Preturile  locuintelor coboara mai accelerat in acest an

de DP     HotNews.ro
Luni, 19 august 2013, 8:46 Economie | Finanţe & Bănci

Preturile locuintelor scad mai abrupt in acest an decat in 2012, astfel ca in primul semestru din 2013 declinul a fost de circa 4,5% la nivel national, fata de 0,4% in acelasi interval al anului trecut, arata o analiza a imobiliare.ro.Cifrele Institutului National de Statistica confirma aceasta tendinta, chiar daca ea se reflecta inegal in Bucuresti fata de restul tarii sau daca ne uitam la tipurile de proprietati- case sau apartamente. In afara Capitalei, preturile au reinceput sa urce in primul trimestru din acest an dupa 4 trimestre consecutive de scadere.

In cazul caselor, dupa o usoara inflamare a preturilor din iarna trecuta, asistam la scaderi ale valorii acestui tip de proprietati.





"Spre deosebire de anul trecut, 2013 se contureaza a fi un an de scaderi mai abrupte. Indicele imobiliare.ro calculat la nivel national (pentru apartamentele noi si vechi disponibile spre vanzare) releva un declin de aproape 4,5% in primele sase luni ale anului, de la o valoare de 978 euro pe metru patrat, valabila la inceputul lui ianuarie, pana la nivelul de 934 euro/mp, consemnat la sfarsitul lunii iunie. Spre comparatie, in intervalul similar din 2012, preturile s-au diminuat cu doar 0,4%, in timp ce declinul anual a fost de 1,3%", anunta imobiliare.ro.

  • Elaborarea metodologiei de calcul a inceput in anul 2008 in baza unei colaborari intre Institutul National de Statistica (INS), Banca Nationala a Romaniei (BNR) si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania (UNNPR).
  • Obiectivul este de a masura evolutia trimestriala a preturilor proprietatilor rezidentiale fata de anul 2009 (anul de incepere al anchetei) si nu de a calcula pretul mediu pe metru patrat sau o valoare medie pe tranzactie in functie de numarul de camere sau suprafata utila.
Modul standard de construire a unui indice de pret este de a colecta preturile pentru exact acelasi produs sau sortiment in perioadele care urmeaza sa fie comparate.

In practica, in cazul proprietatilor rezidentiale, aceasta metoda standard intampina dificultati de aplicare din mai multe considerente, si anume:
- proprietatile vandute in perioade diferite sunt eterogene. Fiecare proprietate vanduta poate fi considerata un produs unic. Este greu sa identifici proprietati similare din cauza diferentelor calitative care pot sa apara si chiar a locatiei unde este vanduta proprietatea;

- tranzactiile cu aceeasi proprietate sunt sporadice. In ciuda aplicarii cu succes a ajustarilor calitative, pot exista probleme in construirea unui indice de pret tocmai datorita incidentei scazute a revanzarilor;

- numarul redus de informatii/caracteristici ale proprietatilor vandute. In acest sens, in vederea stabilirii cat mai exact a caracteristicilor care influenteaza pretul tranzactiei au fost solicitate si informatii cu privire la: locatia amplasarii imobilului; anul  construirii; tipul cladirii s.a..

Colectarea informatiilor a inceput din luna ianuarie 2009 si se realizeaza de catre INS cu sprijinul tuturor Camerelor Notarilor Publici care functioneaza in plan teritorial. Datele sunt colectate de la birourile notariale pe baza unui chestionar electronic cu o periodicitate lunara.
Variabila colectata prin ancheta preturilor proprietatilor rezidentiale face referire la valoarea
declarata de parti in tranzactiile autentificate de catre notarii publici.

Tinand cont de limitarile existente in cazul vanzarilor proprietatilor imobiliare, referitoare la modificarile calitative care apar in timp, metoda folosita pentru estimare a indicilor este metoda "hedonica".

Metoda  hedonica ia in considerare faptul ca bunurile eterogene pot fi descrise printr-un set de caracteristici sau atributii. In cazul locuintelor, acest set poate include atat caracteristici referitoare la strucutura locuintei, cat si cele referitoare la locatia unde se afla proprietatea. Desi nu exista o piata pentru evaluarea acestor caracteristici (ele nu pot fi vandute separat), cererea si oferta, in cazul proprietatilor, determina implicit contributia marginala a caracteristicilor la preturile proprietatilor. Regula de baza in selectarea caracteristicilor a fost existenta unui numar de cel putin 20 de observatii pe fiecare caracteristica in parte.

Bucurestiul este singurul dintre cele mai importante sase orase din Romania unde preturile locuintelor vechi au scazut in primele trei luni fata de sfarsitul anului trecut, in conditiile in care in Constanta, Iasi, Brasov, Cluj si Timisoara proprietarii au urcat preturile si cu 4,1%. Astfel, scaderile de pret din Bucuresti au fost de 2,4% pentru garsoniere, de 1,1% pentru apartamentele cu doua camere si de 1,6% la patru camere, potrivit datelor furnizate agentiei MEDIAFAX de catre portalul imobiliare.ro. In urma modificarilor de pret din ultimele trei luni, preturile din Bucuresti se situeaza intre 998 euro/mp si 1.076 euro/mp.

Si la locuintele noi in primul trimestru a fost consemnata o scadere a preturilor, de 4,5% la garsoniere si de 0,7%, respectiv 0,8% la apartamentele cu doua si trei camere. Pe piata noua apartamentele din Bucuresti au preturi de 1.145 euro/mp pentru o camera, 1.226 euro/mp pentru doua camere si 1.309 euro/mp la trei camere.

Datele imobiliare.ro arata ca doar proprietarii din Bucuresti au redus preturile la toate categoriile de locuinte, in timp ce in Timisoara si Cluj preturile au crescut si la garsoniere si la apartamentele cu doua si trei camere.

Garsonierele din Timisoara s-au scumpit cu 3,6%, la 871 euro/mp, apartamentele cu doua camere cu 2,3%, la 798 euro/mp, iar la trei camere cu 2,7%, la 767 euro/mp. Cu toate acestea, in Timisoara se inregistreaza cele mai reduse preturi din cele sase orase analizate.

In Cluj, orasul care se mentine cel mai apropiat de Bucuresti ca preturi la locuinte, cresterile au fost mai mici decat in Timisoara, respectiv de 0,6% la garsoniere (1.005 euro/mp), de 2,4% la doua camere (999 euro/mp) si de 0,5% la trei camere (961 euro/mp).

La Iasi, Constanta si Brasov, piata rezidentiala a evoluat diferit, in functie de numarul camerelor. Locuintele cu trei camere din Brasov, cele cu una si doua camere din Constanta si cele cu una si trei camere din Iasi au suferit usoare cresteri, de la 1,7% la 4,1%.

In aceste conditii, preturile din Iasi variaza de la 784 euro/mp la garsoniere, la 763 euro/mp la unitatile cu doua camere si la 778 euro/mp la trei camere si in Constanta de la 854 euro/mp (trei camere), la 860 euro/mp (doua camere) si la 866 euro/mp (trei camere). In Brasov, garsonierele se vand in medie cu 883 euro/mp, iar preturile la doua camere coboara la 854 euro/mp, iar la trei camere la 833 euro/mp.

Analistii imobiliari apreciaza ca pe termen scurt si mediu evolutia pietei imobiliare depinde de dezvoltarea economica, dar si de disponibilitatea finantarii.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

9285 vizualizari

  • +6 (10 voturi)    
    ..... (Luni, 19 august 2013, 9:49)

    Bakerman [utilizator]

    in continuare mari. Un pret corect cred ca ar trebui sa fie in jur de 500 euro/mp
    • +1 (9 voturi)    
      pretul corect (Luni, 19 august 2013, 11:41)

      gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui Bakerman

      Pretul corect este dat de cerere si oferta, toata lumea se plange ca e prea scump dar tot se duc la banca si cumpara si cat timp se intampla asta de ce ar scadea preturile? inseamna ca oamenii isi "permit" si desi se plang sunt de acord cu pretul o data ce cumpara.
      • +2 (8 voturi)    
        La cheiei primesti belele (Luni, 19 august 2013, 17:13)

        traianu [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

        gigica problema ta si a celor ca tine e ca nu prea se mai gasesc fraieri care sa-si rupa gatul pana la banca si sa va faca pe voi cu profituri uriase.
        Nimeni nu va poate penaliza in tara asta, in afara de cei care nu-si permit sa va plateasca sumele colosale si cei ca mine care desi isi permit sa cumpere nu vor, sper sa ramaneti cu ansamblurile goale chiar daca o sa doriti sa le inchiriati sau se le dati gratis.
        • +3 (3 voturi)    
          nu ai inteles nimic (Luni, 19 august 2013, 23:56)

          gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui traianu

          Nu ai inteles nimic, problema nu sunt bancile sunteti voi, cum sa dai zecii de mii de euro pe un apartament comunist luat gratis in 90 cand tu ai salariu cateva sute de euro? va plangeti ca sunt scumpe dar tot dati sumele alea imense, care e logica? ca mie imi scapa.
      • +1 (1 vot)    
        mica corectie (Marţi, 20 august 2013, 10:18)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

        pretul se stabileste in functie de raportul intre oferta si cererea solvabila (adica numarul celor care chiar isi permit sa cumpere o locuinta, cei care sunt eligibili la banca sau au bani cash).
        Pustanii de 18 ani care locuiesc cu parintii, sau studentii, sau cei incadrati cu venitul mediu pe economie, desi au nevoie de locuinta, nu intra la cerere solvabila..(pt ca nu au bani)
    • -1 (5 voturi)    
      Mai bine 200 eur/mp (Luni, 19 august 2013, 13:30)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Bakerman

      Da' sa se dea cite un apartament de familie, sa ajunga la toata lumea...
      Acum serios, un apartament nou in oras cu utilitati nu are cum fi vindut cu 500 eur/mp util. Poate cu 500 eur/mp construit, adica undeva la 700 eur/mp util. Asta fara a lua in calcul pretul terenului.
      • +1 (3 voturi)    
        apartamente noi (Luni, 19 august 2013, 14:27)

        ruddy [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Probabil te referi la apartamente noi care nu si-au amortizat deloc costurile. Bakerman probabil se refera la apartamente de peste 30 de ani care nu au cum sa aiba aceleasi preturi ca si cele abia construite...
        • +1 (5 voturi)    
          mata (Luni, 19 august 2013, 17:19)

          traianu [utilizator] i-a raspuns lui ruddy

          Probabil se refera la apartamentu' lu mama ta care oricum va avea o durata mai mare de viata decat cele pe care le-ati gatit voi si le tineti goale si neincalzite :))))))
          Cand va aud ca vindeti apartamente noi din 2010 si noi suntem in 2013.
          Si mai aveti voi una buna, mai avem doar 2 sau 3 apartamente, restu s-au vandut, bieti de voi ce grad mare de ocupare aveti, am uitat ca le vindeti inainte de a le avea desenate pe hartie.
          • +3 (3 voturi)    
            inutil (Luni, 19 august 2013, 17:28)

            ruddy [utilizator] i-a raspuns lui traianu

            Esti total inutil ca si persoana "traianu", daca citeai mai bine ce am scris eu observai ca nu am facut nici o referire la apartamentele noi, doar am zis ca preturile de peste 500 de euro la apartamentele vechi sunt prea mari. Sa nu mai zic de preturile la apartamentele noi care sunt in general cutii de chibrituri construite cu materiale proaste. Da dumneata nu stii decat sa injuri si cam atat. Citeste de doua ori si apoi raspunde. Eu nu am nici in clin nici in maneca, cu domeniul imobiliarelor, sunt doar un simplu observator al pietii...
      • 0 (0 voturi)    
        fara numar (Luni, 19 august 2013, 17:22)

        traianu [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Sau mai bine sa fie fara numar pe mp. Sa vina pelicani si sa va dea banca cu totu ca doar le-ati facut apartamente luxoase cu vedere la balta.
  • +2 (4 voturi)    
    Titlu foarte vandabil (Luni, 19 august 2013, 9:51)

    ruddy [utilizator]

    Ma bucur ca aveti un titlu pompos la un articol care zice ca de fapt pretul locuintelor a crescut fata de anul trecut, este adevarat ca nu cu mult dar de la a creste usor la "coboara mai accelerat" cred ca este drum lung. Un titlu mincinos pentru un articol care citeaza o singura sursa imobiliare.ro care nici nu au habar cu ce se mananca piata in afara bucurestiului se pare. Apropo preturile pe imobiliare.ro nu sunt aceleasi cu preturile din tranzactii...
    • 0 (2 voturi)    
      ce ai in vanzare (Luni, 19 august 2013, 13:30)

      Captain Obvious [utilizator] i-a raspuns lui ruddy

      2 camera, 3 camere ?
      • +2 (2 voturi)    
        vanzare (Luni, 19 august 2013, 14:25)

        ruddy [utilizator] i-a raspuns lui Captain Obvious

        Nu am nimic in vanzare, urmaresc sa cumpar un apartament. Sunt foarte in tema cu preturile, cel putin in Iasi, unde nu se observa nici o miscare de crestere sau scadere cel putin pe segmentul doua camere.
    • +1 (1 vot)    
      Citeste cu atentie... (Luni, 19 august 2013, 16:12)

      uluit [utilizator] i-a raspuns lui ruddy

      Daca citesti mai cu atentie prima fraza, poate reusesti sa intelegi si titlul.

      Incearca:
      "Preturile locuintelor scad mai abrupt in acest an decat in 2012, astfel ca in primul semestru din 2013 declinul a fost de circa 4,5% la nivel national, fata de 0,4% in acelasi interval al anului trecut" conform imobiliare.ro
      si "Cifrele Institutului National de Statistica confirma aceasta tendinta"
      Daca metodologia INS sau Imob. este gresita, asta nu inseamna ca articolul nu-i informativ.

      Ar fi mai interesanta o statistica cu preturile "reale" si numarul tranzactiilor incheiate direct la notariate.
      • 0 (0 voturi)    
        INS (Luni, 19 august 2013, 17:35)

        ruddy [utilizator] i-a raspuns lui uluit

        INS este doar amintit, graficele sunt de pe imobiliare.ro. Pot citi si de trei ori cu cea mai mare atentie la aceeasi concluzie raman, eu stiu preturile pe segmentul 2 camere in Iasi de 3 ani si iti spun sincer ca fluctuatia a fost in jur la 5 - 10% in functie de perioada, vara se vand o idee mai ieftine si iarna se scumpesc dar in marja celor 5 - 10%. Asa ca nu se intrevede nici o cadere abrupta care ar insemna undeva peste 25% reducere din preturi.
        Cat despre faptul ca este sau nu informativ articolul nu am zis nimic, am zis doar ca titlul este in neconcordanta cu continutul.
        Subscriu si eu la o statistica cu preturile de la notariat, dar si acele preturi nu sunt in proportie de 100% reale, uneori se declara o suma mai mica pentru ca sa nu se plateasca statului suma maxima pentru zona/apartamentul respectiv(a).
  • +3 (5 voturi)    
    Pe bune? (Luni, 19 august 2013, 11:57)

    belzeb [utilizator]

    Domnule DP,
    va rugam sa nu ne mai intoxicati cu statisticile unui site care are interes direct in a distorsiona imaginea pietei imobiliare.
    Astia inca mai viseaza la 1000 euro/mp in Bucuresti.
    Un pic de desktop research o sa va arate ca pretul real de tranzactionare e mai aproape de 700 euro/mp si scade in continuare.
    • +4 (6 voturi)    
      si Agentiile imobiliare manipuleaza (Luni, 19 august 2013, 16:22)

      uluit [utilizator] i-a raspuns lui belzeb

      Ai perfecta dreptate, Agentiile imobiliare manipuleaza de cele mai multe ori piata, datorita interesului direct practicat pentru comisioane. Cat si a celor care au investitii directe, speculative, in piata imobiliara.

      Ar fi mai interesant ce se intampla in realitate cu preturile tranzactionate si o analiza cu sursele de finantare ale cumparatorilor.

      Concluzie: Preturile se vor duce in jos, pana cand valoarea va fi permisiva, unde factorul de accesibilitate va intruni o conditie clara in relatie cu salariul mediu.

      M-as hazarda la un pret de 500-600Euro/mp sau la valorile de prin anii 2003. Mai este loc de cadere-ajustare a preturilor.
      • +1 (1 vot)    
        agentii imobiliari (Marţi, 20 august 2013, 15:55)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui uluit

        au manipulat mereu piata...ei au avut o contributie decisiva la cresterea preturilor in 2003. Nu cereau niciodata oamenii preturi asa de mari, daca nu erau incurajati de agentii imobiliari...eu imi cautam apartament in acea perioada, si imi amintesc clar cum ziceau agentii ,,Doamna, dvs cereti 16 000 USD pe apartament, daca imi dati comisiona 3% vi-l vand eu cu 20 000 USD''.
        Acum sa ii vad pe agentii imobiliari din ce mai castiga...ca prea li se suise la cap.
  • +2 (2 voturi)    
    .... (Marţi, 20 august 2013, 1:11)

    rocknum [utilizator]

    Preturile sunt mari...
    pana la urma care e nevoia imediata?
    Sa ai un loc al tau unde sa nu te ploua si sa nu te bata vantu...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version