​Op-ed

Domnule prim-ministru, concediati-l pe Onorific!

de Daniel Oanta     HotNews.ro
Miercuri, 23 august 2017, 16:30 Economie | Finanţe & Bănci

Bancile nu sunt dusmanul poporului. Peste 10 milioane de cetateni ai Romaniei au depozite in banci, in suma totala de 154 miliarde echivalent lei. Firmele au si ele 151 miliarde de lei, potrivit datelor Fondului de Garantare. Din 36 de banci , 18 au inregistrat pierderi, zice domnul prim-ministru. Intr-o economie de piata, ca si in orice alta economie pierderea nu este ilegala. Nu poti  nici macar sa sugerezi ca oamenii sa-si puna intrebarea daca economiile lor sunt "safe" in jumatate din sistemul bancar. Nici macar in gluma. Pentru ca poti genera o catastrofa.

"Statul, economia, consumatorii pot supravietui si fara banci, dar inversul nu este valabil-bancile nu pot supravietui fara noi. Clar?". Maxima este un citat exact din consilierul onorific pe banking, fiscalitate, insolventa si piete de capital al primului ministru, dintr-o postare publica pe facebook in care domnia sa se arata, paradoxal, ingrijorat de banii deponentilor. Ceea ce spune dansul poate fi adevarat pentru evul mediu tarziu sau pentru adeptii trocului. In secolul 21 insa lucrurile nu stau asa, consumatorii, economia si statul nu pot supravietui fara banci. Bine, si reciproca e valabila, in sens filozofic. Asta pe partea de banking, pe partea de fiscalitate colapsul ar fi generalizat.

Statul roman se imprumuta, pentru nevoile curente ala  bugetului si finantarea datoriei publice saptamanal cu sume mari si, ca sa nu ramanem in abstract, numai in anul de gratie 2017, necesarul de finantare este de 68.620 milioane lei, din care  24.100 milioane lei pentru finantarea deficitului bugetar, iar restul pentru ratele de capital. Nu-i asa ca e impresionant?De unde se-mprumuta el? Evident, de la banci. Sau de pe pietele de capital, alt domeniu de expertiza al consilierului asa cum scrie in Monitorul Oficial. Dar, ce sa vezi, si-acolo tot de banci dai, din cauza functiei lor de intermediere financiara. Ar fi bine deci ca seful Executivului sa nu-l creada pe consilier. Sa-l concedieze, pentru ca Guvernul Romaniei si deci Romania nu are nevoie de un consilier care sa urasca bancile si sa-si puna asta pe tricou, ca sa nu mai vorbim ca e in proces cu ele si castiga bani de pe urma asta. Nu are nevoie de un consilier care sa numeasca bancherii banksteri, care sa se razboiasca non-stop cu BNR , BRI si FMI, cu sefii si angajatii bancilor, ci de unul care sa inteleaga rolul si rostul sistemului bancar in economie. Sunt atatia tineri cu liceul economic la baza, sa le acordam o sansa, contracost, ca si-asa este incordata piata muncii.

A judeca bancile doar din perspectiva impozitului pe profit platit statului reprezinta este o viziune foarte ingusta.Si daca au incalcat legea sa plateasca.Dar intermedierea financiara, cea care asa cum sugereaza si denumirea, inseamna mijlocirea intre resursele disponibile la un moment dat si nevoile de finantare este functia de baza indeplinita in societate de institutiile financiar-bancare. Ca sa parafrazez pe presedintele SUA aceasta intermediere este un lucru foarte, foarte mare si foarte, foarte important. Acest proces continuu de transfer, vital pentru functionarea oricarei economii are in centrul lui sistemul bancar.

Este de preferat ca aceasta intermediere financiara sa se desfasoare fara sincope, pentru ca ea face mult PIB , si din PIB vin taxe si impozite, se platesc salarii si pensii cu cresterile lor cu tot. Daca, Doamne Fereste !, oamenii si-ar retrage depozitele din banci, pierderile bugetare directe si indirecte ar fi insutit mai mari decat sumele banuite a fi sustrase de la plata impozitului pe profit. Asta fie si daca privim situatia exclusiv simplist, din perspectiva relatiei intre activitatea bancara si veniturile bugetului de stat.Tot din perspectiva intermedierii financiare, este foarte posibil ca o taxa pe activele bancilor sa se regaseasca atat in costurile de creditare a economiei, cat si in cele de finantare ale bugetului. Pentru ca asta-i situatia, bancile au o pozitie privilegiata din acest punct de vedere, al transferului costurilor.

Lucrurile insa sunt si mai complicate. Bilanturile bancilor sunt publice, depuse la Ministerul Finantelor si pe unde mai cere legea, iar analiza lor cere atat cunoasterea specificului activitatii bancare cat si multa, multa stiinta a contabilitatii.Pe ele stau cu ochii nu numai ANAF-ul care "descopera" tardiv ca bancile n-au avut profit fiscal, ci si investitorii, actionarii , bursele din intreaga lume. Deoarece contabilitatea bancilor se tine potrivit standardelor internationale in domeniu si  este auditata si certificata de crema expertilor mondiali in domeniu care, inca o data,  certifica ca acele bilanturi sunt intocmite conform legii, inclusiv si mai ales in ce priveste rezultatul financiar, profit sau pierdere. Acest fapt face posibil ca instrumentele bancare emise de banci din Romania sa fie recunoscute si certificate international.Pentru ca,de exemplu, cardurile atasate tuturor conturilor curente ale romanilor cu cont in banca sa poata fi folosite in strainatate, sa faca plati cu ele, sa scoata bani de la bancomat si asa mai departe. Cu alte cuvinte, trebuie sa fim foarte precauti cand afirmam ca bancile "ne fura" inainte de a se dovedi ca au incalcat vreo lege.

Un alt aspect deosebit de important in legatura cu bancile si sistemul bancar, care ma-ndoiesc ca a intrat in sfera de consultanta a onorificului, se refera la stabilitatea financiara. Si ea este un lucru mare si, foarte important, un bun public. Sunt mai multe definitii ale stabilitatii financiare, dar este de retinut ca pierderea acestei stari a sistemului poate genera costuri inclusiv bugetare si crize uriase. De aceea, monitorizarea stabilitatii financiare se face preventiv. In ceea ce priveste sistemul bancar, acesta este supravegheat macroprudential de catre Banca Nationala. In sarcina ei cade autorizarea, reglementarea si supravegherea prudentiala a institutiilor de credit, promovarea si monitorizarea bunei functionari a sistemelor de plati pentru asigurarea stabilitatii financiare. Stiu ca suna complicat , dar cuvantul prudenta sare in ochi. Ei bine, unul dintre factorii care ar putea afecta grav stabilitatea financiara ar fi deteriorarea, din orice motiv, a indicatorilor de solvabilitate si lichiditate ai bancilor  sub anumite valori.

In calculul acestor indicatori nu au loc frustrari, se opereaza cu cifre. Si ele, cifrele, arata asa: La data de 30 iunie a.c., rata medie de solvabilitate se situa la 19,8%, fata de valoarea minima reglementata, inclusiv pe plan european, de 8%, si comparativ cu media europeana de 14%. Nici o banca din Romania nu are solvabilitatea sub pragul minim reglementat. Indicatorul de lichiditate (reprezentand raportul dintre activele lichide si pasivele pe termen scurt) este de 250,5%, peste nivelul minim reglementat de 100%. BNR supravegheaza bancile din punct de vedere prudential, nu fiscal. Cand o banca inregistreaza pierderi care conduc la deteriorarea indicatorilor de prudenta, obligatia BNR este sa le ceara bancilor aport de capital pentru a aduce indicatorii de solvabilitate si lichiditate la niveluri care sa asigure buna functionare a bancii si siguranta depozitelor populatiei si firmelor.

Sa nu afectam deci stabilitatea financiara prin declaratii imprudente- indiferent de cine ne sfatuieste sa facem altfel.

N.Red.  Daniel Oanta este expert principal in cadrul Bancii Nationale a Romaniei. Opiniile sale nu reprezinta pozitia BNR sau a redactiei


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

3840 vizualizari

  • +4 (14 voturi)    
    subscriu (Miercuri, 23 august 2017, 17:00)

    mihai2013 [utilizator]

    SUBSCRIU !
    Omul ala e o rusine la Guvern... auzi, consilierul premierului !
  • -2 (12 voturi)    
    publicitate (Miercuri, 23 august 2017, 17:06)

    dinamovist [utilizator]

    "BNR supravegheaza bancile din punct de vedere prudential, nu fiscal." Gura pacatosului adevar graieste si profitul il exporta. Daca nu ai pus semnul P inseamna ca ne crezi tampiti sau ai fost platit in privat din asa zisele PIERDERI...."contabilitatea bancilor se tine potrivit standardelor internationale in domeniu si este auditata si certificata de crema expertilor mondiali in domeniu" pe bune, adica daca ANAF gaseste ceva in neregula "crema" spune altceva.Sa inteleg ca toate abuzurile trecute s-au facut tot cu girul expertilor crema. Legat de BNR la inceputul anului proclama apocalipsa in sistemul bancar si dupa aceea anunta profituri istorice , iar bineinteles hotarariele judecatoresti sunt doar orientative. Am o nedumerire care ma obsedeaza -de ce bancile beneficiaza de ajutoare (10 miliarde euro) si nu de credite din partea statului . De ce si reciproca nu este valabila
    • 0 (8 voturi)    
      really? (Miercuri, 23 august 2017, 17:43)

      OvidiuF [utilizator] i-a raspuns lui dinamovist

      Nu ne explici si noua in ce tara e asta cu 10 mld... ca in Romania sigur nu ii gasim... nici macar 10... lei
      • -1 (3 voturi)    
        imprumut (Miercuri, 23 august 2017, 21:24)

        dinamovist [utilizator] i-a raspuns lui OvidiuF

        RO s a imprumutat 20 miliarde de euro in perioada de criza din care 10 au ajuns la banci fara dobanda sau alte conditii, iar bancile straine au trimis banii in tarile proprii ca sa finanteze deficitele de acolo din banii romanilor, bineinteles cu largul concurs al BNR. Inainte de a intreba vezi ca exista google
        • +1 (3 voturi)    
          bati campii (Joi, 24 august 2017, 9:30)

          OvidiuF [utilizator] i-a raspuns lui dinamovist

          rau de tot... vezi ca google asta e si el selectiv.. sunt surse si surse... d asta cred unii ca Trump e mesia sau ca ii violeaza extraterestri. Statul roman nu a bagat nici un leu in ultimii 10 ani in bancile private in Romania, dimpotriva a fost finantat de ele in orice moment (nu ca binefacere, dar nu asta e subiectul nostrum...), indiferent cat de dezastruoasa era piata financiara internationala. Imprumuturile alea de care zici tu din 2009 au ajuns direct in plata pensii si salarii bugetare.... e incredibil cum arunci o miniciunica d-asta atat de deplasata si apoi faci pe moralizatorul.... mai ne miram ca e plin netul de minciuni din Iran pana in Alaska....Bancile straine si-au repatriate ... DUPA 2010... fonduri care LE apartineau... din simplul motiv ca aici nu mai aveau cui sa dea credite.... un sfert din firme intrau in insolventa.... multumita crizei si taierii de investitii de infrastructura....cat de rau intentionat sau naiv s afi s acrezi ca le adat statul bani (nu ne spui si cum?????.... dat fiind ca statul se imprumuta doar de la ele si ca lichiditatile luate del a bNR sunt infime si de vreo 50X mai mici ca banii blocati de BNR bancilor ca rezerva minima in conturile BNR desigur.).
          • 0 (2 voturi)    
            Suma consolidare banci (Joi, 24 august 2017, 13:03)

            dinamovist [utilizator] i-a raspuns lui OvidiuF

            http://stirileprotv.ro/stiri/economie/fmi-romania-imprumuta-20-de-miliarde-de-euro.html.
            Suma pt consolidarea sistemului bancar a crescut mult peste 2 mirld. vezi comentariile legat de bailout ul romanesc. INCREDIBIL NU I ASA si nu te doare capul.
            • 0 (0 voturi)    
              Pro TV (Joi, 24 august 2017, 13:52)

              OvidiuF [utilizator] i-a raspuns lui dinamovist

              baiete daca asta e singura ta sursa... faptul ca banii au stat la BNR pt "stabilizarea cursului etc..".. indiferent de ce titlu vezi tu pe google... statul roman nu a bagat nici o letcaie in banci. ia de aici o declaratie a unui official: "Tocmai pentru a nu se scufunda impreuna, miliarde de euro din banii europenilor, direct de la bugetele statelor, au mers spre banci. Romania, gratie Acordului de la Viena si politicii prudentiale a BNR, se numara printre putinele state care nu au cheltuit niciun cent din banul public pentru a sustine bancile. Ne aflam in situatia (de exceptie, pe plan european) in care sistemul bancar a adus bani, nu i-a luat
              In raport cu bugetul de stat, cel atat de chinuit de masuri adoptate simultan de crestere permanenta a cheltuielilor si amputare prin lege a veniturilor, ne aflam asadar in situatia de exceptie pe plan european in care sistemul bancar a adus bani, nu i-a luat. Mai mult decat atat, bancile care activeaza in Romania au reusit nu numai sa se mentina pe linia de plutire fara a cere ajutorul statului, dar si sa finanteze deficite bugetare generate de politici gresite ale statului exact in momentele in care a fost nevoie de o astfel de finantare, mult mai ieftina decat alminteri. Pentru bugetul statului roman, din aceasta perspectiva, bancile au jucat mai mult decat rolul Crucii Rosii, au fost un fel de SMURD! "

              Repet inca odata, trecand peste minciuni sfruntate, statul nu a bagat niciodata in ultimii ani bani in banci... slava domnului ca sta ii mai trebuia...., pierderi mari ale unor banci au fost acoperite de actionari presati cu usa de BNR, in schimb statul e PERMANENT finantat de sistemul bancar romanesc....
              • 0 (0 voturi)    
                limbaj de lemn (Joi, 24 august 2017, 18:07)

                dinamovist [utilizator] i-a raspuns lui OvidiuF

                La ce limbaj de lemn folosesti credeam ca lingaii si pupincuristii au disparut de mult . La cum te pozitionezi cred ca lucrezi in una din bancile vizate si nici macar nu ai decenta sa te abtii de la comentarii laudative. Vrei fapte de vitejie ale bancilor in timp, nici nu stiu de unde sa incep cert este ca daca imprumuta statul asta nu inseamna ca ajuta economia reala unde doar BT ce mai misca restul se comporta ca niste fonduri speculative. Unde mai vezi tu in UE un ecart de 12 puncte procentuale intre dobinzile la depozite si cele la credite. Dar de creditele cu maturitate la un an la care aplicind inflatia, impozitul dobanzile sunt real negative. Asta se cheama camatarie. E adevarat ca pentru anumite figuri politice marcante sau acordat niste credite la niste dobanzi .....Vezi ca la cate credite neperformante se acumuleaza odata cu ele sa nu te externalizeze si pe tine BAIETE.
                PS. Ai uitat sa precizezi OFFicialuu
                • 0 (0 voturi)    
                  fake news (Vineri, 25 august 2017, 9:18)

                  OvidiuF [utilizator] i-a raspuns lui dinamovist

                  am inteles... ai schimbat subiectul... ecart la dobanzi... imi plac astia... diversionisti cu diploma la privat... vezi-ti de creditul tau in CHF si nu mai amesteca subiectele... noi cautam cei 10 mld din fantezia ta...si sa te rogi sa nu traim ziua cand va trebui sa vina statul cu bani sa salveze vreo banca mare sau mijlocie...ca nu o sa mai aiba bani ca pentru Bancorex de data asta... o sa ajungem ca Grecia...
                • 0 (0 voturi)    
                  PS (Vineri, 25 august 2017, 9:20)

                  OvidiuF [utilizator] i-a raspuns lui dinamovist

                  era bine daca studiai logica la liceu in loc de aschiere... "limbajul de lemn" e al celui ce a comentat, nu al celui ce l-a citat looool
  • -6 (10 voturi)    
    bancile (Miercuri, 23 august 2017, 17:51)

    andrei1245 [utilizator]

    sunt instrumente de spoliere a populatiei, se poate functiona foarte bine si fara ele;

    creditul , mai ales cel catre populatie ar trebui interzis;

    dobanda a fost interzisa din cele mai vechi timpuri
  • 0 (10 voturi)    
    Bancile ce nu joaca corect (Miercuri, 23 august 2017, 18:02)

    galeo [utilizator]

    Inteleg ca dupa vorbele unora, bancile nu ar trebui atinse nici macar cu un pai.

    Dar in situatia in care bancile fug din Romania cu banii din depozitele romanilor, ar trebui sa le aplaudam ?

    Prin a spune ca bancile sunt de neatins, nu faceti decat sa dati dreptate adeptilor teoriei conspiratiei cum ca bancile conduc lumea.
    • +4 (4 voturi)    
      Nu spune asta (Miercuri, 23 august 2017, 18:36)

      alexpro [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      Dar no, tre sa si citesti articolul ca sa vezi
  • +1 (1 vot)    
    as fi putut sa raspund si altfel (Joi, 24 august 2017, 15:04)

    ..13 [utilizator]

    As fi spus ca se poate si fara banci in conditile in care iti place sa stai in pestera, sa manufacturezi frumos cu propriile tale manute, sa astepti constant - zi de zi - numai iCel de Sus sa te indrume dimineata, la prans si seara fara ca tu sa nu faci nimic.

    Nu stiu cum se gandesc unii la banci, din fericire sau nefericire, depinde de gustul omului, dar io,cred ca banca este o institutie moderna si pentru ca mereu merge mai departe de ziua de maine sau de poimaine o sa lucreze poate numai cu robotzii si robotizat asa ca cine vrea poate sa lucreze cu banca cine nu se poate intoarce in pestera sa. Fiecare poate alege pentru sine daca apucam sa ne lase gubernantii..

    Acum pentru ca mie imi plac chetiunile mai legere, mai dinamice si mai performante as alege sa lucrez cu banca si ma intreb constat ce mama ei de caldura mioritica i-a apucat pe toti gandacii astia P$Disti de nu mai termina cu incercare care se amana pentru alta data dar vor sa o puie in practica dupe 2 zile???

    Am mari regrete ca mai sunt numerosi si bolnaviciosi cetateni care adulmeca si inghit pe nerasuflate toxinele emise de unii despre banci cand de fapt banca este ca un medic curant la care te duci sanatos si te face si mai puternic, te duci bolnav si te indruma sa te faci bine.

    Poate ca sunt unii care nu vor sa le fie mai bine.
    Poate ca au alte agende - dar mamica lor cu mine ce au??? De ce nu ma lasa sa vietuiesc pasnic pre lumea aceasta, in felul meu, mai leger, mai modern, mai performat - cum imi doresc.

    In rest numai de mai bine sa auzim ca belele verii 2017 par ca sunt fara de sfarsit.

    Din caldura asfaltului incins transmit cu onor sfarsi-le-ar zilele de gubernare! Se aude?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version