

        ...dreptul la replica, ma amestec cu observatia ca din anumite unghiuri se vad lucruri care s-au miscat:
        - s-a initiat reforma in educatie. Poate parea putin lucru, dar sa nu uitam ca cele mai multe din tarele societatii in care ne zbatem sa traim pornesc de la educatie. De aici vine decalajul fata de occident, nu de la PIB. Din pacate,reformaa fost subminata de ultimele doua guverne.
        - a pornit reforma in justitie. De aici, de fapt, li s-a si tras caderea celor care au incercat sa tina PDL cu mana forte.
        - a trecut prin criza evitand situatia unor state mai bine ancorate in UE. Cu concursul romanilor carora li s-au cerut sacrificii, e drept si s-a recunoscut. Ceea ce e pacat e ca aceste sacrificii au fost in mare parte irosite prin crearea unei noi crize inutile si inoportune.

        Au fost si esecuri. Acestea nu scutesc de raspundere pe actualii guvernanti, care si-au luat angajamente fara acoperire si au urmat adesea chiar tiparele pe care le acuza.
      • +4 (4 voturi)    
        rose, daca esti capabila, (Duminică, 31 martie 2013, 22:15)

        un dac [utilizator] i-a raspuns lui Rose1

        scrie si cu minuscule. sa stii ca o sa intelegem, chiar daca nu ai nimic de zis.
        dar iti fac hatarul, ca esti o doamna. tu vii cu "greaua mostenire" ca argument. sa presupunem ca guvernul boc a fost cel mai incapabil guvern de la burebista incoace. asta inseamna ca tu esti multumita de minciunile guvernarii ponta? de evolutie ai auzit? cu atat mai usor este pentru acest guvern minunat sa faca treaba atata timp cat vine dupa niste neispraviti, escroci si incompetenti. dar uite ca nu face nimic, dimpotriva...[n.r. avertisment]
      • +1 (1 vot)    
        Te enervasi mai draga? (Luni, 1 aprilie 2013, 9:18)

        Sani [utilizator] i-a raspuns lui Rose1

        Inteleg ca matale te-ai simtit lovit(a) si ca urmare, ai reactionat...nervos.

        Draga, asa reactioneaza toti politicienii.
        Cred ca ar trebui sa evitam raspunsuri de genul "ba pe-a matii" si sa vedem clar:
        CE S-A SPUS VERSUS CE S-A FACUT.

        ma scuzi, dar sa ratezi chiar TOATE obiectivele este o performanta pe care cred ca doar Iliescu & Vacaroiu au mai realizat-o.
    • 0 (0 voturi)    
      si uite cum se pravale! (Luni, 1 aprilie 2013, 11:29)

      foarte-curios [utilizator] i-a raspuns lui Sani

      Am descoperit de ce se va duce USA de rapa (reteta Chitoiu): "O fabricuta mica de paine nu poate avea costurile mai mari decat una mare." Si un astfel de IMBE..CIL e ministru de finante? PS. si vorba luiCristoiu: ce e aia paine? covrigii, chiflele, cornurile, japonezele, painea hipoglucidica (de import), painea cu malai sunt paine sau nu???
  • +2 (8 voturi)    
    iminent (Duminică, 31 martie 2013, 18:32)

    Angoasat [utilizator]

    modelul rusesc se aplica metodic...
  • +4 (6 voturi)    
    ca sa fie complet (Duminică, 31 martie 2013, 19:12)

    gigi1 [utilizator]

    urmeaza reducerea tva si pentru circ (abonament tv)
  • +2 (2 voturi)    
    ! (Duminică, 31 martie 2013, 20:21)

    chiuaua [utilizator]

    Propun sa se rescrie codul fiscal in fiecare luna pentru a se mentine starea de bucurie permanenta.
    De asemenea si reducerea TVA la umbra lunii, viteza superluminica si la forta gravitationala.
    De la anul puteti scoate TVA-ul si pentru atacul martienilor.
  • +2 (2 voturi)    
    Despre impozitul forfetar (Duminică, 31 martie 2013, 21:50)

    dorian65 [utilizator]

    Domnule Chitoiu observ ca la micii meseriasi vreti sa aplicati impozitul forfetar.Aia deabia se tin pe picioare si voi vreti sa smulgeti TVA, impozit preplatit si alte danganale vreau sa va intreb de ce nu aplicati alta solutie?Adica 16% cota de impozitare si pentru control, mie ca beneficiar al serviciului sa mi se reduca din impozit o anumit procent calculat cu volumul prestarilor de servicii de care am beneficiat atunci ai si control asupra lor.
    Include in categoria meseriasi si pe cel ce sparge lemne sau face orice mic serviciu inclusiv idiotul ala care tine parcarea ocupata si vrea bani.Nu imi da chitanta il dau pe goarna la politie si il lecuiesc.
  • +1 (1 vot)    
    ramane cum am stabilit (Duminică, 31 martie 2013, 22:05)

    un dac [utilizator]

    daca nu, raspunzi cu capul, exact ca in cazul oltchim. desi lumea zice ca nu s-a intamplat asa, efectiv sunt nedrepti cu tine si cu ponta. tu ai raspuns cu capul pentru esecul oltchim. efectul? nu mai gandesti deloc.
    • 0 (0 voturi)    
      incorect citat! (Luni, 1 aprilie 2013, 11:31)

      foarte-curios [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      Ponta a zis ca pt. Oltchim, raspunde cu scalpul. Si cum capul lui Chitoiu e gol (ba si pe dinauntru) ..... Mostra de gandire geniala la Chitoiu: O fabricuta mica de paine nu poate avea costurile mai mari decat una mare.
  • +2 (2 voturi)    
    Nu ar fi stricat clarificarea... (Duminică, 31 martie 2013, 22:14)

    Mihail_AD [utilizator]

    ...unor amanunte, pentru necunoscatori,cum ar fi:

    - in ce masura este relevanta compararea cu UE a colectarii veniturilor din PIB. E clar ca impozitele au alta pondere la un PIB care se afla intr-o relatie diferita cu puterea de cumparare si, de fapt, cu cea de supravietuire.

    - in ce masura nivelul raportat al arieratelor reflecta transferul de responsabilitate catre autoritatile locale

    - desi conformarea voluntara e considerata maxim 62%, se spune mai jos ca 90% dintre platitori sunt corecti si vor sa achite. Pare o contradictie.

    Masurile propuse - cum ar fi informatizarea si jonglarea cu TVA - nu sunt noi, s-au mai initiat. Rezultatele vor arata in ce masura aplicarea lor se va dovedi eficienta.

    Deocamdata, indeplinirea promisiunilor se amana pentru o data viitoare si din ce in ce mai multe masuri se bizuie pe regionalizare - un proces inca neinceput.
    Dl.Chitoiu pare un om serios,dar va fi greu sa-si faca treaba fara cap.
    Pentru ca acesta - ca si functia, dealtfel - a fost depus garantie pentru reusita privatizarii Oltchim.
    • +1 (1 vot)    
      nu-l lauda! (Luni, 1 aprilie 2013, 11:34)

      foarte-curios [utilizator] i-a raspuns lui Mihail_AD

      Chelia o fi imagine de om serios, dar nu e cazul. Si acum la obiect: colectarea la buget e legata de fiscalitate [adu-ti aminte ca inainte de '89 salariile erau NETE, adica banii de impozite nici nu ajungeau la salariati]. Azi daca se adauga [cam] 16% la fiecare pensie si se impoziteaza cu acelasi 16% se mareste colectarea cu 1,5%. Si ce-am facut cu asta? Daca adaugi la fiecare salariu 600 de ron anual si-i taxezi cu 600 lei pt. asistenta medicala, maresti colectarea. Ei si?
      • 0 (0 voturi)    
        Nu-l apar,incerc numai sa-l inteleg (Marţi, 2 aprilie 2013, 0:14)

        Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui foarte-curios

        Cifrele folosite imi par, insa, inutile.
        Cum ar fi raportarea colectarii la PIB.
        O tara cu un PIB "de subzistenta" va avea intotdeauna o colectare deficitara.

        Gasesc inutile si eternele scuze, cum ar fi ca intre timp si-au dat seama mai bine de nivelul arieratelor,altfel acestea erau deja platite.

        In rest, nimic original. Informatizarea si restructurarea sunt planuri vechi si lente, mostenite de pe agendele vechilor regimuri.
        Jongleriile cu TVA suna mai mult a morcov electoral, iar forfetarul e o masura disperata pentru a aduna bani, incropita cand s-au trezit din reverie si au vazut fundul seifului.

        E nevoie de numere frumoase pentru a se vraji in continuare electoratul, dar si vrajeala cere un anumit profesionalism. Doar nu degeaba a fost schimbat seful INS.

        Bine cel putin ca dl. Chitoiu nu s-a gandit sa desfiinteze directiile judetene inainte de infiintarea regiunilor, cum isi propune colegul de la Sanatate.
  • +2 (2 voturi)    
    15000 de specialisti (Luni, 1 aprilie 2013, 0:03)

    DHondt [utilizator]

    In sfarsit aberatia PNTCD care avea o baza de date de 15000 de specialisti a fost depasita de guvernarea USL!!!Guvernantii spun numai lucruri trasnite!!!Au asa de multi specialisti incat incompetenta este ridicata la rang de virtute!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Cei 15 000... (Marţi, 2 aprilie 2013, 0:16)

      Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui DHondt

      ...au devenit, intre timp, 7 milioane. Din cand in cand, lor li se paseaza pisica raspunderii.Guvernantii nu fac nimic pentru ca vor ei. Aceasta este voia electoratului, asa cum suntem periodic anuntati.
  • +3 (3 voturi)    
    Tranca -fleanca (Luni, 1 aprilie 2013, 1:29)

    morometu [utilizator]

    Pentru gura -casca!
    Ce interesant sa te lauzi ''vei face si vei drege'' cand cu TVA la incasare si impozitul de 3%, vei reusi pana in vara sa inchizi majoritatea microintreprinderilor.
    Cat despre rescrierea codului fiscal...deja ai reusit sa faci 2 ani fiscali intr-unul singur: luna ianuarie si celalalt an incepand cu luna februarie.
    A, era sa uit marea realizare cu impozitul pe veniturile agricole...
    Stii foarte bine ca TVA redus la paine a mai fost si nu a redus pretul painii cu nimic. Este doar pentru spalarea creierelor , la fraieri.
  • +2 (2 voturi)    
    TVA fructe si legume (Luni, 1 aprilie 2013, 8:44)

    Dr.I [utilizator]

    Mai bine ar reduce TVA la fructe si legume, sunt mai sanatoase decat painea. Painea e plina de E-uri si amidon adaugat suplimentar.
    Chitoiu a uitat sa precizeze anul, a spus doar 1 iulie - fara an.
    Romanii suporta mai bine cresterile de preturi, taxe si impozite. In ultimii 22 de anu s-au obisnuit cu majorari de preturi.
    Poate asa invata si PDL ca reducerea salariilor a fost o mare greseala.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri