Din salariul mediu net din luna iulie iti puteai cumpara 12,5 grame de aur. In 1970 ti-ai fi putut cumpara 169 de grame de aur. Vezi cum au evoluat salariile din 1953 incoace

de Dan Popa     HotNews.ro
Vineri, 5 septembrie 2014, 10:05 Economie | Finanţe & Bănci

Statistica a comunicat vineri datele privind salariul mediu net din iulie, precum si nivelul salarizarii pe zone ale economiei. La nivel general, in luna iulie 2014, castigul salarial mediu nominal net a fost de 1719 lei, in crestere fata de luna precedenta cu 32 lei (1,9%). Valorile cele mai mari ale castigului salarial mediu nominal net s-au inregistrat in extractia petrolului brut si a gazelor naturale (4562 lei), iar cele mai mici in hoteluri si restaurante (1011 lei). In 1953, salariul era de numai 410 lei, adica o valoarea nominala mai mica, dar care iti permitea sa cumperi 29 de grame de aur, mai mult decat dublu fata de salariul de azi. Seriile de date privind salariile le am de aici, iar cursul dolarului il am de aici. Am transformat uncia in grame, ca datele sa fie mai usor de "citit". Pentru pretul aurului am folosit date de aici.


Mai jos aveti cantitatea de aur (in grame) pe care puteai sa o cumperi din salariul net. N-as vrea ca graficului sa i se dea interpretari politice, intrucat el reflecta  o evidenta economica si atat.




In graficul privind salariile am eliminat perioada inflatiei uriase din perioada 1992-2005 pentru ca distorsiona imaginea. Ceea ce a ramas, arata asa:


Revenind la luna iulie 2014, mai spunem ca indicele castigului salarial real, calculat ca raport intre indicele castigului salarial nominal net si indicele preturilor de consum, a fost de 102,0%.


In luna iulie 2014, in majoritatea activitatilor din sectorul economic , nivelul castigului salarial mediu net a fost mai mare fata de luna iunie ca urmare a acordarii de prime ocazionale, sume din profitul net si din alte fonduri, realizarilor de productii ori incasarilor mai mari (functie de contracte). De asemenea, castigul salarial mediu net a crescut in luna iulie 2014 ca urmare a aplicarii prevederilor legale pentru stabilirea salariului de baza minim brut , la 900 lei/luna.

Cele mai semnificative cresteri
ale castigului salarial mediu net s-au inregistrat dupa cum urmeaza:
  • cu 10,9% in fabricarea produselor farmaceutice de baza si a preparatelor farmaceutice, respectiv cu 9,0% in activitati auxiliare intermedierilor financiare (inclusiv activitati de asigurare si fonduri de pensii);
  • intre 6,0% si 8,0% in fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor si semiremorcilor, productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat, extractia carbunelui superior si inferior, captarea, tratarea si distributia apei;
  • intre 4,0% si 6,0% in activitati de productie cinematografica, video si de programe de televiziune; inregistrari audio si activitati de editare muzicala (inclusiv activitati de difuzare si transmitere de programe), fabricarea altor mijloace de transport, fabricarea articolelor de imbracaminte, industria metalurgica, agricultura, vanatoare si servicii anexe, alte activitati extractive, alte activitati de servicii, extractia minereurilor metalifere, industria constructiilor metalice si a produselor din metal (exclusiv masini, utilaje si instalatii).
Scaderile castigului salarial mediu net fata de luna precedenta au fost determinate de acordarea in luna iunie de premii ocazionale, sume din profitul net si din alte fonduri. De asemenea, scaderile castigului salarial mediu net sunt cauzate si de nerealizarile de productie ori incasarile mai mici (functie de contracte), precum si de angajarile de salariati cu castiguri salariale mici, in unele activitati economice.

