Valentin Lazea (BNR): Romania este Suedia sau Danemarca, sa-si permita subventii de transport pentru jumatate din populatia tarii? 

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Miercuri, 18 martie 2009, 17:50 Economie | Finanţe & Bănci

Ar trebui sa <<umblam>> la anumite subventii, spre exemplu cele de transport. Cat despre microintreprinderi, subventiile acordate cauzeaza pierderi bugetare de circa 0,5%. Acestea sunt numai o parte din declaratiile transante ale economistului sef BNR, Valentin Lazea, din cadrul unei conferinte organizata de Ziarul Financiar.

Nu cumva Romania a crescut prea mult pe sectoarele orientate spre consum intern gen retail, importuri auto si altele? - se intreaba Valentin Lazea. Tot el a mai oferit un raspuns legat de sectoarele in care va exista crestere in perioada urmatoare: "Probabil in sectoare precum IT, telecom, energie, alimente si bauturi, produse farmaceutice si asa mai departe. Aceasta inseamna, desigur, o reorientare a politicilor catre sectoare care nu pareau foarte apetisante ca rate de castig, dar iata, in noile conditii s-ar putea sa devina apetisante", a spus Lazea.

Economistul sef al BNR a enumerat erorile pe care mediul de afaceri ar trebui sa le evite:

1. "Criza e cel mai bun prilej pentru indisciplinarea mediului de afaceri. Nu se mai platesc taxe la buget, nu se mai platesc datorii la banci, disciplina este deteriorata. Ceea ce la nivel micro poate constitui un optim, la nivel macro are efecte devastatoare.
2. Nu asteptati bani de la Guvern; dupa parerea mea asta nu face decat sa adanceasca deficitul bugetar.
3. Pastrarea unor rate ale profitului foarte mari risca sa blocheze functionarea unor piete.Tinerea cu dintii la rate inalte de profit, in moment de criza, este cea mai proasta idee."

"As continua pana diseara, dar deja mi-am pus in cap jumatate din populatia tarii..."

Masurile bugetare trebuie orientate spre stimularea reformelor structurale, a mai explicat Lazea. Astfel, in opinia sa, va fi nevoie sa se faca o alegere intre a creste anumite impozite si taxe si eliminarea unor pierderi bugetare din tratamente preferentiale acordate anumitor grupuri.

"In ultimii 18-19 ani s-au acumulat o gramada de astfel de "privilegii", scutiri, cadouri. Trebuie sa umblam la aceasta categorie. Un exemplu este subventia acordata CFR care a ajuns la 0,6% din PIB si creste in fiecare an. Asta in conditiile in care Romania are o densitate a retelei feroviare similara cu UE dar cu un trafic de 60%. Romania isi permite luxul sa subventioneze transportul pentru jumatate din populatia tarii? Suntem in Suedia sau Danemarca, sa ne permitem?" a spus Lazea.

Al doilea exemplu de tratament "preferential" il constituie microintreprinderile. "Nu platesc CAS, nu platesc TVA pentru vehiculele pe care le achizitioneaza si cine isi face astfel de firme? Inclusiv companii de consultanta straine, sau, in gereneral, oameni cu bani. Acestea aduc pierderi bugetare de 0,5%, asta intr-o estimare foarte conservatoare. As continua pana diseara, dar deja mi-am pus in cap jumatate din populatia tarii...

Trebuie sa facem o alegere: renuntam la privilegii - si probabil ca nu suntem in stare sa renuntam - sau mergem si crestem taxe si impozite?", si-a incheiat Valentin Lazea discursul.


Citeste mai multe despre   












​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

2078 vizualizari

  • -8 (8 voturi)    
    pai aici ere buba! (Miercuri, 18 martie 2009, 18:29)

    nueste [anonim]

    ...si dai si incaleca-i pe pensionarii care arunca cu dolarii pe ferestrele autobuzelor!...
    daca zici ca e asa, atunci propun schimbarea rutei autobuzelor prin fata BNR-ului si chiar mai mult:
    faceti o statiei in fata casieriei BNR ca sa poata arunca toti pensionarii astia rotofei, imbogatiti peste noapte lovelele in trezoreria BNR.
    Propun ca lazea sa le numere banii si dupa aia sa le confiste si dintii de aur ca prea macaneau din gura cand dardaiau la coada la ajutoare pentru incalzire...
    Aaaa am uitat! lazea, da de ajutoarele la incalzire nu zici nimic?
    ia-le si pe alea!
    aaaa am uitat!
    da de mortii de prin spitale ai uitat?
    ia-le dintii mortilor, au atata nichel/cobalt/gaudent in gura ca va puteti plati gaurile bancorex intr-o clipita!
    mai mult!
    propun o ordonanta de urgenta pentru medicii stomatologi ca atunci cand vreun pensionar se duce sa-si puna vreo placa prin gura sa le verificati dintii cu metal din gura si sa-i rechizitionati, ce sa le mai puneti atatea chestii ajutatore, luati-le si lasati-i sa se tarasca pe strada!
  • -7 (7 voturi)    
    intrebare (Miercuri, 18 martie 2009, 18:37)

    vali [anonim]

    nu mai bine renuntati voi astia care v-ati cocotat in fruntea tarii la furat???
  • +4 (6 voturi)    
    subventie (Miercuri, 18 martie 2009, 19:23)

    un om [anonim]

    Domnule Lazea, dar cum poate o companie precum CFR-ul sa puna preturi la bilete mai mari decat ma costa benzina la o masina cu un consum decent pe aceeasi distanta sau chiar mai mare(distantele pe sosea sunt de obicei mai lungi decat cele pe cale ferata) si sa traiasca din subventii de la stat de sute bune de milioane de euro? Nu credeti ca este ceva total gresit in conducerea acelei companii si ca sunt probabil mii de salarii mari care nu au ce cauta acolo sau milioane de lopeti cumparate la pret de masina pe bucata? Poate acolo ar trebui lucrat si nu la impunerea de impozite unora care poate nu au folosit si nu vor folosi niciodata transportul CFR, care sta pe o infrastructura de toata jena, deci aici clar nu se duc banii din subventii. De ce trebuie sa platim 46 lei(clasa a II-a)un bilet pana la Constanta din Bucuresti in conditiile in care trenul rapid face in 5-6 ore acest drum, iar in afara de acest pret, il mai platesc si cu 0,5% din PIB, care sunt banii nostri, nu ai BNR sau ai guvernului?
    • +1 (1 vot)    
      cei responsabili sa dea explicatii (Joi, 19 martie 2009, 12:09)

      c [anonim] i-a raspuns lui un om

      Sa vina Nastase, Geoana, Tariceanu si Basescu sa explice de nu s-au ocupat de gaurile in buget precum CFR-ul in toti acesti ani. Sunt si eu curios care e explicatia lor. Tre sa-i multumim lui Lazea pentru ca ne arata mizeria pe care au ascuns-o sub presh, oamenii politici in toti acesti ani.
  • +7 (9 voturi)    
    Atat de mult a ajuns sa COSTE curajul opiniei ?? (Miercuri, 18 martie 2009, 20:40)

    ~ [anonim]

    De nu a putut dl. Lazea sa spuna toate aceste lucruri in August 2008 cand guv. PNL arunca cu subventii, ajutoare si pomeni in toate partile???

    Daca si un functionar BNR se teme - atunci in ce tara traim?

    De ce sa ne miram atunci ca pe Basescu il toaca astia non-stop de 4 ani de zile incontinuu ?
  • +5 (5 voturi)    
    Corecte afirmatiile (Miercuri, 18 martie 2009, 21:55)

    Liviu [anonim]

    Nu va puneti tara in cap ,dar pe cei care au dat cu dedicatie aceste aberatii.Primo,marile firme folosesc la greu ""portita,microinetprinderi"sa nu plateasca statului,bani care teoretic se duc unde?nicicum in folosul cetatenilor.Secundo,toate tarile au o lege a salarizarii bugetare,unde se pomeneste ca fiecare sa-si faca salarii pe banii statului,sau diferente de pana la 100 de ori intre un sef si ultimul salariat la stat.Asta este furt cu legea
  • -1 (1 vot)    
    romanii (Joi, 19 martie 2009, 8:16)

    nano [anonim]

    numai ca faza este ca ramanul nu castiga ca si suedezul sau danezul , nu are 1000 de euro de la stat automat cum au acestia , ci 200 300 de euro majoritatea iar tu ai mai ciordi cev a
  • +1 (1 vot)    
    subventii? (Joi, 19 martie 2009, 9:34)

    Victor [anonim]

    Cetatenii danezi nu au absolut nici o subventie referitoare la transport. Dimpotriva, asa numita taxa de rovignieta este extraordinar de scumpa iar transportul public in comun nu are reduceri
  • +5 (5 voturi)    
    Are dreptate (Joi, 19 martie 2009, 9:43)

    anonim [anonim]

    Romania este o tara de asistati sociali care asteapta zilnic sa le pice ceva mura-n gura: case ieftine, mijloace in comun gratuite, masini gratis etc.
    Visatul cu ochii deschisi e o stare de spirit.
  • 0 (0 voturi)    
    tichete pensionari (Joi, 19 martie 2009, 13:58)

    melic [utilizator]

    Nu stiu daca pana la urma s-a aprobat proiectul de lege privind schimbarea tichetelor de calatorie pentru pensionari care raman nefolosite in bani sau bonuri valorice, dar avand in vedere ca tichetele se vor a fi o facilitate acordata pensionarilor, acestea ar trebui decontate doar celor care le folosesc. Decat sa se tipareasca tichete pentru toti pensionarii si doar o parte sa fie folosite, banii folositi pentru tiparire, distribuire, etc. ar putea fi mai eficient folositi in alte facilitati acordate aceluiasi grup tinta, dar specializat, pe probleme.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version