In Monitorul oficial de vineri, 13 septembrie 2013, au fost publicate urmatoarele doua acte normative: un ordin privind modificarea instructiunilor de completare a declaratiei informative 394 privind achizitiile si livrarile pe teritoriul national. Se renunta la declararea bonurilor fiscale in valoare de pana la 100 euro considerate facturi simplificate. Cel de-al doilea ordin se refera la procedura esalonarii la plata a obligatiilor fiscale pentru contribuabilii ce beneficiaza de imprumuturi din fonduri europene, nedecontate la termen de catre autoritatile de management.

Consultati primul act normativ aici sauil puteti citi pe al doilea, aici!

Primul ordin, referitor la modificarea instructiunilor de completare a declaratiei informative 394 privind achizitiile si livrarile pe teritoriul national stabileste ca in declaratia informativa nu se inscriu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate. Scutirea la declarare se va aplica numai pana la data de 31 decembrie 2014. Nici facturile emise prin autofacturare nu se vor raporta in declaratie.

Ordinul mai precizeaza ca in declaratia informativa 394 se declara urmatoarele operatiuni efectuate intre persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania:

  • facturile emise, inclusiv pentru avansuri, precum si pentru operatiunile la care se aplica sistemul de TVA la incasare;
  • facturile emise in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea „taxare inversa” sau „TVA la incasare”.

In privinta celulalt Ordin, procedura se aplica in mod exclusiv contribuabililor ce au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati care gestioneaza fonduri europene, neincasate la scadenta si ce au de achitat catre bugetul de stat, in aceeasi perioada impozile si taxe administrate de ANAF.

Pentru acesti contribuabili, ordinul aproba o procedura de esalonare la plata si de scutire a sumelor accesorii, cand acesti contribuabili renunta sa solicite dobanzi si penalitati de intarziere de la autoritatile publice, cand acestea nu si-au indeplinit obligatiile de plata.

  • Pot primi inlesniri la plata atat beneficiarii fondurilor nerambursabile, cat si partenerii beneficiarilor regasiti in anexa la contractul de finantare.
  • Procedura de esalonare incepe prin depunerea unei cereri de inlesnire la plata, depusa la organul fiscal ce administreaza contribuabilul, prin care trebuie detaliate: tipul inlesnirii la plata solicitat; suma totala pentru care se solicita esalonarea la plata sau accesoriile solicitate la scutire.
  • Inainte de a depune aceasta cerere la ANAF, contribuabilul solicita un atestat cu situatia sumelor neincasate, de la autoritatea de management, ce instrumenteaza fondurile europene nedecontate la scadenta.
  • Optional, acest contribuabil poate sa notifice autoritatea de management ca renunta la dobanzi si penalitati.
  • Autoritatea de management, in termen de maxim 5 zile, verifica situatia operatorului economic, si va emite un atestat cu privire la sumele pe care operatorul economic le are de incasat, iar dupa caz, va preciza daca operatorul renunta la dobanzi si penalitati.
  • Atestatul este valabil 20 de zile de la emitere.
  •  Acest atestat in original se va depune impreuna cu cererea esalonarii la plata, iar autoritatea fiscala trebuie sa se pronunte in termen de cel mult 15 zile de la data depunerii solicitarii.

In ce consta procedura de esalonare?

  •  In termen de maxim 5 zile de la depunerea cererii de esalonare la plata sau anulare a sumelor accesorii, autoritatea fiscala trebuie sa elibereze un certificat de atestare fiscala, cu situatia obligatiilor bugetare datorate de acest contribuabil.
  • Autoritatea fiscala trebuie de asemenea sa verifice daca contribuabilul se afla in insolventa, daca are o alta procedura de asalonare la plata aflata in derulare sau daca nu exista deja instituite propriri ale altor creditori asupra sumelor de incasat de la autoritatile de management.
  •  In functie de aceste trei conditii, autoritatile fiscale pot aproba sau respinge cererea de esalonare la plata.
  • In cazul in care cererea contribuabilului a fost aprobata, efectele amanarii la plata sunt: pentru obligatiile principale amanate, nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii, daca si contribuabilul a renuntat la solicitarea de dobanzi si penalitati pentru plata cu intarziere a fondurilor structurale;  pentru obligatiile fiscale amanate la plata, nu se va aplica procedura executarii silite, iar daca aceasta a fost deja inceputa, se suspenda; pentru obligatiile accesorii deja calculate pana la depunerea cererii de esalonare la plata, autoritatile fiscale au dreptul sa le anuleze, daca contribuabilul solicita acest fapt si renunta de asemeni la a solicita dobanzi si penalitati de intarziere de la autoritatile de management.
  •  Actul normativ mai reglementeaza si modul in care autoritatile de management vor colabora cu ANAF, dar si modul in care se vor achita ulterior sumele ce au facut obiectul esalonarii la plata, in masura in care autoritatile de management deconteaza fondurile europene.

Mai retinem si faptul ca autoritatile fiscale sunt legal competente sa anuleze obligatiile fiscale accesorii ale contribuabilului, ce indeplineste conditiile mai sus enumerate, iar ordinul stabileste o procedura aplicabila de catre ANAF, precum si formatul tipizatelor utilizate.

Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.