Mai jos aveti cantitatea de aur pe care salariatii diverselor industrii ar fi putut-o lua din salariu"




Cele mai semnificative scaderi ale castigului salarial mediu net s-au inregistrat dupa cum urmeaza:
  • cu 7,9% in fabricarea produselor din tutun;
  • intre 5,5% si 7,0% in fabricarea produselor de cocserie si a produselor obtinute din prelucrarea titeiului, fabricarea bauturilor, tiparirea si reproducerea pe suporturi a inregistrarilor;
  • intre 3,0% si 4,0% in fabricarea produselor din cauciuc si mase plastice, extractia petrolului brut si a gazelor naturale, activitati de spectacole, culturale si recreative.
In sectorul bugetar  s-au inregistrat cresteri ale castigului salarial mediu net fata de luna precedenta astfel: administratie publica (2,2%), sanatate si asistenta sociala (0,4%), ca urmare a aplicarii prevederilor legale de la 1 iulie 2014 . In invatamant s-a inregistrat o scadere a castigului salarial mediu net (-1,9%) ca urmare a reducerii sumelor reprezentand plata cu ora a cadrelor didactice pe perioada vacantei scolare.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

13092 vizualizari

  • +4 (14 voturi)    
    Comparatia e ridicola (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:14)

    gaspy [utilizator]

    Pretul aurului a crescut la nivel mondial de 10 ori din '70 pana acum.
    In 1975 aurul era $175/uncie. Acum e $1350/uncie, dupa un maxim de $2000/uncie in 2011.

    Pretul aurului e volatil, in niciun caz nu poate fi considerat un etalon.
    • +3 (9 voturi)    
      corect, dar pretul este manipulat (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:34)

      mbembe [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      daca o sa faci o analiza a crizelor economice din SUA o sa vazi ca preturile la aur/petrol/imobil... sunt dictate de bursele din NY, cu alte cuvinte de speculanti.
      Cine tine minte cum in ianuarie-februarie 2008 de peste ocean a venit vestea ca in toamna ne asteapta o mare criza mondiala?
      Cine credeti ca da nastere la crize- speculantii, cei care rad de prostimea aburita si lasata fara bani/case/masini...
      Dar ma rog, asta e democratia- esti liber sa fii furat, mintit, prostit!

      Cat despre cantitatea de aur si salarii nete- ar fi fost bine sa fie trecuta o lista si cu sumele stocate in buzunarele miliardarilor tot sa zicem din anii 70 pana in iulie 2014.

      Un lucru este ferm, in lumea "moderna" aurul e mult mai pretuit decat demnitatea omeneasca si drepturile omului!
      • +9 (15 voturi)    
        Pai da (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:07)

        gaspy [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        Nu conteaza daca pretul aurului e manipulat de cineva anume sau e o rezultanta normala a bursei. Important este faptul ca nu poate fi considerat un etalon.

        Un etalon nu fluctueaza. Un metru, asa cum e el definit de SI are aceiasi valoare acum ca si in 1980.

        Din cauza asta, raportarea salariului la pretul aurului e un exercitiu aritmetic interesant dar fara nicio valoare practica, pentru ca nu putem deduce nimic. Ce am putea invata din articol? Ca puterea de cumparare a unui salariat e de 10 ori mai mica acum decat in 1970? Mai degaraba ca pur si simplu aurul era mai ieftin atunci. Ca si petrolul.
      • -1 (7 voturi)    
        Nu prea ai dreptate... (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:22)

        nomemory [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        Eu sunt unul care face "specula" de ceva timp. Sa stii ca preturile nu sunt dictate de nimic. Aurul variaza in functie de puterea dolarului. Cand dolarul e puternic aurul scade, cand dolarul e slab aurul creste. Deasemenea pretul aurului creste temporar din cauza presiunilor geopolitice.

        Scaderea si cresterea dolarului e data de: dobanda practicata de FED, programe de tip QE, geopolitica si cerere si oferta.

        Cat despre speculatori, sa stii ca piata aurului are foarte multe jucatori. E mult mai protejata astfel de speculatori fata de ... piata Palladiumului de exemplu.

        In lumea moderna aurul nu mai e respectat asa cum era pe vremuri. Acum e doar un asset care iti ofera oarecare protectie in crize economice. In rest e un asset fata de care investitorii se feresc.
        • +2 (4 voturi)    
          Doar (Vineri, 5 septembrie 2014, 15:30)

          tanar_pensionar [utilizator] i-a raspuns lui nomemory

          citind ca faci "specula" de ceva timp, m-a pufnit rasul.
          Imi imaginez cum te-ai fi descurcat in 1970 cu activitatea asta (ca aurul era respectat pe vremuri, nu ca in lumea moderna, ca sa te citez).
          Nu de alta dar in anii aia, de pe "piata libera" am luat si noi aur pentru verighete. Si ne-a costat cam 800 lei/gram (nu gaseai nicaieri cu aprobare).
      • -1 (5 voturi)    
        aurul mai pretuit decat demnitatea omeneasca si.. (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:29)

        athos64 [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        sa inteleg ca sunt si astea de vanzare, precum aurul? Altfel, cum sa le comparam.
      • +1 (7 voturi)    
        asa (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:30)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        e ma, mai bine ''dicteaza'' statul cursul valutar, pretul petrolului, aurului, etc. Asa voia si un senator pdsr al carui nume l-am uitat, cursul leului sa fie stabilit prin vot de catre parlament. Cred ca si mongo plus harvardista taxatoare si sufletista au vise umede de genul asta. Useful idiots.
      • +3 (5 voturi)    
        speculatii.. (Vineri, 5 septembrie 2014, 12:46)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        aurul este o resurse extrem de limitata. estimarile oficiale sunt de 160-170.000 tone extrase pana acum - un cub cu latura de 20 de metri. la 7 miliarde populatie, asta inseamna 24 de grame de persoana.

        se poate pune un pret in aur pe munca? doar daca nu te duce mintea sa faci un grafic din care sa se inteleaga ceva. o ora de munca din 1953 vs una din 2014 au productivitati complet diferite. in plus, o parte din productie se consuma, alta se acumuleaza. cantitatea de aur ar trebui sa creasca in timp direct proportional cu productivitatea si acumularea, ceea ce nu se intampla.
        daca am reduce economia mondiala simbolic la o extrema si am spune ca toate cele 7 miliarde nu fac decat sa manance peste, "economistul" Dan Popa ne va povesti cum cubul ala de aur reprezenta munca a 2.7 mld pescari la undita in 1953 si acelasi cub se imparte la 7 mld pescari in 2014..

        nu stiu cum va descurcati voi, dar eu nu cred ca as avea nevoie sa muncesc mai mult de o zi pe saptamana ca sa traiesc in conditiile in care se traia in 1953 in Romania. totusi.. prefer casa in locul colibei, masina in locul carutei, imi place sa zbor cu avionul si n-as renunta nici macar la suspensia de la bicicleta.
      • +4 (4 voturi)    
        Si totusi e mai multa deminitate in Lumea Moderna (Vineri, 5 septembrie 2014, 23:06)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        si drepturile omului sunt respectate. Ma refer la Western Society ofcourse nu la Africa, China, Coreea de Nord, Rusia etc.
      • +1 (1 vot)    
        ... (Sâmbătă, 6 septembrie 2014, 8:44)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        nu doar ca pretul aurulul e manipulat. In anii '70 se faceau din aur bijuterii si cam atat, era folosit ca mijloc de economisire si investitie si cam atat. In ziua de azi se consuma cantitati mari de aut in ind. electronica, aerospatiala, mai nou chiar si auto, samd. Cam la fel s-a intamplat si cu pretul cuprului care a crescut enorm din anii '70 pana acum tot din cauza unei societati tot mai "electrificate" si electronizate. Deci aurul e si el o marfa, nu poate fi considerat doar etalon.
    • +5 (7 voturi)    
      Nici dolarul nu mai e ce-a fost (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:40)

      Berzelius [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      Puterea de cumparare a dolarului, atat pe piata americana, cat si pe cea internationala, a scazut enorm in ultimii 35 de ani.
    • +2 (6 voturi)    
      pt Gaspy (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:41)

      Autor [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      Gaspy, datele sunt ajustate cu pretul aurului, pe medii anuale. Am lucrat cu date de aici: http://www.nma.org/pdf/gold/his_gold_prices.pdf
      Multumesc pentru ca ne cititi, o zi frumoasa.
    • +4 (4 voturi)    
      pretul volatil (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:17)

      athos64 [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      Toate preturile sunt mai mult sau mai putin volatile, dar o crestere constanta si de a asemenea marime a pretului unei marfi ce este unanim acceptata si ca mijloc de plata, (aurul), reprezinta cu siguranta un indicator al magnitudinii inflationiste a monedei tiparite.
    • +4 (6 voturi)    
      ÎN 1970 (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:18)

      pointless man [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      din salariul comunist NU AVEAI VOIE SĂ CUMPERI NICI AUR NICI VALUTĂ (cu excepția bijuteriilor, dar acolo mai intră și alte componente). Dacă AVEAI cumva valută, oricît de puțină, FĂCEAI PUȘCĂRIE (unii au pățit-o pentru O marcă sau UN dolar). Pe de altă parte cursul leului față de aur și dolar era complet artificial și asta se vedea perfect pe piața neagră.

