Interviu Varujan Pambuccian despre educatie si meseriile viitorului: Imi permit sa le dau un sfat parintilor: nu incurajati copiii spre scolile de balet si bune maniere. Acestea produc someri cu precizia unui ceas elvetian

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 30 iulie 2015, 14:42 Economie | Finanţe & Bănci

Varujan Pambuccian
Foto: Agerpres
"Modelul de succes al primei revolutii industriale a fost fabrica iar impactul ei social a fost aparitia unor clase noi sociale care au dominat aproape tot secolul XX aducand o data cu ele ideologii autoritariste cum ar fi comunismul si fascismul. Fabrica a modelat si sistemul educational, scoala fiind foarte mult structurata dupa chipul si asemanarea acesteia. Daca am fi si acum in epoca deschisa de prima revolutie industriala, sistemul ar functiona perfect. Numai ca intre timp a existat o a doua revolutie industriala iar acum suntem la inceputul celei de-a treia. Fabrica dispare incet, incet, fabricatia aditiva fiind paradigma tehnologica majora care va muta din ce in ce mai accentuat fabricatia in retail. Iar acest fel nou in care realizam bunurile pe care le folosim, cere un alt fel de scoala", spune Varujan Pambuccian intr-un dialog provocat de HotNews pe tema modului in care educatia reuseste sa tina pasul cu realitatile vietii de zi cu zi, aflate intr-o schimbare accelerata.

Rep: In ultimii ani apar in ritm accelerat specializari noi in diferite zone de business. Poate scoala tine pasul cu schimbarile uriase care au loc, mai ales in zona de IT, banking s.a., pregatind tineri capabili sa-si asume noile competente?
Varujan Pambuccian: In forma in care este structurat azi sistemul de invatamant, cu siguranta nu. Si nu ma refer doar la sistemul de invatamant romanesc, ci la cel al lumii in care traim.  Diferenta dintre sistemele existente in diferite tari este nesemnificativa si toate isi au radacinile in doua dintre marile realizari ale secolului al XIX-lea. In ideile iluminismului care au dus la aparitia sistemului public educational si in realitatie economice aduse de prima revolutie industriala. Ca si atunci, sistemul educational are si azi ca scop crearea unui om cu cunostinte solide pe care urmeaza a le utiliza asa cum le-a invatat pe toata durata vietii. Modelul de succes al primei revolutii industriale a fost fabrica iar impactul ei social a fost aparitia unor clase noi sociale care au dominat aproape tot secolul XX aducand o data cu ele ideologii autoritariste cum ar fi comunismul si fascismul. Fabrica a modelat si sistemul educational, scoala fiind foarte mult structurata dupa chipul si asemanarea acesteia. Daca am fi si acum in epoca deschisa de prima revolutie industriala, sistemul ar functiona perfect. Numai ca intre timp a existat o a doua revolutie industriala iar acum suntem la inceputul celei de-a treia. Fabrica dispare incet, incet, fabricatia aditiva fiind paradigma tehnologica majora care va muta din ce in ce mai accentuat fabricatia in retail. Iar acest fel nou in care realizam bunurile pe care le folosim, cere un alt fel de scoala. Sunt ideile lui Ken Robinson, asa cum le-am inteles eu, si sunt idei in care cred cu tarie.

A treia revolutie industriala mai vine cu un lucru extrem de important: o rata de inlocuire a tehnologiilor fara precedent. Si mai mult decat atat, o rata a eliminarii omului din procesele de productie fara precedent. Lucrul acesta face ca meserii care par foarte sigure astazi sa riste sa dispara in urmatorii 10-15 ani. Este suficient sa luam ca exemplu meseria de programator. Acum 40-50 de ani, a fi programator era sinonim cu a fi un soi de om de stiinta. Azi programatorul este muncitorul din fabrica de soft si au aparut meserii noi in domeniu cum ar fi cea de arhitect software sau de inginer software care se aliniaza din ce in ce mai mult si ele rolurilor jucate de proiectantul si inginerul din fabrica. Dar in acelasi timp, tendinta catre medii vizuale de programare utilizabile cu o pregatire minimala de orice om care gandeste logic si structurat incepe sa se impuna din ce in ce mai mult. La fel ca fabrica de bunuri materiale, care dispare sub ochii nostri, fabrica de soft care pare acum o citadela indestructibila va urma acelasi drum in urmatorii 15 ani. Lucrul acesta se intampla deja in sectorul bancar, sector in care pentru operatiunile simple nu mai este nevioe de prezenta unui om ci de un sistem informatic sigur si cu o interfata prietenoasa. Problema majora a celei de-a treia revolutii industriale o va reprezenta scaderea drastica a locurilor de munca. Pentru ca sistemele inteligente produc mult mai ieftin. Nimeni nu se gandeste cand cumpara un telefon mobil in ce conditii a fost produs. Azi este produs inca utilizand si forta de munca umana (in special pentru asamblarea lui) in conditii de salarizare pe care foarte putini dintre cei care il cumpara le cunosc sau vadesc un interes minimal pentru ea. Maine va fi produs cu un numar extrem de mic de oameni pentru un numar urias de oameni.

Un alt exemplu cat se poate de clar il reprezinta felul in care tehnologia a revolutionat agricultura. In doar 70 de ani procentul din forta de munca activa a populatiei ocupate in agricultura in Statele Unite a scazut de la 16% la 0.7%, in conditiile in care SUA a devenit granarul planetei reusind sa hraneasca o populatie domestica de un sfert de miliard de locuitori aflata in varful piramidei consumului si sa fie in acelasi timp cel mai mare exportator de produse agricole din lume. Cand asemenea procese au loc intr-o singura verticala economica, apare un fenomen spontan de recalificare si migratie spre verticalele care angajeaza masiv. In ultimii 10 ani insa, se constata o scadere a nevoii de personal in majoritatea verticalelor ecomice. Industria tehnologiei informatiei reprezinta pentru moment o exceptie, doar doar pentru moment.

Imi permit o mica paranteza. Acum 15 ani cand am propus proiectul care a dus la cresterea industriei de software in Romania am atentionat ca va trebui sa avem in zece ani, spuneam eu atunci, o solutie pentru transferul fortei de munca din fabrica de soft in centrul de cercetare-dezvoltare pentru a asigura existenta ei pe termen lung. Din pacate, lucrul acesta nu s-a intamplat inca. In continuare oameni cu pregatire superioara sunt utilizati ca muncitori in fabrica de soft. Sigur, veniturile lor sunt bune daca ne raportam la veniturile altor categorii sociale, dar este o risipa de resurse sa ii pregatim pentru meserii de cercetare sau roluri de conducere a procesului de productie si sa-i folosim ca muncitori. In plus, populatia Romaniei, spre deosebire de cea a Amricii Latine de exemplu, nu are cum sa asigure sustenabil acest tip de resursa umana, dar poate asigura sustenabil resursa umana pentru centre de cercetare-dezvoltare. Problema stimularii domeniilor in care avem competente, resurse si care au valoare adaugata mare este o chestiune care trebuie sa fie in centrul oricarei politici publice. Am demonstrat cu ceea ce s-a intamplat in IT ca lucrul acesta functioneaza. Nu vad nici un motiv pentru care nu am continua genul acesta de abordari.
  • Cea mai mare criza a secolului XXI este acesta tripla criza: a anacronismului sistemului educational, a democratizarii bunurilor produse cu tehnologii care le fac foarte accesibile in detrimentul locurilor de munca si a cresterii accelerate a populatiei
Avem asadar un sistem educational proiectat in secolul al XIX-lea si o nevoie de forta de munca umana in scadere dramatica. Si asta in conditiile cresterii accentuate a populatiei globului. Indraznesc sa spun ca cea mai mare criza a secolului XXI este acesta tripla criza: a anacronismului sistemului educational, a democratizarii bunurilor produse cu tehnologii care le fac foarte accesibile in detrimentul locurilor de munca si a cresterii accelerate a populatiei. Fiecare sistem economic vine cu clasele sale sociale si le distruge pe cele vechi. Inclin sa-i dau dreptate profesorului Yuval Noah Harari care spune ca daca prima revolutie industriala a produs clasa muncitoare, a treia revolutie indistriala pare sa vina cu o clasa sociala ciudata si care risca sa devina majoritara: cea a oamenilor inutili. Peste aceasta criza se suprapune cea a sistemului monetar, aflat de 50 de ani incoace intr-o deriva accentuata si care produce periodic crize globale din ce in ce mai severe.

Aceasta este poza mare. Cum putem sa ne dezvoltam intr-o lume care arata din ce in ce mai mult asa? Privind catre elementele in jurul carora se structureaza a treia revolutie industriala: tehnologia si creativitatea. Iar pentru asta trebuie schimbata de pe acum paradigma in educatie, pentru ca, ma tem ca in 10-15 ani va fi prea tarziu. Stiu ca lucrurile pe care le spun si pe care le voi spune in continuare nu imi vor oferi un premiu de popularitate. Dar este foarte important sa fim acum lucizi pentru a nu regreta maine sau a face, asa cum am mai facut in trecut, dand vina pe tot felul de conspiratii universale care se abat nemilos asupra noastra pentru ca de fapt suntem grozavi si toti au ceva cu noi pentru asta. In treacat fie spus foarte putina lume de pe planeta banuieste ca existam si noi undeva pe harta, aproape toate descoperirile majore din ultimii 150 de ani au fost facute in Statele Unite, Marea Britanie, Germania si Rusia, iar decalajul tehnologic intre Statele Unite si Marea Britanie (a doua clasata) este in crestere accentuata. Aceasta este poza mare.

Rep: Ce poate face scoala romaneasca pentru a acomoda mai bine cererea cu oferta de pe piata muncii?
V.P.:Cred ca singura sansa pe care o avem consta in orientarea sistemului educational spre intelegerea profunda a tehnologiilor si stiintei pe care ele se fundamenteaza si pe cultivarea creativitatii. A creativitatii reale si nu a celei vehiculate in noua limba de lemn corporatista. Pentru ca acest cuvant inseamna capacitatea de a combina cunostinte pentru a produce ceva nou (adica inexistent pana atunci) si care are valoare (adica poate fi tranzactionat). Un asemenea sistem presupune discipline verticle, gandite si expuse in asa fel incat sa transmita informatie utila, intr-un mod atragator si cu un nivel de dificultate adaptat realitatii si nu dorintei de facil normala in orice om. Dar el presupune si discipline orizontale care sa stimuleze creativitatea, sa utilizeze cunostintele dobandite in cadrul disciplinelor verticale si sa aiba un vector practic. Mie imi este foarte clar ca statul nu poate organiza asa ceva.
  • Cum ar trebui sa arate o reforma in invatamant?
In primul rand pentru ca este inchistat in sistemul educational neclintit din secolul al XIX-lea incoace. In al doilea rand pentru ca nimeni nu poate spune cu exactitate care vor fi meseriile cerute in viitor. Pe unele cum ar fi cea de bioinformatician sau cea de designer de blueprinturi le putem banui cu o oarecare sansa de succes, dar este imposibil ca azi sa putem spune care va fi peisajul ocupational pentru un copil care intra acum in scoala. Mai mult, multe dintre meseriile de peste 15 ani nici nu vor fi prezente intr-o tara sau alta. Exista si aici o regula aproape economica: faci lucruri care ti se potrivesc, pentru care ai resurse si care ar fi bine sa aiba valoare adaugata mare. Asadar statul nu are cum sa isi asume decizia in domeniul educational, mai ales ca ar fi o greseala fatala ca o asemenea decizie sa fie aplicata uniform. Statul poate doar finanta educatia si garanta pentru calitatea celor care organizeaza comunitati educationale. Iar pentru acest lucru sunt necesar doua autoritati, nicidecum un minister. Una care sa acorde fiecarui elev un voucher care sa reprezinte contravaloarea unui an de studii si o a doua care sa certifice periodic abilitatile si cunostintele profesorilor.

 Eliminand complet birocratia de tip corporatist care se intinde azi in sistemul educational, eliminand curricula nationala si testele nationale. Profesorii se pot reuni liber in comunitati educationale, propune o curricula, organiza (daca e necesar) un examen de admitere si primi in schimbul muncii lor voucherele pe care le deconteaza la stat. Mecanismul acesta ar conduce la o competitie directa intre grupurile de profesori si ar asigura cresterea calitatii in invatamant dublata de venituri mai mari pentru profesorii de valoare.
Sigur, nu imi fac iluzii ca vom urma aceasta cale. In gena culturala este foarte bine inscris sistemul actual. Mai mult, sistemul pe care il propun presupune asumarea unui risc la nivelul familiei si al profesorilor, dublat de retragerea totala a statului din dirijarea sistemului educational. Dar oare este mai bine sa mizam totul pe ce crede un grup de oameni, oricat de luminat ar fi el, ca se va intampla peste 15 ani in structura de ocupare a fortei de munca? Daca fiebem o broasca la foc mic, va sta pe fundul vasului pana va muri. Pentru ca schimbarile din jurul nostru nu par deloc dramatice de la o zi la alta. Daca ne amintim insa cum asteptam ani in sir acum 20 de ani pentru a avea un post telefonic fix si ce inseamna azi un post telefonic fix, vedem limpede ce pot insema 20 de ani de evolutie tehnologica.

Ca o paranteza, imi permit sa le dau un sfat parintilor: nu incurajati copiii spre scolile de balet si bune maniere. Scolile de balet si bune maniere produc someri cu precizia unui ceas elvetian. Incurajati gandirea disjunctiva, intrebarile si curiozitatea. Exista o sumedenie de jucarii serioase care dezvolta creativitatea in special tehnologica a copiilor. Cumparati-le aceste jucarii serioase, mergeti cu ei la cercuri tehnice si, mai ales, incercati sa aflati cu sinceritete ce le place si ce nu. Incurajati directiile care li se par lor interesante, dar asta dupa ce au apucat sa inteleaga cat mai mult din ce exista pe lumea asta. Si, mai ales, nu ii parcati copiii la tableta in fata unui joc, cu bucuria ca vi i-ati luat de pe cap.
Sigur, si sunt constient de acest lucru, un asemenea sistem are adresabilitate redusa si se adreseaza discriminatoriu, avantajand familiile in care exista un interes cert pentru dezvoltarea copiilor si care se informeaza activ pentru a lua o decizie cat mai buna. De asemenea, un sistem astfel construit avantajeaza populatia marilor orase. Probabil, si lucrul acesta pare a se petrece acum tot in Statele Unite, ne indreptam catre un sistem in care forma traditionala si forme noi de structurare a sistemului educational vor coexista mult timp de acum inainte.
  • O specializare greu de gasit: tester de sisteme informatice
Rep.: Care sunt, in opinia Dvs, specializarile cel mai dificil de gasit pe piata in ultimul an?
V.P.: Banuiesc ca ma intrebati despre specializarile greu de gasit pe piata romaneasca si care au acum o cerere in aceasta piata. Am sa va dau un exemplu care pare exotic, dar care are o cautare mare in piata: meseria de tester de sisteme informatice. Este o meserie in sine si este parte a activitatilor de asigurarea calitatii in sistemele informatice. La ea se adauga meseriile de web developer si de programator. Avem cerere mai mare decat oferta educationala si cred ca ea se poate rezolva aducand lucrurile la normalitate, adica permitand ca specializarile respective sa se dobandeasca in liceu. Rolul facultatilor nu este sa invete oamenii sa programeze ci sa specializeze studentii pentru cercetare, analiza, arhitectura si inginerie software. Daca iesim din zona tehnologiei informatiei, cred ca meseriile legate de serviciile de sanatate si serviciile educationale sunt, din motive diferite, meserii pentru care este greu sa gasesti forta de munca bine calificata. De asemenea, este foarte greu sa gasesti specialisti buni in vanzari si in managementul proiectelor, in pofida inflatiei de diplome care pretind ca acopera aceste specializari.

  • Care sunt meseriile viitorului: bioinformatica,  productie de blueprint-uri pentru fabricatie aditiva....
Rep: Puteti enumera 5 meserii noi care vor aparea in urmatorii 5 ani?
V.P.: De ce 5? Daca ne referim la ce va aparea, marturisesc ca nu mai am de mult un glob de cristal, iar asta de plastic nu prea mai functioneaza. Dar putem intui care sunt domeniile care isi incep ascensiunea si care par sustenabile si, de aici, sa deducem meseriile care se vor aparea in viitorii ani.
Intr-o crestere spectaculoasa este bioinformatica. Si aici avem o sansa daca observam ca dupa anul 2003, an in care Tom Knight a introdus conceptul de bio brick, majoritatea celor care lucreaza azi in bioinformatica provin din specialisti IT. In iunie 2014, Curtea Suprema a Statelor Unite a admis brevetabilitatea ADN-ului sintetic si lucrul acesta va accelera cercetarea si realizarea de produse biologice pe care le vom putea utiliza in viata de zi cu zi. Este suficient sa dau exemplul a trei proaspat absolventi americani care au obtinut prin crowdfunding, pe Kickstarter, suma necesara pentru a produce plante fosforescente deschizandu-le drumul pentru ideea lor de rezolvare ieftina a iluminatului public prin plantarea de copaci fosforescenti. Este limpede ca vorbim de o specializare cu un viitor cert si in care putem avea un cuvant de spus. Dar pentru a se intampla lucrul acesta este nevoie de putin sprijin si putina vointa in zona academica.

O alta meserie cu sanse mari de dezvoltare in Romania o reprezinta cea de productie de blueprint-uri pentru fabricatie aditiva. Este o meserie la confluenta ingineriei clasice cu tehnologia informatiei. Exista deja site-uri de comert electronic prin care cei care detin imprimate 3D pot cumara asemenea blueprint-uri si produce obiecte. Exista creionate si modele de business pentru asa ceva si este suficient sa pivim la unul dintre pionierii din acest domeniu, Shapeways, care pe langa serviciile de printare profesionala ofera si un model de revenue share pentru cei interesati sa isi vanda obiectele proiectate prin intermediul site-ului lor.
Cred ca o meserie noua pentru Romania si care ar putea relansa agricultura pe suprafete mici este cea de copywriter pentru acest domeniu. Pana acum, agricultura romaneasca a fost una de productie de masa sau de productie de subzistenta. In zona productiei de masa nu putem concura marii producatori pentru ca ei detin pietele importante si au stiinta vanzarii in acele piete. Dar putem intra cu succes in piata de produse agricole de proprietate intelectuala, daca vom avea intelepciunea colaborarii in comunitati de producatori si vom sti sa angajam specialisti pentru a transforma produsele agricole in produse de proprietate intelectuala. Italia, Franta, Germania si Austria fac acest lucru cu mare succes.
Uite ca am spus doua meserii noi si una noua pentru Romania. M-as opria aici, chiar daca sunt tentat sa mai vorbesc despre inca trei, pentru ca ar parea science-fiction, chiar daca sunt convins ca ele vor aparea in lume in curand.

Rep: Care considerati ca este domeniul specific spre care un tanar care doreste sa lucreze in IT ar trebui sa se concentreze?
V.P.:Sa incerce sa creeze un produs informatic, sa caute finantare pentru el si sa traiasca de pe urma lui. Daca esti inca in falultate sau esti tanar absolvent, merita sa incerci macar o data in viata lucrul acesta. Daca reusesti, e minunat. Daca nu, te asteapta fabrica de soft cu bratele deschise, ceea ce nu e rau deloc. Testul suprem este obtinerea unei finantari si el poate fi dat pe un site de cowdfunding, cum este Idiegogo, de exemplu. Simpla postare a unui proiect acolo presupune abilitati in mai multe domenii si, de aceea, solicita munca in echipa. Pentru investitia facuta in tine, donatorii nu iti cer nici actiuni, nici rambursarea ei, deci nu intri la stapan. Mai mult, daca ai obtinut suma solicitata inseamna ca te-ai facut cunoscut si campania ta a reusit, ceea ce poate reprezenta o garantie suficient de mare ca vei reusi sa atragi atentia publicului larg pentru produsul tau. Avem unexemplu romanesc pe care il dau mereu cu placere, cel al lui FaceRig pentru care au donat in jur 14000 de oameni si care a obtinut pe Indiegogo de doua ori si jumatate suma solicitata. Clipurile lor sunt facute cu un profesionalism desavarsit si ideea lor dublata de o campanie foarte buna a dat rezultate.
Daca as avea acum 20 de ani, m-as apuca de bioinformatica. Dupa parerea mea, alaturi de fabricatia aditiva si de ingineria creierului uman, va fi domeniul cu cea mai spectaculoasa dinamica in prima jumatate a secolului XXI. Este absolut extraordinar sa poti produce organisme vii proiectandu-le prin utilizarea de porti logice, asa cum sunt azi proiectate circuitele digitale. Sincer sa fiu, am inceput sa citesc carti de bioinformatica si este un domeniu mai mult decat captivant.

Rep: Nu e fabricatia aditiva un domeniu inca SF intr-o  Romanie preocupata de scandaluri politice ieftine sau de cazuri de viol ultra-mediatizate?
V.P.: Nu, nu este. Avem in acest moment un numar de specialisti care au rezultate de invidiat. Ma refer in special la cercetatorii de la institutul de chimie macromoleculara din Iasi, acolo unde exista brevete de inventie pentru materiale noi, utilizabile ca materie prima in fabricatia aditiva si la cercetatorii de la Institutul pentru microtehnologii unde exista, de asemenea, brevete relative la tehnologii noi pentru fabricatia aditiva. In ceea ce priveste potentialul academic, in Romania universitara exista multa stiinta de carte in special in centre majore precum Bucuresti, Cluj, Iasi, Timisoara si Brasov. De asemenea, exista suficient de multe persoane sau centre care detin imprimante 3D si ofera servicii de imprimare tridimensionala fie direct, fie prin intermediul hub-urilor specializate. Este un domeniu care ni se potriveste, pentru care avem resurse si care are valoare adaugata mare si un viitor cert. In directia aceasta, am propus un plan national pentru fabricatie aditiva care vizeaza atat sistemul educational si cercetarea cat si stimularea productiei, incluviv a productiei de materie prima, si astept un moment de acalmie politica pentru a-l promova.

In mod paradoxal insa, riscul major pentru Romania nu il repreZinta insa toate transformarile globale despre care am vorbit cand v-am raspuns la prima intrebare. Riscul major il reprezinta incapacitatea endemica de a colabora la nivel social. Este o tara foarte veche pe care o putem vedea neintrerupt in istoria politica a ultimilor 600 de ani, marcata de perioade cu lupte epice pentru putere alternand cu perioade de dictatura absoluta. Ambele presupun incapacitate de colaborare la nivel social si un apetit urias pentru spectacolul oferit de ele. In lumea in care traim, acest lucru reprezinta un risc major. Un risc nepersonalizat pentru ca este deja o componenta a genei culturale, adica este un lucru firesc. Depasirea acestui risc nu poate fi facuta decat aducand in spatiul romanesc ideea de comunitate. Construind grupuri mari de oameni cu interese si abilitati apropiate care pot colabora in mod flexibil, fara a se cunoaste unii cu altii, in realizarea unor scopuri majore comune. Este principalul ingredient al lumii anglo-saxone si, cred eu, elementul care i-a asigurat succesul. Comunitatile functioneaza ca un organism viu, au coerenta, sunt adaptabile si evolueaza. Nu stiu daca putem sa facem o schimbare atat de mare in interiorul societatii romanesti intr-un timp atat de scurt. Dar stiu sigur ca fara ea sansele pe care le avem la un loc cat de cat onorabil in lumea care se prefigureaza acum sunt minime.

N.Red:  Varujan Pambuccian este matematiciansi specialist in IT&C. A lucrat între 1984 şi 1990 în Institutul pentru Tehnică de Calcul, iar după aceea ca freelancer. Programeaza în FORTRAN, C++, C# şi VisualBasic. A dezvoltat soft pentru mai multe sisteme de operare (CP/M, RSX-11, UNIX, VMS, MSDOS, Windows, PalmOS şi Symbian) şi pe mai multe platforme software (.Net, BREW). Cunoaste trei limbaje de asamblare (pentru PDP-11, VAX şi PC). A condus o serie de proiecte complexe în domeniul graficii digitale, a calculului simbolic, a proiectării asistate de calculator și a virtualizarii. În ultimii ani a trecut de la programare la proiectare de software și dezvoltare de tehnologii. În 2012 a depus spre brevetare o tehnologie care permite utilizarea în regim concurent a mai multor suprafeţe tactile, iar în prezent dezvolta tehnologii în domeniul virtualizării. În ultimii 10 ani cunoştinţele sale în domeniul IT s-au completat cu cele din domeniul comunicaţiilor electronice. In ultimii 3 ani a început să îsi dezvolte cunoștinţele în domeniul tehnologiilor de imprimare 3D și fabricație aditivă, domeniu pe care îl considera a avea cea mai spectaculoasă evoluţie din ultimii 20 de ani şi care ne va influenţa cel mai profund viaţa în anii care vin.
E doctor în matematică al Facultăţii de Matematică a Universităţii din Bucureşti, universitate în care lucreaza din anul 1990. Domeniile în care preda sunt: Astronomie, Astrofizică, Magnetohidrodinamică, Teoria relativității și cosmologie, Metode numerice, Arhitecturi de sisteme de calcul. Din anul 1996 reprezinta minoritatea armeană (Uniunea Armenilor din România) şi comunitatea IT&C din România în Parlament.


Citeste mai multe despre   









63084 vizualizari
  • +1 (5 voturi)    
    viziune, viziune ... (Joi, 30 iulie 2015, 15:12)

    dana eugenia [anonim]

    .... dar sa stim si noi: se va putea VREODATA face asta in RO ?

    - eliminand curricula nationala si testele nationale. Profesorii se pot reuni liber in comunitati educationale, propune o curricula, organiza (daca e necesar) un examen de admitere si primi in schimbul muncii lor voucherele pe care le deconteaza la stat .... VOR PUTEA PROFESORII, majoritar inchistati, probabil aceiasi pe care I-am avut eu acum 20 ani - sa faca fata la asa ceva ?!?!?!
    • +4 (8 voturi)    
      Ok si ce (Joi, 30 iulie 2015, 16:45)

      gica [anonim] i-a raspuns lui dana eugenia

      Daca nu vor putea face fata ? Vor veni alti care fac.

      Cand am terminat facultatea, mi s-a propus un post de asistent in facultate, era de 6 ori mai prost platit decat jobul primit de la o companie cu un oarecare renume.
      Aceeasi oferta a venit si de la Liceul pe care-l absolvisem cu ceva ani in urma.
      Nu stiu cine a acupat postul din liceu, dar stiu ca in facultate a ramas un tip cam de la jumatatea plutonului, care a plecat si el dupa vreo 3 ani din facultate.
      Sistemul de invatamant trebuie reformat intr-un fel sau altul. Din nefericire sunt multi profesori prin facultatile tehnice care nu predau alceva decat ISTORIE.

      Gica
      • -1 (3 voturi)    
        100 de chestii bune si una extrem de proasta (Vineri, 31 iulie 2015, 17:06)

        ANdrei [anonim] i-a raspuns lui gica

        Corect, dar sa spui ca arta, cultura, stiintele umane etc. nu mai trebuie populate, inseamna ca ai ceva probleme. E adevarat ca societatea nostra este bolnava, dar sa o si lauzi pentru asta mi se pare cam prea mult. Pambuccian e un tip inteligent, dar sa spui o asemenea ineptie... pfff!
        • 0 (0 voturi)    
          ma rog, e ok (Marţi, 4 august 2015, 22:22)

          dan [anonim] i-a raspuns lui ANdrei

          omul sufera de un creier abstract si rational. nu neaparat ca ar fi un defect propriu-zis decat unul profesional. Normal ca nu poate vedea importanta artelor, muzicii, cinematografiei, coregrafiei, teatrului etc, cum nu le pot nici eu, ca un inginer ce sunt, sa le observ. Doar le iau de-a gata de pe youtube. Doar ma duc la concerte si festivale ca si cum ar fi existat fara solisti si muzicieni. Asa ca nu il putem prigoni prea tare pentru asta.
    • +4 (6 voturi)    
      pai... (Joi, 30 iulie 2015, 17:13)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui dana eugenia

      In afara de problema majora remarcata de VaPa

      " incapacitatea endemica de a colabora la nivel social"

      Mai avem niste puncte slabe:

      1. numarul celor care iubesc matematica si isi bat capul cu ea este in descrestere...
      2. numarul celor cauta scoli de bune maniere este in crestere pe masura de mass-media promoveaza din ce in ce mai mult anumite modele - zambeste frumos, poate prosteste, nu spune ceea ce te doare ca nu este politically corect, foloseste persuasiunea ca ea o sa iti aduca multe, multe rezultate - vezi scoala de bune maniere -.

      Ceea ce face insa ca lucrurile sa mearga inainte este ca inaintam in era computerul si cea a comunicarii online care va modela posibil caractere - in bine sau in rau- si comunitati

      Deci cu voia sau fara voia noastra inaintam odata cu ceilalti.
      Evident viteza mai mare duce la succes, dar de unde nu este nimeni nu ar trebui sa ceara.
    • +3 (13 voturi)    
      si casele, drumurile, cine le face, (Joi, 30 iulie 2015, 18:31)

      marin [anonim] i-a raspuns lui dana eugenia

      cel din IT SAU matematicianul, vine IT-istul sa-mi lipeasca teava sparta din canalizare?
      • +3 (5 voturi)    
        sunt IT-ist... (Joi, 30 iulie 2015, 20:36)

        Irizat [anonim] i-a raspuns lui marin

        ...dar ai dreptate.
        Ca o completare...meseriile despre care vorbesti tu se fac in mai multe feluri.
        Ca in Romania, vine Dorel care poate fi mai priceput sau nu, "te intelegi' cu el asupra pretului...
        Sau ca in Germania, care are cele mai puternice scoli de meserii din lume si o calificare acolo te scoate un fel de subinginer...de ce? Pt. ca sculele cu care lucreaza meseriasul neamt (si care asigura eficienta muncii si calitatea lucrarii) chiar necesita o astfel de pregatire.
        E deosbirea dintre macelarul cu satar si chirurgul neurolog care lucreaza cu laser asistat de calculator.
      • -1 (5 voturi)    
        :) (Vineri, 31 iulie 2015, 0:18)

        ElHobolan [utilizator] i-a raspuns lui marin

        Nu va mai fi nevoie. Inclusiv "rahatul" urmeazā a fi evacuat wireless :)
      • +3 (3 voturi)    
        Da, evident că va veni IT-istul (Vineri, 31 iulie 2015, 7:26)

        Robert Alexandru [anonim] i-a raspuns lui marin

        La (generic) 12000 de absolvenţi (reali) de clasa a VIII-a sunt:
        - cca. 12000 locuri la liceu teoretic
        - cca. 3000 locuri la liceu tehnic
        - cca. 800 locuri la profesională.
        În V-VIII nu s-a (mai) făcut nici un fel de practică (așa numita "educaţie tehnologică" este teorie curată). S-or mai fi găsit și vreo câţiva profesori (și ei tot teoreticieni, și mândri de sine) să spună "la tehnic se duc doar proștii"... Cercurile tehnico-aplicative mai sunt doar cât să nu spui că nu-s, una-două pe judeţ. Olimpiadele în gimnaziu urmăresc doar teoreticele, la fel ca și examenele de după 2, 4, 6 și 8. Și dacă ar avea copilul un mugure de talent pentru tehnică, solul gimnaziului îl va usca bine.
        Așa că, la admitere, elevii, de la cel de 9 și până la cel de 5, "de milă", vor trece toate "teoreticele" pe care le găsesc în broșură, matematică-informatică, filologie și știinţele naturii la grămadă. Abia la sfârșit mai pune și câte un tehnic. De profesională, părinţii nici nu vor să audâ...
        Iar calculatorul îi reaprtizează descrescător după medii, pe fiecare la prima opţiune la care mai sunt locuri.
        Unii nu pun destule opţiuni, mai sunt alţii care au trecut totuși tehnicele mai la început, așa că:
        90% din locurile de la teoretic se ocupă. Cu elevi de la 10 la 1
        40% din locurile de la tehnic se ocupă. Majoritatea cu elevi cu note de sub 5, la secţii de genul "proiectant CAD", "mecatronist", "protecţia mediului", "operator tehnică de calcul" etc.
        La profesională sunt vreo sută.
        Cum la mate-info se intră și cu note sub 5, acești elevi încep un coșmar de patru ani, cu ecuaţii și structuri algebrice, continuităţi, derivabilităţi și integrabilităţi, algoritmi numerici, backtracking și greedy... pe care ajung piate și să obţină o certificare (dacă se prezintă). Când scapă, află exact cât valorează cele învăţate și unii, eventual, fac un curs POSDRU scurt, în care devin instalatori învăţând cum să comunice (în engleză), cum să muncească în echipă, cum să dezvolte un proiect etc.
        Da, IT-iști...
      • -1 (1 vot)    
        Problema e cand cel ar trebui sa lipeasca teava (Vineri, 31 iulie 2015, 12:28)

        gigi [anonim] i-a raspuns lui marin

        are studii superioare ( la particulara sau nu ) si desi are un IQ de 80-90 are si vreo 2-3 mastere, doctorat, face curricula pentru copilul tau si conduce ministere, nenorocindu-l pe banii tai.

        Iar cei cu acelasi IQ si care au ramas unde le e locul, sa lipeasca tevi ( sunt destui ) nu au nici o tragere de inima pentru ca nici ei, la fel ca nici primii nu stiu unde le e locul de fapt.

        Ce vreau sa spun e ca un sistem de invatamant corect produce destui muncitori slab calificati. Oamenii se distribuie dupa curba lui Gauss. Elevii care azi injura profesorii sau fac alte acte de indisciplina grave ar trebui sa zboare iremediabil din scoala si sa ramana la lipit tevi toata viata. Din pacate sunt in cel mai rau caz exmatriculati si re-inmatriculati in alta scoala unde termina fara probleme ba mai fac si o facultate.

        In comunism profesorii nu erau neaparat niste oameni inteligenti. Cei cu adevarat inteligenti, capabili sa ridice probleme incomode, erau marginalizati. A fost nevoie de o noua generatie de profesori facuta rapid dupa calapodul comunist din oameni din popor, inteligenti, dar cu o cultura precara, ridicati relativ rapid la stadiul de intelectuali si invatati sa fie obedienti.

        De ex. multi profesori de matematica care desi au putut sa invete matematica, ca si cultura generala si filosofie de viata erau la nivelul oricarui proletar, adica 0, fara nici o tresarire...

        Apoi acest tip de profesori au urcat pana in varful universitatilor si de acolo inca mai promoveaza la randul lor cam acelasi tip de individ...
    • -1 (1 vot)    
      Profesorii nu. Sunt ca idee perimati inca (Vineri, 31 iulie 2015, 12:10)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui dana eugenia

      de pe bancile scolii.

      Cred ca in zilele noastre intai trebuie sa realizezi ceva ca sa ai caderea morala sa ii inveti pe altii ceva. Inainte vreme, scoala iti dadea o bruma de teorie, dar profesia o invatai prin ucenicie.

      Apoi, cand fabricile au devenit standard si data fiind viziunea statica asupra economiei de la Marx incoace, multi au crezut ca muncitorul poate fi o rotita care, la fel ca si masina pe care o deserveste sa fie fabricate "standard". Scoala nu te mai lumina, ci te fabrica, atunci cand ieseai de pe bancile ei erai gata sa apuci manetele strungului, nu aveai indoieli ci numai certitudini...

      Istoria a fost cosmetizata astfel incat oamenii sa nu isi puna intrebari, sa nu invete din greselile stramosilor, ci sa aiba certitudini, sa fie oarecum reticenti la nou si straini. Iluzia ca am avut conducatori nemaipomenti, ca suntem un popor "ales" samd.

      Literatura romana promoveaza aproape un singur tip autori si opere, cele ultranationaliste si misticismul gen "comuniunea romanului cu natura" si care produce spalare pe creier, reflexe pavloviene natinaliste care pot fi activate usor prin propaganda de tip "mandri ca suntem romani", putina gandire critica, "comentariile" literare sunt intreceri in a lauda niste autori pe alocuri sinistri.

      Celelalte materii de la real ii fac pe copii sa se piarda in detalii si sa nu vada padurea din cauza copacilor, samd., sa nu poata lega cunostintele pe care le au cu altele care pot fi gasite, samd.

      Mai departe la facultati lucrurile continua pe aceeasi directie, imbecilizarea continua prin scrierea dupa dictare la curs, putine teme, putina practica, putina cooperare interdisciplinara, samd.


      Este clar ca sistemul nu e bun deloc. Problema care se pune e daca merita sa se investeasca in a-l reforma sau trebuie pur si simplu abandonat in favoarea altor metode de invatare moderne.

      Eu unul cred ca nu se merita a fi reformat. Pana il reformam noi, in alte tari dispare oricum.
  • +18 (22 voturi)    
    Remarcabil (Joi, 30 iulie 2015, 15:20)

    MPopa [utilizator]

    Aproape nu-ti vine sa crezi ca acest om este membru in Parlamentul Romaniei. Cred ca se plictiseste ingrozitor la serviciu.
    Citind interviul mi-am dat seama cat de rare sunt articolele zise "de idei" in peisajul media romanesc. Ma bucur ca Hotnews a avut aceasta initiativa, poate se extinde.
    • +2 (4 voturi)    
      un geniu ratacit intre ratze salbatice (Joi, 30 iulie 2015, 22:22)

      mda [anonim] i-a raspuns lui MPopa

      sau cantareti de muzica popolara...

      da, tipul asta a adus Romaniei beneficii incalculabile de-a lungul carierei lui de Parlamentar.

      din pacate nu prea cunosc un alt Parlamentar ca EL.
    • +3 (5 voturi)    
      subscriu (Vineri, 31 iulie 2015, 12:33)

      User2 [anonim] i-a raspuns lui MPopa

      daca am avea 95% la suta din Parlament macar la jumatate din interesul si priceperea dlui VP i-am bate pe nemti!!
  • -3 (17 voturi)    
    ...invelea ciocolata in staniol... (Joi, 30 iulie 2015, 15:24)

    si marmota... [anonim]

    cica, bioinformatica in tara cu 50% wc-uri in fundul curtii, unde nu-s spitale sau daca sunt, n-au medicamente sau medici.

    cine poate, face. cine nu poate sa faca, conduce, iar cine nu poate nici sa faca, nici sa conduca, invata pe altii. nu-i asa?

    pambuccian asta stie-tot in care categorie intra? auzi, blue print pentru nu stiu ce... de unde stie el ce viitor are lumea asta? pregatirea scolara e deja o ruleta ruseasca chiar pentru cei care vor sa invete, iar invatamantul nu-i condus de profesori, ci de politicieni din ministerul educatiei (cica si ponta a fost putin ministru pe-acolo) si de alti abramburei.

    cate specializari in asa ceva au chinezii, indienii si sud-coreenii? ca americanii de acolo importa creiere. ale noastre deja nu mai au chiar asa mare cautare.
    • +5 (9 voturi)    
      Marmota lesinata (Joi, 30 iulie 2015, 17:48)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui si marmota...

      Bai marmota, dar nu ai nici o treaba... Dai cu rahat politic... Nu ai inteles nimic din ce spune omul...

      Baga CS sau DOTA in continuare...
  • -2 (20 voturi)    
    Mda..n-am stat sa citesc..dar probabil (Joi, 30 iulie 2015, 15:28)

    Je__ [utilizator]

    se pregateste de campanie electorala. Sigur ca mai vrea un mandat.

    Pambucian a fost unul din initatorii impozitului 0 pentru programatori, si cam atat.
    De atunci, nu s-a mai intamplat nimic.
    Impozitul 0 nu s-a intamplat datorita lui, ci au fost marii stabi din multinationale la acea vreme care au facut lobby puternic. Pambucian a fost doar catelul care a alergat cu osul in gurita.
  • 0 (12 voturi)    
    Comunsitii gandeau la fel, ce atata filosofie! (Joi, 30 iulie 2015, 15:39)

    pedepsitorul [utilizator]

    Parca ce se scrie aici este din romanul Cel mai iubit dintre pamanteni!

    Dupa parerea acestui nene, a fi poet, filosof sau isoric este contraproductiv...

    Dinozurii Comunismului reinventeaza ideologia secerei si a ciocanului !
  • +7 (11 voturi)    
    nu incurajati copiii spre scolile de balet si ... (Joi, 30 iulie 2015, 15:40)

    Stefan [anonim]

    Sunt de acord cu majoritatea celor spuse (lucrez in domeniul IT). Nu sunt de acord cu afirmatia total gresita: "nu incurajati copiii spre scolile de balet si bune maniere. Scolile de balet si bune maniere produc someri cu precizia unui ceas elvetian. Incurajati gandirea disjunctiva, intrebarile si curiozitatea." Cunosc multi absolventi de IT care au facut in copilarie scoli sau cursuri de muzica sau balet, care au fost educati cu bune maniere si nu sunt someri. Din contra, o educatie artistica, in special in muzica clasica, formeaza exact gandirea creatoare de care zice dl. Pambuccian. Ce poate fi mai creativ, ce poate inspira mai mult o gandire creatoare decat o fuga de Bach sau privirea unui balet de Bejart? Probabil domnul Pambuccian asculta altfel de muzica... In plus, bunele maniere nu te fac un incapabil in societate si nu iti omoara creativitatea. Din contra, iti ofera un avantaj in relatiile sociale. Prin bune maniere iti poti uneori impune un punct de vedere mai usor decat prin agresivitate primitiva. Daca vorbim de IT, cei care au fost in America (varful realizarilor in IT) au vazut ca bunele maniere acolo sunt mai mult respectate decat in alte parti. A fi creativ, combativ, cu initiativa nu inseamna a fi mitocan! In plus, scolile de balet si bune maniere nu sunt urmate ca o meserie ci ca o formare suplimentara. Vorbind din nou de SUA, acolo (si nu numai) urmarea unei discipline umaniste este incurajata, inclusiv in domeniul IT. Mitocania este specifica in special in politica si la televiziunile noastre, din pacate. Domnul Pambuccian ar trebui sa mai iasa din mediul parlamentar, sa mai vizioneze un balet de Bejart sau sa mearga la un corcet cu muzica de Bach.
    • +8 (12 voturi)    
      Nu vorbea la propriu... (Joi, 30 iulie 2015, 16:19)

      Lu [anonim] i-a raspuns lui Stefan

      ...ci la figurat. Scolile de balet si bune maniere, din cate inteleg eu, sunt scolile umaniste, de arte etc. E corecta afirmatia ca ele produc someri pe banda, dar asta nu inseamna ca sunt inutile, ci doar supradimensionate. Cunosc un doctor in filosofie roman care face soft educational cu succes in UK. Viziunea asta utilitarista e socanta la un om cu pregatirea dlui Pambuccian.
      În plus, cum sugera candva prorectorul Univ Bucureşti, Liviu Papadima, orice facultate buna te invata si altceva decât de invata efectiv. Se intreba cineva de ce absolventii de Litere sunt buni profesionisti in diverse alte domenii spre care se recalifica si raspunsul prof Papadima a fost: pentru ca facultatea de litere iti da o abilitate esentiala, aceea de a manevra texte si limbaje.
      Si in plus, mai e o intrebare, domnule Pambuccian, cine v-a invata sa va exprimati si sa intelegeti un text, nu cumva un inutil profesor de romana?
      • +2 (4 voturi)    
        cumva... (Joi, 30 iulie 2015, 17:19)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Lu

        V-a invatat sa va exprimati...

        sau alternativ

        va invata sa va exprimati
        • +2 (4 voturi)    
          altcumva... (Vineri, 31 iulie 2015, 12:37)

          lambda [utilizator] i-a raspuns lui ..13

          'v-a invatat' intuiesc ca ar fi vrut sa scrie si i-a scapat un t.
          Incep totusi sa nu-i mai sufar pe toti vanatorii de cratime si virgule. Pe bune, nu inteleg agitatia pe subiectul asta la comentarii.
        • +2 (2 voturi)    
          haideţi... (Vineri, 31 iulie 2015, 14:19)

          Lu [anonim] i-a raspuns lui ..13

          evident ca e un t final "mâncat", nu presupun că il meditează nimeni în prezent pe dl Pambuccian la română...
    • +6 (8 voturi)    
      A fost doar o metafora (Joi, 30 iulie 2015, 16:37)

      gica [anonim] i-a raspuns lui Stefan

      Draga Stefan,

      V.P. cred ca si-a dorit doar o exprimare eleganta, cand in principiu a folosit doar o metafora "nu incurajati copiii spre scolile de balet si bune maniere" si nu cred ca a vrut sa induca idea ca IT-isti nu au bune maniere. Stiu multi IT-isti care au printre hobby-urile lor activitati artistice. De altfel si tu accepti, ca bunele maniere nu pot fi decat o formare suplimentara pe langa o specializare universitara.

      Oricum VJ este un tip de urmarit, e unul dintre profi f. apreciati in mediul lor si de unii si de altii. Daca ar fi macaj jumate din profi, precum e VJ-ul, am fi un pic mai departe.

      Gica
    • +1 (3 voturi)    
      ...cred ca ai deviat putin, te pot ajuta ? (Joi, 30 iulie 2015, 16:51)

      Nick [anonim] i-a raspuns lui Stefan

      Stefan, din ce ai scris imi dau seama ca am cu cine vorbi, asadar m-as bucura daca ai incerca sa intelegi ca metafora folosita de V.P. se referea la asa zisele "facultati de balet si bune maniere".

      Q.E.D.
    • 0 (2 voturi)    
      Nici eu nu sunt de acord cu forma (Vineri, 31 iulie 2015, 12:39)

      kirk [anonim] i-a raspuns lui Stefan

      dar afirmatia trebuie citita prin prisma a ceea ce vrei sa faci pentru a te intretine, nu ca o pasiune.

      Eu de ex. ma intretin din IT, dar am si alte pasiuni, citesc din toate domeniile si cred ca oamenii trebuie sa fie cumva multilateral dezvoltati, sa stie cel putin istorie, economie, putina filosofie ca sa inteleaga ce li se intampla si sa nu fie manipulati, sa stie sa argumenteze, etc., si orice alte lucruri din sfera umanista sunt binevenite. In comunism oamenii erau unliateral dezvoltati, aveam oameni cu mindset de tarani sau muncitori ajunsi profesori universitari si care stiau un domeniu ingust ( daca il stiau si pe ala ) dar cu care nu aveai ca sa vorbesti la o adica...

      Dar trebuie facuta o distinctie clara intre ce faci pentru bani, ce faci ca sa te faci util societatii si ce faci pentru tine si dezvoltarea ori placerea ta personala. Problema e ca una fara alta nu se poate. Daca faci numai balet, filosofie, fara sa poti face nimic pentru ceilalti, nu numai ca mori de foame, dar o iei putin razna. Un om care nu se poate face util celorlalti, mai devreme sua mai tarziu va fi afectat psihic.
  • +3 (3 voturi)    
    Oare se aude ceva prin Ministerul Educatiei? (Joi, 30 iulie 2015, 15:43)

    MBA [utilizator]

    Asta e intrebarea. Oare il aude cineva din minister pe acest om deosebit? Sau trebuie sa ne mai crape cateva generatii ca sa facem o reforma de structura in Invatamant? Sa incarcam curricula cu exercitii de creativitate si nu de volum si memorare... Sa nu desfacem bobocii neinfloriti de trandafir cu forta, ca-i distrugem. Asta facem cu copiii nostri in clasele 1-8 si apoi ne miram ca nu mai au chef sa invete nimic!
  • 0 (10 voturi)    
    ....nu incurajati copiii spre scolile de balet... (Joi, 30 iulie 2015, 15:45)

    Jupanu1970 [utilizator]

    Jane,

    Concluzia asta a ta, se aplica acolo la voi in Romania ma, in gradina voastra de enoriasi. Aici la noi in diaspora copiii nostrii fac exact pe invers, altfel nu si ar gasi locul in societate. Bunele maniere sint conditia esentiala sa accesezi un loc de munca. Poti sa fi netalentat dar, daca ai bune maniere esti promovat mult mai repede decit altii talentati si carora le lipsesc bunele maniere.
    Te mai dai si mare ITst....
    • 0 (2 voturi)    
      Aici in Rro.... (Vineri, 31 iulie 2015, 10:30)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui Jupanu1970

      ...nu se promoveaza pe talent si maniere ci pe vechiul sistem PCR (pile, cunostinte, relatii). Nu traiesti de mult in tara, nu-i asa?
    • +2 (2 voturi)    
      unde s-or fi pierdut bunele maniere?.. (Vineri, 31 iulie 2015, 10:44)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Jupanu1970

      Jupane, in gradina voastra de enoriasi bunele maniere va asigura promovarea pe principiul "maimuta cu cat urca mai sus in copac cu atat isi arata mai bine dosul"?.. Conditia esentiala ca sa "accesezi" un loc de munca este competenta, orice alta politica de angajari va duce la falimentul companiei.
  • +6 (10 voturi)    
    mai exista si intreprinzatori, nu doar angajati... (Joi, 30 iulie 2015, 15:48)

    Dedalus [anonim]

    Nu exista doar angajati pe aceasta planeta.

    Este ingrijorator ca discursul public se refera 99% la angajati. angajare, slujbe etc..

    Cel putin in domeniul IT (dar nu numai!) ar trebui sa se vorbeasca si de intreprinzatori, de oameni de afaceri etc.

    Toate articolele arata de parca ar fi de pre vremea comunismului, in mintea tuturor urmatoarea generatie pare sa fie destinata doar angajarii la stat, de parca ar urma se reinstauram comunismul.

    Domnule Pambuccian, redactie HN - va rog sa reaminiti oamenilor ca sistemul de invatramant ar trebui sa pregateasca elevii si in spiritual antrepenorial, nu doar ca angajati.
    • +1 (5 voturi)    
      dar omul a precizat in text... (Joi, 30 iulie 2015, 17:23)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      Ca este bine ca un tanar in Facultate sa incerce sa creeze un programel pentru care sa incerce sa obtina finantare si apoi sa traiasca din acest business.

      Doar daca nu reuseste sa faca asta, dar strongly recommended, numai dupa sa stie ca totusi exista o paine si pentru el, ca salariat, in industria IT.

      Nu cred ca a gresit. Este poate dintre putini care incurajeaza stiinta si tehnologia si aplicarea acestora in industria mica - antreprenoriat...
      • -1 (1 vot)    
        De acord, corporatiile sunt bune pana la un punct (Joi, 30 iulie 2015, 21:53)

        MasP [anonim] i-a raspuns lui ..13

        Din pacate problema in Romania este, ca de multe ori corporatiile tin loc de scoala. Deci faci o facultate chiar si de IT dar daca nu ai nativ o inclinatie spre antreprenoriat , nu prea ai cum sa reusesti doar cu ce se invata in scoala. Corporatiile iti ofera acces la multe directii de dezvoltare atat tehnice cat si din punct de vedere soft skills. Te invata sa lucrezi in echipa, te invata sa gandesti dpdv al business-ului, sa inveti businessul, te invata sa organizezi un proiect, sa creezi aplicatii de la zero, etc. Daca ai capatat aceste skilluri , atunci poti sa incerci pe cont propriu dar mie personal mi se pare foarte greu sa reusesti in Romania fara sa treci prin aceste corporatii , pur si simplu doar ca proaspat absolvent de facultate. Aceste cazuri sunt extrem de rare si mai degraba tin de noroc. Intr-o tara ca SUA se poate datorita sistemului educational complet diferit si care incurajeaza antreprenoriatul. Dar, dupa un punct trebuie sa-ti folosesti cunostintele acumulate pe cont propriu, altfel vei avea surpriza ca la un moment dat sa fi eliminat precum o piesa stricata dintr-un puzzle atunci cand ei considera ca nu mai poti produce atat cat trebuie ca sa meriti salariul (relativ mare in raport cu piata) la care ai ajuns.
      • 0 (2 voturi)    
        il critic tocmai pentru ca sunt (in mare) de acord (Joi, 30 iulie 2015, 22:23)

        Dedalus [anonim] i-a raspuns lui ..13

        Pai da, tocmai. In acest domeniu ar trebui insistat pe antrepenoriat. In toate ar trebui, pana la urma,

        Trebuie sa ne rupem odata de idea asta nefasta ca scoala pregateste doar angajati. Scoala pregateste (sau ar trebui...) si intreprinzatori, patroni, liber-profesionisti etc.

        In taote statele lumii, pnderea acestora creste din ce in ce . Micro-afacerile nu mai sunt demult ceva de mirare (a venit circul in oras...).

        Vreu sa fad si statistici cu cati au deschis o afacere dupa o facultate sau liceu, pe studii, vrerau sa vad interes pentru asta, nu doar plansetul nesfarsit ca "nu mai sunt locuri de munca si ar trebui sa le cream"!

        Ei bine, locuri de munca NU VOR MAI EXISTA vreodata asa multe cate au fost pana acum. Asta, pentru ca societatea si economia functioeaza bine cu micro-iutnreprinderi, tehnologia a facut posibil asa ceva.

        Atenta ar trebui sa fie pe stimularea intreprinzatorilor, nu pe locuri de munca si pe fiscalitate, nu pe sindicate si salarii. Nu salariile misca societatea, ci cei care le dau si cei care si le dau singuri.

        Domnul Pambuccian stie ce spune si tocmai de-asta am scris si eu aici, ca am o baza de discutie.
  • +5 (7 voturi)    
    nobil dar... (Joi, 30 iulie 2015, 15:53)

    Dedalus [anonim]

    Citat:
    "Profesorii se pot reuni liber in comunitati educationale, propune o curricula...".
    =======

    Domnule Pambuccian, daca Dvs. gasiti 100 de profesori in toata tara capabili de asa ceva, sa-mi dati si mie numele lor...

    Suntem liberi sa ne imaginam, dar realitatea arata ca analfabetismul functional, sterotipia (gandirea copy/paste) s-au intins atat de mult, incat organismal social a ajuns in moarte clinica iar acum e mort de-a binelea.

    Chiar daca ati gasi cei 100 de oameni de care va vorbesc, tare ma indoiesc ca veti gasi macar 10 care sa intelega despre ce vorbiti si care sa aiba in acelasi timp si putere de decizie.

    Educatia romaneasca a murit. Ora mortii a fost declarata, Respiratia gura la gura nu invie cadavre, domnule Pambuccian.
    • -1 (1 vot)    
      dar mai este o solutie... (Joi, 30 iulie 2015, 17:26)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      Profii astia - aia cu idei - se aduna si propun curricule si fac universitati/scoli private.

      Nu este usor, dar nici imposibil. Parea ca sunteti nemultumit de lipsa unor recomandari pentru antreprenoriat - uite aici aveti ocazia sa va afirmati si sa dati ceea ce aveti mai bun din Dvs.

      Succes!
      • +2 (2 voturi)    
        din basmele popoarelor (Joi, 30 iulie 2015, 22:16)

        Dedalus [anonim] i-a raspuns lui ..13

        Sculile private sunt total diferite de ceea ce va inchipuiti Dvs. In realitate, cele mai multe sunt pe baza cerereii parintilor, care cerere este la randul sau foooooarte departe de ceea ce se cere in realitate in societate.

        Sa crezi ca o scoala private este mai buna decat una de stat prin simplul fapt ca e ... privata este o cale sigura spre esec si mai ales, spre distrugerea copilului, daca nu esti atent.

        Circula acest mit - al scolilor private cum ca ar fi mai bune decat cele de stat deoarece sunt private. Este o conceptie falsa, realitatea arata ca sunt foarte multe scoli private catastrofale. Una din cele mai intalnite retete de distrugere a copiilor este indoparea lor in scoli private. Indoparea cuprinde mai multe metode:
        - program de scoala de 6-10 ore incepand din scoala primara
        - engleza pana la lacrimi (zeci de ore, materii facute in engleza etc.)
        - germana pana la refuz
        - supra-inclazirea prin concursuri scolare (multe dubioase).

        Asa ca sfatul meu pentru parinti este ca caste ochii indifferent la ce fel de scoala dau copiii si - mai ales- sa nu creada ca engleza, informatica si altele de acest fel au vreo relevanta in educatie daca sunt facute prin indopare scolastica (si cam 90% asa sunt!).

        De-asta spuneam - idea unor comunitati de invatare e admirabila si sublime (si mie imi place Hess...) dar este la fel de iluzorie ca si Harap Alb si merele de aur. Chiar si in scolile private.
        • -1 (1 vot)    
          O critică (Sâmbătă, 1 august 2015, 1:17)

          AlinL [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

          Vă tot citesc. Văd n critici interesante d.p.d.v. estetic. Cu vreo soluție când vă citesc?
  • +1 (3 voturi)    
    . (Joi, 30 iulie 2015, 16:28)

    Bazil.the.3rd [utilizator]

    Asa o fi in Romania acum,dar europenizarea ( si folosesc peiorativ cuvantul) se va produce si acolo. Manierele sunt primul lucru care diferentiaza ,ati fi socat sa stiti cati copii de nativi nu sunt in stare nici sa zica "Halo " . Disciplina , efortul sustinut sunt esentiale in educatia fiecarui copil . Copilul merge la tenis si balet ,si e diferenta foarte mare intre ei si cei care merg la fotbal ( sa zicem).
    Probabil dnul vrea sa spuna ca manierele sunt un dezavantaj intr-o lume haotica ,si este adevarat,dar e mai bine sa le ai si sa nu faci uz de ele decat sa nu le ai.
  • +3 (7 voturi)    
    8.3 candidati/loc la Universitate - Geografie (Joi, 30 iulie 2015, 16:29)

    Blondu [anonim]

    8.3 candidati/loc la Universitate - Geografie
    1000 locuri din care 500 locuri subventionate la Geografie
    Cati vor profesa in domeniu si cati vor deveni operatori call center. Asta este problema ... cum au fost indrumati acesti tineri?
    • +1 (1 vot)    
      daca ei... (Joi, 30 iulie 2015, 17:30)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Blondu

      ... "nu este buni" de altceva???

      Si daca piata stie sa ceara numai operatori call-center si casiere de supermarket???
      La o asa caruta caii sunt alesi pe masura si reciproca este valabila.Q.E.D.
      Rupe cercul vicios!

      Sigur ca nu sunt numai ei de vina ca au ajuns aici asa de ieducati, dar de unde nu este nimeni nu ar trebui sa ceara...cam asta am vrut sa scru.
      • 0 (2 voturi)    
        nu sunt ei de vina.. (Vineri, 31 iulie 2015, 10:49)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui ..13

        de vina sunt parintii si bunicii, care se complac intr-o viata simpla, cu un nivel de trai scazut. e nevoie de mai multa putere de cumparare pentru a crea cerere de produse si servicii de calitate mai buna.
  • +4 (10 voturi)    
    blocaj (Joi, 30 iulie 2015, 16:56)

    Bogdanel [anonim]

    Vad ca multa lume s-a-mpotmolit la fraza cu scolile de balet si bunele maniere. Nu cred ca domnul Pambuccian a dorit sa transmita ca pentru a avea succes in viata trebuie sa-ti sufli mucii cu degetele sau sa te partzai in tramvai. Sau ca ar considera cultura umanista total inutila. Cred ca se referea la inflatia de "specializari" din universitatile noastre gen comunicare si relatii publice, studii europene, relatii internationale, administratie publica si alte asemenea unde tinerii invata despre cutitul fara maner caruia-i lipseste doar lama. Ele sunt insa alese insa din pacate de parinti si copii pentru ca:

    1. Nu presupun mare efort
    2. Suna bine, desi nimeni nu prea stie sa-ti spuna ce iesi de acolo
    3. nu trebe mate- am auzit si asta
    4. vezi 1,2 , 3 si adauga faptul ca cu o chestie din asta nebuloasa pana prin 2008 te puteai angaja usor la stat sa plimbi niste hartii daca mama si tata cunosteau pe cine trebuie -vremurile astea au cam trecut

    Din pacate pe oamenii astia scrie mare casier Selgros/call center. Auzeam la radio in masina ca anul asta la comunicare si relatii publice erau 7 pe un loc. Adevaru-i ca la casierie la supermarket trebuie sa fii bun comunicator
    • -1 (1 vot)    
      toti copii stau pe Facebook (Joi, 30 iulie 2015, 18:00)

      McDonalds [anonim] i-a raspuns lui Bogdanel

      -este o buna sansa pt profesori sa se implice in invatamantul online, chiar sa ofere educatie pe Facebook si bune maniere. Vremea predarii "istoriei" in toate domeniile a trecut.
  • 0 (6 voturi)    
    foarte frumos (Joi, 30 iulie 2015, 17:41)

    glass [anonim]

    Foarte frumos articolul! Ne-ar placea sa vedem mai multe interviuri similare, decat sa tot citim de nulitati politice si de violuri.
    • +1 (3 voturi)    
      statu te vrea prost bah ! (Joi, 30 iulie 2015, 22:41)

      relax [anonim] i-a raspuns lui glass

      relax ... asta e unic pe acolo... si probabil ca e si fff ocupat sa acopere unghiurile moarte lasate de ceilalti incompetenti.
  • 0 (6 voturi)    
    Mda... (Joi, 30 iulie 2015, 19:53)

    ismail paine de circ [utilizator]

    Mai bine spuneti-le tinerilor sa tina pasul cu noile tehnologii, sa citeasca si sa se documenteze zilnic despre ce apare nou (nu ca cel care v-a insirat dvs. la sfarsit suita de limbaje inutile astazi ca FORTRAN, VisualBasic si toate acele sisteme de operare).

    Apoi, se pare ca domnul Varujan Pambuccian nu a inteles nimic din conceptul de "crowdfunding" (apropos, vedeti ca ati scris gresit in articol). Scopul lui este acela de a te ajuta sa strangi o suma de bani sa-ti termini proiectul, nu ce abereaza domnul in cauza.

    Per total interviul este decent, iar daca este citit de cineva non-tehnic, fara legatura in industria IT, va parea ca dumnealui chiar se pricepe la ce indruga...
  • +2 (6 voturi)    
    Profesori univ in sec 21 (Joi, 30 iulie 2015, 22:08)

    Marcu [anonim]

    "nu incurajati copiii spre scolile de balet si bune maniere. Scolile de balet si bune maniere produc someri cu precizia unui ceas elvetian. Incurajati gandirea disjunctiva, intrebarile si curiozitatea."

    Americani, puneti un mare lacat scolli de arte Juillard! Piata muncii v-o dicteaza! "Lumea buna a Bucurestiului," cei care va duceti la concertele lui Andre Rieu si, da! si la Ateneu! la festivalul Enescu! muzicienii pe care ii ascultati sint potentiali someri produsi cu precizia unui ceas elvetian de parinti iresponsabili care au incurajat studiul viorii in loc de rezolvarea problemelor la mate din culegerea Gheba.

    Stiintele STEM sint viitorul! lasati cititul, teatrul, filmele, magazinele de moda, muzeele, berariile. Viata voastra e compusa din monitoare de calculator, din cifre si algoritmi. Nu esti ITist, specialist in online banking esti soto somer. Umanioarele sint inamicul numarul unu al unei bune dezvoltari economice. De ce am avea nevoie de profesori care sa ne invete plozii cum sa citeasca si vorbeasca limbi straine? de ce am avea nevoie de muzeografi care, in colaborare cu ITistii, ar putea digitaliza dosarele fostei securitati? De ce avem nevoie de scriitori? Corporatia salveaza natia!!!!!
    • +1 (3 voturi)    
      vreţi să spuneţi STEAM? (Vineri, 31 iulie 2015, 9:16)

      Robert Alexandru [anonim] i-a raspuns lui Marcu

      Deja este un subiect vechi trecerea de la STEM la STEAM (de la Science, Technology, Engineering, Art și Mathematics)

      În plus, chiar că n-ar trebui să neglijăm/ignorăm imensele domenii ale ARTEI ASISTATE DE CALCULATOR.

      Este regretabil că învăţământul nostru ignoră ceea ce ar putea face un copil cu Gimp, Musescore sau Celtx, ca să mă refer doar la instrumente ale creativităţii pentru grafică, muzică și scriere...
  • +1 (9 voturi)    
    Mda (Vineri, 31 iulie 2015, 6:05)

    hanzo [utilizator]

    Cu tot respectul pt. ce a studiat, acest individ este o fosila.

    Toate exemplele sunt extrem de generice, iar faptul ca lucrezi pt. altcineva (vs. proiecte proprii) nu te face o lepra/robot, cum doreste sa lase de inteles acest domn. Depinde de TINE cat de valoros devii acolo unde lucrezi. Locurile de munca se pot schimba.

    In rest, este doar o insurire aiurita de termeni in speranta ca acest interviu este mai mult decat o chestie semidocta. Limbajul de lemn seamana ingrozitor cu al unui nomenclaturist.

    Cunoaste domnul limbaj de asamblare pe PC?
    Un singur om am vazut sa scrie cod in asamblare din cap pt. jumatate din grupa cu o noapte inainte de predare (proiectele de an), pe un bax de bere+tigari, cu ZERO warnings+errors, si ala n-a fost Pambuccian.

    Competenta in IT (ca si alte domenii) are nevoie de mult studiu+munca; dar odata ce ai ajuns la un anumit nivel fii sigur ca cineva (mai ales din afara) o sa-ti recompenseze financiar cunostintele (asta daca stii cat meriti).

    Btw, crowdfunding este asa o tampenie - a ajuns lumea sa puna botul la toate prostiile. Jocuri neterminate (unde devs "uita" ce-au promis), proiecte bizare, etc. Daca-mi aduc aminte cineva a facut crowdfunding sa scoata Grecia din criza si a strans 2mil EUR??

    https://www.indiegogo.com/projects/greek-bailout-fund

    Sper ca se intelege, cineva a plecat acasa cu bani seriosi din prostia altora.

    --
    Multa sanatate domnule Pambuccian, poate sunteti mai bine intentionat decat restul nevertebratelor din parlament. Dar asta nu va face mai mult decat o fosila bine intentionata.
    • +1 (3 voturi)    
      Pai da... (Vineri, 31 iulie 2015, 7:55)

      ismail paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui hanzo

      Nu a plecat nimeni acasa cu banii, Gigele... Doar nu intelegi tu cum functioneza, in consecinta prostia e din partea ta.

      Campania nu si-a atins suma limita, in consecinta toti isi vor primit banii inapoi (vezi tipul campaniei "Fixed Funding"). Adica banii aia nu au ajuns la initiatorul campaniei, sunt blocati in conturile Indiegogo.

      Apropo, unde folosesti tu limbaj de asamblare in productie? Nu de alta ca si eu scriam assembly si nu am dat de niciun "real-world-case-scenario" pana acum pe unde am lucrat si nimeni nu a fost impresionat de chestia asta, chiar si in vest.
      • 0 (0 voturi)    
        Eu am scris assembler folosit in productie. (Vineri, 15 ianuarie 2016, 13:27)

        Mihai [anonim] i-a raspuns lui ismail paine de circ

        Eu cred ca ai vazut assembler in productia doar ca nu ti-ai dat seama.
        Mai tot ce inseamna manipulare imagini, video sau sunet pentru real time communications este scris in assembler sau foloseste bucati de cod optimizat in assembler.
  • 0 (2 voturi)    
    Autonomie curriculară? Se poate... (Vineri, 31 iulie 2015, 6:57)

    Robert Alexandru [anonim]

    Nu prin școli particulare. Azi, o școală particulară este o școală de stat, la care se plătesc taxe. Atât autorizarea, cât și acreditarea se fac urmărind, în primul rând, gradul de conformare la sistemul impus de minister: plan de învăţământ, curriculum, birocraţia New Speak-ului. Nici măcar profesorii nu ţi-i angajezi, anunţi postul la Inspectorat. Vrei să predai știinţele integrat? Ghinion, vei preda separat fizica, chimia, biologia, matematica și TIC-ul. Vrei să înveţi elevii după o programă creativă și descongestionată? Ghinion, o faci în ore suplimentare, DUPĂ ce ai parcurs programa supraîncărcată și învechită a ministerului. Vrei manuale originale? Ghinion, MECȘ a publicat lista manualelor autorizate. Unele sunt mai bătrâne ca elevii... Vrei să-i înveţi dezvoltarea aplicaţiilor mobile? Ghinion, la angajarea profesorului de informatică, concursul va verifica dacă știe să programeze un Junior. Acela cu discuri de 8" și sistem de operare CP/M. Sau unul echivalent...
    Rezolvarea se poate face spărgând monopolul ministerului pe curriculum. Oferind autonomia curricularâ. Nu anarhic, nu haotic!
    1. Programele sunt prea încărcate, pentru că fiecare specialist din Berthelot a "tras spuza.. ".
    TREBUIE chemaţi beneficiarii, angajatori, părinţi, specialiști în economie și sociologie... (nu MECȘ, el s-a pus în poziţia de beneficiar fiind doar furnizor)... să stabilească o listă de conţinuturi, un Plan de Bază Minimal (PBM), cu tot ceea ce se așteaptă obligatoriu, de la FIECARE absolvent, după școala primară, după gimnaziu, după formarea profesională, sau învăţământul mediu. Funcţional, nu ca înșiruire de termeni. De exemplu, mă pot aștepta ca la matematică, după școala primară elevul să știe să efectueze operaţii aritmetice, după clasa a opta să rezolve probleme, iar după învăţământul obligatoriu să poată formula probleme în care apar relaţii numerice sau dimensionale între elementele implicate.
    2. Pe baza PBM, oricine vrea și poate, singur, sau în colective, să poată să pr
    • 0 (2 voturi)    
      (cont.) (Vineri, 31 iulie 2015, 14:06)

      Robert Alexandru [anonim] i-a raspuns lui Robert Alexandru

      Pe baza PBM, oricine vrea și poate, singur, sau în colective, să poată să propună "metode" = pachete integrate, elaborate unitar, care să ofere un parcurs educaţional, pentru o disciplină, arie sau întregul domeniu, pentru un interval de timp mai scurt (modul), sau mai lung (an, ani), compuse din:
      - indicarea cerinţelor de intrare (ce se cere de la elevi ca să poată să înceapă acel parcurs)
      - indicarea ofertei (ce parte a PBM este acoperită, ce certificări suplimentare se pregătesc și care sunt ratele de succes preconizate ...)
      - planul (nivelul urmărit și cerinţele, în primul rând de timp, solicitate)
      - curricula (conţinuturile preconizate, organizarea acestora)
      - manualul/manualele
      - îndrumătorul metodic (descrierea metodei pentru ce/celei ce-l vor folosi ca profesori, a ideilor avute în vedere, a strategiilor recomandate, a diferenţierilor în funcţie de rimpul disponibil, exemple de cazuri întâlnite pe parcursul experimentării, propuneri pentru tratarea diferenţiată, materiale în ajutorul organizării activităţii)
      - orice auxiliare considerate utile, caiete de lucru, culegeri de teme și de teme avansate, materiale pe suport informatic, îndrumătoare de laborator, materiale de referinţă, atlase, vocabulare etc.
      3. Metodele propuse sunt verificate sub două aspecte: necesara acoperire a PBM pe segmentul propus și corectitudinea psihopedagogică (limbajul, conţinutul și metodele corespund grupului ţintă vizat
      În urma verificării, metodele acceptate (ar trebui să fie majoritatea celor propuse) ajung în "coșuri"
      4. Autorii metodelor, ministerul, cei interesaţi, fac cunoscute metodele.
      5. Școlile aleg din coșuri metodele (una sau mai multe) pe care le consideră potrivite elevilor lor, cerinţelor locale, resurselor disponibile și le "adoptă".
      Prima adoptare este considerată experimentală, implică mai multă colaborare între școală și autori și poate genera studii de bune practici.
      6. Evident, dacă o școală nu găsește nici o metodă potrivită, poate deveni autor de metodă, în
  • +1 (7 voturi)    
    Bambuccian a reusit : a cazut pe spate alegatorul! (Vineri, 31 iulie 2015, 8:07)

    hotnewsfil [utilizator]

    Domeniile în care preda sunt: Astronomie, Astrofizică, Magnetohidrodinamică, Teoria relativității și cosmologie, Metode numerice, Arhitecturi de sisteme de calcul. Cam multe!
    NASA s-ar mandri cu un astfel de titan cu specializari temeinice nesfarsit de multe. S-ar mandri cu 'politicianul' din el si Congresul SUA.
    Expozeul dens prezentat in interviul politicianului stralucitului armean pare a fi un raport vahiculat la inceputul anilor '70, actualizat acum, raport intitilat : 'Realizari si perspective'.
    Viziunea lui Bambucian trebue sa fie pusa imediat in practica. Se potriveste 'manusa' stadiului in care se afla tara. Ar salva-o in cativa ani, in toate domeniile, am arde in doi, trei ani etapele care ne despart de tarile avansate : am avea rapid autostrazile mult visate, am avea irigate macar vreo patrumilioane de hectare, toate satele ar avea canalizare, apa curenta, spitalele s-ar autodota din belsug cu instalatii si aparataj de ultima generatie, ar functiona 'ceas' termoficarea, am fi intre primii in domeniul turismului, s-ar dezvolta brusc o industrie moderma, am avea cai ferate si mijloace de transpot specifice ultramoderne, adica am avea toate celelalte aflate inca in a 'n'-a varianta de 'studiu de fezabilitate'. Tara ar fi reorganizata peste noapte (administrativ, modern), coruptia s-ar reduce care zero, salariul minim s-ar tripla, ar fi inzestrata armata modern, am zugravi (macar) blocurile construite in timpul comunismului.
    Tara trebue sa devina rapid 'Republica prezidentiala', iar vizionarul Bambucian sa fie ales presedinte pe viata, sa ne duca pe locul unu in Europa, pe caile astrofizicii si ale cosmologiei, sa ne fie ca pe lumea cealalta (de pe pamant!). Am avea, brusc, 'o tara ca afara'.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu-l cunoașteți, până și numele i-l greșiți (Luni, 3 august 2015, 18:06)

      ezragsit [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Sunt deranjante comentariile pornite de la obsesii șablonarde și nu de la cunoaștere.
      VP s-a preocupat de astronomie încă din gimnaziu (la Astroclubul Central București)
      În clasa a VIII-a, prin 1974, a scris și rulat unul din primele programe "independente" de astronomie, l-a folosit pentru a pregăti hărțile în proiecție gnomonică pentru observarea Perseidelor.
      A studiat la secția de Matematică-Mecanică a Facultății de matematică (o secție foarte serioasă) și a fost repartizat la ITC. A păstrat legătura cu facultatea, cu profesorul de astronomie și a revenit după câtva timp.
      Așa se explică -aparenta- diversitate a domeniilor de interes.
  • +3 (5 voturi)    
    Salvati articolul si postarile (Vineri, 31 iulie 2015, 9:25)

    Bogdan_100 [utilizator]

    In zece ani meseriile cele mai cautate vor fi cele de fermier, furnizor servicii la domiciliu (de la reparatii la catering) si ajutor ingrijire batrani. Delirul tehno-globalizant cu tehnologiile informatice si biouzine e doar SF de nivel tehnicist ce nu intelege mecanismele de dezvoltare a societatii. Esenta succesului va fi o baza foarte solida de cunostiinte fundamentale, invatarea invatarii si mobilitatea inmtelectuala. Baza presupune curicula si evaluare nationala. Dupa un numar de ani (7-8 cu programe bine gandite) e optionala calea si deci si curicula. De la cei ce doresc specializari inguste (programare, medicina, farmacie...) la cei ce doresc un orizont mai larg (cercetatori, gestionari de politici nationale si internationale, ...) fiecare va gasi ceea de ce are nevoie, preponderent asincron on-line cu certificari pe segmente exacte de calificare. Angajatorul viitorului va citi "fisa tehnica" a angajatului pe baza acestor certificari. Omul, ca si in politica, bate campii.
    • +1 (5 voturi)    
      in zece ani.. (Vineri, 31 iulie 2015, 10:59)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

      Acum zece ani fermierii aveau deja tractoare care se ghidau singure prin GPS si o ferma australiana de marimea intregului Baragan era gestionata doar cu 10 astfel de tractoare. Peste inca 10 ani, cand AI-ul se va dezvolta suficient incat sa poata decide fara fermier ce munci agricole trebuie sa faca si cand, fermierii vor fi o specie rara. Asta nu inseamna agricultura intensiva cu rosii fara gust si GMO-uri dubioase, ci din contra, agricultura traditionala, unde omul este inlocuit de sisteme robotizate, eficiente, incarcate cu celule fotovoltaice. Va fi nevoie doar de ingineri si ITsti. Se aplica in orice alt domeniu si se va vedea in orice regiunie a lumii unde societatea va fi suficient de dezvoltata incat nu va mai exista o majoritate de idioti care sa-si simta amenintate profesiile arhaice inutile.
    • 0 (0 voturi)    
      Curricula unică și EN sunt pietrele ce ne leagă (Luni, 3 august 2015, 18:02)

      ezragsit [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

      Orice programă este benefică pentru (cel mult) 20% dintre elevi, benignă pentru (cel mult) 30%, malignă pentru restul.
      Noi avem o singură programă, practic imposibil de modificat, obligatorie (inclusiv la școlile particulare). Manualele nu se schimbă cu deceniile, fiind mai ieftin să lăsăm vechiturile mai departe. Aducerea noului este complet blocată, NU există nici un mecanism pentru asta.
      Lipsa de calitate a programelor (și planurilor) este mascată de fundamentarea pe ele a examenelor naționale. Părinții, disperați, cheltuiesc averi pe Culegeri "tip examen", iar acești bani sunt unica motivație pentru perpetuarea acestui sistem anacronic. Încercați să traduceți și să vindeți în altă țară aceste "culegeri" și vă veți convinge de lipsa lor totală de valoare didactică.
      Monopolul celor câțiva "șefi" din Berthelot (și ministrul nu este printre ei) trebuie desființat în primul rând. Autonomia curriculară, un sistem de elaborare independentă, certificabilă calitativ, de planuri și programe (plus tot ce trebuie = metode) este necesară ca apa.
  • 0 (8 voturi)    
    O specie rara de nevertebrata care sprijina (Vineri, 31 iulie 2015, 9:58)

    deval [utilizator]

    entuziast, neconditionat, (ca si ceilalti "independenti"deputati pe viata) orice nulitate de la putere ! Desi au locul asigurat in parlament de 25 de ani (el a profesat zero) nu a avut vre-o data ceva de spus ! Meseria dvs dlor, este aceea de coada de topor , in plus ati intarziat vre-o 10 ani cu "ziceile "dvs in materie de IT...
    • +1 (1 vot)    
      Nu-l cunoașteți, vorbiții șablonar... (Luni, 3 august 2015, 17:54)

      ezragsit [utilizator] i-a raspuns lui deval

      @deval
      Pur și simplu habar nu aveți ce spuneți. Aveți o obsesie, vizitați psihiatrul.
      Varujan Pambuccian a lucrat, are rezultate, lucrează în continuare. Faptul că reprezintă comunitatea IT-știlor în Parlament a fost și este un lucru bun, dar nu l-a împiedicat să fie activ și în afara Parlamentului.
  • +2 (2 voturi)    
    Arta nu trebuie exclusa (Vineri, 31 iulie 2015, 20:08)

    cd98 [anonim]

    Interesant articolul., cel putin prima parte. Insa nu sunt de acord cu el.
    Ce te faci de exemplu daca iti place baletul si prefer sa fi somer?
    Ideea ca invatamantul este subordonat afacerilor cred ca este gresita. Invatamantul ar trebui sa asigure dezvoltarea societatii si nu neaparat numai a firmelor, economiei, etc... Drept urmare nu trebuie exclusa arta si filosofia din invatamant pe niste principii si previziuni ale unor oameni care gandesc strict din punct de vedere economic.
    De asemenea se merge pe o previziune care poate fi eronata; de unde stiu eu ca in viitor baletul (arta) nu va fi principala ocupatie a oamenilor iar robotii se vor ocupa de restul (agricultura, fabric, ...)? Oare nu asta ar fi rolul dezvoltarii tehnologice, sa elibereze oamenii de alte poveri si sa se concentreze pe partea frumoasa a vietii care e reprezentata de arta?
  • +3 (3 voturi)    
    Educatia pentru creativitate si inovatie (Sâmbătă, 1 august 2015, 12:18)

    Alexandru Iacob [anonim]

    Bine punctata necesitatea educatiei pentru dezvoltarea creativitatii! Chiar daca unele abordari (imprimarea 3D, de exemplu) par inca SF, s-a inceput si in scolile noastre. La liceul la care predau (Colegiul National Petru Rares din Piatra Neamt) am lansat de anul trecut un club de inventica dotat cu imprimanta 3D si alte lucruri necesare creatiei tehnice. Printr-un curs de initiere in inventica, tinerii descopera calea prin care pot genera idei pe care apoi le pot materializa cu ajutorul uneltelor de care dispunem. Mai multe informatii: https://www.facebook.com/invent.rares
  • 0 (0 voturi)    
    anacronismul sistemului educational sustine anacro (Vineri, 14 august 2015, 15:27)

    energia punctului 0 [anonim]

    Atita timp cit in scoala romaneasca se pregatesc elevi pentru a deveni memoratoare de formule si "rezolvitori" de probleme, societatea nu va avansa.
    Are ceva pregatire in domeniu stimabilul parlamentar dar as fi curios ce definitie ar da dumnealui "curentului electric" raportat la ceea ce se invata in mod eronat in scoala romanesca la orele de fizica(atentie domnule presedinte).
    Ce parere are stimabilul parlamentar referitor la nivelul tehnologic al sistemului energetic de pe planeta Pamint?
    Stimabile parlamentar VP, numai cu IT si fara arta si muzica, n-o sa ajungem prea departe.
  • -1 (1 vot)    
    hm (Joi, 18 august 2016, 9:24)

    e.o. [utilizator]

    Noi încă visăm IT. În SUA o carieră în acest domeniu e considerată o manevră mai mult sinucigașă pe termen lung.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică