Cum "impachetam" stirea ca TVA s-ar putea reduce la 19%: e ceva de bine sau de rau?

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 23 iunie 2015, 17:30 Economie | Finanţe & Bănci

Calculul privind efectul reducerii TVA e dificil de facut
Foto: sxc.hu
Vestea unei apropiate reduceri a TVA de la 24% la 19%  isi are partile ei bune dar si pe cele nefericite. Din punct de vedere politic ar fi sinucigas sa te opuni reducerii taxarii consumului, asa cum, de cealalta parte, e discutabil sa iti cresti competitivitatea la export prin asemenea masuri. Economistii consultati de HotNews.ro sunt si ei impartiti in doua tabere: unii sustin reducerea TVA in vreme ce altii atrag atentia ca nu e ok sa iei acum o asemenea decizie. FMI si Comisia Europeana nu sunt de acord cu masura, spunand ca daca se ia decizia de a reduce TVA, golul de venituri astfel creat va duce la un deficit bugetar de 3.5%, peste normele convenite cu finantatorii straini. De cealalta parte, cei care sunt in favoarea deciziei spun ca atat FMI cat si Comisia calculeaza "aritmetic", in timp ce economia functioneaza putin diferit, Scaderea TVA poate avea un impact de antrenare in economie, iar scaderea incasarilor din TVA poate fi contrabalansata de incasari mai mari din impozit pe profit, dar si din cresterea volumelor de vanzari.


  • Daniel Daianu: Cu investitii publice si private diminuate si cu un ritm de crestere de 4% este nesustenabil. Deci, atentie mare!

"Ar fi rau pentru Romania sa piarda ce a realizat cu atatea eforturi si suferinte in domeniul fiscal.

Si sa nu
Daniel Daianu
Foto: Hotnews
subestimam faptul ca aceasta consolidare foscala s-a facut prin reducerea masiva de investitii chiar daca parte din ele sunt compensate rin finduri europene.

In plus, ar fi rau sa nu folosim aceasta crestere mai rapida a PIB-ului si posibile venituri  fiscale superioare pentru a face rezerve pentru vremuri mai putin bune. Drept este ca aceasta crestere  mai rapida este impulsionata de un consum crscut si de reducerea TVA la alimente.. Dar sa nu intindem coarda prea tare.

Cu investitii publice si private diminuate si cu un ritm de crestere de 4% este nesustenabil. Deci, atentie mare!", atrage atentia profesorul de economie Daniel Daianu, membru in boardul Bancii Nationale.

  • Florian Libocor, economist sef BRD:Este recomandat ca o astfel de modificare sa fie argumentata si sustinuta de un studiu de impact

Majorarea TVA la 24% a avut loc intr-un context deja stiut, asupra caruia nu revin.
Stim cu certitudine ca Romania nu a colectat venituri bugetare mai mari de un nivel echivalent a 33% din PIB,
indiferent de situatia in care s-a aflat: inainte sau dupa integrarea in UE, cu Guvern de stanga, de dreapta sau de coalitie, cu impozitare progresiva sau cu cota unica, cu diferite nivele de accize sau TVA, cu toata forta de munca in tara sau cu o parte din din forta de munca angajata in alte economii. Astfel, un punct de pornire este calculul anumitor coeficienti de elasticitate deja cunoscuti (a cererii, a ofertei, a substitutiei capital/munca etc).
Florian Libocor, BRD-GSG
Foto: Agerpres

Mai stim si faptul ca o modificare a taxarii poate fi decisa la un anumit moment, dar se recomanda/trebuie a fi implementata odata cu inceputul unui nou exercitiu/an fiscal.
Totodata, este recomandat ca o astfel de modificare sa fie argumentata si sustinuta de un studiu de impact pentru a fundamenta necesitatea modificarii taxei ca fiind optima si oportuna concomitent.

Un al treilea lucru esential este realizarea unei proiectii a veniturilor bugetare. Obiectivul scaderii taxarii poate/trebuie sa fie un plus de competitivitate economica care este de asteptat sa genereze venituri in crestere. Exista si o perioada de pasaj a deciziei in piata cand vom avea venituri mai mici si sunt necesare a fi identificate surse suplimentare de venituri pentru a respecta performanta bugetara programata anterior.
In ceea ce priveste caracteristicile de optim si oportun, necesar a fi intrunite in mod concomitent, acestea trebuie sa indice ca modificarea este ”cea mai buna” masura, adoptata in ”cel mai bun” moment.
 
Astfel, pot sa fiu de acord cu faptul ca masura (de reducere a TVA) ar putea fi buna, insa caracteristica de optim al acesteia este discutabila in contextul unei politici monetare permisive (relaxare monetara). Pe de alta parte, reducerea TVA poate veni intr-un moment necesar, insa caracteristica de oportun este greu de argumentat cata vreme avem un grad redus si relativ constant de colectare a veniturilor bugetare, o tinta mai exigenta de deficit bugetar in 2016 (1% din PIB) si nu sunt identificate surse alternative de venituri pentru a acoperi, cel putin in prima faza, deficitul de venituri creat de reducerea cotei TVA.
 
Asa cum o majorare a taxelor este o masura care erodeaza popularitatea unei echipe de guvernare, o reducere a taxelor va aduce intotdeauna popularitate.

Acest rationament este perfect si se verifica aproape fara marja de eroare atunci cand sunt respectate simultan doua conditii: 1) notiunea de ” valoare nominala” se confunda pana la substituire cu cea de ” valoare reala” la nivelul majoritatii votantilor si 2) viziunea nu este de perspectiva ci de conjunctura la nivelul majoritatii guvernantilor.

  • Camil Apostol, economist sef Piraeus Bank: Riscam sa avem de-a face cu o masura buna a carei aplicare nu pare a fi suficient pregatita
In opinia mea riscam sa avem de-a face cu o masura buna a carei aplicare nu pare a fi suficient pregatita.
Camil Apostol, economist sef Piraeus Bank
Foto: Hotnews
Reducerea poverii fiscale duce evident la o crestere a competitivitatii pe plan extern (care va sustine exporturile) si la o crestere a consumului pe plan intern. 

Din pacate ca surse de compensare a impactului acestor masuri asupra bugetului (cresterea veniturilor ca urmare a avansului economic rezultat si o mai eficienta colectare a taxelor de catre ANAF) par a fi supraestimate.

Cel putin ultima sursa pare a fi problematica, toate guvernele de pana acum fiind destul de retinute cand a fost vorba de imbunatatirea colectarii, reducerile deficitului bugetar fiind obtinute in general prin frana pusa cheltuielilor.

Poate ordinea fireasca ar fi cea inversa: intai eficientizarea operatiunilor de colectare apoi relaxarea fiscala. Din pacate stabilitatea macroeconomica atat de greu obtinuta poate fi pierduta foarte usor. 

  • Andrei Radulescu, ec.sef Banca Transilvania: Masurile propuse de reducere a TVA pot avea impact pozitiv in economie si la nivel de finante publice pe termen mediu si lung

Dupa ajustarea macro-financiara severa din ultimii 6-7 ani economia interna pare la inceputul unui nou ciclu economic. Din perspectiva politicii economice, pe parcursul ultimilor ani mix-ul a constat in relaxare monetara si consolidare fiscal-bugetara. In prezent, economia este echilibrata, dar are nevoie de investiii (in 2014 volumul investitiilor productive se situa cu 43% sub cel din 2008). Economia Zonei Euro se redreseaza, iar ritmul de evolutie va accelera in scenariul in care Grecia ajunge la un nou acord cu Troika. Peste ocean, investitiile in economia reala au revenit inca din 2014 la nivelul de dinainte de criza. Institutiile financiare internationale mentioneaza in Rapoartele din ultimele trimestre importanta relansarii investitiilor in economie. In ace
Andrei Radulescu, BT
Foto: LinkedIn
st context, Romania nu trebuie sa piarda trenul dezvoltarii prin investitii sustenabile!
 Date fiind cele mentionate anterior, consideram ca masurile propuse de reducere a TVA pot avea impact pozitiv in economie si la nivel de finante publice pe termen mediu si lung daca vor contribui la majorarea cererii de bunuri realizate in ROMANIA (si, implicit, la redinamizarea investitiilor productive pe plan intern – deja sunt semnale concrete in aceasta directie). Trebuie insa continuat procesul de reducere a economiei informale si, lansate (in mediul privat) campanii de promovare a produselor romanesti.In caz contrar, exista riscul generarii unor noi dezechilibre de natura contului curent, dar si la nivel fiscal-bugetar.

In prezent nivelul TVA din Romania este al treilea cel mai ridicat din UE (dupa Ungaria (27%), Suedia (25%), Danemarca (25%), Croatia (25%)), la egalitate cu cel din Finlanda. Cotele de taxare indirecta au fost utilizate in UE in ultimii ani pentru consolidare bugetara. Odata ce procesul de consolidare a fost realizat spatiul de manevra fiscal-bugetara s-a marit. Din aceasta privinta, reducerea TVA poate fi privita ca o masura care contribui la accelerarea convergentei economice catre media UE. Scaderea TVA va avea, in mod normal, impact de antrenare in economie: astfel, scaderea incasarilor din TVA poate fi contrabalansata de incasari mai mari din impozit pe profit, dar si din cresterea volumelor de vanzari.

  • Laurian Lungu, economist:  O cota TVA standard de 19% va fi printre cele mai mici din tarile UE

Reducerea cotei standard a TVA este necesara pentru consolidarea cat mai rapida a cresterii economice. Ca si timing ar fi trebuit implementata cu cateva trimestre in urma, in momentul relansarii consumului. Revenirea la cota standard de 19% este importanta atat din motive psihologice - pentru consumatori - cat si din ratiuni competitive - pentru producatori. O cota TVA standard de 19% va fi printre cele mai mici din tarile UE. In contextul aplicarii acestei masuri as vedea relevante doua aspecte. Primul vizeaza incadrarea masurii de reducere a cotei TVA in strategia fiscala curenta a autoritatilor. Profitand de beneficiile unei executii bugetare favorabile la inceputul acestui an, in ultimele saptamani Parlamentul a avizat o serie de masuri populiste, disjuncte, cum ar fi cresterea pensiilor speciale pentru parlamentari.
Laurian Lungu
Foto: Hotnews

Acestea vor pune o presiune concertata, permanenta, pe partea de cheltuieli. Trebuie neaparat sa existe o logica secventiala pentru aplicarea acestor masuri altminteri presiunile pe buget vor creste din nou in anii ce vin. In acest moment trebuiesc adoptate masuri de relaxare fiscala cu un raport mic cost bugetar/beneficiu asupra cresterii economice.

De aici deriva al doilea aspect, si anume sustenabilitatea fiscala a reducerii TVA. Contabil, impactul negativ asupra bugetului a reducerii TVA cu 5 puncte procentuale ar fi undeva in echivalentul a 1,5% din PIB, aproximatv 10 miliarde RON. In practica insa, el ar fi mult mai mic si ar putea deveni chiar pozitiv in timp. Intr-o tara ca Romania, unde taxa implicita pe valoarea adaugata este la jumatate, putin peste 12% (i.e. daca autoritatile ar reduce TVA la 12% si ar reusi sa colecteze 100% ar aduna la buget aceleasi venituri din TVA ca si in prezent) exista un potential imens pentru a o creste. In plus, in ultimul an veniturile bugetare din TVA au scazut cu 1,8% in contextul in care consumul intern privat a crescut cu 4,5%! Implicit, economia acuza fiscalitatea ridicata.

Si nu in ultimul rand si istoria este un ghid potrivit. Veniturile la buget au crescut ulterior atat in episodul introducerii cotei unice in 2005 cat si in episodul cresterii TVA in 1996-1998 (cand, veniturile bugetare din TVA au crescut, in loc sa scada, ca urmare a cresterii cotei TVA de la 18% la 22%). Justificarea economica a reducerii TVA exista, este data de contextul curent. Insa trebuie scoasa de sub influenta calculelor politice pentru alegerile din 2016 si adusa sub umbrela unei responsabilitati comune pentru cresterea economica.


Citeste mai multe despre   









4144 vizualizari
  • +4 (12 voturi)    
    mar otravit (Marţi, 23 iunie 2015, 17:41)

    gebeleizis2020 [utilizator]

    daca bugetul tarii ar putea sa sustina o asemenea reducere, ar fi senzational
    sunt convins ca nu poate si ca penalul care conduce guvernul a inceput sa planteze mere otravite inainte sa iasa de la guvernare
    iar guvernul care o sa vina o sa ia masuri nepopulare de mariri de taxe, ca sa echilibreze bugetul...

    problema e ca in Romania se platesc doar 50% dintre taxe; problema e ca cel putin 15% din bugetul Romaniei se fura (indiferent de partidul care e la putere)

    ca sa avem tva de Germania ar trebui sa platim taxe ca in Germania, adica toti si integral; dar la noi e cumva facultativ... iar spaga curge in ciuda stirilor inundate de arestari; pur si simplu multora le-a intrat in sange si nu le va iesi decat cand le-o canta vesnica pomenire...
  • +2 (6 voturi)    
    Rezultat "zero" (Marţi, 23 iunie 2015, 19:33)

    Bota Flaviu [anonim]

    Româmia are la ora actuală două mari probleme ce sunt ocolite cu măiestrie de guvernanţi şi economişti:
    • Are o productivitate medie a muncii de 5,6 euro/oră ce ne plasează pe penultimul loc în UE şi care comparativ cu productivitatea medie orară în UE este de 5,73 ori mai mică.
    • Aproape toate statele din UE au raportul salariaţi/nr. cetăţeni în intervalul 40% – 50%, în timp ce la noi raportul este cuprins între 20,9% – 29,3% funcţie de numărul de angajaţi raportat de diverse instituţii ale statului. Pe lângă faptul că avem o productivitate a muncii aşea de mică numărul celor ce lucrează este foarte mic lipsindu-ne cam 3800000 locuri de muncă.
    Reducerea de TVA la alimente şi reducerea cotei standard de la 24% la 19% va produce o pierdere la buget de 16,681 mld. lei şi o influenţă foarte mică asupra creșterii productivității muncii și a raportului angajați/ nr. cetățeni.
    • +2 (2 voturi)    
      Rezultat zero (Miercuri, 24 iunie 2015, 15:28)

      godaro [anonim] i-a raspuns lui Bota Flaviu

      @Flaviu, chestia cu productivitatea muncii scazuta in .Ro este o gogorita care ni se tot serveste. Productivitatea muncii este din ce in ce mai afectata de preturile de transfer in cadrul multinationalelor. Ceea ce se produce la noi in tara de catre multinationale este exportat la preturi mici in interiorul multinationalei. Gandeste-te de ex. ca (,) componentele auto sunt exportate ieftin (in interiorul multinationalei) insa masina asamblata un UE este importata scump ! Normal ca pare ca productivitatea muncii este mica in Romania. Un muncitor francez de la Renault nu ar putea castiga 2.000 de eur salariu pe luna daca nu s-ar produce componente in ROmania cu salariide 200 de euro !
  • +1 (5 voturi)    
    Imi pare cunoscuta strategia... (Marţi, 23 iunie 2015, 19:46)

    GigelStrainu [utilizator]

    Psd repeta marsavia...numai ca atunci era BOC nefericitul,
  • +5 (7 voturi)    
    irosirea banilor e problema (Marţi, 23 iunie 2015, 21:08)

    gigi1 [utilizator]

    Pai daca bugetul nu poate fi sustinut cu un tva mai mic si nici cu actualul tva si cu toate celelalte zeci de taxe ca si acum ne imprumutam la fmi, atunci clar problema e in alta parte, trebuie reduse cheltuielile aberante cu aparatul bugetar, licitatile trucuate, contractele cu baietii destepti etc, acolo e marul otravit nu la tva care era al doilea dupa ungaria si nici 19% nu e chiar media in ue.
    • +3 (5 voturi)    
      Sunt multi (Marţi, 23 iunie 2015, 21:43)

      Bota Flaviu [anonim] i-a raspuns lui gigi1

      La sfârşitul anului 2013, în sectorul bugetar erau un număr de 1.189.861 de salariaţi reprezentând 27% din numărul salariaţilor din economie (4.443.000 salariaţi). În ţările care fac parte din OECD, (Convenţia privind Organizaţia pentru Cooperare Economică – 33 state) media sectorului bugetar în efectivul total de salariaţi este de 15%.
  • +2 (6 voturi)    
    TVA 19% (Miercuri, 24 iunie 2015, 8:14)

    athos64 [utilizator]

    Economistii nostri si politicienii europeni uita toti ca asemenea niveluri de TVA erau considerate acum 10-15 ani foarte mari. Iar Daianu bate pur si simplu campii, pe romaneste.

    Reducerea de TVA este BENEFICA, pentru ca:
    - influenteaza direct consumul intern si lasa si mai multi bani in buzunarul intreprinzatorului;
    - imbunatateste situatia fluxurilor de numerar
    - face colectarea TVA mai sigura si deci mai previzibila.

    Intempestivitatea masurii dovedeste, desigur, ca este facuta la intamplare, strict conjunctural. Pe termen foarte scurt este posibil sa apara si ceva distorsiuni, dar sa fim seriosi: obiectivul ar trebui sa fie un TVA cu un digit, pentru toate palierele, si un Stat responsabil si eficient in cheltuirea banului public. Nu putem sa ne asumam obligatia sa crestem nivelul taxelor pana acolo unde politicianul nu mai poate cheltui...
  • +4 (6 voturi)    
    reducerea tva, (Miercuri, 24 iunie 2015, 8:59)

    anonim [anonim]

    scenariu cunoscut, de la va mai dau 100 lei la pensie, din 22.12.1989,
    usl-ul, dupa ce luat puterea, prin lovitura de stat, au imprumutat bani de la Banca Mondiala, au majorat acciza artificial, au pus un milion de taxe, toate aceste fapte facindu-le si cu cei 5 miliarde in cont lasate in cont de cei care au fost la putere, guv. Boc,
    DNA-ul lucrind si cu ajutorul "celebrului corp de control",a deranjat foarte tare GRUPUL infractional organizat, al carui conducator-plagiator, acoperit, imatur si bolnav...fiid direct acuzat, a intrat in panica si a inceput cu pomenile inclusiv cu reducerea tva-ului, pentru capital politic,
  • +5 (5 voturi)    
    Cheltuielile sunt problema (Miercuri, 24 iunie 2015, 9:15)

    Regele_IONESCU [utilizator]

    Eficiența cu care este cheltuit bugetul este singura problemă. 90% din bugetul țării se duce în buzunarele băieților dăștepți.
  • +5 (5 voturi)    
    Orice stat civilizat TVA foarte mic! (Miercuri, 24 iunie 2015, 11:03)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    TVA in SUA, in UK si in alte state non bananiere este de 0-5-7%! Parerea mea este ca si 19% este gigantic! Cred ca de fapt furaciunile sunt mult prea mari!
  • +2 (2 voturi)    
    depinde cui se adreseaza intrebarea:) (Miercuri, 24 iunie 2015, 11:26)

    jackalphonse [utilizator]

    Daca adresati intrebarea specialistilor, trebuie sa verificati partizanatul politic. Daca populimea este intrebata, pai si aici, populimea confunda partidele politice cu echipele de fotbal.
    Nu conteaza cum variaza TVA-ul, conteaza daca legea este data boc, poanta, sau alte jivine politice.
    ati vazuit cumva studii de impact asupra cresterii gigantice a TVA-lui la o populatie cu salariu care ajunge numai de plata caldurii si uneori nici atat? Evident ca acea crestere a fost facuta din prostie, fiind afectati in primul rand comerciantii (adica privatii aia care aduc bani si pe care mimati ca i sustineti), dar si consumatorii (si aici intram cu totii, comerciantii fiind si ei consumatori ola randul lor).
  • 0 (0 voturi)    
    VA ROG FRUMOS (Miercuri, 24 iunie 2015, 15:35)

    jidanul [utilizator]

    Cea ce este foarte important este ca aceasta masura sa se aplice cat mai repede, in al doilea rand aceste scaderi de TVA-uri sa se vada la final in pretul de vanzare a produselor, utilitatilor si servicilor si in al treilea rand sa se verifice si sa se controleze de catre institutile statului ca sa nu existe derapaje si procentele scazute ale TVA-urilor sa se transfere in cresteri ale marjelor de profit. Eventualul deficit creat poate fi combatut printr-un plan de investitii bazat pe fondurile europene cu cresterea numarului de locuri de munca in toate domenile si in toate judetele tarii precum si in cresterea salarilor si a pensilor care sa aduca prin taxe si impozite sume mai mari la buget. Combaterea coruptiei, scaderea evaziunii fiscale, recuperarea prejudicilor din evaziunea fiscala si coruptie mai pot creste veniturile la buget. Va rog frumos, nu-i mai luati in seama si nu ii mai ascultati pe bancheri, minciunile si bla-bla-urile lor au distrus milioane de romani si au falimentat zeci de mii de firme in Romania. Parerile care trebuie luate in seama sunt ale celor ce produc, procezeaza si lucreaza, adica, a conducatorilor de firme, a celor care vand produse industriale si alimentare. Trebuie sa devenim mult mai pragmatici.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică