Supraindatorarea este principala cauza a insolventelor din Romania. O analiza efectuata de Casa de Insolventa Transilvania, pe un esantion de companii de dimensiuni medii sau mari ce au intrat in insolventa in ultimii 2 ani arata ca 49% dintre companiile ce intra in insolventa au ca principala cauza supraindatorarea. Greselile de management si scaderea consumului vin pe locurile 2 si 3 intr-un clasament al cauzelor insolventei si se regasesc fiecare in 43% dintre cazuri.

"La deschiderea procedurii de insolventa intocmim mereu un raport de analiza pentru a identifica principalele cauze care au generat situatia. In acest context, gestionand peste 650 de proceduri complexe in ultimii ani, am constatat ca sunt extrem de putine situatiile cand insolventa unei companii are o singura cauza. In cele mai multe cazuri este vorba despre un cumul de 2-3 factori care se suprapun si combina deciziile managementului cu circumstante externe, a declarant Rudolf Vizental, Managing Partner Casa de Insolventa Transilvania. "Mai grav este insa ca echipele manageriale nu depisteaza ori nu admit situatia insolventei la timp. Din analiza noastra a reiesit ca peste 90% dintre companii au declarant insolventa la cel putin 18 luni dupa aparitia acestei stari. Acest fapt scade considerabil sansele de redresare ale companiei", a adaugat Rudolf Vizental.

Cele mai frecvente cauze care au generat dezechilibre ale companiilor se refera la scaderea consumului, inregistrarea unor pierderi continue, un grad de indatorare peste capacitatea reala de plata, precum si decizii gresite ale echipei de management.

Desi scaderea consumului reprezinta principala cauza invocata de manageri, o analiza atenta arata ca aceasta se claseaza abia pe locul 3 intr-un clasament al motivelor reale, in timp ce pe locul doi se situeaza deciziile gresite ale echipei de management.

Clasamentul cauzelor depistate de Casa de Insolventa Transilvania:

1. Supraindatorare: 49%

2. Greseli ale echipei de management: 43,1%

3. Scaderea consumului: 43%

4. Pierderi continue: 31%

5. Apartenta la un grup de companii: 9%

Cauzele mentionate se refera la un esantion de proceduri de insolventa si se pot suprapune mai multe intr-un proiect

Scaderea consumului este o cauza specifica activitatii de comert, in timp ce lipsa de profitabilitate afecteaza mai curand productia.

Alte cauze importante sunt pierderile continue in activitatea curenta, in 31% din cazuri, dar si efectele in lant ale unor dezechilibre, unde insolventa unei companii a avut impact direct asupra altora (5%). In 4% dintre situatii, pierderea principalului contract, concurenta neloiala, sau decesul actionarului majoritar au fost motivele principale ce au dus la starea de insolventa a companiei.