10 argumente in favoarea Primei Case. Finantele vor prelungirea programului cu inca 5 ani si suplimentarea in acest an a plafonului cu un sfert de miliard de lei

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 28 noiembrie 2016, 9:41 Economie | Finanţe & Bănci

Conditiile de locuire din Romania sunt printre cele mai precare
Foto: Hotnews
Ministerul Finantelor Publice (MFP) propune suplimentarea plafonului alocat pe anul 2016 pentru programul guvernamental "Prima casa" cu inca 250 de milioane de lei, ca urmare a solicitarilor transmise de bancile inregistrate in program, se arata intr-un comunicat al Ministerului. Vezi in text care sunt cele 10 argumente ale finantistilor pentru care ar dori prelungirea cu inca 5 ani a programului.

"MFP propune suplimentarea plafonului alocat pe anul 2016 pentru programul guvernamental "Prima casa", cu 250 de milioane de lei, ca urmare a solicitarilor transmise de bancile inregistrate in Program. Nivelul plafonului suplimentar de garantare pentru 2016 este fundamentat de perioada scurta ramasa pana la finalul anului. Decizia suplimentarii a fost luata ca urmare a ritmului intens si sustinut de acordare a garantiilor, care demonstreaza interesul si angajamentul in crestere atat la nivelul finantatorilor, cat si al beneficiarilor", se mentioneaza in comunicat.

La sfarsitul anului 2015, conform publicatiei INS "Fondul de locuinte", Romania a inregistrat 8,88 milioane de locuinte, in crestere cu peste circa 450.000 de locuinte fata de finele anului 2010. Mai mult de o treime dintre cele 8,8 milioane de locuinte ale tarii trebuie urgent reparate, arata datele MFP, multe fiind blocuri de locuinte din perioada socialista. Este vorba de peste 10.000 de blocuri construite inainte de 1980 cu nevoi de reparatii legate de structura, acoperis si incalzire.

In 1990, 85% dintre locuintele din Romania erau construite dupa 1945, reprezentand in prezent o provocare din punct de vedere al intretinerii acestui fond consistent de cladiri aflate in proces de invechire.

Fondul de locuinte urban actual este caracterizat prin predominanta locuintelor construite intre 1971 si 1990. Ponderea locuintelor construite dupa 1990 este de aproximativ 5% pentru cvintila cu cele mai reduse venituri (explicata in general de constructia noilor locuinte sociale) si 1-3% pentru toate celelalte cvintile de venituri. Lipsa locuintelor noi este unitara in toate grupele de venituri, dar din nou, este notabila in cazul cvintilei cu cele mai ridicate venituri care include persoanele care "in modul cel mai probabil" isi permit o noua locuinta, dar continua sa traiasca in cladiri vechi dintre care multe sunt intr-o stare proasta.

  • Concluzia este ca 90% din cladirile rezidentiale sunt vechi si au nevoie de modernizari sau reabilitari .Numarul de autorizatii emise pentru unitatile rezidentiale a ramas, ca indicator, la acelasi nivel in perioada 2012-2013, demonstrand stabilizarea pietei, desi reprezinta jumatate din nivelul inregistrat in 2008. Numarul total de autorizatii de constructie emise la nivel national a fost de aproximativ 38.000, iar suprafata construita totala aprobata pentru construire a crescut cu 3% din 2012 la 7 milioane m2. Rata de constructie a noilor locuinte este mai mica de 1% din fondul imobiliar total pe an.
  • In Romania cererea si mai ales oferta de locuinte au fost profund afectate de criza economica. Scaderea puterii de cumparare, inrautatirea conditiilor de creditare dar si reducerea fondurilor investitiilor disponibile au redus oferta de locuinte cu peste 30%. Este cazul ofertei de locuinte finale, respectiv locuinte terminate si achizitionate in anul de referinta.
  • Daca in anul 2008 se realizau peste 67.000 locuinte, in nici un an de dupa criza nu s-a mai atins pragul de 50.000 locuinte. In anul 2015 s-au terminat 46.984 locuinte, fata de 67.255 locuinte in anul 2008. Cresterea veniturilor populatiei dar si a puterii de cumparare datorita masurilor de relaxare fiscala reprezinta principalele argumente pentru aprecierea ca trendul crescator manifestat in ultimii trei ani va continua pe termen mediu. Este posibil ca anual numarul locuintelor terminate sa se majoreze in medie cu 2.000-2.500 locuinte. Sporul mediu in ultimii doi ani a fost de 1.700 locuinte.
  • In proiectul Strategiei Nationale a Locuirii publicat pe web-site-ul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, se precizeaza ca: "Numarul de locuinte depaseste numarul de familii - aproximativ 8 milioane de locuinte la 7,2 milioane de familii. Amploarea fenomenului migratiei din ultimii ani a generat un dezechilibru al cererii si ofertei, cu suprapopularea unor centre urbane si o incidenta ridicata a locuintelor neocupate in altele.
  • Procentul locuintelor vacante din Romania, de 16%, se numara printre cele mai ridicate din lume. Decalajele pozitive sau negative intre cererea si oferta de locuinte variaza semnificativ de la o regiune la alta, in functie de marimea localitatilor. Aceste diferente se reflecta atat in numarul de tranzactii imobiliare cat si in numarul de locuinte noi terminate.
  • In anul 2015, din totalul tranzactiilor imobiliare 33% s-au realizat in 6 judete, iar in 11 judete numarul tranzactiilor imobiliare reprezenta pana la 1,5% din total. Conform datelor de la Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, numarul tranzactiilor imobiliare a fost de 890.169 (in 2015). In primele 9 luni din acest an s-au tranzactionat 703.509 locuinte.
  • Circa 300.000 de familii isi modifica anual structura (casatorii, divort, copii), ceea ce va face ca acestea sa solicite o modificare a spatiului locativ prin achizitionarea de locuinte. Numai pe acest segment, anual, se va inregistra un decalaj de aproape 250 mii locuinte, in conditiile unei oferte anuale de aproximativ 50 mii locuinte noi finalizate in fiecare an.
  • Dintre statele comunitare, Romania se afla pe ultimul loc al calitatii locuirii deoarece 52,3% din populatie traieste in locuinte supraaglomerate, depasind astfel de trei ori media de 17,1%. Rata de suprapopulare in randul populatiei expuse riscului de saracie din Romania a fost de 66,6%, depasita de Ungaria 67,4%. Alaturi de indicatorul supraaglomerarii, suprafata locuintei poate oferi o imagine asupra calitatii locuirii, in ceea ce priveste existenta unui spatiu util suficient la nivelul locuintelor. In 2012, suprafata medie a unei locuinte in UE- 28 a fost de 102,3 mp. Suprafata medie utila a unei locuinte variaza de la 46,9 mp in Romania, la 68,1 mp in Lituania pana la 156,4 mp in Cipru.
  • In anul 2014, ponderea gospodariilor dotate cu baie/dus a fost de 68,1%, iar a celor cu grup sanitar de 66,6%. Pe medii de rezidenta, diferentierile sunt la ambele tipuri de utilitati, in principal din cauza slabei dezvoltari a sistemului public de alimentare cu apa si a sistemului de canalizare si epurare a apelor uzate in localitatile rurale, fata de cele urbane. Ca atare, aproape 92% din gospodariile urbane beneficiaza de avantajele oferite de existenta baii si a grupului sanitar in interiorul locuintei. Mai sunt si alte deficiente care influenteaza confortul locuirii: deteriorarea peretilor, podelelor, tocurilor de ferestre, igrasia din pereti, podele sau fundatia casei; scurgeri prin acoperis sau pereti, lumina insuficienta.
  • Supraaglomerarea si aspectele legate de conditiile de locuit prezentate mai inainte sunt luate in considerare pentru crearea unui indicator mai complet al calitatii locuirii. Rata privarii severe de locuinta se defineste ca fiind proportia persoanelor care locuiesc intr-o locuinta considerata supraaglomerata, fiind afectate in acelasi timp de cel putin una dintre problemele amintite anterior. Conform datelor Eurostat, in anul 2014 pe teritoriul UE-28, 5,1% din populatie era afectata de privarea severa de locuinta. Romania s-a aflat pe primul loc in randul statelor comunitare cu o pondere de 21,4%.

Principalele concluzii referitoare la programul "Prima casă"- in opinia MFP-  sunt următoarele:

A. Nevoia menținerii Programului pe un orizont mediu de timp (5 ani), pe fondul creșterii solicitărilor de credite în cadrul Programului, a popularității de care se bucură acesta, precum și din necesitatea îmbunătățirii condițiilor de locuire și a asigurării disponibilității spațiului locativ.

B. Asigurarea predictibilității și a transparenței în privința plafoanelor de garantare, aceste aspecte fiind esențiale atât pentru dezvoltatorii imobiliari în elaborarea propriilor planuri de afaceri cât și pentru beneficiarii Programului în planificarea în timp a momentului oportun pentru contractarea unui credit în cadrul programului "Prima casă", evitându-se tododata și presiunile pe termen scurt venite din partea populației (creșterea
cererii pe termen scurt) ca urmare a incertitudinii privind continuarea Programului și a alocării plafoanelor de garantare în anii următori.

C. Programul "Prima casă" este un program complementar produselor standard oferite de instituțiile de credit, scopul programului nefiind acela de a satisface întreaga cerere pentru locuințe ci a facilita accesul la creditele ipotecare în scopul îmbunătățirii condițiilor de locuit. În acest sens, este oportună țintirea Programului astfel încât să fie adresată problema necesarului fondului locativ precum și a calității acestuia.



Citeste mai multe despre   









3155 vizualizari
  • +3 (7 voturi)    
    Atentie la stelute * (Luni, 28 noiembrie 2016, 10:03)

    tonne [utilizator]

    *DAE 174% pe an, la o zi de întârziere îţi luăm casa si apoi munceşti 20 de ani doar pentru profitul nostru, pentru care nu plătim taxe în România.
    • -1 (1 vot)    
      unde ai bre dae 174%?!? (Luni, 28 noiembrie 2016, 21:18)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui tonne

      daca te duci la ooricare banca din top5 iti spune DAE din prima, cu si fara asigurari... E adevarat ca imprumutul la banca nu e pentru oricine... Si cine-si inchipuie ca nu mai plateste si fenteaza banca e precum ala care spera sa cistige la alba-neagra...

      Dar cine isi propune sa plateasca si nu sa smenuiasca poate gasi avantajos un imprumut.
  • +6 (10 voturi)    
    preturi false. (Luni, 28 noiembrie 2016, 10:40)

    ouyang [utilizator]

    asta genereaza orice interventie a statului in economie. rolul acestui program nenorocit e sa tina preturile la imobiliare. that’s it. sa nu cada mai jos. fara el s-ar duce naibii toate “investitiile” banditilor imobiliari din romania.
    • +5 (5 voturi)    
      da (Luni, 28 noiembrie 2016, 14:49)

      eu sunt [utilizator] i-a raspuns lui ouyang

      asta e primul si cel mai important argument.

      acum totusi nu stiu daca s-ar mai duce piata in cap atat de rau, dar daca nu il bagau in 2009 sau 2010 sigur se ducea mai jos
  • +3 (9 voturi)    
    Mai bine "Primul salariu ca in Vest" (Luni, 28 noiembrie 2016, 11:20)

    pencu [utilizator]

    Decat toate programele astea asa-zis de "ajutor" - Prima Casa si Prima Masina - (care, de fapt, ajuta numai imobiliarii si dealerii auto), mai bine ar demara programul "Primul salariu ca in Vest". Ca preturile sunt oricum ca in Vest.
    • -5 (7 voturi)    
      detaliaza te rog (Luni, 28 noiembrie 2016, 14:52)

      eu sunt [utilizator] i-a raspuns lui pencu

      lucrezi la stat? Daca da, ce zici sa te muti la privat?

      Esti la privat? Atunci, zi-mi si mie cine te impiedica sa ai salariu ca in vest ? Baga mare, cursuri, specializarii, acreditari, da din coate, fii pe faza, aplica la joburi si muncteste. E imposibil sa nu ajungi la un salariu ca in vest.
      • +2 (4 voturi)    
        Statul mi-a luat-o inainte (Luni, 28 noiembrie 2016, 15:16)

        pencu [utilizator] i-a raspuns lui eu sunt

        Detaliile se gasesc in cifrele Statisticii oficiale din Romania referitoare la salarii. Nu am spus nimic de stat sau privat. Imi pare rau ca am fost inteles gresit. Comentariul meu se referea la situatia generala a romanilor, nu la situatia mea in particular. Ma gandeam la ceilalti.
        • 0 (2 voturi)    
          pai situatia generala e ... (Luni, 28 noiembrie 2016, 21:27)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui pencu

          ... exact imaginea poporului...
          Poporul isi alege conducatori hoti cu 4 clase, poporul incearca sa semnuiasca orice, de la o pensie de urmas la un ajutor de handicap ceva, o angajare la stat cu sacosa si tot asha.

          Atit timp cit n-avem autostrazi, schimbam legile fiscale lunar dupa cum dicteaza sondajele electorale, modificam regulamentele zilnic, avem cel mai mic procent din UE de absolventi de studii superioare, din care jumate au absolvit spiru haret, suntem lenesi, neseriosi, betivi, etc, etc e cam greu salariul ca in vest.

          Salariu ca-n vest e in parte din IT, de exemplu, unde interactiunea cu statul e minima, programele n-au nevoie de autostrazi, si se gaseste inca personal calificat. In rest... cine si-ar face fabrica in romania la salarii de germania?!?
    • -1 (3 voturi)    
      hehe (Luni, 28 noiembrie 2016, 21:21)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui pencu

      daca vrrei salariu ca-n vest pune burta pe carte sau invata sa fii printre cei mai buni intr-un domeniu in care se cauta forta de munca. Nu astepta program de la stat cu primul salariu ca-n vest
  • +4 (10 voturi)    
    cadou bancilor (Luni, 28 noiembrie 2016, 12:45)

    ileana14 [utilizator]

    Prima casa tine preturile sus, asta e rolul programului. Pentru niste VECHITURI COMUNISTE INGHESUITE.
    Ne zbatem sa ne cumparam cate un apartament din asta comunist, de 50 mp 2 camere, in care sa locuim 30 de ani, cu un copil ca doi nu ne permitem... Comunistii le-au construit 'pe degeaba' pentru 'clasa muncitoare', iar noi ne inghesuim in capitalismul asta amarat sa le cumparam, sa spargem zidurile de bca despartitoare ca sa castigam spatiu, sa le platim 30 de ani si ne sa mangaiem cu gandul ca avem casa noastra.
    Radea vecina mea de 75 de ani de mine cand ma intreba cat am dat pe locuinta si isi freca mainile de bucurie cand se gandea cat a ajuns sa coste vechiul ei apartament pe care ea n-a dat mare lucru...
    Iar noi facem cozi la Prima casa pentru prostiile astea vechi (nu mai zic de penalele astea noi, cate dintre ele indeplinesc standardele in toate fazele de executie...)
    Cu banii aia trebuia Guvernul sa faca locuinte NOI.
    Ce s-a mai intamplat cu programul ANL, incurca planurile constructorilor imobiliari?
    • -2 (8 voturi)    
      adica Traiasca Ceausescu! (Luni, 28 noiembrie 2016, 15:04)

      eu sunt [utilizator] i-a raspuns lui ileana14

      cam asta ati vrut sa ziceti.

      Cati ani aveti doamna? Sunt curios.

      Eu am 32 de ani. Am CASA suficient de mare (aproape 200mp) cu teren (700 mp) si 2 copii. Pe langa asta mai am si un apartament vechi pe care l-am cumparat pt a-l inchiria. Vreau sa mai iau unul pt ca am 2 copii si vreau sa le fie mai usor decat mi-a fost mie.

      Explicati-mi si mie: cine va pune sa stati intr-un apartament vechi, mic si inghesuit? Cine nu va lasa sa va cumperati ce visati? Nu e mai simplu, decat sa astepti sa faca ceva ANL, statul, guvernul, mos craicun etc, sa iti iei viata in maini si sa rezolvi problema. Cati ani trebuie sa mai treaca sa intelegeti ca prima responsabilitate pt viata voastra o aveti voi?

      Vremurile s-au schimbat si se vor mai schimba. Daca nu intelegi asta nu eu voi fi cel afectat ci tot tu.

      PS: Singura scuza pe care o puteti avea e aceea a unei varste inaintate (50 de ani plus) altfel puneti mana si visati, invatati si munciti. Orice se poate obtine daca iti doresti.
      • -1 (5 voturi)    
        e, si tu acuma (Luni, 28 noiembrie 2016, 21:32)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui eu sunt

        Omu' vrea munca de 8 ore pe zi, din aia ca pe vremea lui Ceausescu (fara stres), fix pe specializarea lui, indiferent daca stie sa faca ceva sau nu, si salariu de 2000 dde euro minim. daca ii spui de munca in plus iti spune ca nu vrea sa fie sclav la capitalisti. In schimb vrea sa traiasca ca-n vest. Desi nu stgie ca acolo tot in 30 de ani iti iei un apartament cu salariul mediu.
        • -1 (1 vot)    
          Prima casa, mincinoasa (Marţi, 29 noiembrie 2016, 10:24)

          ileana14 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Prima casa ar trebui sa stimuleze productia de locuinte noi, la standarde mai bune (spatii mai mari, de exemplu), nu revanzarea de n ori a vechiturilor, sub impresia capitalismului.
          Primaria trebuie sa se implice prin asigurarea infrastructurii - transport in comun decent, asfaltarea strazilor in cartierele noi.
          In Bucuresti, constructia de locuinte noi e o JUNGLA.
      • 0 (2 voturi)    
        serios? (Marţi, 29 noiembrie 2016, 10:19)

        ileana14 [utilizator] i-a raspuns lui eu sunt

        Intrebati-o pe profesoara de română a copiilor ce salariu are si ce casa isi permite sa cumpere strict din salariu? Fara sistemul paralel de meditatii care capuseaza invatamantul. Mai ales daca e singura sau divortata... viata e complexa, dupa cum stiti la cei 32 de ani ai dumneavoastra.
        Ce sa facem, daca nu ne-am facut toti afaceristi, unii dintre noi am facut Litere, inclusiv doctorat (ca m-ati intrebat de studii) si suntem bugetari...
        Daca vrei sa locuiesti in Bucuresti nu exista o oferta reala in afara blocurilor vechi si a dubioaselor locuinte noi, facute in cine stie ce conditii. Cu banii aia poate ne-am fi cumparat o casa de 200 mp la tara.
        Nu regret comunismul, in care am trait o buna parte din copilarie, am criticat bancile din Romania si sistemul imobiliar existent. Si am prins si perioada de boom imobiliar de pana prin 2008, in care dobanda efectiva pentru un credit pe 30 de ani se apropia de 10 la suta, totul sub aprobarea BNR.
        Tot ce aveti ati cumparat prin forte proprii sau v-au ajutat si parintii?
        • -1 (1 vot)    
          confortul costa (Marţi, 29 noiembrie 2016, 16:21)

          eu sunt [utilizator] i-a raspuns lui ileana14

          1. nu m-am facut profesor (desi mi-ar fi placut si inca mi-ar placea) pt ca stiam nivelul salarial din acest domeniu... REVERSUL e ca lucrez intr-un domeniu care nu imi place foarte mult dar e relativ banos (dv aveti confortul jobului facut din pasiune banuiesc)
          2. Sunt de acord ca un profesor cu doctorat sau fara ar trebui sa castige mult mai bine... Dar mai cred si ca este pacat sa pierzi viata asteptand sa primesti ceva (trec ani din viata depinzand de altii). Sunt sigur ca un om capabil (mai ales cu studiile dv) poate lucra in orice multinationala pe un salariu mult mai decent decat cel din invatamant. O secretara castiga 1500 euro pe luna intr-o banca de ex... REVERSUL e ca o sa munciti 8-10 ore pe zi nu 20 pe saptamana (dv aveti confortul unui program scurt si cu multe multe vacante)
          3. Nu trebuie sa fii afacerist (eu nu sunt) ca sa traiesti decent si fara frustrari materiale (mari) dar e posibil sa nu faci ce iti place.
          4. O casa in apropierea Bucurestiului costa ceva mai mult decat un apartament vechi si cam cat un apartament nou decent. In plus, posibilitatea sa urmaresti fiecare etapa a constructiei si sa fii sigur pe ce dai banii.
          5. Dobanzile inainte de criza erau la nivelul cererii, cine a fost putin informat nu s-a ars. Degeaba dati vina pe BNR sau stat (chiar daca aveti dreptate intr-o oarecare masura). Nu va ajuta cu nimic. Singura responsabila de viata dv sunteti chiar dv.
          6. De la parinti am primit doar sprijin moral pt ca sunt saraci (au cam aceeasi mentalitate ca si dv.)... Pe de alta parte am credite fara numar (dar sunt facute cu cap, adica la dobanzi mici) si tot ce am cumparat a fost la preturi sub ce se cerea pe piata (adica nu m-am grabit)

          Sfatul meu e sa nu va schimbati viata. E pacat pt ca aveti numai UNA si sincer cred ca meritati mai mult. Renuntati la a mai cauta vinovati. Nu va ajuta cu nimic


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version