​Analiza

Salarii la Stat vs salarii in privat. Din 58 de sectoare economice in 32 Statul plateste mai bine. Mult mai bine. Vezi in text si cum s-a format capitalul privat romanesc

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 30 noiembrie 2015, 16:51 Economie | Finanţe & Bănci

lefuri
Foto: Hotnews
In banci si asigurari, mai ales in zona fondurilor de pensii, e mult mai bine sa lucrezi la Stat; castigi cu 2000 de lei mai mult decat in privat, pe o functie similara, arata datele INS obtinute la solicitarea HotNews.ro. In invatamantul de stat se iau de asemenea bani mai buni decat in cel privat. La fel si in domeniul metalurgic, unde romanii care lucreaz la Stat iau cu peste 2400 de lei mai mult decat in privat. Una peste alta, in 32 sectoare economice Statul face jocurile in privinta salariilor, in vreme ce in 26 de cazuri situatia e in favoarea mediului privat.


Mai jos aveti salariile la Stat (net)-cele cu albastru vs salariile (tot net) la privat (coloanene rosii):




Iar cand salariile cresc din ratiuni administrative ( ca sa nu le spunem electorale), cei de la Stat se bucura, in vreme ce antreprenorul din privat se intristeaza. Si asta pentru ca el e nevoit sa reduca alte costuri sau sa isi scumpeasca pridusele astfel incat sa poata suporta cresterea salariala pe care Statul le-o ofera propriilor slujbasi.

Ca idee, in Romania anului 2014, capitalul public a fost de 17% iar cel privat de 83% (43% autohton vs 40% strain), spune si Florin Georgescu, prim-viceguvernatorul BNR in cadrul unei conferinte recente sustinute la ASE.

"Sectorul privat reprezinta motorul economiei romanesti, absorbind cea mai mare parte a fortei de munca salariate. Astfel, in anul 2014, repartizarea numarului mediu al salariatilor pe forme de proprietate releva faptul ca mai mult de doua treimi dintre acestia au lucrat in societati cu capital privat (72,5%). Comparativ cu anul 2013 s-a inregistrat o crestere a numarului mediu de salariati in societatile cu capital privat, cu 73,6 mii persoane", se arata in lucrarea INS obtinuta de HotNews.ro.

  • Drept e ca in privinta modului in care e platita munca in Romania, avem si aici o problema. In teorie raportul este 60-65% pentru munca si de 30-35% pentru capital. In timp ce in tarile dezvoltate, capitalului ii revine 40% din VNN si muncii 60%, in Romania, situatia este inversa: capitalul primeste 60%, iar munca sub 40% in 2014. Desi in anul 2000 raportul era 50%-50%, dupa 2008 (raport 48%- 52%), costul crizei a fost transferat asupra salariatilor, iar raportul s-a degradat pentru munca la 40%, capitalului revenindu-i 60% (evolutie favorizata de legislatia muncii adoptata in 2010)




  • Nivelul de trai este dat de ce incaseaza un stat (Venitul National Brut- VNB) si mai putin de ce produce (PIB). Dealtfel, UE calculeaza contributia tarilor la propriul buget in functie de VNB nu de PIB. Iar raportul VNB/PIB a scazut cu 3 p.p. In 1989, VNB era mai mare decat PIB cu 0,4 mld.euro (+1%).  Dupa 1990, situatia se inverseaza, PIB fiind tot mai mare fata de VNB , iar in 2013, diferenta negativa dintre VNB si PIB ajunge la 2,7 mld. euro (-2%)

Numarul mediu al salariatilor a crescut pe parcursul anului 2014 cu 64,1 mii persoane comparativ cu anul precedent, ajungand la 4507,7 mii persoane.
  • Repartizarea salariatilor pe sectoare economice arata ca majoritatea se regaseau in sectorul serviciilor, ponderea acestora reprezentand 61,1% in anul 2014. In industrie si constructii lucrau 36,5% dintre salariati, iar in cel primar (agricultura, silvicultura, piscicultura) numai 2,4%.
Efectivul salariatilor la sfarsitul anului 2014 a fost de 4,90milioane persoane, barbatii reprezentand 52,5% din total.

  • Luat pe judete, castigul salarial mediu lunar net s-a situat sub media pe economie in 36 dintre judete. Cel mai scazut nivel, respectiv de 1251 lei s-a inregistrat in judetul Harghita, iar cel mai ridicat nivel in Municipiul Bucuresti (2441 lei).
  • Femeile se regasesc cu preponderenta in sectorul serviciilor (comerciale si sociale), activitatile caracterizate prin grad pronuntat de "feminizare" al fortei de munca salariate fiind cele de sanatate si asistenta sociala (79,8% din numarul total al salariatilor din ramura), invatamant (70,5%), intermedieri financiare si asigurari (69,4%), hoteluri si restaurante (61,5%).
  • Daca femeile predomina in sectorul public (58,8% din totalul salariatilor din unitatile cu forma de proprietate publica), barbatii sunt majoritari (57,1%) in intreprinderile ce apartin sectorului privat.
  • Din distributia pe forme juridice  (SRL, SA, Regii Autonome) se observa ca societatile comerciale angajeaza 76,9% din numarul mediu total al salariatilor, proportie in crestere cu 0,1 puncte procentuale fata de anul precedent. Repartizarea numarului mediu de salariati dupa clasa de marime a intreprinderilor arata ca 46,1% isi desfasoara activitatea profesionala in unitatile mari, cu 250 salariati si peste, 29,1% in intreprinderile mici, cu mai putin de 50 de salariati si restul de 24,8% in cele de marime mijlocie, cu 50-249 salariati.
Din observarea aceleiasi repartizari, dar pentru fiecare din cele doua sectoare ale formelor de proprietate, se constata ca imaginea se modifica semnificativ. Astfel, in sectorul public, numai 9,2% dintre salariati se regasesc in unitatile mici, alti 14,8% in cele de marime mijlocie, proportia covarsitoare (76,0%) revenind intreprinderilor mari (cu 250 salariati si peste). In schimb, in sectorul privat, aceasta repartizare este mult mai echilibrata, proportiile pe cele trei clase de marime avand valori mult mai apropiate.

Cand vorbim de salarii e bine sa avem in vedere si randamentul capitalului, cel care masoara totalul veniturilor anuale obtinute din capital, raportat la capitalul investit. Cati lei scoti la 100 de lei investiti, altfel spus. In Romania, randamentul capitalului privat autohton a crescut continuu de la 11% in 2003 la 21% in 2013, factorul
determinant fiind cresterea de la 52% la 60% a remunerarii capitalului din VNN - un rezultat al concurentei slabe pe piata capitalului si a fortei reduse de negociere a salariatilor (Ca idee, in tarile dezvoltate, in care este mai echilibrat raportul capital-munca in VNN, randamentul capitalului este mai mic :6%-Franta, 8%-Marea Britanie, 10%-Germania)
  • Cum s-a format de fapt mediul privat romanesc?
Din 1989 incoace au fost privatizate 7500 de intreprinderi pentru care s-au incasat 7 mld. euro, din care contravaloarea BCR a fost de 2,3 mld. (rezulta, fara BCR, un pret mediu de 667.000 euro/intrep.), se mai arata in prezentarea oficialului BNR.




 Cele 7 mld. euro obtinute prin privatizare au fost folosite astfel:
  • 4,4 mld. euro virate la Trezoreria Statului,
  • 0,2 mld. euro despagubiri acordate de AVAS
  • 2,4 mld. euro au finantat cheltuieli curente ale bugetului de stat
Suma de 4,4 mld. euro virata la Trezoreria Statului a fost folosita astfel:
  •  1 mld. euro pentru finantarea datoriei publice
  • 1 mld. euro imprumuturi acordate autoritatilor de management al fondurilor europene
  • 0,2 mld. euro imprumuturi catre autoritatile locale
  • sold disponibil in cont 2,2 mld. euro
 Prin contractele de privatizare, alte 3,5 mld. euro au reprezentat majorari de capital ale noilor actionari privati la societatile comerciale privatizate. Privatizarea a cuprins si transferul gratuit a 30% din capitalul social al statului (1,6 mld. euro) prin programul de privatizare in masa si, institutional, prin intermediul a cinci fonduri ale proprietatii private (actualmente societati de investitii financiare)

Despagubirile in bani au reprezentat 5,5 mld. euro, din care
  •  4 mld. euro prin Fondul Proprietatea
  •  1,5 mld. prin ANRP, AVAS si MFP
In natura s-au restituit :
  •  10.500 imobile (scoli, spitale, muzee, biblioteci, locuinte, inclusiv apartinand cultelor religioase etc.) reprezentand echivalentul a 2 mld. euro
  •  2,2 mil. ha terenuri, din care: 1,9 mil. ha teren extravilan ( 1,3 mil. ha teren agricol si 0,6 mil. ha paduri) si 0,3 mil. ha teren intravilan
  • Alte 5 mld. euro reprezinta obligatii ale statului, conform legislatiei specifice, care se vor achita in bani sau in alte active publice, din care: 0,5 mld.euro obligatii evaluate si aprobate, dar neplatite, 4,5 mld. euro estimari privind obligatii viitoare, pe baza cererilor formulate de cetateni, dar neaprobate, inca, de institutiile competente S-au aprobat ajutoare de stat in valoare de 0,8 mld. euro aferente unor planuri de investitii de 3,1 mld. euro o din care s-au achitat 0,45 mld. euro (56%) pentru investitii realizate de 2,6 mld. euro (84%)


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
29781 vizualizari
  • +3 (23 voturi)    
    penibil.. (Luni, 30 noiembrie 2015, 17:04)

    pehash [utilizator]

    Domnule Popa, care sunt cele 32 de sectoare? Cati ani va mai trebuie sa avansati de la mizeriile alea de grafice pe care le puneti la articole? De unde sa stie un cititor care culoare reprezinta salariul la stat si care la privat daca nu puneti o legenda? Si cati dintre noi credeti ca pot sa citeasca pe diagonala un text scris atat de mic?
    • +1 (17 voturi)    
      folositi ZOOMul!! (Luni, 30 noiembrie 2015, 21:22)

      lili [anonim] i-a raspuns lui pehash

      Cu ZOOM graficul se vede bine!
      Apoi, cititi bine titlul graficului: Salarii la STAT vs Salarii la Privat!
      Deci, primul in stanga cu albastru e Salariul la Stat!!
    • -7 (35 voturi)    
      Asta pentru ca la privat se ia minimul pe economie (Luni, 30 noiembrie 2015, 22:22)

      babayaga [anonim] i-a raspuns lui pehash

      Asta pentru ca la privat se ia minimul pe economie si restul in plic neimpozitat. Deci privatii fura in continuare. Cand vor fi si ei corecti atunci da, vom putea spune ca la bugetar e mai mare decat la privat, pana atunci nu. Nu va obositi cu minusuri si comentarii ca oricum nu citesc minciunile voastre.
      • +3 (23 voturi)    
        Probabil cand n-o sa-i mai jumuleasca statul (Marţi, 1 decembrie 2015, 1:30)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui babayaga

        atunci or sa fie corecti. Acum pe bune, pe langa taxele 1001 mai vin si gibonii de peste tot incepand cu fiscul care te amendeaza ca au plan sau pleaca cu sacosha...asa ca????
        • +2 (6 voturi)    
          e simplu (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:13)

          srpc [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

          cand patron in Romania nu va fi echivalent cu ghiolban jmeker, care fura si de la stat si de la angajati si de la partenerii de afaceri, care in loc sa reinvesteasca foloseste banii ca sa traiasca in lux, atunci se va schimba situatia
      • -3 (15 voturi)    
        daca 5 min. (Marţi, 1 decembrie 2015, 3:06)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui babayaga

        ai fi lucrat in mediul privat poate ca nu scriai ceea ce ai scris...
        • -1 (7 voturi)    
          Daca privatul nu ar plati la negru.. (Marţi, 1 decembrie 2015, 7:35)

          Daniel Boroleanu [utilizator] i-a raspuns lui ..13

          Daca privatii nu ar plati la negru ar scoate economia din subteran. Oricum e ziua nationala a Romaniei si s-ar parea ca va pasa doar de invrajbirea populatiei, nicidecum un La multi ani Romania @hotnews.ro, asa ca m-am lamurit si cu voi.
      • +1 (5 voturi)    
        cui îi pasă de ignoranța ta? (Marţi, 1 decembrie 2015, 9:31)

        Radu_Luci [utilizator] i-a raspuns lui babayaga

        privatul plătește la negru cât timp e lăsat să facă asta. știi, cu vreo 20 de ani în urmă, s-a înființat o chestie numită Inspectoratul Teritorial de Muncă, care e chiar eficientă. trebuie doar să i se spună. altfel nu vine nimeni să-ți păzească mămăliga din traistă, chiar dacă te smiorcăi că-ți plătești conștiincios taxele și impozitele.
        pe de altă parte, interesant ar fi ca textul să trateze aspectul diferenței salariale și după raportul dintre cheltuielile cu salariatul și salarii, aici intrând de la privilegii/bonusuri până la investițiile făcute. ar fi fost ideal să putem folosi profitul, dar domenii publice precum sănătatea, învățământul și justiția nu se pot raporta la așa ceva, spre deosebire de școlile și spitalele private.
      • -2 (10 voturi)    
        excelent punctat (Marţi, 1 decembrie 2015, 10:51)

        Boa [utilizator] i-a raspuns lui babayaga

        Exact asta e problema, salariile 'la privat' sunt in mare parte mai mici decat in realitate.
        Statul nu fenteaza taxele, 'privatul' da. Or in Romania este cel mai scazut nivel de colecatre a taxelor din UE. Asa ca atunci cand comparati distributia veniturilor din Romania cu cele din SUA, Germania, UK si franta, puneti in balanta si faptul ca acolo ratele de colectare a taxelor sunt peste 90% cat timp in Romania sunt pe la vreo 40%.

        si ca un raspuns postului de mai jos:
        a salariza sectorul de stat din Romania sub nivelul celui 'privat' in conditiile in care sectorul privat evazioneaza la greu, e ca si cum ai institutionaliza oficial coruptia impotriva careia as paria ca sunteti .
        Nu se poate insanatosi economia cat timp statul nu plateste sectorul public corespunzator pentru a face asta.
        doi la mana sectorul public cuprinde si profesori si medici si e scandalos sa vezi care e media de salarizare pentru doua sectoare esentiale in nivelul de trai al unei tari.

        trei la mana, sa fim onesti cu noi insine si sa recunoastem ca sectorul privat romanesc este unul dominat de smecheri si evazionisti. Multi dintre ei traind din banii returnati de la bugetul public dupa reguli pe care nu mai are rost sa le dezvolt. Daca aparatul de stat va fi mai bine platit, atunci e de asteptat ca si nivelul de coruptie va scade.
        Taxele sunt mari peste tot in Europa, ar trebui sa ne intrebam de ce la ei totusi se platesc in mare masura iar la noi nu. S-ar putea sa ajungem la un raspuns neplacut si sa realizam ca nu vom iesi din cercul vicios al evaziunii 'la privat' si a coruptiei 'la stat' pana nu punem ordine prin metodele coercitive impuse de catre aparatul de stat.platit corespunzator pentru a face asta. In plus, e imposibil sa ai serviciile de calitate cerute de la sectorul public pana cand nu ii oferei si conditiile necesare.
        • +1 (5 voturi)    
          vehement, dar analfabet (Marţi, 1 decembrie 2015, 11:06)

          nelamurit [utilizator] i-a raspuns lui Boa

          gradul de colectare este % din PIB ce constituie VENITURI la buget.
          Nu are vreo legatura cu neplata sau cu evziunea.
          Este imaginea politcii fiscale a statului: unii taxeaza tot, altii scutesc de plata impozitelor.
          Iata un exemplu: la noi prima 1000 lei din pensie NU se impoziteaza.
          Daca -simplificand- s-ar mari toate pensiile cu 19% si s-ar impozita intreaga pensie cu 16%, nimeni nu primeste sau pierde vreun leu, dar gradul de colectare se mareste cu 1%.
          Idem alocatiile sociale etc.
          Alte tari impoziteaza!
          • +1 (3 voturi)    
            incorect (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:06)

            Boa [utilizator] i-a raspuns lui nelamurit

            gradul de colectare este influentat dramatic de evaziunea fiscala.

            ceea ce spuneti Dvs este despre nivelul de impozitare vs venitul impozitat si impactul teoretic la buget.
            In plus exemplul cu pensiile este o exceptie, pentru ca in acest caz impozitarea e implicita si nu avem potential de evaziune.
            in schimb avem evaziune si prosta colectare a taxelor, incepand cu cea mai usoara, respectiv TVA, si terminand cu cele mai complexe.
            Referitor la salarizarea 'la privat', desigur ca daca raportezi oficial salariul minim si platesti o diferenta 'la negru' vei plati taxe aferente mai putine. Dar mai sunt si multe alte forme de evaziune, toate continuind la o 'gaura' teoretica la buget de vreo 40% ceea ce e enorm.
            Iar salariile bugetarilor sunt doar o parte a chetuielilor publice, si gaura asta in colectare plus coruptia din aparatul de stat ne priveaza pe toti de servicii si infrastructura mai bune.

            iar data viitoare puteti folosi cuvinte mai putin tari cand va adresati altora.
            poate aveti dreptate si sunteti mai in tema dar e foarte posibil sa gresiti.
            • +2 (4 voturi)    
              tot analfabet (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:14)

              nelamurit [utilizator] i-a raspuns lui Boa

              gradul de colectare de 30-32% se refera la veniturile fiscale
              La taxele datorate statului gradul de colectare depaseste 96% [cu ceva datorii ale companiilor de STAT]
              La pensii nimic nu e implicit, filosofia fiscala fiind aceea de a NU impozita ce este sub 1000 lei. Eu am aratat ca fara a saraci sau imbogati pensionarii, schimbarea filosofiei schimba gradul de colectare. Idem la orice alte alocatii.
              Exista si tari unde VALOAREA proprietatii imobiliare nu e impozit local ci national, ceeace iar schimba % de colectare.
              Daca aveti date precise despre firma X care plateste la negru va adresati parchetului, altfel doar colportati zvonuri intr-o audienta careia cuvantul EFICIENTA ii provoaca infarct.
              • 0 (0 voturi)    
                dlui alfabetizat (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:22)

                Boa [utilizator] i-a raspuns lui nelamurit

                de fapt ce vreti sa demonstrati aici?
                vedeti aici, principalele venituri la buget sunt taxele si contributiile sociale (figura 11).
                http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Government_finance_statistics

                Veniturile fiscale sunt o componenta importanta a veniturilor la buget. Sau aveti alta parere? TVA este o componenta principala a veniturilor bugetare si are in nume cuvantul 'taxa', este explicita. E colectata cam pe la 50%, iar colectarea celorlalte taxe, impozite, accize etc este mai redusa, vedeti aici: http://revista.eadr.ro/RA2014.pdf

                Oricum spuneam asta in contextul in care se face comparatia intre salariile de la stat si cele la privat si referitor la economia 'la negru' care afecteaza aceasta comparatie. Nu cred ca puteti sa ma faceti sa dau exemple aici, dar cam toate micile firme isi trag venituri nefiscalizate si prefera sa raporteze salariul minim pe economie pentru salariati. Vedeti numai controalele facute de ANAF in ultima vreme. Iar veniturile nefiscalizate nu se regasesc in statistici si deci nici in cele referitoare la salariile din sectorul privat. Dar banuiesc ca stiti asta din moment ce sunteti alfabetizat.

                altfel de acord cu ceea ce spuneti mai jos, e nevoie de salarii mai mari pentru ca deja am deschis granitele.
                si sustin si ca e mai bine sa ai taxe si impozite mai mici pentru a reduce povara fiscala dar sa le colectezi mai bine. In felul asta incurajezi munca, exista o marja de crestere salariala si per total ai o colectare mai eficienta a taxelor.

                eu nu am o problema cu nimic, numai ca ma deranjeaza atunci cand analizele sunt facute partial si nu sunt puse in context.
            • +1 (1 vot)    
              domnule boa, (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:21)

              NicuButurca [anonim] i-a raspuns lui Boa

              dupa cum vad tot trageti cu formele de evaziune facuta de privati, cei care sunt pusi sa stopeze fenomenul sunt BUGETARII, mai bine platiti, care nu-si fac treaba, deci concluzia: bani aruncati in vant, va rog vedeti intai barna si dupa paiul.
          • +2 (2 voturi)    
            "nimeni nu primeste sau pierde"!? (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:08)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui nelamurit

            Am o veste proasta pentru tine. Cineva trebuie sa munceasca pentru banii aia de pensii. Daca se maresc cu 19%, asta inseamna ca mai iei inca 19% in plus din munca celui care finanteaza fondul de pensii. Crezi ca pe ala care se duce la munca zi de zi si plateste taxele il incanta ca din cei 1000 de lei pe care ii va da in plus statul retine 16% cu titlu de impozit? el tot 1000 de lei da, indiferent ca se duc toti la pensionar sau 160 de lei raman la stat.. care e foarte posibil sa-i cheltuie pe alte pomeni electoarel.
            Deci in loc sa impozitezi ceva ce tocmai ai platit din buget, nu e mai normal sa dai din prima mai putin? Astfel bugetul este mai mic, povara fiscala mai mica, birocratie mai putina.
            • +1 (3 voturi)    
              seamana cu 1950!! (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:16)

              nelamurit [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              "nu ne trebuie salarii mari ci preturi mici".
              Pana cand deschizi granitele.
            • 0 (0 voturi)    
              nene, largeste orizontul (Miercuri, 2 decembrie 2015, 11:30)

              nelamurit [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              1. gaura de la pensii se acopera de la bugetul de stat
              2. in interiotrul bugetului de stat faci doar o miscare pe hartie [de la celtuieli la venituri]
              3. impozitul pe pensii se retine la sursa. Nu exista plati sporite
              4. la stat nu ramane nimic, caci se misca bani pe harite.

              Eu am dat exemplul maririi gradului de colectare din condei, ca sa arat dependenta gradului de colectare de politica fiscala.

              Pe aceeasi filosofie poti impozita si alocatiile sociale [cum fac multe tari]
              Neputand compara politicle fiscale e ABERANT sa compari gradul de colectare.
        • +4 (6 voturi)    
          excelent exemplu de inconstienta (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:47)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Boa

          1. "statul nu fenteaza taxele". FALS. companiile de stat au cele mai mari arierate la buget - 11 miliarde la sfarsitul anului trecut. o companie privata care nu-si vireaza taxele la timp este imediat "calcata" de ANAF. companiile de stat sunt pasuite la infinit si deseori datoriile sunt sterse din pixul unui ministru sau secretar de stat.
          2. "in Romania este cel mai scazut nivel de colectare a taxelor". FALS. in contextul articolului, vorbim de taxe pe salarii. Romania este codasa la colectarea TVA. TVA-ul nu are legatura cu salariile. la gradul de colectare al impozitului pe venit suntem la 83%.. putin sub media UE de 90%. oare cat influenteaza cele 11mld arierate de la pct 1 acest grade de colectare?...
          3. salarizarea in sectorul de stat, la fel ca in sectorul privat, trebuie sa tina cont de tinte, rezultate si performanta. sa spui ca le dai mai multi bani doar ca sa eviti coruptia este imbecilitate. ca sa evit coruptia pot pur si simplu sa-i dau pe toti afara, sa pun lacat la usa si sa privatizez serviciul.
          4. sectorul privat este dominat de "smecheri si evazionisti"? te domina pe tine probabil.. ca esti mai slab de inger. sectorul privat este "dominat" de exportatori si industria energetica (Dacia, OMV etc) urmate de banci si lanturile mari de supermarketuri. daca am privatiza CFRul si am liberaliza transportul pe calea ferata pun pariu ca cifra de afaceri s-ar tripla in 2 ani. la fel s-a intamplat si cu Petrom...
          5. aparatul de stat "mai bine platit" (pentru a evita coruptia) la care te referi inseamna parlamentari, ministri, functionarii din ministere si adminstratia locala cu functii echivalente cu ale managerilor din privat. astia sunt mai putin de 5% din totalul bugetarilor. restul de ce au salarii mai mari decat la privat?
      • +2 (4 voturi)    
        Minimul pe economie (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:43)

        Encounter [utilizator] i-a raspuns lui babayaga

        Iei un caz de nişă şi generalizezi, ceea ce e absolut incorect şi nedemn. Verifică puţin cum plătesc companiile mari şi vei vedea că fenomenul de care pomeneşti e valabil doar la companiile mici, locale. În schimb companiile mari nu fac aşa ceva, deci procentul celor care fac mizeria asta e relativ mic. Suplimentar la ce am scris mai sus, cei din privat nu au sindicatele mamut care vă apără vouă bugetarilor prima de porc şi al 15000-lea salariu. Aşa că nu mai da în cei ce-ţi fac bani de salariu, ipocritule! Cunosc bine situaţia Germaniei, unde bugetarii sunt plătiţi mai slab decât cei de la privat şi sunt mult mai respectuoşi şi plini de solicitudine atunci când tratează cu cei ce le plătesc salariul.
        Încă ceva: în general, statul e considerat un angajator sigur, iar privatul nu. De aici practica generală de a da salarii mai mici la stat în compensaţie cu siguranţa locului de muncă. Dar la noi e chiar pe dos: nesimţire cât cuprinde, lipsă de competenţă, salarii mari, locuri de muncă sigure, guverne de cretini care iau tot din buzunarul amărâtului care ia salariul minim pe economie ca să dea bani de miel celui care de fapt nu prduce decât pierderi.
  • +19 (31 voturi)    
    modelul grec... (Luni, 30 noiembrie 2015, 17:15)

    lili [anonim]

    Romania incet-incet o ia pe model grec....
    Salarii la stat mai mari ca-n privat, administratie corupta si ineficienta, numar de bugetari umflat si ineficient, slujba la stat era o adevarat afacere pe viata, averile Bisericii neimpozitate, coruptie ca in Romania, salarii si pensii platite din imprumuturi ani de zile(dupa asemena ani de trai pe plai stim ca azi Grecia e-n prag de faliment!!), costurile autostrazilor duble sau triple din cauza coruptiei, contractele publice cele mai ravnite si cele mai corupte, politicieni putred de corupti, evaziune fiscala uriasa, exod al creierelor spre alte zari, aici statisticele arata rau de tot:

    "In consecinta, cam 10% dintre oamenii apti de munca si cu studii superioare au plecat din tara, a spus Lois Lambrinidis, profesor de geografie economica la University of Macedonia.

    Specialistii de la European University Institute au rezumat situatia.

    "Grecia ii pierde pe oamenii cei mai tineri, mai bine pregatiti si mai inteligenti", au transmis acestia.

    Potrivit studiului realizat de institut, 88% dintre cei care pleaca din Grecia detin o diploma universitara, din care 66% au diploma de master si 11% au terminat doctoratul.

    Poate mai surprinzator este faptul ca cei mai multi (79%) din participantii la exod aveau deja un loc de munca, dar aveau senzatia ca nu mai aveau viitor in tara natala sau oportunitati profesionale."
    http://www.ziare.com/economie/criza/adevarata-tragedie-elena-cel-mai-grav-exod-de-inteligenta-de-la-moartea-lui-socrate-1363841

    Romania copiaza fidel modelul grec?!
    Nici grecii nu se gandeau acum vreo 10 ani la faliment....
    Cum va arata Romania peste 10 ani, oare pe model grec?!
    • -6 (22 voturi)    
      sa mai invrajbim oamenii putin.... (Marţi, 1 decembrie 2015, 0:32)

      robotel corporatel [utilizator] i-a raspuns lui lili

      sa mai invrajbim bugetarii cu privatii si sa dam vina pe a3 desigur :))
      • +6 (8 voturi)    
        Sunt fapte relatate (Marţi, 1 decembrie 2015, 8:44)

        the obvious [utilizator] i-a raspuns lui robotel corporatel

        A3 nu relatează, ei îndruma spălații pe creier dintr-o direcție
  • +3 (5 voturi)    
    Prime in Transelectrica (Luni, 30 noiembrie 2015, 17:26)

    infoInsider [utilizator]

    http://infoinsider.ro/1001-scrisori/fara-numar-situatia-premierilor-la-transelectrica-sa-smart-sa-pentru-zainea-250-000-lei-in-7-luni/
  • +12 (16 voturi)    
    tare util graficul ala fara legenda (Luni, 30 noiembrie 2015, 18:01)

    R [anonim]

    sa inteleg ca statul e cu rosu, privatul cu albastru. Sau invers.
    • +1 (9 voturi)    
      Dupa culoarea fetei (Luni, 30 noiembrie 2015, 19:34)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui R

      Ala de la stat e rosu pe obrajiori, cel de la privat e albastru.
    • -3 (5 voturi)    
      mda... (Luni, 30 noiembrie 2015, 20:41)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui R

      dxeductii logice - confirm ca statul este in albastru si privatul in rosu...

      O alta cheie de verificare sunt serviciile de IT - la fel albastru este statul - slab si rosu - privat -

      Oare o sa ma contrazica autorul???
  • +2 (6 voturi)    
    repartitia venitului national net (Luni, 30 noiembrie 2015, 18:23)

    Xorciser [utilizator]

    Deflatia va rezolva aceasta disparitate, scad preturile produselor (profiturile companiilor) dar salariile nu scad.

    Chiar sunt curios care vor fi datele pentru 2015- primul an cu deflatie mai severa in Romania.
  • -1 (33 voturi)    
    comparati mere cu pere ! (Luni, 30 noiembrie 2015, 18:43)

    vadin [utilizator]

    intre cele doua sectoare nu exista comparatie in ceea ce priveste nivelul de salarizare. deoarece in sectorul privat una este incadrarea, alta salariul primit, adica se adauga bani negri.
    si mai este o diferenta: in sectorul bugetar 90% sunt cu studii superioare, in sectorul privat 10%.
    celelalte aspecte din articol, nu le comentez.
    si pentru ca sunt in cunostinta de cauza, va dau un exemplu, la nivel judertean: director de institutie deconcentrata la nivel de judet = 4.200 lei lunar (venit net), director de firma privata 200 salariati = 20.000 lei lunar, director resurse umane (3 subalterni) = 8.000 lei lunar. si nu credeti ca responsabilitatile sunt la fel ? iar riscul schimbarii acelasi? cu diferenta ca pe primul il schimba politicul indiferent de rezultate iar pe al doilea numai rezultatele.
    iar prin salariul sau bugetarul sustine numai mediul privat ! utilitatile le achita la firme private, mancarea si alte bunuri le achizitioneaza numai de la firme private, serviciile le plateste numai firmelor private, carburanti si transport numai firme private,etc..
    atunci de ce ii mai invrajbim ??? pentru ca sunt destui prosti care spun ca din banii lor traiesc bugetarii. sa fim seriosi. toti suntem un lant econiomic si fara nici unii nu se poate. traim unii din banii altora si tot asa....
    nu trebuie sa ne mai lasam invrajbiti de cei care ne conduc. pe nici o tema.
    vedeti cat este de periculoasa vrajba asta religioasa ??? de ce nu constientizeaza o data omenirea asta ca dumnezeu e unul singur ??? avem atatea religii si care mai de care ca a lor este cea adevarata....minciuna bazata pe prostia umana. care din pacate este infinita......si speculata de cei care conduc aceasta lume.....si cate victime in numele ei.....cred ca sute de milioane de oameni au murit din aceasta cauza.....iar perspectiva pare si mai neagra......
    • +10 (24 voturi)    
      90% cu studii superioare... (Luni, 30 noiembrie 2015, 21:12)

      lili [anonim] i-a raspuns lui vadin

      La Spiru Haret si la Dimitrie Cantemir....
      Plus doctorate cu plagiat!!
      Halal studii!!

      Uitati-va la CVurile fostilor Ministri din cabinetele anterioare guvernului Ciolos si veti vedea adevarate "performante" academice la Ministri absolventi ai fabricilor de diplome, Spiru Haret si Dimitrie Cantemir sau Aurel Vlaicu sau Vasile Goldis si toti le-au absolvit in timp ce munceau(tot la stat evident!!), adica pe seara !
      Nu mai zic de doctorate plagiate, colectie nu alta, toti sefii din administratie au doctorate plagiate, in frunte cu Ponta!!
      Uitati-va la CVul lui Orlando Teodorovici, a lucrat imediat ce-a terminat Liceul la Minister timp in care a terminat facultatea, probabil seara mergea la facultate, ziua la Minister!
      La fel CVul Claudiei Boghicevici, este invatatoare la baza, a lucrat mereu, imediat dupa liceu, la stat evident, dar a terminat vreo 3 facultati(!!), 4 masterate(!!) si 1 doctorat(!!!), in timp ce muncea continuu la stat, evident!!!
      Sa nu-mi spuneti ca in timp ce Ministrii erau absolventi de Spiru Haret sau Dimitrie Cantemir sau Vasile Goldis, subordonatii lor angajati prin institutiile satului roman erau absolventi de Oxford sau Cambridge!!
      Studiile superioare in administratia publica sunt pentru dosarul ce permite angajarea clientelei politice in functii banoase, ATAT!!
      Altfel, vedem din plin incompetenta ce colcaie in toata administratia publica, centrala si locala!

      Despre RESPONSABILITATI in sectorul public va rog sa NU spuneti nici o vorbulita!
      Sunt ZERO!!!
      Noroc cu DNA ca-i salta pe penali, altfel restul dorm linistiti fara sa faca nimic in schimb, zac degeaba prin institutiile statului roman incompetent si ineficient, desi primesc salarii, marite acum cu 10%!!
      Pentru ce?!
      • -2 (4 voturi)    
        sunteti rai (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:39)

        vadin [utilizator] i-a raspuns lui lili

        si prosti.... daca rautatea ti-o inteleg lili, pentru prostie nu ai nici o scuza.....

        structura care am amintit-o eu nu are legatura cu locul de obtinere al diplomelor ! unde trebuiau sa si le obtina bugetarii si unde si le-au obtinut ceilalti ??? in administratia publica vreti absolventi de fizica nucleara ??? sau de harvard ??? sunt absolventi de administratie publica . atat. iar in administratia publica trebuie sa aplici procedurile si prevederile legale. nu trebuie sa inventezi ceva in fiecare zi . nu ? vreti genii in sectorul bugetar ??? nu o sa gasiti si nici nu e cazul.

        despre functii ocupate de persoane gen orlando teodorovici, ponta sau altii, va asigur eu ca nu sistemul bugetar sau bugetarii decid asta...sunt alte metode sau criterii care le aplica cei care fac cartile....asa cum intr-o firma privata cartile le face patronul si nimeni nu cracneste. daca patronul are o amanta in firma, o duce pe ce post vrea el si o lasa sa faca ce studii vrea. la fel si cu o ruda draga. nu este asa ???? aaaaa, va inteleg frustrarile.... aceste persoane dragi patronului primesc si mariri salariale, iar voi ceilalti
        nu....pentru voi nu sunt sustenabile......mda, mie imi pare rau pt astfel de situatii si sa stiti ca si cunosc cata nedreptate este in mediul privat cu patronat romanesc in special.....

        voua, in 2010, v-a parut rau ca bugetarilor li s-a taiat salariul de baza cu 25% ??? nu cred, la cat de rai sunteti.....
        daca dupa 5 ani considerati ca o marire de salarii cu 10% pentru acesti oameni este mare nedreptate va rog confruntati paritatea leu/euro din acesti ani si vedeti ce valoare are devalorizarea !!! cum e ??? nu-i asa ca sunteti rai ??? atentie insa, ca rautatea nu vine decat din prostie......sorry.......

        despre responsabilitate, ce sa mai zic. daca voi credeti ca armata, politia, sanatatea, administratia publica, finantele, etc., lucreaza fara responsabilitati, eu va spun doar ca sunteti nintr-o mare eroare......

        inchei cu rugam. sa nu va lasati manipulati.
        • +1 (3 voturi)    
          prea multi bugetari (Marţi, 1 decembrie 2015, 16:36)

          Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui vadin

          si de cand ai nevoie de studii superioare ca sa bei o cafea...sau mai multe?
          • 0 (0 voturi)    
            ??? (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:21)

            vadin [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

            de cand ??? de cand ai voie sa ai firma de constructii numai cu muncitori necalificati..... ce e mai rau ???
    • +2 (20 voturi)    
      Sigur, to'ar'shu bujetar (Luni, 30 noiembrie 2015, 21:23)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui vadin

      In mod clar in sectorul "extractia carbunelui superior si inferior",, la stat lucreaza doar doctoranzi, iar in privat doar muncitori necalificati. De aia e diferenta de salariu de 1500 de lei.
      In indistria metalurgica, la fel. La stat se face doar cercetare (ca activitate economica nu prea stiu sa fie...

      Si ce imi place cum judeci tu distributia salariului la privat, de parca acolo se dau lefuri ca la stat, dupa pile si relatii. La privat, daca un director de resurse umane ia 8000 de lei, banii aia sunt sigur justificati de piata muncii pe domeniul respectiv, ca privatul da salariul din propriul buzunar, nu din banii tuturor, cum face statul.

      Da' ce sa ceri de la bujetar... El crede ca daca a facut o facultate la ff la spiru haret si un doctorat copiat de pe net, a deveni academician si merita salariu fara numar.
    • +1 (5 voturi)    
      Comparaţie (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:25)

      Encounter [utilizator] i-a raspuns lui vadin

      Există totuşi o mică diferenţă: cei din privat se susţin din forţe proprii, deci dau cât îşi permit. La stat se dă oricât că doar plăteşte cel de la privat impozite...
      Bugetarul susţine mediul privat... Mă omori! Glumeşti nu? Aici e scor egal, din salariul lor ambii (privatul şi bugetarul) cumpără din aceleaşi locuri. Doar că banii bugetarului sunt mai mulţi, concediile se decontează prin sindicat, prima de Crăciun vine, mielul de Paşte vine şi el... Despre ce vorbim?
      Trăim unii din banii altora?? Când trăieşte privatul din banii bugetarului? Ai şi nişte exemple? Câţi privaţi trăiesc din impozitul plătit de bugetari?
      Nu mă mai obosesc să scriu şi despre minunea cu 90/10 procentul de oameni cu studii.
  • +11 (13 voturi)    
    florin georgescu, acest capitalist pur-sange (Luni, 30 noiembrie 2015, 18:48)

    iuliusd [utilizator]

    care a lucrat toata viata la stat, si n-ar fi asta problema ci prestatia jalnica pe care a avut-o in toate pozitiile. cu toate astea a avut venituri colosale
  • -2 (28 voturi)    
    privatul are libertatea de a mari salariile (Luni, 30 noiembrie 2015, 19:16)

    birdie [anonim]

    salariile din sectorul privat sunt mai mici decat cele de la stat nu pentru ca la stat s-ar plati salarii mari, ci din cauza ca privatul din romania plateste in general salariu minim legal, si restul la negru.

    mai mult, cand guvernul boc a taiat succesiv toate sporurile, iar apoi 25% din salariile bugetarilor, ajungandu-se astfel la o taiere efectiva de 45% a veniturilor bugetarilor, imediat, atat patronii romani cat si managerii multinationalelor au taiat si ei cu 50% veniturile angajatilor din sectorul privat.

    astfel ca, in economia de piata "originala" in care ne aflam, dublata de o democratie la fel de "originala", angajatii de la privat trebuie sa se roage, sa dea acatiste, si sa aprinda lumanari pentru ridicarea pragului minim de salarizare, dar si pentru marirea salariilor bugetari, acestea fiind singurele metode de a determina privatul/corporatia sa mai dea si el ceva in plus.

    asta e realitatea, traim intr-o economie de colonie, si asta se vede deja cu ochiul liber, pana si guvernarea este facuta direct prin functionari ai imperiului!
    • -2 (16 voturi)    
      de ce plangeti asa de tare??? (Luni, 30 noiembrie 2015, 21:48)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui birdie

      Uite Lili, intr-un comentariu mai sus, spunea ca oamenii valorosi pleaca - normal sa fie asa....

      Privatul a taiat salariile pentru ca nu mergea piata...
      Privatul roman ar vrea sa isi pastreze angajatii si sa le dea un salariu OK, pe bune, dar nu isi permite, onor sa ne traiasca statul!!!

      La cate obligatii are angajatorul stabilite prin lege si la cat de nesigura este piata nu isi permite luxul sa isi asume toate riscurile - asa ca uneori joaca la cacialma...
      • +6 (14 voturi)    
        In .ro "Privatul" e frate cu "Statul" (Luni, 30 noiembrie 2015, 22:58)

        cetateanm [utilizator] i-a raspuns lui ..13

        In Romania din pacate nu exista mediul privat. Singurele afaceri sunt cele cu statul, sau unde se spala bani. Privati au mai ramas cateva chioscuri fara angajati. Restul sunt corporatii straine venite sa suga forta de munca ieftina. La preturile care sunt acum la produsele de baza, salariile sunt rusinos de mici si la stat si la privat. Mai bine nu mai faci afaceri decat sa iti bati joc de munca oamenilor, sa-i platesti cu 10 mil pentru 12 ore de munca. Hahalere ticaloase, nu privati sunt astia!
        • -6 (6 voturi)    
          da, ce sa faca? (Marţi, 1 decembrie 2015, 2:43)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui cetateanm

          SA moara de tot???

          Daca vrea sa traiasca se face frate cu statul...
          Naspa ca de mai multe ori moare privatu' si ramane statu'...
          Am avut un vis in care statu' era mic si privatu' mare, dar mi-am revenit spre ziua!

          Privatii astia - numiti hahalere - mai pastreaza flacara mica in lampa economiei...
          Altfel suntem ca in urma cu 25 de ani, daca nu mai rau, dar inca mai ramas dorinta de a vrea sa ne fie mai bine!!!
        • 0 (2 voturi)    
          da ce sa faca? (Marţi, 1 decembrie 2015, 8:14)

          cetateanm [utilizator] i-a raspuns lui cetateanm

          Pai sa mai invete si alte metode de crescut productivitatea decat cresterea preturilor sau taierea salariilor, ca asta stie si statul sa faca...spre exemplu o mai buna calitate...Ma rog, avem ce meritam se pare
          • +1 (1 vot)    
            avem (Marţi, 1 decembrie 2015, 16:16)

            vadin [utilizator] i-a raspuns lui cetateanm

            avem ceea ce suntem si ceea ce stim..........
            dupa 45 de ani de comunism, dupa ce abia invatasem si noi sa fabricam cate ceva, a venit schimbarea....nu mai producem tractoare si autocamioane, masini agricole, utilaj forestier, buldozere si excavatoare, combine si semanatori, etc....... nici suruburi romanesti nu mai gasesti !!!
            agricultura e la pamant si ea, de 25 de ani................
            sa cred ca asta e o intamplare ??? nu e............................e un plan ................iar serviciile secrete se fac ca nu vad jaful.........asta e cel mai grav................
            asupra noastra se vor abate vremuri grele.......un om deosebit, roman adevarat, a spus intr-un interviu ca nu conteaza ca aceasta tara se va numi inca o mie de ani romania...pericolul este altul !!! sa nu mai fie romani !!! iar pe cei care ne vor lua locul nu-i deranjeaza cat de putin ........decat sa nu ai de mii de ani o tara a ta, mai bine romania !!!
        • 0 (0 voturi)    
          La naiba! (Marţi, 1 decembrie 2015, 14:08)

          Encounter [utilizator] i-a raspuns lui cetateanm

          Nu vă înţeleg, să înţeleg că era mai bine să fim o naţie de şomeri decât să lucrăm pe bani puţini? Faceţi vă rog o comparaţie între puterea de cumpărare de acum 10 ani şi cea de acum. Mă refer la ceva real, adică din salariul mediu/minim se puteau cumpăra X pâini iar acum se cumpără Y. Şi mai povestim apoi. Credeţi că se înghesuia cineva să vină să facă fabrici aici dacă salariile erau mari? Eu zic să vă treziţi din somn şi să reveniţi la o viaţă reală.
          "Mai bine nu faci afaceri..." Pe bune? Şi plăteai matale pâinea copilului meu? Crezi că făcea statul ceva mai bun, nu?
  • 0 (14 voturi)    
    Oare ?... chiar așa.. ? (Luni, 30 noiembrie 2015, 19:59)

    cornei [anonim]

    Nu sunt foarte credibile datele acestea... pentru că, la privat foarte multe salarii sunt date ca minimum pe economie, pentru ca restul banilor să fie împinși în buzunarele salariaților ca forme de venit la negru... ceea ce scade foarte mult statistica de partea privaților ;) ...
  • +3 (9 voturi)    
    da, dar cand... (Luni, 30 noiembrie 2015, 21:36)

    ..13 [utilizator]

    ... "salariile cresc din ratiuni administrative (ca sa nu le spunem electorale), cei de la Stat se bucura, in vreme ce antreprenorul din privat se intristeaza..."

    Cum piata nu permite intotdeauna, mai ales in perioadele de criza, cum a fost cazul in RO, cresterea preturilor pentru privati, dar in schimb le cresc darile, obligatiile, reglementarile - adicalea costurile - se intampla ca profitul privatilor sa scada semnificativ - deci scade si formarea de capital - sau se ajunge la pierderi/faliment sau privatul descurcaret trece pe piata gri-neagra...

    Uite asa statul se executa cu propria sa mana ...
    Onor politica!

    Se gandeste un pic statul, se incordeaza - apeleaza la BM - si baga mare cu ANAF, spera sa se scoata! Esec!

    Coruptia si politica au omorat privatii, au condus la scaderea veniturile colectate de stat, dar suntem fericiti, am infrant- .Curba Laffer...Nici un regret! Fiecare cum isi asterne, asa sa doarma!

    Nici dreacul nu isi mai face firma in RO - sunt intrari de capital strain putin peste glezna broastei - alearga toti rumanii sa fie angajati la stat ca este rost de caldura, stat degeaba si, bai neicusorului, nu trebe muncit pentru malai- vreme trece , salariul vine ... -

    Dreac a spus ca ne ocoleste!!!! O fi de bine, o fi de rau??? Oricum, insa draciii mici, in hoarde numeroase si puternice, sunt peste tot, asa ca ne-am scos...

    FUnctionam in regim de avarie - bagam la mat si la masea si asteptam vremuri mai bune! Halal natiune!

    La Multi ANi RO!
    • -1 (13 voturi)    
      preturile cine le creste? (Luni, 30 noiembrie 2015, 23:08)

      cetateanm [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Preturile sunt saltate continuu de cei din privat, nu de stat. Sa mai salte si salariile atunci. Daca nu sunt in stare sa plateasca salarii civilizate, atunci sa inchida si gata. E lumea proasta ca se angajeaza pe 2 lei la privat. Cu putin efort multi si-ar face mici afaceri familiale, personale, si ar avea macar cu ce plati chiria si intretinerea. Preturile cresc la produsele de baza, in conditiile nu au nimic calitativ in plus. In fond,singura activitate e ia de acolo si vinde dincolo. Pentru ce lamaile sunt azi 5 lei si maine 10 lei? Si tot privatii se plang?
      • 0 (4 voturi)    
        da (Marţi, 1 decembrie 2015, 2:50)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui cetateanm

        Uneori nejustificat privatii ridica pretul - dar nu le merge schema la toate produsele- unele sunt rigide, altele sunt mai elastice.

        Daca murim de greata cumparam lamai si cu 10 lei, nu este normal?
        Nu se poate generaliza - de la o lamaie la un intreg sector privat- nu este asa?

        Angajatii care stau bine cu pasul pleaca mai departe.
        Afacerile personale sau de familie merg daca ai o rezerva, daca ai consumat rezerva esti dus - Daianu spunea ca nu prea mai sunt resurse - inclin sa cred ca asa este.
      • +1 (1 vot)    
        whatever (Marţi, 1 decembrie 2015, 8:21)

        TRC [utilizator] i-a raspuns lui cetateanm

        Cateodata nu va inteleg. Pe voi romanii astia care comentati numai cu ura si scarba fara sa aveti macar 50% cunostinte despre ce vorbiti. Societatea romaneasca are o "spuma" constanta catre patroni si firmele private in general. Va uitati la ei de parca sunt ciuma societatii ... pe cand o mare majoritate dintre ei nici nu se lafaie in miliarde, nici nu au vila cu piscina. Aia care au d'astea fac afaceri cu statul sau dau tepe cu statul ...

        Ma omorati la faza cu lamaia, exemplu etern ... Macar stii cum e cu "ciclul sezonier" Cum in plin sezon lamaia vine din Turcia aici colea, ergo este mai ieftina si in extra sezon (recte vara) vine tocmai din hat departe Argentina, ergo este mai scumpa??? Ai habar de sezoane? Ai habar ca nu iei lamaia mereu cu 3-4 lei, tot anul. Prin urmare atunci cand e 10 lei, o iei cu 8-9 lei ... nu-ti convine, nu crezi ... du-te in pietele mari, du-te in porturi si vezi cu cat vine. Pentru ca pana ajunge lamaia aia in mana privatului ala nenorocit care te jegmaneste pe tine si de aia e el asa bogat si tu asa sarac, lamaita aia mai trece si hraneste alte zeci de maini ... si fiecare mana mai adauga un banut.

        Si asta e valabil pentru orice. De la o sticla de cola, pana la o haina!
        • -1 (1 vot)    
          Uite de-aia (Marţi, 1 decembrie 2015, 11:43)

          cetateanm [utilizator] i-a raspuns lui TRC

          nu mai cumpar puloverul din mall ci de la babuta de la etajul 3 care tricoteaza si nu-l aduce de nicaieri, si ardeii cu 7 lei de la poarta taranului, ca ala munceste cu adevarat si nu ii aduce din Argentina ca sa-i vanda cu 14 lei. Si eu sunt angajat la un smecher de privat...si cred ca stiu ce vorbesc. Cat despre lamai...mai bine vomit decat sa le iau cu 10 lei.
      • 0 (0 voturi)    
        miroase a marxism? (Miercuri, 2 decembrie 2015, 11:37)

        nelamurit [utilizator] i-a raspuns lui cetateanm

        cand pe un constructor il costa autorizatiile DE STAT de cinci ori mai mult [in zece ani] unde se duce diferenta?
        acciza la carburant nu se duce in pretul legumelor?
        pretul la gaz nu se duce in franzela?

        Lamaile costa putin in iarna [sezonul culegerii]. In vara platesti si costul antrepozitului frigorific. [sau tu vrei lamai de Lunguletu?]
  • +2 (6 voturi)    
    Constatari . (Luni, 30 noiembrie 2015, 21:37)

    Marx [anonim]

    Este efectul consolidarii organizatiei care se numeste Stat . In acelasi timp , aceasta organizatie , care are drep scop principal satisfacerea nevoilor membrilor ei , adica a celor din administratie , a bugetarilor in general si abia apoi asigurarea serviciilor generale pentru care a fost facuta si acceptata de platitori , este sustinuta paradoxal , de trimisii votantilor in structurile de putere , trimisi care uita ce interese sunt obligati sa apere . Mai pe direct , acesti trimisi trebuie sa stabileasca suma pe care societatea platitoare este dispusa sa o plateasca drept salarii pentru bugetari si calitatea serviciilor pe care o intorc in societate oamenii din aceasta organizatie . Atata timp cat lucrurile stau altfel , razboiul dintre cele doua tabere va continua , evaziunea va prolifera si parchetele vor avea treaba pana la moarte . Un razboi al carui capat trebuie pus de oamenii dedicati , cinstiti si cu scaun la cap . Asta pentru ca de prosperitate dupa munca, sa se bucure toata lumea .
  • 0 (8 voturi)    
    Gresit (Luni, 30 noiembrie 2015, 22:33)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Statul fura mult de la privati si poate ceva mai bine bugetarii. Cei care fura sunt parlamentarii si clientela lor precum si administratiile locale imbuibate.
  • +8 (8 voturi)    
    :))) (Luni, 30 noiembrie 2015, 23:16)

    Paul_ [utilizator]

    In grafic apare la un moment dat Tranzactii Imobiliare. Stie cineva vreo firma de stat care se ocupa de asa ceva?

    Plus ca sunt foarte multe domenii in care cred ca nu prea mai exista firme in proprietatea statului.
    Cateva exemple:
    - industria alimentara;
    - fabricarea articolelor de inbracaminte : (poate au fost incluse in statistica numai cele falimentare care au angajati administratorul financiar si portarul :) )
    - comert, repararea motocicletelor ??
    - asigurari ??? :)
    etc ...
    • 0 (4 voturi)    
      RAPS (Marţi, 1 decembrie 2015, 2:53)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Paul_

      este de firma cu proprietar stat care se ocupa de imobiliare.
      Ce bani, ce afaceri...

      Si exemplele pot continua - daca nu prea le stiti asta nu inseamna ca nu exista!
  • -3 (9 voturi)    
    marirea salarilor bugetarilor = inflatie (Luni, 30 noiembrie 2015, 23:30)

    gigi1 [utilizator]

    Marirea salarilor bugetarilor deja se vede la curs, euro a crescut destul zilele astea, leul devine mai mic din cauza inflatiei cauzate de marirea fara acoperire, asa ca marirea asta vine din buzunarele tuturor prin scumpirea preturilor, majoritatea sunt de import si se calculeaza in euro, nu ca salarile bugetarilor nu ar fi platite tot de noi prin taxe dar se pare ca marirea de taxe era prea pe fata la cat s-au tot marit in ultima vreme acum se trece la inflatie.
  • +1 (9 voturi)    
    statul nu plateste la negru (Marţi, 1 decembrie 2015, 0:55)

    zmeu [utilizator]

    Ce nu se spune e ca salariile la privat (alea din grafice) NU includ banii dati in plic sau platiti catre firme (pt management) sau pur si simplu beneficii: telefon, masina de serviciu + combustibil aferent, asigurari private de sanatate, samd
    • 0 (4 voturi)    
      da, statul face... (Marţi, 1 decembrie 2015, 2:57)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui zmeu

      si el ce poate, de exemplu uita sa plateasca niste dari si face arierate - simplu.

      Este normal sa ai telefon si masina de serviciu - daca vrei sa fii in business - pachet minim.
      Masina nu merge inca cu aer, poate mai tarziu, deocamdata consuma benzina sau motorina si pentru ca se consuma in interes de serviciu intra pe cheltuielile firmei.
  • +4 (12 voturi)    
    Hmm (Marţi, 1 decembrie 2015, 1:23)

    tudor74 [utilizator]

    Concluzii:
    1. Toti bateti campii ca la privat se munceste la negru, dar, cine are ca job controlul si pedepsirea evaziunii fiscale ? Parca e o insitutie publica care face asta, nu ?
    2. "Inflatia e provocata de privati" ... un articol pe HN spunea ca romanii sunt pe ultimul loc in EU la cunostiinte de baza in ceea ce priveste domeniul bancar, financiar si economic. Dupa ce am citit cometariile de aici nu mai am niciun dubiu, e adevarat !
    3. 90% din postaci sunt angajati la stat degeaba.
  • +4 (4 voturi)    
    Asa arata starea de normalitate.... (Marţi, 1 decembrie 2015, 6:54)

    tontu [utilizator]

    ...pentru etapa de dezvoltare capitalista a Romaniei. In aceasta etapa e normal ca intreprinzatorul roman sa fie preocupat in primul rand de acumularea capitalului. Presiunea pe salariile si pensiile bugetarilor trebuie sa vina tot dinspre mediul privat, dar capitalistul roman pe langa ca e subdezvoltat, e si decimat fara mila de DNA, SIICOT, ANAF, etc. Asa ca deocamdata se bucura de binefacerile capitalismului romanesc doar bancherii, politicienii si firmele straine; romanii "traiesc" de pe urma coruptiei(cei bogati) si a muncii la negru(sarantocii)...
  • +1 (1 vot)    
    Concluzia comentariilor. (Marţi, 1 decembrie 2015, 11:06)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    Initial, cand nu era nici un comentariu, ma asteptam ca cititorii HN care sunt 50% de la stat si 49% din multinationale sa abunde in acuzatii ca privatii platesc la negru. Si evident asa a fost.
    Niste precizari: in cel mai rau caz la privat se plateste la GRI. Doar faptul ca scrieti "la negru" va tradeaza analfabetismul economic. Adica se da salariul minim cu 100% impozit pe salariu, si apoi se plateste impozit pe profit (deocamdata pana anul acest 30% adica 16% de doua ori). Apoi patronul ia banii fiscalizati care sunt ai lui si ii da salariatului.
    Daca patronul ar folosi venitul net pentru a-l repartiza salariatului salariul acestuia ar urca doar un pic si cheltuielile patronului ar fi spre acele 62% din SUA. Adica el face asta pentru binele salariatului sau.
    Si apropos la cei care acuza firavul capital autohton: multinationalele legal platesc impozite pe profit de 1-2% in SUA, nu mai vorbesc de Romania. Deci fac inginerii financiare prin care efectiv nu platesc taxe statelor.
    • 0 (0 voturi)    
      Si apropos! (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:02)

      Prea_Tarziu [utilizator] i-a raspuns lui Prea_Tarziu

      Sa va dea de gandit cine fura mai mult:
      http://cursdeguvernare.ro/subiect-de-reflectie-cu-doar-40-din-cifra-de-afaceri-totala-capitalul-autohton-da-60-din-valoarea-adaugata.html
      • +1 (1 vot)    
        :) (Miercuri, 2 decembrie 2015, 2:10)

        Boa [utilizator] i-a raspuns lui Prea_Tarziu

        Adica factor de multiplicare de 1.5 fata de numai 0.7 'la stat' cum demonstreaza admisrabil Socol intr-o lucrare de prin 2012.
        Asta nu arata decat ca atat statul cat si sectorul privat sunt niste investitori ineficienti.

        Si avem un fals antagonism intre stat si mediul privat.
        In fapt cele doua sunt strans legate si din pacate amandoua mediile sunt indecent de ineficiente per total si fiecare il merita pe celalalt. Problema e ca daca statul nu are organisme capabile sa sparga aceasta convietuire pasnica intr-o economie functionala doar aparent, atunci situatia va ramane multa vreme de acum inainte.
        De curiozitate, uitati-va la dimensiunile patronilor si functinarilor superiori ai statului roman. Aproximativ 90% sunt grasi si multumiti de ei insisi desi ambele categorii conduc dupa ureche si sunt convinsi ca treaba merge doar daca 'e unsa'. Asta spune multe despre economia Ro.
        Cel mai bun indicator al sectorului privat romanesc sunt exporturile, adica produsele ce sunt competitive calitativ si dpdv al preturilor pe pietele externe. Si tineti cont ca au un avantaj major dpdv al costurilor pentru ca asa cum se spune inarticolul asta salariatii sunt platiti prost, chiar daca includem potentiale compensatii salariale nefiscalizate. Dar produsele romanesti cu mici exceptii sufera la calitate, capitol inca neglijat de sectorul privat romanesc. Faptul ca sectorul privat nu e suficient orientat pe calitate e dovedit si de nivelul de educatie al salariatilor. Rezultatul se vede: educatia e privita in Romania drept moft si in niciun caz o sansa de a reusi in viata. Mare parte din societatea romaneasca vrea sa faca bani iar inselarea aproapelui e privita ca parte din aceasta ecuatie. Coruptia din aparatul de stat e o alta dovada ina cest sens. Salariile proaste nu fac decat sa descurajeze munca si intregesc cercul vicios. Desigur ca sunt exceptii notabile si in sectorul privat si la stat, dar sunt mult prea putine deocamdata pentru a da un semnal puternic de schimbare in bine
  • +1 (1 vot)    
    indemn pentru cei care nu sunt bugetari (Marţi, 1 decembrie 2015, 14:10)

    om_normal [utilizator]

    De acum inante sa munciti mai mult pe aceeasi bani , sau mai putini , sa puteti plati salariile bugetarilor.
  • -1 (1 vot)    
    Salarii la stat, versus salarii la privat. (Miercuri, 2 decembrie 2015, 9:43)

    Vaidenoi [utilizator]

    Cresterea salariilor bugetarilor ar trebui sa exprime o crestere economica stabila a tarii. O asemenea crestere nu este posibila in LIPSA AGENTILOR ECONOMICI PUBLICI, care sa exploateze bogatiile tarii in INTERES PUBLIC, NU IN INTERES PRIVAT (de aceea este proprietate publica). Privatizarea companiilor publice TRANSFERA IN BUZUNARE PRIVATE, DIVIDENDELE COMPANIILOR PUBLICE, ce ar trebui sa se verse la bugetul public, DESTINATE SUSTINERII SANATATII, EDUCATIEI, CRESTERII NUMARULUI LOCURILOR DE MUNCA, etc. (adica garantarea economica a drepturilor fundamentale ale tuturor cetatenilor).
    Dar cele 3 principii de guvernare a capitalismului occidental, stabilite de BANCHERII PRIVATI, prin Consensul de la Washington, 1980: PRIVATIZARE, LIBERALIZARE SI AUSTERITATE, SUSTINUTE DE UE SI TOATE GUVERNELE DE DREAPTA, saracesc fostele state socialiste si cele ale fostelor colonii IN FAVOAREA TARILOR CAPITALISTE DEZVOLTATE. Asta se intmpla si in Romania de 26 de ani si ne mai miram de ce o ducem din RAU SPRE MAI RAU!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri