Executia bugetara pe primele sapte luni ale anului 2014 s-a incheiat cu un deficit de 0,2% din PIB fata de 1,0% din PIB aferent aceleiasi perioade a anului precedent, au anuntat reprezentantii Ministerului Finantelor. Cifrele confirma reducerea investitiilor publice, dar si cresterea cheltuielilor cu salariile ori a celor cu bunuri si servicii. Drept este ca in acest moment, pe cifrele prezentate de Finante, riscul depasirii tintei de deficit (2,2% pentru 2014) este minim, dar de regula in anii cu alegeri, toate Guvernele au marit cheltuielile intr-o maniera electorala. Luna iulie s-a incheiat cu un un excedent primar de 0,96% din PIB fata de 0,25% din PIB aferent aceleasi perioade a anului precedent, se mai arata in comunicatul Finantelor.

execFoto: Hotnews
  • Ce arata de fapt datele Finantelor:

Iinvestitiile de la bugetul de stat s-au contractat din ianuarie pana in iulie cu aproape o treime fata de primele 7 luni din 2013. De asemenea, cheltuielile aferente programelor cu finantare europeana au coborat la jumatate. Nu e de mirare ca pe acest fond al scaderii cheltuielilor si a unei absorbtii de fonduri europene reduse, economia a intrat intr-o recesiune tehnica. Dincolo de cifrele in sine, reducerea investitiilor mai inseamna si incetinirea crearii de locuri de munca si a circulatiei banilor in economie.

Aceste fapte explica de ce Romania a intrat in recesiune tehnica.

  • Venituri: Sumele rambursate de U.E. in contul platilor efectuate s-au diminuat cu 10,4% fata de aceeasi perioada a anului precedent

Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 120,9 miliarde lei, reprezentand 18,3% din PIB, au fost cu 4,1% mai mari in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent.

S-au inregistrat cresteri fata de aceeasi perioada a anului precedent la incasarile din: contributiile de asigurari sociale (+1.770,3 mil. lei), impozite si taxe pe proprietate (+990,5 mil. lei), accize (+1.273,5 mil. lei), impozitul pe profit (+864,5 mil. lei), TVA (+643,5 mil.lei).

Veniturile din taxe pe utilizarea bunurilor s-au redus cu 80%, ca urmare a incasarii in anul precedent a taxelor de licenta pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecventelor radio in suma de +2,0 mld. lei.

La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat, de asemenea, cresteri fata de anul precedent la impozite si taxe pe proprietate cu 5,3%, taxe pe utilizarea bunurilor cu 3,5% si venituri nefiscale cu 2,0%.

Sumele rambursate de U.E. in contul platilor efectuate s-au diminuat cu 10,4% fata de aceeasi perioada a anului precedent cu mentiunea ca in bugetul general consolidat, sunt inregistrate numai sumele rambursate aferente proiectelor ai caror beneficiari sunt institutiile publice, nefiind incluse si cele destinate sectorului privat.

  • Cresc cheltuielile de personal, cele cu bunuri si servicii, scad cele cu investitiile

Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 121,9 miliarde lei, s-au redus atat in termeni nominali, cu 0,2% fata de aceeasi perioada din anul precedent, cat si in termeni reali, acestea fiind inferioare cu 1,0 puncte procentuale ca pondere in PIB.

Cheltuielile de personal au crescut cu 3,3% ca urmare a cresterii salariului minim brut de la 1 ianuarie de la 800 lei la 850 lei si platii drepturilor stabilite prin hotarari judecatoresti.

Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 4,0% fata de aceeasi perioada a anului precedent, datorita, in principal, platii arieratelor catre furnizorii de medicamente, din fondul national de asigurari sociale de sanatate, ca urmare a implementarii Legii nr. 72/2013 prin care s-a transpus in legislatia romaneasca Directiva nr. 7/2011 privind combaterea intarzierilor in efectuarea platilor comerciale, precum si plata serviciilor medicale efectuate de spitale.

Fata de anul precedent s-a inregistrat reducerea cheltuielilor cu dobanzi, cu 3,1% datorita scaderii randamentelor la licitatiile emisiunilor de obligatiuni de tip benchmark, precum si a subventiilor acordate, cu 4,7%.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 11,8 miliarde lei, respectiv de 1,8% din PIB, fata de 14,9 miliarde lei in aceeasi perioada a anului precedent. Mentionam ca in perioada raportata din anul 2013 s-au platit arierate ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale in suma de circa 2 miliarde lei, precum si arierate ale administratiilor locale din imprumuturi din trezorerie in suma de 800 milioane lei.

Fara plata arieratelor din 2013, cheltuielile de investitii din primele 7 luni ale anului 2014 sunt la acelasi nivel cu cele realizate in perioada similara a anului trecut.