      „STATISTICA ESTE O MINCIUNĂ BOLȘEVICĂ” (dacă e făcută de urmașii spirituali ai mumiei din Piața Roșie, evident). - escrocul de Cerveni mi-a rămas în memorie exclusiv prin această zicere.
    • +4 (6 voturi)    
      cam asa (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:58)

      Boa [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      comparatia nu are sens.
      important e ce poti sa cumperi cu salariul dpdv al necesitatilor vietii.

      De ex de ani buni The Economist are asa numitul Big Mac index care analizeaza evolutia puterii de cumparare in functie de raportul salariul mediu si costul unui Big Mac (respectiv cati Big Mac cumperi din salariu).
      In statistici, exista asa numitul purchase power standard care defineste puterea de cumparare intr-o regiune sau tara si care modereaza indicatorii (macro-)economici pentru a putea compara corect evolutiile economice, respectiv in raport cu nivelul de bunastare existent in acea regiune sau tara.
      Asta e o baza de calcul corecta pentru ca e mult mai stabila decat comparatia cu pretul aurului.

      A compara cu pretul aurului e aproape ca si cum ai compara cu actiunile unei companii multinationale, sa zicem Mital, Microsoft samd. Nu e relevant pentru costul vietii cata vreme monezile tarilor lumii nu mai trebuie sa aiba acoperire in aur si legatura directa bani-aur a disparut.
    • +1 (3 voturi)    
      Vrei poate sa spui ca... (Vineri, 5 septembrie 2014, 12:50)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      ...dolarului i-a scazut puterea de cumparare datorita inflatiei. Pe vremea lui Mark Twain cu un "silver dollar" cumparai un pranz bun pentru tine si un prieten, acum ce poti face cu un dolar?
    • +1 (3 voturi)    
      Scuze, dar... (Vineri, 5 septembrie 2014, 14:53)

      maxi rodrigues [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      ...ce insemna 175 dolari in 1975 si ce inseamna acum?
      Cred ca daca compari dolarii de atunci cu cei de acum e un pic eronat. Dar poate gresesc...
  • +3 (5 voturi)    
    ... (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:16)

    rocknum [utilizator]

    si pretul aurului era altul atunci
    • +2 (6 voturi)    
      raspuns (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:41)

      Autor [utilizator] i-a raspuns lui rocknum

      Rocknum, asa cum i-am spus si lui Gaspy, datele sunt ajustate cu pretul aurului, pe medii anuale. Am lucrat cu date de aici: http://www.nma.org/pdf/gold/his_gold_prices.pdf
      Multumesc pentru ca ne cititi, o zi frumoasa.
      • 0 (0 voturi)    
        Nu mai lucra cu (Sâmbătă, 6 septembrie 2014, 20:48)

        mopsu [utilizator] i-a raspuns lui Autor

        date de aici, statisticile astea false osa va suceasca mintile, mai degraba intreaba-ti parintii...
  • +1 (3 voturi)    
    unii isi pot cumpara mai multe grame (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:17)

    infoInsider [utilizator]

    http://infoinsider.ro/1001-scrisori/fara-numar-situatia-premierilor-la-transelectrica-sa-smart-sa-pentru-zainea-250-000-lei-in-7-luni/
  • +3 (5 voturi)    
    mama lor de comunisti (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:25)

    mbembe [utilizator]

    au umplut lumea de aur si au disparut!
  • +2 (6 voturi)    
    "mai mult decat dublu fata de salariul de azi" (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:38)

    hot news [utilizator]

    Referirea la AUR in loc de dolar, care a suferit si el o depreciere considerabila pe parcursul a60 de ani, este corecta,
    Totusi, avem o problema - pe timpul comunismului, aurul, ca si valuta, nu s-au gasit niciodata "la liber"! si daca pentru blugi sau cafea cumparate la negru riscai in cel mai rau caz sa ti se confiste, detinerea de aur sau de valuta era motiv de pushcarie!
    Daca in 1970 de exemplu avea sens sa spui "cate televizoare alb-negru sau ciate Kg de teleme poti cumpara din salariu?, in schimb spre final,pr in 1988, si painea, zaharul, uleiul, benzina, etc erau pe cartela.
    Deci nu prea are sens sa spui "cate grame de aur puteai cumpara din salariu in 1953, 70 sau 2012"!
    Iar in 1989 nu avea sens nici macar sa spui "cate paini sau cite kile de carne poti sa iti cumperi din salariu?"
    Atunci care ar putea fi o referita fiabila, care sa reflecta intr-adevar puterea de cumparare? Pentru ca evident informatia reala ca "in 1953 salariul era mic, numai 410 lei" nu are sens daca nu stii si nivelul PRETURILOR din perioada respectiva!
  • +1 (7 voturi)    
    de unde ? (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:42)

    Adrian_1234 [utilizator]

    De unde naiba cumparai tu aur in1970 in romania mah bibi ?
    Alea sunt preturile si salariile declarate.

    Sunt la fel cu preturile de la case. Cat costa ? aaa 500.000 Euro
    Vinde ? NU => nu e ala pretul !!!

    Pretul declarat si cel real sunt diferite. E prima chestie pe care o inveti la economie.

    Da salariul era mai mare la 1970. DAR nu puteai cumpara aur cu el. Erau bani fictivi. De aia nu puteai iesi cu ei din Romania.
    • +3 (7 voturi)    
      si acum poti iesi cu RONi din Romania? (Vineri, 5 septembrie 2014, 10:57)

      mbembe [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_1234

      Si la ce te ajuta leul romanesc in Germania sa zicem, chiar daca leul de acum e mai putin fictiv?
      • +3 (5 voturi)    
        ?? (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:25)

        Adrian_1234 [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        Pai poti sa il schimbi
        asta de ajuta :) :)
        esti culmea

        tu faci conuzie intre valoarea lui si cat ai.

        Inainte aveai dar nu aveau valoare acum da ai mai putini cum zici tu dar aia care sunt au valoare.
        Asta e valoarea monezii asteia e mica din diverse motive
        uni zic ca nu muncim altii zic ca se fura aici e o intreaga clasa de discustie ce tine 10 zile. Probabil ca majoritar din cauza ca se fura dar asta e o opinie si atat.
        • +3 (3 voturi)    
          o mica precizare legat de valoare (Vineri, 5 septembrie 2014, 12:42)

          mbembe [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_1234

          daca totusi ai fi gasit "atunci" sa cumperi marci sau dolari, daca ai fi plecat in europa ai fi cumparat suficient de mult aur, daca acum liberi poti cumpara euro sau dolari si pleci in europa- asta nu zice ca poti cumpara mai mult aur decat pe vremea lui PCR.

          Schimbul atunci era mai dificil, acum e cumparatul mai dificil!
          Cine a trait bine atunci- o duce bine si acum, cine a fost falamand atunci acum tot flamand e si mananca doar pomeni electorale...

          Cu alte cuvinte- nimic nu s-a schimbat: cine a avut aur atunci- are si acum, cine a fost hot atunci- e hot si acum.... pardon, om de afaceri!
  • +10 (12 voturi)    
    Sunt curios (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:00)

    cornel19 [utilizator]

    sa stiu de unde si cat aur puteai cumpara in anii 1980 - 1989, pentru verighete aveai nevoie de certificatul de casatorie si NUMAI LA PRIMUL MARIAJ. Si daca aveai in casa o cantitate de aur semnificativa, aveai de a face cu tovarasei de la "dinamo deghizati" in militieni. Un coleg de scoala, care era ofiter superior in structuri, i-mi spunea ca inspectoratele judetene prin 1984-1985 aveau plan de confiscari de aur si valuta. Este o teribila aiureala sa operezi cu statistici, INDIFERENT DE TARA, in perioade in care nu ai ideie de circumstantele oficiale si/sau mai ales cele nescrise. Acest gen de raportari in fapt contribuie la deformarea dramatica a trecutului, naivi mai tineri pot deveni involuntar "nostalgici".
    • +6 (8 voturi)    
      Foarte corect ! (Vineri, 5 septembrie 2014, 12:03)

      NicolaeA [utilizator] i-a raspuns lui cornel19

      Autorul (probabil foarte tanar) nu a nimerit deloc comparatia. Putea la fel de bine sa foloseasca pe post de reper: pretul la icre negre, pretul la auto Ford, pretul la carne (ratie 1 kg/luna/persoana, jumatate os - si carnea si persoana), pretul la unt (ratie 1/2 pachet/luna/persoana, dar numai amestecat cu margarina si multa apa), si multe alte repere !
  • +3 (5 voturi)    
    Aurul nu e un etalon (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:00)

    gaspy [utilizator]

    Chiar ajustand valoarea dolarului cu inflatia, se vede ca pretul aurului a fluctuat foarte mult: http://www.financialsense.com/sites/default/files/imagecache/desktop/users/u730/images/2012/cpi-adjusted-gold-1970-2012.jpg

    Aurul este o investitie volatila, speculativa, exact opusul unui etalon. Este deci irelevant sa raportam salariile la pretul aurului. O comparatie ideala ar fi cu ceva a carui valoare absoluta sa fi ramas constanta in ultimii 50 de ani. Din pacate nu imi vine nimic in minte acum.

    O comparatie interesanta si relevanta ar fi de exemplu raportarea la pretul benzinei/motorinei, sau al KW de energie.
    • +2 (4 voturi)    
      O comparatie interesanta ar fi (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:37)

      athos64 [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      Comparatie relevanta ar fi prin raportare la un mix de preturi, in evolutie. Nu are sens sa vorbim despre etaloane, ci despre preturi relative. Valoarea reprezinta un concept subiectiv, iar preturile sunt doar un concept de calcul.
    • +1 (3 voturi)    
      ai dreptate dar nu prea! (Vineri, 5 septembrie 2014, 12:50)

      mbembe [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      la fel cum unii aici au ridicat intrebarea "unde/cat aur puteai cumpara" pot sa ridic si eu o intrebare, chiar daca aveai bani de benzina... cata benzina puteai cumpara, adica aveai dreptul?

      Referitor la etalon- etalonul insasi este o valoare speculativa, cel putin in probleme economice...

      Autorul aici ar trebui sa analizeze discutiile si sa dea un raspuns: e sau nu este relevant acest articol! Totusi are drept de autor.
  • +1 (3 voturi)    
    Ar fi necesare explicații (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:33)

    kasandra [utilizator]

    Domnule Popa, din comentariile altor cititori este evident că ar fi necesare xplciații: de ce ați ales pentru comparații valaorea de refugiu AUR? Și de ce nu are importanță faptul de a fi putut, sau nu, achiziționa liber aur înainte de 1989? Explicați de ce ați ales să raportați salariul la etalonul aur. Explicați și care a fost evoluția PIB raportat la AUR în aceeași perioadă și de ce cele două evoluții - PIB și salariu mediu - sunt atât de relevante.
    În pofida presupozițiilor dumneavoastră despre cititorii Hotnews...este nevoie de explciații.
  • +4 (8 voturi)    
    Fluctueaza aurul? Sau moneda? (Vineri, 5 septembrie 2014, 11:38)

    GeorgePrisacariu [anonim]

    Comentatorii se grabesc sa afirme ca pretul aurului "fluctueaza". Si ca nu pot gasi o baza, o referinta, care sa nu fluctueze.
    Dar daca afirmati ca aurul fluctueaza, in raport cu ce, atunci, daca nu ai o baza de comparatie stabila? Nu va dati seama ca atunci cand spuneti "fluctueaza", voi il socotiti in moneda? Fata de asta spuneti ca fluctueaza.

    Deci, dragilor, ia ganditi-va ce anume fluctueaza si in raport cu ce:
    - Un metal rar, care nu inregistreaza salturi spectaculoase la nivel de minereuri pe piata?
    - Un metal rar, care a fost etalonul stabil al bogatiei timp de milenii si timp de milenii nu a "fluctua"?
    - Un obiect fizic palpabil, o marfa cu valoare intrinseca?

    Sau poate fluctueaza:
    - O bucatica de hartie care are scrisa o valoare arbitrara pe ea?

    Ce ziceti? Fluctueaza pretul aurului in raport cu moneda sau fluctueaza pretul monedei in raport cu aurul? Care va e referinta?
    • +3 (3 voturi)    
      Pai aici e problema (Vineri, 5 septembrie 2014, 12:17)

      gaspy [utilizator] i-a raspuns lui GeorgePrisacariu

      Dolarul american ajustat la inflatie dupa o formula de calcul, de exemplu cu ajutorul CPI (consumer price index), teoretic ar trebui sa reprezinte o constanta. Nu e chiar asa, dar il putem folosi ca baza.

      Sunt de acord cu tine referitor la caracteristicile aurului. Intuitiv, el ar trebui sa poata fi luat ca etalon. Dar nu este, pentru ca face obiectul speculei. Pretul aurului a variat foarte mult chiar si pe intervale scurte de timp, in absenta inflatiei.

      Pe scurt, pretul aurului e invers proportional cu increderea oamenilor in economie.

      Probabil ca ar trebui studiat pretul unor alte metale valoroase care nu sunt supuse speculei.
  • +3 (3 voturi)    
    daca vreti comparatie relevanta (Vineri, 5 septembrie 2014, 12:43)

    DrInOrice [utilizator]

    atunci faceti comparatie cu pretul unei paini standard, nu cu aur
  • +2 (2 voturi)    
    Foarte interesant primul grafic. (Vineri, 5 septembrie 2014, 12:55)

    Con_stan_tin [utilizator]

    Arată valoarea muncii în aur. Cine prețuiește mai mult munca, stânga sau dreapta?
  • +1 (3 voturi)    
    ... (Vineri, 5 septembrie 2014, 13:32)

    rerenenegate [utilizator]

    Un articol foarte speculativ, mai ales titlul.

    N-are absolut nici o relevanta pretul aurului in 1970, deoarece atunci nu era o piata libera si conversia leu-aur era dupa alte criterii (dupa "planificarile" unora). Plus ca nu prea aveai voie sa cumperi, deci degeaba...

    S-ar putea face o comparatie sa zicem la apartamente, la o Dacia, TV color eventual, tigari (de calitate indoielnica; marea parte a pretului o constitue azi taxele de viciu totusi), paine (sarind peste perioada de dat la cartela), bere, o masa la un restaurant, si ce se gasea in mod uzual in alimentare/gostaturi (mai nimic, poate niste verdeturi). Deci nici macar cu CPI nu se poate, ca multe produse azi uzuale nu se prea gaseau.

    Nu putem face deloc comparatie cu aur, valuta, cafea (pe atunci se gasea "nechezol"), electronice, si cu majoritatea lucrurilor de altfel.
    • +3 (5 voturi)    
      Titlul este intr-adevar naucitor (Vineri, 5 septembrie 2014, 15:50)

      tanar_pensionar [utilizator] i-a raspuns lui rerenenegate

      "In 1970 ti-ai fi putut cumpara 169 de grame de aur" este de o tampenie inimaginabila.
      Ca si cum romanii au fost idioti de s-au casatorit in acea perioada si au platit 600 lei/gram pentru a-si face verighete (la un salariu de cca 1.500 lei/lunar) . Cum de n-am stiut eu ca pot sa-mi cumpar din salariu mai mult de 100 g aur???
  • +2 (2 voturi)    
    dar nici un comentariu despre salariile de top... (Vineri, 5 septembrie 2014, 13:38)

    ..13 [utilizator]

    Bine ca s-au incins spiritele legate de istoria salariilor, dar oameni buni ce facem cu prezentul?

    Daca ne uitam pe ultimul grafic vedem unde sunt cele mai mari salarii medii si info sa fie complet aflam ca in sectorul bugetar tocmai ce acestea au crescut - sa fie de bine sau sa fie de rau?

    Grila salariilor medii ne reprezinta si posibil ca cei care isi doresc sa aiba slujba banoasa sa le tinteasca -

    Dar sunt acele joburi cele care ne aduc competitivitate sau nu?
    CUm se fac banii in acele ramuri si cat de sustenabile sunt ele pe termen lung?
    Am pus intrebarea pentru ca ma gandesc un pic la viitorul apropiat.
  • 0 (0 voturi)    
    E sarit de pe fix (Sâmbătă, 6 septembrie 2014, 10:12)

    mopsu [utilizator]

    cel care scrie o asa enormitate, aurul la negru era de 100 lei gramul la un salariu minim de 880 lei.Toti stim ca aurul pana in 1989 nu se gasea la liber. Acest ziarist mincinos(probabil din nestiinta) poate spune si ca salariile minime erau de 100 dolari la un curs "oficial" de 14 lei dolarul, cand el se vindea la negru cu 50, 60 lei.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi