Insemnari despre incredere, bani, banci

de Dan Popa     Dan Popa's Weblog
Joi, 19 februarie 2009, 9:58 Economie | Finanţe & Bănci

Cat valoreaza banii? Asta e intrebarea pe care toti si-o pun azi, cand sute de miliarde de dolari sunt aruncati in sistemul bancar, pentru a salva de la faliment cate-o institutie financiara care a riscat si a pierdut. Banii sunt pana la urma, o chestiune de incredere. Ai incredere in Guvernator si in Guvern atunci cand iti spune ca bancnota de 1 leu valoreaza un leu, nu 50 de bani. Asa cum ai incredere in cele doua institutii fundamentale ale statului, ai si in bancile care iti gestioneaza averea. Daca nu ar exista aceasta incredere, tot sistemul financiar s-ar duce naibii.

Ar fi un haos debil, o paralizie financiara generalizata. Cazul Zimbabwe e cel mai graitor atunci cand vrei sa ilustrezi o criza de incredere in banci. Inflatia din Zimbabwe a atins la un moment dat cifre dificil pana si de pronuntat, darmite de explicat. Cum sa explici o inflatie de 500 de nonilioane la suta? Un nonilion este un million de miliarde.

E drept, economia din Zimbabwe nu e una importanta in economia mondiala. Dar Republica de la Weimar sau China anilor '40, sunt. Iar pentru a redobandi increderea in moneda lor, prima l`a ales pe Hitler, iar a doua pe Mao Zedong. Riscurile par evidente. Dar sa revin la banci si la increderea in ele.

Institutiile financiare in care iti depui banii sau la care ai cardul de salariu, au la randul lor incredere in suratele lor mai mari, prin care isi deruleaza operatiunile. BCR e convinsa ca strategia Erste e buna si ca in conducerea grupului financiar austriac nu sunt escroci care sa dea o teapa si sa fuga cu miliardele de euro. Mai departe, pe verticala, increderea suie pana la cel mai inalt nivel.

Primele semnale de alarma au aparut odata cu falimentul Enron, prin 2001. Conturile Enron fusesera auditate de Arthur Andersen. Mai recet, in India, Satyam – auditata de PriceWaterhouseCoopers, a tras o teapa de miliarde de dolari. Cum sa mai ai incredere asadar in acei auditori, cata vreme probabil ca pentru niste maruntis, acestia admit sa falsifice rezultatele financiare ? Agentiile de rating au acordat triplu A unor companii a caror sanatate era indoielnica. Cata incredere confera azi un triplu A acordat de pilda, de Moody’s ?

Bancile ne supravegheaza banii inca de prin secolul al XIV-lea, cam de pe cand florentinii au inventat aceste practici. Royal Bank of Scotland, fondata pe la 1727, pec and Adam Smith facea 4 anisori, a fost nationalizata din cauza incompetentei sefilor ei, care s`au grabit sa inghita banci supraevaluate, pline de active toxice. Citicorp, Bank of America, Goldman Sachs, Merrill Lynch ca si alte simboluri ale « excelentei » bancare stau la coada cersind bani de la stat pentru a nu sucomba. Timp de decenii, cu totii am crezut ca acele capete luminate care conduc bancile mai sus amintite erau niste genii ale finantelor, infinit mai inteligente decat noi. Ei bine, pare-se ca ne-am inselat cu totii.

Ce distanta intre articolele de acum cativa ani despre Greenspan, si cele de azi ! Odata vazut ca Mantuitor al economiei SUA, azi toata lumea il priveste cu grimase pe fata. (nota bene: lucrul acesta ar putea fi valabil si pentru unii dintre actualii lideri romani). Multi economisti au admirat bancheri precum Robert Rubin, John Thain sau Henry Paulson. Rubin, fostul secretar al Trezoreriei SUA, a condus Goldman Sachs si a asistat la picajul Citigroup, luand la plecare 150 de milioane de dolari – bonus de performanta. Care performanta, de fapt? Thain, fost si el sef al Goldman Sachs, si-a varsat lui si subalternilor, circa 4 miliarde de dolari, chiar dupa ce a fost fortat sa vanda compania catre Bank of America pentru a evita falimentul.

Numai pentru decorarea biroului sau a cheltuit 1,2 milioane de dolari, in timp ce Merrill Lynch se dezintegrat incet, incet. Despre Paulson am mai vorbit si nu voi mai relua aici tema.
Universitatile in care acesti oameni au studiat (Harvard si Yale pentru Rubin; MIT si Harvard pentru Thain; Dartmouth si Harvard pentru Paulson) sunt considerate elita elitelor in materie de invatamant economic. Azi, cand cine mai alatura cuvantul “inteligenta” notiunii de “Wall Street” sau celei de “morala” e ori tampit ori imbecil, toate esafodajele se prabusesc pe rand.
Culmea, sistemele financiare conduse de absolventi ai universitatilor cele mai scumpe din lume, sunt salvate de la faliment de absolventii universitatilor publice, care nu si`ar fi permis niciodata sa bata la usa Yale, Harvard etc.

In plus, daca bonusurile au fost uriase si profund nemeritate, mi se pare indecent ca pedepsele sa nu fie simetrice. Madoff va face puscarie ( si e normal sa se intample asta), in vreme ce niciunul dintre titanii Wall Street nu cred ca-l va insoti dupa gratii.

Cu toate astea, increderea in banci si in lideri, trebuie pastrata. Macar pentru a nu se mai naste inca un Hitler, cu numele mic Gheorghe.

Citeste si comenteaza pe Dan Popa's Weblog.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

1584 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    bonusuri (Joi, 19 februarie 2009, 10:12)

    SOROS [anonim]

    Este posibil ca respectivii supermanageri sa-si fi facut datoria , asa precum li se ceruse de catre anumite oficine ...ceva mai ascunse!!?
    Ce ziceti!?
    • 0 (0 voturi)    
      sigur (Joi, 19 februarie 2009, 10:32)

      ochiul [anonim] i-a raspuns lui SOROS

      E mai clar decat lumina zilei. Chiar si faptul ca au absolvit Harvard nu e intamplator. Combinatia scoala-apartenenta e de neinteles pentru cel cu facultate "normala" si fara apartenenta. Cu mentiunea ca unele oficine nici macar nu mai vor sa aiba statut de "ascunse"
      • 0 (0 voturi)    
        Nu o mai aburi (Joi, 19 februarie 2009, 15:53)

        Flavian [anonim] i-a raspuns lui ochiul

        Hai nea Dane, n-o mai da pe dupa visin :)

        Zi-le oamenilor ca pana anul asta pica sistemul financiar si gata.

        Banci, FMI, dolar, euro, tot tacamul.

        Pe apa sambetei pana de craciun.

        Hai, curaj, ca nu e greu. Au zis-o deja altii mult mai grozavi, poti s-o recunosti si matale acuma :)
    • 0 (0 voturi)    
      pentru soros (Joi, 19 februarie 2009, 10:50)

      vasile [anonim] i-a raspuns lui SOROS

      Soros, nu ai dreptate. Fiecare trebuie sa-si asume raspunderea. Adica daca o asa zisa "forta secreta"iti ordona sa te arunci in cap, tu te arunci? Parerea mea este ca acesti supermanageri trebuiau sa gandeasca si sa decida ceea ce este mai bine. Dar ei s-au gandit si le-a placut ideea sa incaseze bonusuri si prime si din goana lacomiei nu au stiut sa se mai opreasca. Parerea mea este ca trebuie pedepsiti.
      • 0 (0 voturi)    
        pedepsiti? (Joi, 19 februarie 2009, 14:23)

        UnCapsuunarCanadian [anonim] i-a raspuns lui vasile

        pentru ce? Ca au fost lacomi? Ei n-au incalcat nicio lege si e ca si cum ai pedepsi pe cineva care si-a pierdut averea la cazinou...

        numai bine
        UnCapsunarCanadian
        • 0 (0 voturi)    
          pentru Capsunar Canadian (Joi, 19 februarie 2009, 16:47)

          vasile [anonim] i-a raspuns lui UnCapsuunarCanadian

          Capsunar Canadian, nu ai dreptate. Tocmai asta este problema ca nu s-au respectat niste norme, niste principii clare. Aceste norme, principii sunt invatate de orice economist. Daca se face audit sau se incearca sa se faca niste controale stricte, dar fara ca aceste controale sa poata fi mituite, ar putea sa iasa multe lucruri la suprafata pentru ca "rahatul degeaba il acoperi, la un moment dat incepe sa puta". Si orice greseala poate fi descoperita. Numai bine
  • 0 (0 voturi)    
    funny (Joi, 19 februarie 2009, 10:34)

    Alex [anonim]

    ....milion, miliard, bilion, trilion, cvadrilion, e bine sa folosesti cuvinte cunoscute (din dex) :)
  • +1 (1 vot)    
    bun articol... (Joi, 19 februarie 2009, 10:43)

    ferodo [utilizator]

    dar eu sunt de parere ca sistemul financiar mondial e gresit din start, acum doar suntem incet incet martori ai falimentului lui... moarte lunga saracia omului

    bancile si bancherii si-au asigurat de peste 1-200 de ani niste puteri inimaginabile... practic ei conduc lumea prin faptul ca cine are banii dicteaza regulile jocului.
    societatea moderna capitalista recompenseaza pe cei care fac "bani usori" si ii penalizeaza pe cei care tin cu adevarat economiile in spate... numarul celor din prima categorie creste iar cel al celor din a 2-a scade... pana ccand castelul de carti se va prabusi.
    morala, etica, bunul simt sunt considerate caracteristicile celor slabi in societatea de tip darwinist in care traim azi... iar ceva poate si mai rau ca Hitler e inevitabil sa apara la un moment dat.
    Ce se seamana aia se va culege.

    Money as debt
    http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279
    • +1 (1 vot)    
      da (Joi, 19 februarie 2009, 12:06)

      Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui ferodo

      bine punctat, observatia ta e mai consistenta decat articolul.
    • 0 (0 voturi)    
      Boala lunga - moarte sigura... (Joi, 19 februarie 2009, 13:27)

      simi [anonim] i-a raspuns lui ferodo

      Boala lunga - moarte sigura...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă