In Monitorul Oficial au fost publicate recent cateva acte normative cu impact in domeniul financiar contabil, adica: noul formular al declaratiei 600 ce va fi depusa de persoanele fizice autorizate ce desfasoara activitati independente si profesii libere in anul 2016, noua procedura de comunicare la ANAF a formularului pentru certificare a declaratiilor pentru persoanelor ce au optat in acest sens.. Consultati aici noul formular al declaratiei 600 sau aici, Ordinul pentru aprobarea Procedurii de depunere la organul fiscal a documentului de certificare intocmit de consultantul fiscal. De asemenea, au fost publicate doua dintre legile fundamentale ale tarii - legea bugetului de stat si legea bugetului asigurarilor sociale pentru anul 2016 .

HotNews.roFoto: Hotnews

Sa le luam pe rand.

OpANAF nr. 3655 aproba modelul si continutul formularului 600 "Declaratie privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii".

  • In impozitarea persoanelor fizice ce desfasoara activitati independente, incepand cu 1 ianuarie 2016 apare obligatoriu la plata contributia individuala la pensii in procent de 10,5% din venitul net realizat de persoana fizica in exercitarea activitatii sau a profesiei.
  • Baza minima de calcul a contributiei este de 35% din salariul mediu pe economie valabil in anul 2016 fara a depasi 5 salarii medii pe economie.
  • Plata acestei contributii nu asigura stagiul complet de cotizare pentru pensii iar persoana fizica ce desfasoara activitati independente sau profesii libere poate sa opteze pentru plata integrala a contributiei la pensii in procent de 25,8%
  • Formularul 600 analizat in materialul de astazi reglementeaza modul in care persoana fizica declara contributia la pensii, existand rubricatie pentru optiunea la plata a cotei individuale de asigurare sociala sau a cotei totale.
  • Prin OUG nr. 50/2015 s-a impus termenul de declarare data de 31 ianuarie 2016 pentru persoanele fizice ce au continuitate in desfasurarea activitatii, respectiv termenul de 30 zile de la inceperea unei activitati pentru persoanele fizice ce incep o activitate economica pe parcursul anului.
  • Formularul este obligatoriu de depus de toate persoanele fizice ce realizeaza venituri impozitate in sistem real, respectiv de persoanele impozitate prin transe de venit, cu prezumtia ca nivelul veniturilor depaseste 35% din salariul mediu pe economie x 12 luni.
  • Sunt scutite la depunerea formularului persoanele fizice asigurate intr-un sistem propriu de asigurari sociale cum ar fi avocatii, respectiv persoanele fizice ce sunt deja pensionate.
  • Declaratia se poate depune pe forma hartie, fie la registratura organului fiscal fie prin posta, ori in format digital, urmand procedura de depunere a declaratiilor prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
  • Foarte important: din punctul de vedere al valorii sumelor declarate, persoana fizica va decide, va estima suma pentru care aceasta va depune declaratia, urmand ca la sfaraitul perioadei fiscale aceasta sa efectueze regularizarea. Aceasta suma trebuie sa fie mai mare decat 35% x salariul mediu x 12 luni iar baza contributiei se plafoneaza superior la suma de 5 x salariul mediu x 12 luni.

OpANAF nr. 3635/2015 adopta modelul si procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare a declaratiilor intocmit de consultantul fiscal. Astfel, documentul (nota) de certificare se intocmeste de catre consultantii fiscali care sunt inscrisi ca membri activi in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala.

  • Nota de certificare se depune de catre consultantul fiscal, in baza acordului dat de catre contribuabilul titular al declaratiei certificate pentru depunerea la organul fiscal, la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabilul pentru care se presteaza serviciul de certificare, impreuna cu declaratia certificata sau ulterior depunerii acesteia.
  • Nota de certificare contine in mod obligatoriu datele de identificare ale consultantului fiscal, precum si elemente cum ar fi: cuantumul si natura creantei fiscale declarate; cuantumul bazei de impozitare si natura creantei fiscale la care se refera aceasta, daca legea prevede declararea acestora; orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora. Nota: nota de certificare se completeaza cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

De asemenea, au fost publicate doua dintre legile fundamentale ale tarii - legea bugetului de stat si legea bugetului asigurarilor sociale pentru anul 2016 .

Se remarca un deficit semnificativ al bugetului de stat, respectiv identificam in legea asigurarilor sociale cativa parametrii deosebit de importanti, cum ar fi salariul mediu brut pe economie luat in calcul la fundamentarea bugetului, cuantumul punctului de pensie, ajutorul de deces etc.

Cu privire la Legea nr. 339/2015 privind bugetul de stat

  • Partea bună a acestui act normativ este faptul că a fost adoptată relativ repede, iar țara are în anul 2016 un buget. Partea foarte îngrijorătoare este existența unui deficit semnificativ.
  • Pentru anul 2016, cifrele sintetice ale bugetului de stat sunt următoarele: - venituri suma de 105.033,8 milioane lei; - cheltuieli suma de 132.233,9 milioane lei; - deficit suma de 27.200,1 milioane lei, circa 6 miliarde euro.
  • Alte prevederi punctuale: Pentru anul 2016, cotele de contribuții la asigurările de sănătate, concedii și indemnizații se păstrează la același nivel ca și în anul 2015, cote preluate în noul Cod fiscal. Valoarea pensiei minime este în anul 2016 suma de 400 lei. În termen de 30 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentei lei, ordonatorii de credite notifică prestatorilor și furnizorilor valoarea maximă în limita cărora se pot executa lucrări/presta servicii sau se pot achiziționa bunuri.

Cu privire la Legea nr. 340/2015 privind bugetul asigurărilor sociale

  •  Această lege pornește de la un echilibru al bugetului sistemului public de pensii, veniturile fiind egale cu cheltuielile, în sumă de 52.257,4 milioane lei.
  • Atât bugetul asigurărilor pentru șomaj, bugetul pentru accidente de muncă și boli profesionale, respectiv fondul pentru garantarea creanțelor salariale sunt construite conform acestei legi cu un excedent bugetar.
  •  La construirea bugetului s-au avut în vedere următorii indicatori: salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale valabil în anul 2016 este de 2.681 lei; valoarea punctului de pensie din anul 2016 este 871,7 lei; ajutorul de deces în cazul decesului asiguratului sau pensionarului este în anul 2016 în valoare de 2.681 lei; ajutorul de deces al unui membru de familie aferent asiguratului sau pensionarului este 1.341 lei; contribuția la fondul de pensii administrate privat, preluată din contribuția individuală a persoanei fizice salariate este în cotă de 5,1%. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.