Cateva detalii despre mecanismul split TVA, furnizate miercuri de Ministerul Finantelor

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 23 august 2017, 13:51 Economie | Finanţe & Bănci

Miercuri, la sediul MFP a avut loc o intalnire cu presa pe tema TVA split
Foto: Hotnews
Firmele vor avea deschis gratuit un cont de TVA in lei, la trezorerie incepand de la 1 ianuarie 2018, in baza mecanismului "split TVA", au anuntat miercuri reprezentantii Ministerului Finantelor. Potrivit surselor citate, acest cont va fi gratuit el ne-generand comisioane sau alte costuri. In perioada octombrie-decembrie 2017,split TVA va fi optional iar de la 1 ianuarie 2018, obligatoriu. Platitorii de TVA pot deschide aceste conturi si la banci, dar ele vor fi deschise in mod automat la unitatile Trezoreriei. Aceste conturi vor fi administrate gratuit, fara erceperea de comisioane pentru plati sau alte costuri. La banci vor fi deschie conturi de TVA pentru operatiunile in valuta. In cazul bancilor, acestea pot deschide si ele conturi automat, dar daca nu vor fi folosite timp de 90 de zile acestea vor fi automat inchise.

Ce au mai spus miercuri reprezentantii Finantelor:
  • Pe de alta parte, pentru contul de TVA in valuta operatorii economici vor putea lucra cu bancile care vor percepe aceleasi comisioane ca la actualele conturi.
  • Din contul de TVA nu se pot in esenta face plati decat tot de TVA fie catre furnizori sau plati de TVA catre Bugetul Statului.
  • Pentru aceste conturi se vor genera extrase de cont electronice, in format pdf cu un fisier xml atasat.
  • Noul mecanism nu schimba regulile actuale ale sistemului de TVA, ele ramanand neschimbate, spun reprezentantii MFP.
  • Se au in vedere si alte masuri propuse de mediul de afaceri, cum ar fi facturarea electronica sau extinderea mecanismului de taxare inversa in sectoare cu risc crescut- in timp aceasta masura de split TVA va fi asadar incurajata si prin ate masuri
  • Se vor pune extrase de cont gratuite la conturile oferite gratis la Trezorerie. Daca se opteaza pentru aplicarea TVA split in perioada in care masura e optionala, firmele vor beneficia de cateva facilitati, printre care anularea penalitatilor de intarziere de la data de 30 septembrie (in anumite conditii) sau bonificatie de 5% din impozitul pe profit.
  • Prin acest sistem, de la 1 ianuarie vom permite , pentru cei care doresc sa se inroleze cu semnatura electronica de la D 112, sa poata face si plati electronice. O sa aiba la dispozitie o interfata gratuita la dispozitie care sa-i ofere aceasta posibilitate. Infrastructura de plati va fi similara cu infrastructura bancara
Impactul privind plata defalcata a TVA va aduce la buget 6 miliarde de lei pentru perioada 2018-2020, respectiv cate doua miliarde de lei anual. Reprezentantii institutiei au aratat ca la nivelul ANAF exista studii de impact cu privire la aceasta masura.

Diferentele dintre TVA declarata si cea incasata este de circa 30 de miliarde de lei, in vreme ce split TVA ar aduce circa 6 miliarde de lei in urmatorii 3 ani. "Suntem cu totii de acord ca trebuie luate masuri impotriva combaterii evaziunii fiscale si a colectarii", au spus miercuri reprezentantii MFP.


Citeste mai multe despre   












VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si Startup Cafe, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

5370 vizualizari

  • +12 (12 voturi)    
    Na-ti-o franta, ca ti-am dres-o! (Miercuri, 23 august 2017, 15:48)

    Anarb [utilizator]

    Ce uita onor minister sa spuna e ca Trezoreria e incapabila tehnic sa ofere o solutie de adminstrare a conturilor la distanta. In traducere, uitati de solutii gen Multicash, uitati de aplicatii bancare pe web, va trebui un omulete sa mearga in fiecare zi la ghiseu (si nici n-o sa fie coada), sa ia extrasul si cineva sa-l introduca manual in sistem pe fiecare incasare. Nici nu e bataie de cap la firmele mari cu sute de incasari pe zi. Investiti in Romania! Asta o sa va ocupe tot timpul. :p
  • +3 (3 voturi)    
    Ce prostie (Miercuri, 23 august 2017, 20:08)

    Radub1000 [utilizator]

    Pentru 500 milioane de euro pe an se va crea haos in economie? Abia astept ca acesta guvernare sa atraga antipatia majoritatii agentilor economici. Va dati seama o sa-i puna pe toti sa faca plati duble, practic le dubleaza, cel putin, activitata economica. Firmele in loc sa isi desfasoare activitatea se vor ocupa de contabilitate. Dar unde nu-i cap.
    • +5 (5 voturi)    
      Eh (Vineri, 25 august 2017, 11:27)

      Gojira [utilizator] i-a raspuns lui Radub1000

      Problema nu stă în faptul că vom face de două ori mai multe tranzacții. Eu n-am nici o problemă cu asta și sunt sigur că majoritatea micilor afaceri nu au. Problema asta apare la marile afaceri, prestatorii de servicii în telecomunicații, energie, care eliberează multe facturi zilnic.

      Problema la noi, ăștia mici, stă că vom avea 19% din venituri blocate, iar TVA-ul pe bunurile și serviciile achiziționate îl vom plăti din buzunar. La firmele mici nu ai multe tranzacții, astfel încât să poți depune în cont diferența. Noi încasăm o factură azi și poate avem de făcut plăți peste o săptămână. Pe factura aia încasată va trebui să virăm tot TVA-ul, pentru că nu facem plățile în aceeași zi, pentru a putea vira doar diferența.

      Iar de scos bani din contul de TVA, să-mi fie cu iertare. Nici un contribuabil nu se va duce cu zâmbetul pe buze la ANAF ca să le ceară control pentru a putea avea acces la banii din contul de TVA, pentru că majoritatea controalelor se lasă cu amenzi. Dacă vor să-ți găsească ceva, îți găsesc, indiferent de cât de corect vrei să fii. Ori, să fac cerere pentru 1500 de lei și să mă trezesc că am de plătit 2000 amenzi... Unde ajung?


      Eu n-am nimic împotriva măsurii în sine, dar aplicarea e mult prea grea pentru majoritatea agenților economici. Eu aș fi dispus să înregistrez, în timp real, fiecare tranzacție a societății și sunt sigur că mulți alții ar fi dispuși. În felul ăsta, la ANAF ar exista mereu situația contului meu TVA. Ar putea să blocheze în contul respectiv doar sumele pe care le datorez pentru plata TVA și să-mi facă disponibilă diferența imediat.

      Dar așa ceva nu e posibil, pentru că noi suntem considerați evazioniști de când facem cererea de înființare la Registrul Comerțului. Pe aia care fac într-adevăr evaziune nu-i vede nimeni, pentru că ăia, în primul rând, nu declară.
      • +3 (3 voturi)    
        Opinie (Miercuri, 30 august 2017, 20:17)

        motanul_gri [utilizator] i-a raspuns lui Gojira

        Cand scrii "noi, astia mici" te referi probabil la firmele care fac tranzactii preponderent in numerar.

        Intr-adevar, proiectul de lege te obliga sa depui la banca tva-ul aferent diferentei intre incasarile si platile zilnice cash. Faci asta pentru fiecare zi in care incasari > plati. Dar daca se intampla situatia inversa, ca plati > incasari, nu recuperezi nimic din contul split tva. De aceea, in decursul timpului se vor acumula in acel cont tot mai multi bani.

        Ca si solutii ai doua variante:
        1) Cum ai scris, depui la fisc cerere sa folosesti banii din contul split tva si te pregatesti probabil pentru un control (stres, amenzi etc)

        2) Incerci sa maresti numarul furnizorilor pe care ii platesti prin banca (partea de tva din factura de achizitie o achiti direct din contul tau de tva si ii micsorezi soldul).

        In alta ordine de idei, am si eu niste nedumeriri:
        1) Cum procedezi cand emiti catre un client un bilet la ordin sau o fila cec? Dar furnizorul cum procedeaza cand primeste biletul? Dar cand il incaseaza efectiv la scadenta? Dar daca intervine un refuz la banca, pe motiv ca emitentul nu are suficienti bani in cont?

        2) Pentru operatiunile in numerar, se depune zilnic in contul split tva de la trezorerie diferenta intre total incasari si total plati. Dar daca firma lucreaza numai cu numerar, asta inseamna ca trebuie sa mearga un salariat la trezorerie cu sacoteiul de bani, sa depuna cash (ca bani in cont nu sunt). Loc in care se va intalni la coada cu alte zeci poate sute de persoane aflate in exact aceeasi situatie.
        • 0 (0 voturi)    
          Erata (Miercuri, 30 august 2017, 22:20)

          motanul_gri [utilizator] i-a raspuns lui motanul_gri

          la 1) : cand emiti catre un furnizor un bilet la ordin, nu catre un client
          • 0 (0 voturi)    
            La fel? (Miercuri, 30 august 2017, 22:45)

            Gojira [utilizator] i-a raspuns lui motanul_gri

            Nu e la fel? Adică tot în două conturi separate trebuie să încaseze și el.
            • +1 (1 vot)    
              ... (Joi, 31 august 2017, 0:26)

              motanul_gri [utilizator] i-a raspuns lui Gojira

              Da, furnizorul va incasa in doua conturi separate.

              Din ce ai scris, am inteles ca te preocupa urmatoarea situatie: daca in contul tau split tva se vor strange treptat din ce in ce mai multi bani, mai multi decat cei necesari pentru platile strict legate de tva admise conform legii de a se face din el. Asta ar echivala cu blocarea unor active lichide ale firmei si eventual probleme de cash-flow.

              De exemplu se poate ajunge la un asemenea rezultat daca ai termene de plata catre furnizori mult mai mici decat cele de incasare de la clienti. Daca platesti prin banca, va trebui sa achiti tva-ul furnizorilor din contul tau curent (ca in cel de tva inca nu ai incasat suficient de la clienti). Dupa un timp, clientii isi vor plati datoriile catre tine si iti vor intra bani inclusiv in contul split tva. Dar va fi prea tarziu, deoarece deja ti-ai achitat furnizorii, iar contul split tva va ramane cu sold.
        • +4 (4 voturi)    
          Da (Miercuri, 30 august 2017, 22:36)

          Gojira [utilizator] i-a raspuns lui motanul_gri

          Eu majoritatea tranzacțiilor le fac prin bancă. Și sunt prestator de servicii, așa că pot număra pe degete lunile în care am avut mai mult TVA de dedus decât de plătit.

          Iar plățile cash, nu le pot aranja mereu cu cheltuielile. Pot primi mâine 1000 de lei cash, iar eu facturi de plătit n-am efectiv decât peste vreo două săptămâni. Nu am o frecvență strictă de venituri și cheltuieli cum ar avea un magazin, să zicem.

          În cazul meu, efectiv, 19% din venit îl virez în cont. Că am de plătit mai puțin la sfârșitul trimestrului, ghinion. Măcar mă lăsau să plătesc impozit pe salarii și venit din contul ăla.


          1) Păi presupun că trebuie să emiți două bilete la ordin, unul pentru plata în contul normal, altul pentru TVA. Adică dacă ai cont la Trezorerie, trebuie să faci un drum acolo la fiecare plată. Au zis ei că asigură program online, dar nu prea mă bazez. Eu cred că o să fac contul la banca cu care lucrez în general, nu mă pasionează să mă încurc cu Trezoreria.

          2) Da, trebuie să te duci cu săculețul de bani. Dar cum văd că au modificat ce ziceau prima oară, nu trebuie să te duci zilnic, ci săptămânal, ai 7 zile lucrătoare din momentul tranzacției să depui.

          Ar trebui să ne ducem toți grămadă. Cereri în fiecare lună, plățile cash în aceeași zi, vedem ce fac atunci.
  • +2 (2 voturi)    
    deci cresc sau nu cresc cheltuielile bugetare? (Joi, 31 august 2017, 10:36)

    ..13 [utilizator]

    Bre cat poti sa fii de oligofren, ca nu mai am alte cuvinte, despre astia de la gubernare, incat sa nu intelegi ca automat creste cresti cheltuielile bugetare cu personalul suplimentar care va trebui sa fie angajat la Trezorerie si alte cheltuieli generate de administrarea acelor conturi care cicalea sunt gratuite pentru utilizatori dar care o sa coste institutia publica???

    Bre, multi prosti pre lumea asta si o parte, atent selectata, chiar sunt pe butoane la gubernare!

    Horror, man! Horror!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri