Consumul de bere s-a contractat in 2013 cu peste 10% comparativ cu 2012, atingand un volum de 16,3 milioane hectolitri, a transmis marti Asociatia Berarilor Romaniei. Pe cap de locuitor, consumul anual a fost de 81 litri, adica putin peste 3 sticle de bere/saptamana. "Nivelul scazut al veniturilor consumatorilor si neincrederea lor in starea economiei, presiunea fiscala si vremea nefavorabila din vara au reprezentat factorii cheie care au condus la declinul pietei berii in 2013", explica Onno Rombouts, Presedintele Asociatiei Berarii Romaniei. Jumatate dintre romani prefera berea la PET (in usoara crestere) iar circa un sfert, la sticla.

-Foto: AGERPRES

Investitiile membrilor Asociatiei au fost constante de-a lungul timpului, depasind pana in prezent 1.25 miliarde Euro. Contractia pietei de bere din 2013 a condus la o scadere cu 10 milioane Euro a bugetelor investite, acestea ajungand la 62 milioane Euro.

Preferintele consumatorilor in ceea ce priveste tipul de ambalaj pentru bere au avut mici fluctuatii fata de valorile inregistrate in 2012: PET - 53,2% (+0,7% fata de anul precedent), sticla - 26,3% (- 1,9% fata de anul precedent), doza - 17,1% (+1,3% fata de anul precedent) si keg ¬ 3,4% (-0,1% fata de anul precedent).

In 2013, exporturile de bere au continuat sa creasca intr-o masura mai mare decat importurile.

Cu 50% mai mare decat in 2012, volumul exporturilor a atins 0,35 milioane Hl. Importurile au crescut doar cu 25%, situandu-se la 0,54 milioane Hl anul trecut.

Cu zero evaziune fiscala pe lantul de productie, 76.700 de locuri de munca create, sectorul berii contribuie cu aproape 60% din totalul accizei colectate la bugetul de stat de pe piata bauturilor alcoolice, iar jumatate din pretul unei beri il reprezinta taxele.

"Anul acesta, sarbatorim 10 ani de existenta a Asociatiei Berarii Romaniei. Sunt mandru de faptul ca de-a lungul timpului sectorul nostru de activitate a ramas un stimul real al economiei si un partener de incredere al autoritatilor. Din pacate, cresterea accizei la bere in 2013 se estimeaza ca a condus la o diminuare cu 155 milioane lei a incasarilor bugetare din acciza si TVA pentru bere, comparativ cu varianta in care acciza ar fi ramas la nivelul anului precedent", a declarat Constantin Bratu, Director general Asociatia Berarii Romaniei.

Referitor la evolutia viitoare a pietei, Onno Rombouts a adaugat: "In 2014 vom continua sa ne concentram eforturile spre readucerea pietei berii pe un trend pozitiv. Speram ca, pe baza experientelor din 2013, autoritatile romane vor trage concluziile corecte si vor aplica masuri care sa sustina dezvoltarea acestui sector, in beneficiul romanilor, permitandu-le sa petreaca mai multe momente placute savurand o bere".

"Dupa declinul accentuat din 2013, contam pe autoritatile romane sa asigure predictibilitate fiscala si un tratament fiscal corect pentru categoria bauturilor fermentate", a completat Constantin Bratu.

Asociatia Berarii Romaniei include BERGENBIER SA, HEINEKEN Romania, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD si URSUS BREWERIES, alaturi de microberaria CLINICA DE BERE. Impreuna, cei cinci producatori furnizeaza peste 80% din cantitatea de bere consumata in Romania. Totodata, din Asociatie fac parte si reprezentanti ai producatorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA si ASOCIATIA PRODUCATORILOR DE HAMEI.