57% dintre tinerii de 14-19 ani din Romania sunt clienti ai unei banci, procent care creste la 92% pe segmentul de varsta 20-25 de ani, releva studiul "Perceptia tinerilor despre sistemul bancar din Romania", realizat de Banca Comerciala Romana (BCR), citeaza Mediafax.

51% dintre tinerii de 20-25 de ani sunt angajati, iar 58% castiga cel putin 1.000 de lei, lucru care ii determina sa-si completeze veniturile din salariu dinspre familie (47%), ponderea totala a celor care primesc bani de la familie, pe aceasta grupa de varsta, fiind de 67%. Acesta este si unul dintre motivele pentru care, in cazul tuturor tinerilor de pana in 25 de ani, educatia financiara provine, predominant, din familie (80%), in timp ce scoala detine o pondere de numai 15%.

Studiul "Perceptia tinerilor despre sistemul bancar din Romania" a fost realizat la sfarsitul lunii august, in randul si cu sprijinul tinerilor participanti in cadrul programelor Summer Job and Learn @BCR, fiind colectate 1.968 de chestionare valide, din care 32% din Bucuresti, iar 68% din restul tarii.

Alte concluzii desprinse in urma acestui sondaj sunt: 63% dintre tinerii de 14-19 ani au calcat pragul unei banci in ultimele trei luni, nivel care urca la 78% pentru 20-25 de ani; 66% dintre tinerii cu varste cuprinse intre 14 si 25 de ani detin un cont curent la o banca din Romania, 45% sunt titulari ai unui card de debit, iar aproximativ 30% folosesc internet banking; 44% dintre cei de 20-25 de ani folosesc internet banking-ul, procent care scade la numai 14% pentru 14-19 ani. Mobile banking-ul are un grad de utilizare de 29,5% (20-25) si 12,5% (14-19); cu toate acestea, 29% dintre tinerii de 20-25 de ani folosesc internetul pentru a plati facturi si a face transferuri, iar 59% fac diverse achizitii online, procent care se situeaza la o cota de 40% in cazul adolescentilor (14-19 ani);

Principala doleanta a tinerilor, in raport cu o banca, tine de calitatea serviciilor si a personalului (30%), urmata de un nivel bun al dobanzilor practicate si a comisioanelor (15%) si incredere (10%). 71% dintre tineri si-ar dori, ca solutii inovatoare, din partea unei banci, autentificarea prin amprenta (71%), plata prin intermediul telefonului sau al ceasurilor inteligente in magazine si restaurante (55%), plati de tip contactless in magazine (37%).

In ceea ce priveste sursa veniturilor, 74% inca mai primesc bani de la familie (ambele grupe de varsta), iar 81% incaseaza aceste fonduri cash. Indiferent de sursa, banii sunt cheltuiti, in principal, pe haine si incaltaminte (82% in cazul grupei de varsta 14-19 ani, 81% pentru 20-25 de ani), iesiri in oras (81% - 14-19 ani, 84% - 20-25 ani) sau nevoi personale de ingrijire (74% - 14-19 ani, 80% - 20-25 ani). Daca ar putea pune bani deoparte, tinerii ar economisii pentru vacante (67%), studii sau cursuri specializate (44,5%) si imbracaminte (37,7%).

Atunci cand sunt conectati la internet, tinerii folosesc retelele sociale (87%), cauta informatii (87%), asculta muzica (78%), utilizeaza aplicatii pentru mesaje (70%), trimit sau primesc emailuri (62%), vizioneaza canale TV sau filme (58%), fac tranzactii online (46%) si citesc presa online (45%).

Peste 53% isi doresc sa se angajeze inca din timpul studiilor, in timp ce 35% vor sa isi gaseasca un job dupa absolvirea lor.

La primul loc de munca, tinerii isi doresc sa primeasca un salariu cuprins intre 1.000 si 1.500 de lei (31%), 1.500 si 2.000 de lei (25%) si de peste 2.500 de lei (21%). In cazul grupei de varsta 20-25 de ani, asteptarea privind salariile de peste 2.000 de lei e ceva mai mare.