Declinul demografic al Romaniei a continuat in februarie. Acesta va lovi grav educatia, piata muncii si pensiile. Gasim insa si o veste buna: scade numarul avorturilor

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 11 aprilie 2016, 10:01 Economie | Finanţe & Bănci

Declinul demografic a continuat si in februarie
Foto: sxc.hu
Declinul demografic al Romaniei a continuat si in februarie 2016, sporul natural fiind negativ, diferenta dintre numarul deceselor si cel al nasterilor depasind 8308 persoane, similar cu cel din februarie 2015, se arata intr-un comunicat transmis luni de Institutul National de Statistica.  Cifrele furnizate de INS trag un semnal de alarma cu privire la politicile familiale care au nevoie de o reforma urgenta. Declinul demografic va avea un serios impact asupra economiei, cu accent pe educatie, piata muncii si sistemul de pensii. Mai toate sunt pe scadere: de la populatia scolara, la cea de varsta fertila si cei in varsta de munca samd.

Daca vom continua in acest ritm, in cativa ani numarul elevilor de varsta scolara va presupune desfiintarea mai multor posturi de profesori/invatatori, populatia in varsta de munmca se va rari si ea, ceea ce ar putea pune o mare presiune asupra fiscalitatii muncii. Din tot mai putine contributii incasate, Statul va trebui sa asigure tot mai multe pensii.

Mai jos aveti ratele casatoriilor, nasterilor, divorturilor si deceselor la mia de locuitori, din 1960 incoace.



Inca ceva: Desi populatia Romaniei a crescut din 1930 incoace, exista judete unde densitatea/kilometrul patrat a scazut. In total sunt 5 asemenea judete.
Densitatea populatiei pe judete o aveti mai jos:



Vestea buna este ca in ultimii 5 ani a scazut numarul intreruperilor de sarcina. De la peste 115.000 avorturi, s-a ajuns la putin peste jumatate. Cifrele le aveti mai jos.






Daca ne uitam pe cifrele avorturilor mai detaliat, pe grupe de varsta mai exact, observam insa ca avorturile facute de populatia din grupele de varsta 25-29 de ani si 30-34 ani sunt fiecare mai numeroase decat cele din grupa de varsta 19-24 de ani. Datele, mai jos:








Unde suntem pe plan mondial:

  • La 1 ianurie 2014, populatia lumii a atins 7,2 miliarde de locuitori, conform Diviziei de Populatie a Organizatiei Natiunilor Unite (ONU). Noile prognoze realizate de ONU estimeaza ca populatia globului va creste la 10 miliarde pana in anul 2060, cea mai mare parte a cresterii urmand sa aiba loc in tarile in curs de dezvoltare, mai ales in Asia. Vezi aici o harta in timp real a nasterilor si a deceselor pe glob.
  • La fiecare secunda se inregistreaza 4,3 nasteri si 1,8 decese. Tarile cu cea mai rapida crestere sunt India, China, Nigeria si Pakistan. Copiii de pana in 14 ani reprezinta peste un sfert din populatia globului, iar cei de peste 65% reprezinta 8%.
  • In UE, populatia e de circa 507,4 milioane locuitori. Aproape trei sferturi dintre europeni sunt localizati in doar 7 state- Franta, Germania, Italia, Polonia, Regatul Unit, Romania si Spania.
  • In UE, copiii de pana la 14 ani reprezinta 15,6%, in timp ce populatia de peste 65 ani, 18,2%. Irlanda si Franta sunt tarile cu ponderea cea mai mare a populatiei tinere, iar la polul opus, cele mai imbatranite tari sunt Germania si Bulgaria.
  • Atat in UE cat si in Romania, avem o problema cu rata fertilitatii. Rata totala a fertilitatii din UE se afla sub nivelul necesar inlocuirii simple a populatiei (aproximativ 2,1 copii la o femeie), fiind de 1,58 copii la o femeie. Tinerele cupluri au mai putini copii si ii concep la o varsta mai inaintata. tarile membre, in special Franta, Irlanda, Regatul Unit si tarile nordice, care au incurajat politicile "prietenoase" de sustinere a familiei si copilului, au inregistrat ratele cele mai mari de fertilitate.




  • Piramida varstelor reflecta cel mai fidel cronica generatiilor, evidentiind disproportiile in structura populatiei, pe varste si sexe. Reducerea numarului populatiei tinere a ingustat si mai mult baza piramidei varstelor. Efectele demografice si economice ale acestei evolutii se vor resimti in timp si vor atrage schimbari la nivelul diferitelor subpopulatii (populatia scolara, populatia de varsta fertila, populatia in varsta de munca).


Cateva date despre populatia Romaniei:

  • Populatia rezidenta a Romaniei inregistrata la 1 ianuarie 2014 a fost de 19,94 milioane de romani, din care 48,8% barbati si 51,2% femei. Valorile negative ale sporului natural, impreuna cu soldul negativ al migratiei externe, au facut ca populatia tarii sa continue sa scada cu 153.400 romani in ultimii doi ani.
  • Lent, fara sa atraga atentia, dar inevitabil, populatia tarilor europene sufera in prezent o a doua evolutie majora: aparitia unei noi grupe "varsta a patra" ("cei mai batrani dintre batrani", cei de peste 80 de ani) cu pondere mare, in continua crestere.
  • Ultimii 22 de ani s-au caracterizat prin continuarea scaderii numerice a populatiei cu aproape doua milioane de romani. Schimbarea comportamentului demografic al cuplurilor fata de propria reproducere, cresterea mortalitatii precum si migratia externa, au facut ca populatia Romaniei sa se reduca constant.
Mai jos aveti principalele cauze de deces din tara noastra:






  • Fenomenul de imbatranire este mai accentuat in mediul rural decat in urban. Astfel, la inceputul anului 1990, ponderea populatiei de 65 ani si peste in rural a fost de 13,5% din populatia totala si a crescut, la aproape 20%.


  • Mai asistam si la un proces de "feminizare a batranetii". Creste numarului femeilor in cadrul populatiei persoanelor varstnice. Femeile sunt mai longevive, numarul lor fiind aproape de doua ori mai mare decat cel al barbatilor. 
  • Mamele nasc la varste tot mai inaintate, fenomen care nu se intampla doar in Romania. Toata Europa imbatraneste, dar Romania "incarunteste" mai rapid. Iar asta ne va afecta tuturor buzunarele, pe termen mediu si lung. 
  • Tinerele cupluri doresc copii mai putini (unul de preferinta) si adusi pe lume la o varsta mai ridicata. Aceasta a devenit regula care guverneaza comportamentul reproductiv al tanarului cuplu
Mai jos aveti nou-nascutii dupa grupa de varsta a parintilor:





  • "Cercul vicios" al demografiei noastre consta in faptul ca ne-facand copii, ne agravam situatia economica, ceea ce la randul ei, ne va face sa amanam momentul conceperii unui copil pana cand o vom duce mai bine financiar. Numai ca asta nu se va intampla, ci dimpotriva. Iar cercul se adanceste, in lipsa unor masuri de stimulare demografica
Mai jos, populatia catorva din tarile est-europene, de la 1820 incoace.


  • Indicele de imbatranire, care reprezinta numarul de varstnici la 100 de copii, a fost in 2014 de 107, fata de 102 in 2012.
  • Structura populatiei feminine, pe grupe de varsta, a evoluat diferit. Generatiile nascute dupa decretul de interzicere a avorturilor din 1966 au determinat cresterea ponderii femeilor din grupa de varsta 45-49 ani. In schimb, populatia feminina din segmentul 35-44 ani a inregistrat o scadere semnificativa.
  • Ponderea copiilor nascuti-vii in afara casatoriei a crescut usor (de la 31,0% in anul 2012 la 31,5% in 2015).Din numarul total al copiilor nascuti in afara casatoriei, cei mai multi copii s-au nascut in mediul rural (54,4%). Cea mai mare parte a copiilor nascuti in afara casatoriei provin de la tinerele pana in 25 ani (56,6%).

In luna februarie 2016 s-au nascut 13.619 copii, cu 2.092 mai putini copii decat in ianuarie 2016. Tot in februarie 2016 s-au inregistrat 5684 casatorii (cu 952 mai multe decat in ianuarie) si s-au pronuntat 2691 divorturi (cu 1693 mai multe decat in luna ianuarie).


Citeste mai multe despre   











[P] Foodpanda recomanda:Cele mai gustoase preparate de sezon, care te incalzesc si te mentin in forma

Toamna nu-i ca vara, dar, cu siguranta, este mai bogata! De ce? Pentru ca toamna se numara OFERTELE foodpanda! Astfel, acum poti comanda convenabil cele mai gustoase preparate de sezon, care te incalzesc si te mentin in forma!
9190 vizualizari
  • +18 (18 voturi)    
    .... (Luni, 11 aprilie 2016, 10:25)

    tirolez [utilizator]

    Au dnii guvernanti idee ce inseamna un copil in RO de azi? De la spagile date pe timpul sarcinii la orice lipsa de ajutor cand vine vorba de scoala. Ce faci cu un copil de clasa zero cand la scoala au 30 de locuri de after-school pentru toti 500 de clasele 0-4? Platesti 1000 de lei la after privat(sau mai putin daca e cu mancarea ta de acasa=sandvisuri). Platesti pentru unul, dar iti permiti pentru 3?
    Si de ce sa desfiinteze posturile de invatatori? Ca acum sunt 30 de copii in clasa si mi se pare greu pentru toata lumea, mai ales copiii au de pierdut. Poate nu la toate scolile e asa, dar mi se par prea multi in clasa. Nu mai zic ca la scoli mai bune sunt si 36 in clasa desi nu prea e legal, dar si-au facut cu zecile vize de flotant si n-au ce face, trebuie sa-i inghesuie cumva.
    • -2 (10 voturi)    
      hei (Luni, 11 aprilie 2016, 14:08)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

      Cum se face ca musulmanii nu au problema asta? Si nu vorbim de aia din Orientul Mijlociu, vorbim de aia de aici, din Europa.
      Asta se incadreaza in tendinta suicidara a rasei albe.
      • +2 (2 voturi)    
        ce bine le zici bibicule (Luni, 11 aprilie 2016, 14:37)

        Point [utilizator] i-a raspuns lui john70

        ca la gazeta!pac
        ce asa graba belea cu muslimii taica?alt exemplu nu gasisi?uite fratii nostrii indieni,asiaticii n-au probleme.mata,repede cu turbanu' inainte.
        eu personal nu auzii pana acusi de tendinti d'astea
        cum adeca,ne taiem vena toti astia mai albi doar ca suntem mai palizi.sau cum?
        pai ce sunt eu nene,emoist d'ala?!
        • 0 (0 voturi)    
          Cilivizatia vestului: (Luni, 11 aprilie 2016, 22:48)

          Miky113 [utilizator] i-a raspuns lui Point

          "Faci doar un copil sa nu trebuiasca sa imparti averea !"
          Acuma ca Romanija e zop, mai fac doar sultanii care mai au nitzcaia avere ! Borcea, Tariceanu, Guta, Voicu, Kapatos, Marutza...
          Am ratat programul petrol contra hrana, si de aici ni se "trag" toate.... Bombonel a vandut tot(ce a putut), pana sa apuce la numarat steaguri.
          Pana si divrele nu fac mai mult de unul, ca altfel e prea scumpe retusurile.
          Bye Bye Romanija !!!
      • +1 (1 vot)    
        Nu crezi ca si calitatea conteaza ? (Luni, 11 aprilie 2016, 21:09)

        Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui john70

        Europenii (in general) au pus accentual pe calitate si mai putin pe cantitate!
        Decat sa torni o multime de salbatici (ca parintii nu se ingrijesc de educatia lor 70% analfabeti, restul de "savanti" vai mama lor), mai bine lipsa.
        Oricum resursele planetei sunt suprasolicitate (dispar zilnic specii de animale mai ales in regiunile deja suprapopulate) si poluarea creste alarmant, etc, etc. (chestii pe care profetul le-a uitat probabil).
        • -1 (1 vot)    
          calitatea conteaza (Marţi, 12 aprilie 2016, 1:17)

          john70 [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

          Evident ca conteaza calitatea, esti cel mai bun exemplu de papagal de Bruxelles spalat pe creier.
    • 0 (0 voturi)    
      Intrebare (Luni, 11 aprilie 2016, 20:28)

      cinevatus [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

      Am o intrebare pentru domnii care fac sondaje: care sunt categoriile sociale care au o rata de natalitate mare?

      Eu pot sa spun ca exista o ba chiar doua categorii din romani care are peste 3 copii in familie in medie. Ghici cine.
  • +14 (16 voturi)    
    cu 200-300 euro venit pentru o luna de munca (Luni, 11 aprilie 2016, 10:30)

    jackalphonse [utilizator]

    si cu pretentii cat casa din partea angajatorului, cine sa si mai permita copii?
    1. Cand faci un copil, toti se uita la tine ca cica l ai facut "pentru ajutoare".
    2. Daca se da o lege ca sa ajute parintii, cica sunt legi electorale.
    3. Daca se creste un cent salariul minim, cica e de rau, ca este lege populista.
    5. Daca lipsesti o zi de la servici pentru ca are copilul febra si nu l mai poti da la gradinita, sefu' spune ca te ai invatat puturos si la a doua tentativa este pericol sa te trezesti pe dinafara.
    6. Riscul de toxoplasmpoza este la noi iiimens din cauza jivinelor, zise si comunitare. daca zici ceva impotriva lor, li se taie ouale si tia gatul...
    Ocarat, umilit, neinteles si sarac, viitorul parinte prefera sa tot amane proiectul "Familia marita" sau rezolva problema luandu-si un caine.
  • +6 (14 voturi)    
    cauze (Luni, 11 aprilie 2016, 10:51)

    stefansb [utilizator]

    multi spun ca nu se mai fac copii din cauza condtiilor de trai. nimic mai gresit. in toate tarile dezvoltate natalitatea e scazuta. in toate tarile sarace e crescuta. de ce? pt ca in tarile dezvoltate oamenii isi fac griji in privinta carierei, care ar fi afectata de aparitia unui copil.
    Deci, problema celor care nu fac copii nefiind neaparat banii, cat faptul ca nu ar avea cum sa se ocupe si de copil si de job, inseamna ca solutia nu e sa arunci cu prime de nastere sau alocatii care oricum nu acopera nimic, ci sa faci un program de after school gratuit pt toti copiii (si la crese si gradinite).
    Pt asta insa iti trebuie scoli mai multe, pt ca elevii trebuie sa ramana in clasa dupa terminarea orelor, si sala respectiva nu mai poate fi folosita de alti elevi, dupa terminarea programului primilor.
    Iti trebuie si personal mai mult, dar asta nu implica neaparat costuri suplimentare. personalul suplimentar trebuie doar sa stea in clasa cu copiii, pe post de supraveghetori, deci nu au nevoie de cunostiinte didactice, doar de un examen psihologic profesionist. Iar statul are de unde muta, are o gramada de functionari care plimba hartii degeaba prin institutii. deci n-ar fi o problema sa-i utilizeze mai cu cap.
    • +2 (4 voturi)    
      Franța, Norvegia - exemple pozitive (Luni, 11 aprilie 2016, 11:53)

      FFF T [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

      Greșești. Sunt și țări care au rate bune ale natalității, vezi Franța sau Norvegia. Ele au un sistem public de îngrijire a copiilor bine pus la punct.
      Politicile demografice trebuie combinate cu politicile de locuire.
      Mulți tineri ar vrea să facă copii dar n-au locuință. Stau cu chirie sau cu părinții.
      Un program bun de locuințe sociale ar încuraja și natalitatea.
      • -4 (12 voturi)    
        Norvegia? :) ptiu! (Luni, 11 aprilie 2016, 13:00)

        Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

        fa-ti cruce, roteste-te de 3 ori si spune Tatal Nostru :))

        cum poti sa spui ca Norvegia sta bine dpdv al natalitatii, pai nu ai vazut ca aia sunt disperati sa ia copii imigrantilor (in special est-europeni si mai ales ai romanilor religiosi) ca sa ii dea spre adoptie cuplurilor legalizate de homosexuali si pedofili?!

        Iar in Franta se stie ca se mai nasc exclusiv copii din familii islamiste, viitori teroristi, care or sa se detoneze in numele jihadului in viitor, scazand astfel populatia Frantei, din ce in ce mai islamica- cica in 2050 Franta va fi Arabia Saudita nr 2 :))

        Deci, te rog sa nu vii cu exemple din astea (satanist-naziste, respectiv jihadist-teroriste-islamice) :)))
      • -2 (2 voturi)    
        masuri (Luni, 11 aprilie 2016, 13:14)

        stefansb [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

        pai franta chiar are masuri similare cu cele descrise de mine, ba chiar suporta pt cei cu venituri reduse nu doar after school, ci si masa calda. in plus au o politica de migratie, pe care eu nu consider o solutie pe termen lung, dar care pe moment creste si natalitatea, pt ca vin magrebieni, care au obiceiul sa faca multi copii. nu stiu ce masuri au luat norvegienii, deci nu ma bag.
        Locuintele sunt o problema, dar locuintele sociale nu sunt o solutie. de ce zic asta? in general locuintele sociale au suprafete reduse, iar asta nu incurajaza natalitatea. Daca ar porni un program prin care sa finanteze constructia de case, care in general au minim 3 dormitoare, atunci s-ar incurja intr-adevar si natalitatea. Daca dau garsoniere sau ap cu 2 camere (in fapt un singur dormitor), ca alea sunt de obicei locuinte sociale, nu incurajaza natalitatea.
        Se poate face chiar un program "rabla" pt case, sa-ti dai apartamentul la schimb cu un teren plus o suma de bani cu care sa-ti ridici constructia macar pana a rosu, urmand ca statul sa recupereze banii din taxele incasate (TVA pe materiale, taxe pe munca, taxe pe transport- se stie ca in general constructiile genereaza destul de multe locuri de munca, nu doar cei care construiesc efectiv, ci si cei care fabrica materiale, instalatori, electricieni, arhitecti, transportatori, cei care extrag materia prima pt fabricarea materialelor de constructii, etc). Sigur ca dupa faza la rosu tre sa mai bagi bani (de-asta si ajunge statul sa-si recupereze intr-un final bonusul acordat din taxe), dar si daca vrei sa-ti renovezi un apartament bagi. daca statul te-ar lasa sa stai in aparatment 2 ani dupa ce-ti da bonusul si terenul ai si timp sa-ti faci o casa incapatoare, in care sa poti creste 3 copii. intr-o locuinta sociala nu prea poti.
        Bine...pt asta statul tre sa faca infrastructura, nu ca acum cand unii se muta in camp, si vor avea strazi peste 50 de ani.
        • +3 (3 voturi)    
          vorbești din auzite (Luni, 11 aprilie 2016, 14:04)

          FFF T [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

          Magrebienii sunt de decenii bune în Franța, nu au venit în ultimii ani. Natalitatea este în medie bună în Franța și mai ales în clasa de mijloc-înaltă. Poate nu știi că Segolene Royal de exemplu, contracandidata lui Sarcozy în 2007, are 4 copii. Dar și dacă ar fi în clasa săracilor, care-i problema? Parcă ne plângeam că n-are cine să ne plătească pensiile. :)

          Când am zis locuințe sociale nu m-am referit la garsoniere. Un apartament de 2-3 camere e suficient pentru un cuplu tânăr să-și înceapă viața de familie cu ceva mai mult optimism.
          • 0 (0 voturi)    
            cate ap are statul? (Luni, 11 aprilie 2016, 14:21)

            stefansb [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

            cate apartamente sociale de 2-3 camere are statul? suficiente cat sa poata influenta natalitatea? sau sa se apuce sa construiasca? nu mai bine finanteaza constructia de case, cu un bonus, si fiecare sa si-o faca cat crede de mare? nu de alta, dar ca sa influenteze cu adevrata lucrurile are nevoie de vreo vreun milion de locuinte, si nu vreau sa ma gandesc ce spagi s-ar da la 1 milion de locuinte si cat ar ajunge sa coste. Asa, daca dai 15000 de euro bonus de ex, omul nu se minte singur umfland pretul ulterior al casei, ca n-are nici un interes. Oricum mai pune de la el sa o si finiseze. Iar statul isi recupereaza banii din taxele generate de constructia casei.
            • +3 (3 voturi)    
              în loc să dea 1 mld de euro la SRI (Luni, 11 aprilie 2016, 14:58)

              FFF T [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

              Da, te rog calculează câte blocuri de apartamente se puteau construi cu miliardul dat SRI-ului pentru aparatură de ascultare. Sau cu 1,6 miliarde de dolari dați pe avioane F16.
              E vorba de priorități.
              • -2 (4 voturi)    
                prioritati zici? (Luni, 11 aprilie 2016, 15:32)

                stefansb [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

                securitatea neationala e o prioritate, daca te uiti cat cheltuie sua cu securitate (servicii, armata, etc) si totusi au prosperitate iti dai seama ca alta-i buba.
                daca vrei iti fac si calculul. vreo 30.000. se rezolva ceva?
                nu mai zic de socialismul crunt. deci tu vrei ca pur si simplul statul sa le faca si sa le dea degeaba? cetateanul sa nu contribuie cu nimic? sau cu mai nimic?
                asa ceva e ff contraproductiv. toata lumea va vrea pe gratis daca-i asa, nimeni nu va vrea sa munceasca pt casa. daca nu contribuie si cetateanul intr-o masura importanta, atunci o astfe de masura, replicata la scara suficient de mare e un pericol pt economie, pt ca nu incurajaza munca.
                Iar chiar sa-ti faca statul si casa, sa-ti tina si copilul gratis in scoala, sa-l si hraneasca. si parca vad ca mai vrei si alocatie...totusi...tu ce mai faci, si din banii cui toate astea?
      • -1 (5 voturi)    
        ha (Luni, 11 aprilie 2016, 14:11)

        john70 [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

        Ma cum dracu' se faceau copii acu' 100 de ani si fara locuinte sociale si alte politici socialiste?
    • +3 (13 voturi)    
      Nu sunt de acord. (Luni, 11 aprilie 2016, 12:02)

      Spirt [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

      Motivul pentru care nu se mai fac copii tine de sistem. Societatea occidentala nu este societate in adevaratul sens al cuvantului. Chiar oamenii primitivi din pestera erau mai liberi si se simteau mai confortabili si relaxati in comparatie cu oamenii din "societatea" noastra. Omul este o fiinta gregara si prospera in conditii gregare atunci cand se simte protejat si fara griji. Dar "societatea" actuala asa cum este in statele vestice si la noi este o jungla. Nu exista justitie, nu exista reguli, decat pentru prosti, ziua de maine iti este permanent pusa sub semnul intrebarii. Omul nu se mai bazeaza pe un grup, este singur impotriva tuturor. Oamenii au stare de lupta si stare de relaxare. Toti hormonii starii de lupta sunt activati in societatea vestica, stressul da boli ca diabet, obezitate, sa.
      • -4 (10 voturi)    
        :)) (Luni, 11 aprilie 2016, 13:17)

        rakkone [utilizator] i-a raspuns lui Spirt

        Capitalismul in putrefactie, e clar. Pe cand in Rusia...
        • 0 (2 voturi)    
          Si Rusia mi se pare la fel! (Luni, 11 aprilie 2016, 15:13)

          Spirt [utilizator] i-a raspuns lui rakkone

          Oricat se contrapozitioneaza fata de Vest mi se pare ca si rusii au o societate individualista, fara reguli, plina de stress, cu grija zilei de maine, oamenii sunt ca si in Vest tinuti in frica, mintiti, exploatati ca sclavii pentru salarii care le ajung doar sa nu moara si sa imbogateasca infractori.
          Sistemul este defect, si o sa cedeze undeva. Intreaga planeta are nevoie de un downsizing si sa-si reconsidere prioritatile: de ce avem nevoie cu adevarat pentru a fi fericiti si fara griji?
  • +6 (6 voturi)    
    Foarte bine (Luni, 11 aprilie 2016, 11:13)

    Je__ [utilizator]

    Din ce vad, in ultima perioada se face lobby pentru legea cu 85% din salariu pentru concediu maternitate.

    Foarte bine....Sa se faca.

    Sper sa schimbe ceva, desi ma indoiesc.
    • +7 (7 voturi)    
      puteti fi sigur ... (Luni, 11 aprilie 2016, 12:09)

      dagenia [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      ... ca o mama care are salariul bun va avea curaj - cu 85%, sa stea acasa cu copilul...

      pentru ca nu-i usor sa treci de la salariul de 4.000 lei (sau mai mult) la "venit social" de 1200 lei si, din enorma suma, sa mai cresti si un bebelus - vaccinuri, lapte praf, scutece, hainute, pantofiori, samd; (un singur vaccin costa intre 200 si 300 lei, si trebuie facute cateva numai in primul an de viata al copilului)

      ca sa nu mai spun ca, daca te-ai angajat la 22 ani (facultate) si ai facut copil la 35, ai platit la stat o suma uriasa pe diverse "contributii" sociale - pomenile electorale pentru cei dependent de ajutoarele sociale !
  • +1 (3 voturi)    
    In atentia Autoritatii Electorale Permanente (Luni, 11 aprilie 2016, 11:23)

    Koczka [utilizator]

    Cred ca s-ar impune o actualizare la zi a listelor electorale permanente mai ales cu privire la nonrezidenti ca vin localele si iar o sa voteze militari, studenti si cei care sunt plecati temporar la munca.
    Deasemenea in Iasi si alte orase din Moldova vor vota cetateni din republica Moldova care au domicilii fictive in acele orase, etc. Aceeasi problema pt maghiarii plecati din tara care vor fi votati de rudele lor la locale.
  • +10 (12 voturi)    
    ipocrizie criminala (Luni, 11 aprilie 2016, 11:53)

    pardalian [utilizator]

    Atata timp cat pt un PUSCARIAS se aloca vreo 2000 de RON pe luna iar pt un copil doar 85 de lei, de ce va mirati? De ce mai faceti rapoarte imbecile despre natalitate, etc? Atata timp cand statul sponsorizeaza tiganii ca sa se inmulteasca ca iepurii si le da mai multe drepturi decat romanilor (ca doar suntem civilizati si toleranti, nu?), noi, romanii o sa continuam sa ne imputinam pana o sa disparem. Ce nu au reusit celebrele invazii barbare si rusii si bolile si razboaiele si etc, etc, etc, vor reusi POLITICIENII NOSTRI. O sa disparem in intunericul istoriei si nici n-o sa ramana prea multe in urma noastra. Iar voi astia de la HN incetati sa mai fiti nazisti si lasati-o mai moale cu cenzura comentariilor.
    • +1 (1 vot)    
      Sunt intrutotul de acord (Marţi, 12 aprilie 2016, 5:50)

      burebista [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

      As mai adauga ceva : pt puscariasi un regim de munca pt a plati totul cu detentia .Am mai scris asta ,sunt multe autostrazi de facut ,;nu este normal sa stea toata ziua la tv si sa scrie carti .La munca unde este nevoie .
  • +2 (4 voturi)    
    Mama Merkel (Luni, 11 aprilie 2016, 11:54)

    The Real Sasha [utilizator]

    Importati familii siriene cu copii. E simplu. :)
  • +1 (9 voturi)    
    din pacate declinul va continua (Luni, 11 aprilie 2016, 12:23)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    si nu e un trend de inversat doar cu armele economiei (stimulente). E si o pb sociologica, de mentalitate, atitudine, etc.
    Se estimeaza ca Romana va ajunge cu 16 milioane locuitori in 2050, majoritatea peste 45 ani, adica putini si batrani (ca in multe sate acum).
    Vina, ca sa zic asa, e impartita...tine si de educatie, de piata muncii, de venituri, de mediu si context (mizerie, coruptie, injustitie , poluare etc).
    Iar noi stam sa ne "certam" pe subiectul Catedralei, al unui clip-manifest, pe subiectul refugiatilor, teroristilor islamici, samd. Politicienilor le convine, cata vreme suntem ocupati cu astfel de certuri, ne fura linistiti de miliarde de euro anual.
    Chiar, ce aparam aici? Ortodoxia si bisericile care in acest ritm vor ajunge mai mult goale in viitor, din lipsa de enoriasi? Tarisoara noastra, care va fi mai mult goala si saraca si imbatranita, dar xenofoba, profund crestin-ortodoxa (posibil si legionara)?

    (imi si imaginez milioane de batrani extremisti, tipul fanilor A3 sau ai PRU de ieri, misunand peste tot si executand cu bastoanele pe oricine ar avea o opinie mai diferita/liberala/ateee :))))) Armate de zombi.. apocalipsa lor e mai credbila decat alte tipuri de "apocalipse" :))

    Care credeti ca pot fi solutiile pt (re)populare?!
    • +3 (7 voturi)    
      deocamdata (Luni, 11 aprilie 2016, 13:32)

      stefansb [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      "executand cu bastoanele pe oricine ar avea o opinie mai diferita".
      deocamdata tu "executi" pe oricine are o parere diferita de a ta. vor unii catedrala....atunci sunt niste spalati pe creier. ieri spuneai ca din cauza bisercii exista coruptie. mai sa fie, coruptie exista si in china, unde n-au biserici. azi biserica e de vina si pt depopulare, desi cea mai mare natalitate o au, nu tiganii, ci pocaitii, si asta desi biserica ar vrea interzicerea avortului, ceea ce ar duce la explozia natalitatii (nu zic ca sunt de acord cu asta, dar ca sa vezi absurdul situatie de a gasi biserica de vina pt orice).
      S-a gasit acarul paun. pana acum era soros, acum e biserica, maine reptilienii.
      Sa fim seriosi. problema nu e ca s-au dat 45 de milioane pt o catedrala, problema e ca s-au dat 600 milioane pe panselute. Dar pt aia nu face nimeni melodii, nici campanii pe FB, ne revoltam 2 zile si apoi revenim la tapul ispasitor indus in mentalul colectiv: biserica.
      P.S. biserica e neschimbata de sute de ani. si cu toate astea pana acum cativa zeci de ani era o natalitate de speriat, faceau cate 10 copii. semn ca alta e cauza pt scaderea natalitatii, nu biserica.
      • -1 (7 voturi)    
        nene, ce ai fumat? vreauu si euuu! (Luni, 11 aprilie 2016, 14:14)

        Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

        daca mi-ai fi citit postarile ai fi vazut ca sunt de acord cu "catedrala" voastra pretioasa- in conditile in care BOR ajuta si educa enoriasii sa fie mai putina furaciune, coruptie si spagareala- caci ar ramane bani si pt catedraloaiele voastre si scoli si spitale.
        Poate faci efortul sa nu mai citesti "pe sarite' si sa interpretezi exact ce scriu (dar nu am mari asteptari, stiu ca e una din marile deficiente ale educatiei- scoate pe banda rulanta analfabeti functionali, care stiu sa citeasca dar nu inteleg corect un text).
        • +1 (5 voturi)    
          nu e treaba bisericii (Luni, 11 aprilie 2016, 14:30)

          stefansb [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

          sa combata coruptia. de-asta iti spun ca tu ai impresia ca biserica e de vina pt orice.
          in nici un stat coruptia nu e combatuta de biserica, si de alte organizme ale statului. tu nu intelegi rolu fiecarei institutii in stat, si ai pretentia ca biserica sa faca tot. prietene...biserica trebuie sa se ocupe de religie. nu de corputie, nu de politica, nu de educatie economica. statele in care biserica, moscheea sau cum s-o numi ea se ocupa de mai mult decat religie nu mai sunt laice. Tu, in ura ta dezlantuita, nu-ti dai seama ce ceri. Repet. lasa biserica sa se ocupe de religie, si cere altora sa combata corputia, ca altii au in fisa postului asta.
        • +3 (5 voturi)    
          obsesie (Luni, 11 aprilie 2016, 14:37)

          stefansb [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

          si ca sa vezi cat de obsedat esti...aici se discuta despre natalitate. hop, aduci in discutie biserica. Se discuta despre coruptie. hop, e de vina biserica. maine va fi de vina si ca pierde halep, poimaine va fi de vina ca s-a surpat autostrada.
          • -3 (5 voturi)    
            direct sau indirect,e de vina,ca si clasa politica (Luni, 11 aprilie 2016, 15:05)

            Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

            pt ca daca scoala si societatea au hibele lor, macar BOR sa fi facut ceva.

            De ce nu iese niciun inalt ierarh BOR sa condamne coruptia, lenea, mizeria, etc, sa spuna "oameni buni, asta e mare pacat, nu mai faceti"?!

            Papa cum poate sa iasa cu asemenea mesaje, cu mare impact? De ce la catolici e lumea si mai civilizata, nu credeti ca religia are si ea influenta?

            La noi e ca la musulmani- dezordine, mizerie, gunoaie, coruptie si spagareala (ma rog, la ei astea sunt limitate pe alocuri, unde se aplica Sharia). Ne asemanam mai mult cu turcii decat cu vesticiii (si daca ai fost vreodata in Istanbul ai sti ce zic).

            Da, direct sau indirect si BOR e vinovata, ca primeste bani publici si nu 'intoarce' societatii de niciun fel acest serviciu -macar sa ia pozitie - ar avea un impact mult mai mare decat politicienii, sa stiti.

            Cata vreme nu fac asta, nu am cum sa nu acuz BOR (nu "Biserica") ca e o institutie corupta, cu alte interese decat sa ajute neamul romanesc! Am tot dreptul, cata vreme sunt platiti si din taxele platite de mine!
            • +1 (1 vot)    
              drept si dreptate (Luni, 11 aprilie 2016, 15:24)

              stefansb [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

              ca ai dreptul ai dreptate. ca ai dreptate nu-i drept.
              da, ai dreptul sa spui ce vrei, dar asta nu inseamna ca ai si dreptate. in alte tari coruptia nu e mai redusa pt ca se comporta biserica altfel, ci pt ca institutiile statului isi fac fiecare treaba.
              sa nu furi se spune foarte des in biserica.
              si ca sa vezi ca n-are legatura cu bor...sunt si destui maghiari, catolici sau protestanti, condamnati pt coruptie. ziceai ca papa are merite pt eradicarea coruptiei? pai si catolicii de la noi de ce nu-i urmeaza sfaturile?
              adevarul e ca pt tine biserica e vinovatul de serviciu. orice s-ar intampla.
              asta stii tu, asta sustii. cum spuneam...e dreptul tau. dar nu inseamna ca ai dreptate.
            • +2 (2 voturi)    
              Ungaria catolica nu are coruptie? (Luni, 11 aprilie 2016, 15:41)

              stefansb [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

              ca sa vezi cat esti de lipsit de obiectivitate: spui ca in alte tari biserica face mai mult. Ungaria e catolica majoritar. Nu au aia coruptie? E infioratoare. Aia aveau salarii de cateva ori mai mari ca noi acum 20 de ani. acum castiga cu 20% mai mult, in medie. in anii 90 mergeau oamenii din Transilvania la munca in Ungaria, si veneau cu bani acasa, acum nici vorba, din diferenta de salariu nu-ti scoti banii de drum. Cum s-a redus diferenta asta, pe competanta noastra? Nici vorba, pe furturile lor, pe coruptia infioratoare de acolo. Ei chiar au intrat mai devreme in UE, trebuiau sa mareasca diferenta de nivel, dar din contra, s-a redus. Tot BOR e de vina si la ei?
              • +1 (3 voturi)    
                20 %? (Luni, 11 aprilie 2016, 16:27)

                Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

                glumesti? ecartul e mult mai mare. in favoarea ungurilor.
                nu as compara deloc Romania cu Ungaria. Ne dau clasa la infrastructura, conditii de locuire (cred ca si la demografie), la educatie, turism, aproape orice domeniu.
                Coruptia e mai mica in Ungaria, mai da si tu un ochi pe indexul international al coruptiei.
                Dincolo de antipatia anti-maghiara si a iredentismului si nationalismului lor- Ungaria e inca mult peste Romania (compara PIB-urile doar)
            • -1 (1 vot)    
              Stiam eu! E BOR de vina!!!! (Luni, 11 aprilie 2016, 20:25)

              cinevatus [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

              :))))
      • +1 (3 voturi)    
        popii tai ... (Luni, 11 aprilie 2016, 14:36)

        dagenia [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

        ... mai bine ar face educatie sexuala oilor pe care le pastoresc ... asa ar fi mai putini spalati pe creier care sa se reproduca si mai putini copii in orfelinate ...
        • 0 (2 voturi)    
          despre logica si spalati pe creier (Luni, 11 aprilie 2016, 14:58)

          stefansb [utilizator] i-a raspuns lui dagenia

          deci...se discuta despre natalitate, ca e prea scazuta. solutia....sa educe preotii masele sa faca mai putini copii. Cumva, oricarea r fi problema, de vina e biserica. Culmea e ca astfel de oameni lispisti de obiectivitate, vorbesc de spalat pe creier, nedandu-si seama ca ura lor e canalizata spre un singur tap ispasitor, si nu mai vad marea de faradelegi, de furturi care devalizeaza statul. nu-i mai intereseaza ca o zambila costa 500 de lei pt stat, ca tot felul de echipe de fotbal, handal sau volei, obscure, gen CSM, Pandurii, Poli Iasi primesc zeci de milioane anual. nu-i mai intereseaza ca zecide milioane se duc catre revolutionari inchipuiti sau pensii speciale pt hoti.
          Nu, cumva in mintea lor pt tot e de vina biserica. Si ei vorbesc de spalati pe creier, dar nu-si dau seama cine e cu adevarat spalat pe creier. Cine nu mai vede toate hotiile, si crede ca tot ce nu merge nu merge din cauza unui singur vinovat (biserica).
          tehnica de manual de manipulare, gasesti un vinovat pt orice.
          • 0 (2 voturi)    
            eu iti tot zic ca ai fumat ceva... (Luni, 11 aprilie 2016, 15:45)

            Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

            dna vorbeste de educatia sexuala in scoala, care acum nu se face pt ca se opune cu inversunare BOR (mai rau, prin disciplina "religie" pe de o parte se arata ca a face sex e pacat, contraceptia e un pacat, avortul la fel- saracii copii si tineri care totusi au nevoi sexuale sunt lasati fara o minima educatie in acest sens). si tot dansa arata cum din astfel de drame ajung multi copii abandonati, in institutiile de plasament.

            Vrem natalitate, dar vrem una de calitate, a clasei mijlocii, nu una a copiilor din orfelinate care sa creasca departe de o familie! Acesti copii sunt expusi unui risc f mare de abandon scolar, delicventa juvenila, saracie la varsta adulta, cu alte cuvinte, NU ne vor putea plati ei pensiile!

            Aperi BOR-ul cu orice pret, sfidand pana si logica elementara, de dragul popimii, imi pare rau pt tine, asta arata cat de limitat in gandire esti! Esti manipulat si spalat pe creier la greu. O tot da cu furaciunile din alte domenii- de parca crestinii ortodocsi nu ar fura, cine face toata risipa si furtul? Nu si ortodocsii? Pai si de ce nu ii pastoreste cum trebuie BOR sa nu mai fie atatea?!
  • +10 (10 voturi)    
    o sa vina dezastrul (Luni, 11 aprilie 2016, 12:36)

    gigi1 [utilizator]

    Deficitul din sistemul de pensii e de mult timp si el se accentueaza acelerat din cauza scaderii demografice, mult mai putini contribuabili si mult mai multi beneficiari.

    Si ce face statul? baga pensii de lux si mareste pensile bugetarilor care pe multe segmente sunt deja nesimtit de mari, si e oarecum normal sa faca asta cand lumea doarme pe ea si protesteaza pentru toate nimicurile dar pentru a preveni apocalipsa care o sa vina peste ei stau acasa.
  • +2 (2 voturi)    
    hohoho (Luni, 11 aprilie 2016, 12:52)

    ..13 [utilizator]

    Primul lucru in care loveste este consumul -

    spor la analiza!
  • +1 (5 voturi)    
    mentalitatea socialista (Luni, 11 aprilie 2016, 14:22)

    john70 [utilizator]

    Din majoritatea comentariilor de aici ne putem da seama ca aproape toata lumea asteapta ceva de la guvern. Adica de la guvernul care nu e in stare sa faca nimic ei asteapta sa le faca copii. Zeci de ani de spalare pe creier comunista isi spun cuvantul.
    Tendinta suicidara a rasei albe, prezenta peste tot in lume, e de neoprit. Trebuie sa ne resemnam cu ideea ca noi albii nu vom mai insemna mare lucru pana la sfarsitul acestui secol. E trist, dar adevarat.
    • -1 (3 voturi)    
      bla bla (Luni, 11 aprilie 2016, 15:00)

      FFF T [utilizator] i-a raspuns lui john70

      socialiștilor din țările scandinave le merge tare rău...de aia sunt pe primele locuri în Topul fericirii. Aham.
      • +2 (4 voturi)    
        hahaha (Luni, 11 aprilie 2016, 15:47)

        john70 [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

        Vorbim in 20 de ani despre Suedia. Daca mai exista.
  • +1 (3 voturi)    
    De ce (Luni, 11 aprilie 2016, 14:53)

    shlomo_bernstein [utilizator]

    nu se construiesc apartamente pentru toata lumea, asa cum se intampla pe vremea lui Ceausescu? Multi le numesc in bataie de joc cutii de chibrituri, dar uite ca acele cutii valoreaza de la 30000k. in sus! Si ca daca n-ar fi existat, am fi avut milioane de oameni pe strazi, homelessi, ca-n America, dormind pe sub poduri. Inainte iti stiai rostul in viata dupa facultate intrai in campul muncii, primeai casa sau apartament in fct. de nr.. de copii, samd. Acum statul si-a luat mana complet de pe cetatean, dar ipozite stie sa ceara in continuare, si nu vedem nimic de ele. Populatia apta de munca a scazut sub 9 milioane, din care 6 milioane contracte de munca, iar restul liber profesionisti sau pierde-vara, spargand seminte si vanzand telefoane la colt. Ar trebui sa te incurajeze sa-ti deschizi mica ta afacere, dupa posibilitati, o cofetarie, gogoserie, ceva, din care sa poti trai decent. Noi am trait de 26 de ani din ce s-a facut pe vremea ailalta,din fierul vechi! In rest n-au fost capabili de nimic, o autostrada, linie de metrou de la un cap la altul (care pe vremuri se facea in maxim 3-4 ani), un baraj, o hidrocentrala, ceva care sa ramana dupa ei!
    • 0 (2 voturi)    
      hei (Luni, 11 aprilie 2016, 15:46)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui shlomo_bernstein

      Daca comunismul a fost atat de minunat, de ce nu te intorci in Romania?
    • +3 (5 voturi)    
      nu se fac pt ca...discriminare si nedreptate! (Luni, 11 aprilie 2016, 15:49)

      Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui shlomo_bernstein

      Pt ca si in 90 s-a facut o imensa nedreptate- apartamentele construite de stat in anii comunismului, din banii si munca tuturor au fost vandute chiriasilor pe valoarea a cateva salarii medii pe economie din acei ani (90, 91). Asta in conditiile in care cei care si-au cumparat in rate apartamentele sau si-au facut case nu au primit nimic nici de la comunisti, nici vreo compensatie de la 'capitalisti".
      Asa ca nu pot fi de acord ca 'statul' sa faca apartamente "pt toti" pt ca multi s-au chinuit si si-au facut case, altii trag zeci de ani pe credite pt apartamente si practic ar fi din nou nedreptatiti de stat.
      Deja se intampla cu locuintele ANL, vandute chiriasilor cu 350 euro/mp , in conditiile in care in Buc pretul mediu e de 1000 euro/mp. Dar deh, cine a prins locuinte ANL...restul, fraieri cu credite in banci pe zeci de ani, au cotizat cu taxe sa le faca si 'amaratilor' locuinte!
  • 0 (0 voturi)    
    dA (Luni, 11 aprilie 2016, 20:16)

    Babilou [utilizator]

    Romania e supusa si ea acelorasi legi ca si celelalte tari dezvoltate: acest proces face parte din asa-numita "Tranzitia Demografica" si cuprinde 4 stadii. Romania e in stadiul 3. E un proces istoric, cu o cauzalitate complexa si deci dificil de influentat. Pentru cei interesati mai multe detalii aici: https://en.wikipedia.org/wiki/Demographic_transition. Restul sunt povesti.
  • -1 (1 vot)    
    Haosul dinaintea dezastrului !! (Marţi, 12 aprilie 2016, 9:33)

    andreesanu [utilizator]

    Haosul s-a dezlantuit in 89 prin grija celor care le statea in gat Romania.
    Romania a avut tupeul sa -si faca o industrie sa incurce
    itele ,sa demonstreze ca prin munca -scoala -munca se
    poate desprinde cat decat .
    Dezlantuirea jafului ,ignoranta majoritara,manipularea
    legislatia sumara adoptata dupa 89 a amplificat haosul
    Gastile neocomuniste ,clanurile securiste s-au reasezat pe pozitii de forta in tabere ce-si imparteau prada -averea tarii pe criterii stabilite ad-hoc la intilniri de ei stiute.
    Jocurile se faceau in defavoarea celor multi si in derimentul tarii.Romanii inspaimantati ramasi fara servicii ,aruncati pe drumuri prin metode CRIMINALE ANTISTATALE au inceput sa paraseasca Romania .
    Azi peste 4,5 milioane sunt pribegi prin lume .
    Locul specialistilor ,locul profesionistilor ramas gol s-a umplut cu adeptii haitelor de hoti ,cu clanurile de mafioti.
    Non valoarea ,mediocritatea ,semianalfabetii isi fac mendrele intr-o tara care se pustieste pe an ce trece.
    Inconstienta ,iresponsabilitatea asa zisilor guvernanti a dus si v-a duce la DEZASTRUL natiunii romanesti.
    Distrugerea scolilor ,RAHATURILE numite reforme au tembelizat generatii ,cum poti vorbi de piata muncii cand ai distrus prima veriga -SCOALA !!!,s-au distrus scolile profesionale si te plingi ca nu ai meseriasi de unde sa iei !!!, aia care au fost pregatiti in vechile scoli azi muncesc afara pentru altii !!!.
    Cand 4,5 milioane de romani muncesc afara finca in tara mor de foame ,vii azi si te plingi ca n-o sa aiba din ce plati pensiile !!!,asta trebuia s-o vada aceia care au distrus economia Romaniei CLANUL PDSR -PSD . Cine sa mai nasca in Romania cand interlopii
    filiere protejate de mai marii zilei racoleaza tinere pentru prostitutie in UE ???.
    Romania este pe toboganul dezastrului din 90 ,
    doar vro minune mai poate scapa Romania de la pieire.Romania se autodistruge prin cei care au guvernat-o si o guverneaza !!!.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version