YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Critica monetarismului pur

de A.N.     HotNews.ro
Luni, 4 august 2008, 16:38 Economie | Finanţe & Bănci

Un semnal de alarma legat de efectele nefaste ale monetarismului extrem este tras pe blogul Trenduri economice. Autorul sustine ca trebuie sa ne indreptam atentia catre fenomenul economic intern intrucat, daca lucrurile se precipita, riscam sa simtim pe pielea noastra efectele monetarismului extrem. "Prefer insa sa trag un semnal clar de alarma intrucat, din turnul de sticla al BNR, tentatiile sunt mari, iar actuala inconstienta guvernamentala poate crea premisele unor dezvoltari haotice", sustine autorul.

10.25%, nivelul dobanzii de politica monetara, reprezinta nu numai o valoare mult prea mare ci, in primul rand, o intrare a Romaniei in zona nisipurilor miscatoare. Singurul care a oferit clarificari referitoare la miscarea BNR a fost Eugen Radulescu, intr-o interventie la postul de televiziune The Money Channel(Isarescu va face o declaratie in cursul zilei curente). Acesta considera ca masura BNR este justificata in primul rand de "deciziile de majorare a pensiilor si salariilor fara legatura cu cresterea productivitatii muncii".

Privind logic, opinia poate fi corecta, insa adevaratul motiv este legat de disperarea cu care BNR lupta impotriva creditarii persoanelor fizice. BNR spera sa obtina temperarea creditarii persoanelor fizice si, implicit, o reducere a consumului. Numai ca, la nivelul actual al dobanzilor practicate de catre banci pentru persoanele fizice, aceasta majorare nu se simte. In plus, sucursalele bancilor straine(care nu se supun reglementarilor BNR) fac deja o concurenta puternica, aproape "neloiala" am putea spune, prin promovarea unor produse si conditii nepermise de BNR bancilor romanesti sau filialelor(in special este vorba de creditele de nevoi personale negarantate, acceptarea unui grad de indatorare superior s.a.m.d.). In plus, o dobanda mare poate atrage fonduri externe avand ca rezultat o intarire inutila a leului pe termen scurt. Iar intarirea leului inseamna exporturi scumpe si importuri ieftine.

Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

360 vizualizari