Banca Nationala a Romaniei a revizuit in crestere prognoza de inflatie pentru 2008, de la 6% la 6,6%

de D.Z.     HotNews.ro
Luni, 4 august 2008, 11:07 Economie | Finanţe & Bănci

Banca Nationala a Romaniei a revizuit in crestere prognoza de inflatie pentru acest an, de la 6% la 6,6%, in timp ce, pentru 2009, inflatia a fost revizuita de la 3,5% la 4,2%. Anuntul a fost facut de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, in timpul prezentarii raportului trimestrial asupra inflatiei.

Documentul a fost aprobat de Consiliul de Administratie al bancii centrale, saptamana trecuta, cand s-a hotarat si majorarea cu un sfert de punct procentual a ratei dobanzii de politica monetara, pana la nivelul de 10,25 % pe an.

Guvernatorul a declarat ca tintele de inflatie pentru 2008 si 2009 raman nemodificate: la 3,8% plus sau minus 1% pentru finalul acestui an si la 3,5%, incadrata de asemenea intr-un interval de plus sau minus 1%, pentru decembrie 2009. "Mentinerea tintei de inflatie arata ca suntem angajati in lupta cu inflatia, iar dupa cum previziunile se schimba de la un trimestru la altul, nici nu ar avea rost sa o schimbam", a explicat Isarescu.

Principalii factori negativi luati in calcul de BNR la revizuirea prognozei de inflatie au fost presiunile venite din excesul de cerere si cresterile estimate ale preturilor combustibililor si ale preturilor administrate.

"Revizuirea in sus a inflatiei prognozate se datoreaza unor influente nefavorabile, comparativ cu perioada anterioara, generate de presiuni mai ample din partea excesului de cerere, amplificate de accelerarea cresterii PIB in trimestrul I din 2008", se arata in Raportul BNR.

Isarescu a subliniat ca presiunile din partea excesului de cerere sunt agravate si de majorarea salariilor din sectorul bugetar si a pensiilor in acest an. In ceea ce priveste majorarea salariului minim, guvernatorul a precizat ca, in discutiile cu sindicatele si guvernul, BNR nu s-a pronuntat asupra unui anumit nivel, ci a sustinut ca acesta trebuie sa fie corelat cu productivitatea muncii.

"Cresterile salariale peste productie duc la inflatie", a mentionat Isarescu.

Un alt factor negativ de presiune asupra inflatiei este pretul petrolului. BNR a luat in calcul un pret de 140 de dolari pe baril, in prognoza privind inflatia. "Romania este o tara cu un grad ridicat de dependenta fata de pretul international al petrolului. Nu exista un tampon al productiei interne. Probabil ca este normal asa, avand in vedere ca este o tara membra  a UE", a afirmat Isarescu.

Referitor la evolutia ratei inflatiei, guvernatorul a spus ca estimarile arata ca varful, de 9,1-9,2% va fi atins in iulie, dupa care rata inflatiei va intra pe o panta descendenta pana in decembrie.













Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

1286 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Inflatia creste cu 0.7% (Luni, 4 august 2008, 13:03)

    Ovidiu P [utilizator]

    Poate pana la sfarsitul anului reusim sa ajungem cu inflatia la 10%
    • -1 (1 vot)    
      Azi avem inflatie de 12 %,maine va fi mai mare (Luni, 4 august 2008, 22:20)

      Gogu Oeconomu [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu P

      BNR ne abureste ca de obicei -doi bani nu trebuie aruncati pe prognozele lor -nu ai cu cine ma ,nu ai cu cine -numai datorita cresterii preturilor la petrol inflatia este de 6 % plus inflatia in costuri 4 % plus pomenile electorale 4 % socotiti si voi
  • 0 (0 voturi)    
    Corectare (Luni, 4 august 2008, 13:04)

    Ovidiu P [utilizator]

    Scuze, era pt 2009 :)
  • +1 (1 vot)    
    foarte bine, BNR (Luni, 4 august 2008, 13:07)

    Dedalus [anonim]

    Jos palaria fata de BNR! Pe bune, par sa fie singurii care mai au contact cu realitatea.

    Orice gospodaina va va spune ca inflatia reala, asa cum o simte ea, e de peste 15%, daca nu chiar mai mult.

    Si politica monetara mi se pare foarte curata si sanatoasa, BNR e chiar timida as zice, poate ca o rata de 15-16% ar fi un bun medicament. Dar probabil ca se poate doar treptatt.
  • 0 (0 voturi)    
    Doar 6,6% ? (Luni, 4 august 2008, 13:17)

    Belgie Barst [anonim]

    Ar fi bine sa fie doar atat, Belgia tocmai a anuntat saptamana trecuta o inflatie in ritm anual de 5,9% !! Sa reuseasca Romania la fel de bine ca Belgia in controlul inflatiei ar fi o adevarata performanta a BNR !!
  • +1 (1 vot)    
    Omisiune sau interes? (Luni, 4 august 2008, 17:50)

    johnny [anonim]

    Tot in acelasi document se specifica si faptul ca se estimeaza o crestere economica de 8-9 la suta, mult peste estimarile celor mai optimisti analisti! Nu stiu care-i motivul pentru care acest amanunt n-a fost metionat, mai ales ca varful inflatiei a fost luna trecuta in timp ce cresterea economica este o continuitate pana la sfarsitul anului.
    Analizand datele statistice la nivel national si international, indraznesc sa plusez si sa sustin ca Romania e unul din primele zece state din lume care au facut fata cel mai bine conjuncturii economice actuale! Si, pentru ca multi habarnisti isi dau cu parerea peste tot, cea mai buna dovada a liberalismului guvernului actual este tocmai neimplicarea politicului in procesul economic, reglajele pietei functionand mult mai bine decat sistemul dirijist dupa care multi jinduiesc.
    • -2 (2 voturi)    
      cat de pafarist poti sa fi ..... (Luni, 4 august 2008, 22:23)

      Gogu Oeconomu [anonim] i-a raspuns lui johnny

      ori lucrezi la BNR ori lucrezi la Guvernul PNlist dar oricum nu ai habar de inflatie si de ce vrea ea
    • -2 (2 voturi)    
      resunoastere (Luni, 4 august 2008, 23:29)

      Dedalus [anonim] i-a raspuns lui johnny

      Pai da, n-a fost nimeni sa ne ia boii de la bicicleta.
  • +1 (1 vot)    
    cateva date statistice (Luni, 4 august 2008, 23:23)

    alexandriu [utilizator]

    crestere economica prognozata 8-9%(2008 versus 2007)
    cresterea salariului net minus inflatia=14%(iunie2008
    fata de iunie 2007)
    crestre industrie pe aceeasi perioada:6,5%
    comenzi noi in industrie +20%.
    pib/locuitor creste in ultimii 3 ani de la36% la 42% fata de media uniunii europene.
    bulgaria realizeaza in aceeasi perioada doar jumatate(cresc de la 36%la 39%).
    subscriu comentariului lui johnny.
    pt dl oeconomu mentionez ca sunt asistent la politehnica nu membru in guvern.
    • +1 (1 vot)    
      inflatie si crestere economica (Marţi, 5 august 2008, 6:43)

      Nae [anonim] i-a raspuns lui alexandriu

      Cresterea preturilor cauzata de inflatie poate fi una din cauzele cresterii economice prognozate. Statistic cresterea economica e atat de pronuntata si pentru ca anul trecut a fost un an prost in agricultura. Sa ai o crestere 8-9% si o inflatie de 6% in conditiile actualei crize economice e o performanta a guvernului. Ma astept insa la pomenile electorale care vor strica partial aceasta reusita.
      • +1 (1 vot)    
        pomenile electorale (Marţi, 5 august 2008, 12:46)

        alexandriu [utilizator] i-a raspuns lui Nae

        ai perfecta dreptate ,dragul meu, dar ,hai sa nu facem guvernului proces de intentii.
        am citit in buletinul statistic ca incasarile la buget au crescut in primele5 luni2008cu 38%.
        (apropo ,iti amintesti ce mai urla pd-l-ul ca bugetul e 'total nerealist'?).
        sa-i dam voie acestui guvern sa dea cativa banuti unor necajiti fara sa-l acuzam ca face pomeni electorale.
  • 0 (0 voturi)    
    ma poate lamuri cineva (Marţi, 5 august 2008, 8:41)

    vreau sa stiu [anonim]

    Inflatia e 6.6% si leul s-a apreciat aprox. 6%... Cat e inflatia? Multumesc.
    • +1 (1 vot)    
      inflatia (Marţi, 5 august 2008, 13:09)

      alexandriu [utilizator] i-a raspuns lui vreau sa stiu

      pentru cei 95% din romani care obtin venituri exclusiv in lei inflatia este fix 6.6%
      pentru ceilalti, adaugi (sau scazi ,dupa caz)k*6%,k fiind fractiunea din venitul persoanei pe care aceasta o obtine in euro dar e obligata sa o cheltuiasca in lei
      (sau invers)
      exemplu:k=1(venit exclusiv euro,cheltuit exclusiv in romania):inflatia=6.6+6=12.6
      k=-1(venit exclusv in lei cheltuit exclusiv in" tarile euro"):inflatia=6.6-6=0.6
  • 0 (0 voturi)    
    pacat de matematica... (Joi, 7 august 2008, 9:06)

    luci [anonim]

    daca nu este corelata si cu realitatea...
    mai corect este comentariul lui dedalus, mai precis partea cu gospodina...
    adica sa intelegi si tu, marea majoritate a oamenilor s-a saturat de fel de fel de statistici, dupa care o ducem foarte bine, dar in reallitate s-a strans de tot cureaua...
    am mai avut un regim cu productii record pe hartie dar in realitate poporul murea de foame...(si nu numai din vina exportului)...
    cred ca in romania se calculeaza destul de ciudat inflatia, cresterea economica, productivitatea muncii, etc...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi