Grila de impozitare propusa creaza inechitati fiscale intre diferitele categorii de contribuabili, spre exemplu, contribuabilii cu un nivel mic al veniturilor suporta o presiune fiscala mult mai mare decat contribuabilii cu un nivel ridicat al veniturilor, arata Asociatia Internationala de Fiscalitate (IFA) intr-un document transmis HotNews.ro/EurActiv.ro. IFA propune o formula pentru determinarea incadrarii intr-o anumita transa de venit si o noua grila de impozitare, care include procente din venituri si porneste de la 3% pentru venituri de la 0 la 52.000 de lei. Propunerile au fost transmise si Ministerului Finantelor Publice.

IFA propune ca nivelul veniturilor luat in calcul la incadrarea in transa sa fie determinat astfel: nivelul veniturilor inregistrate de la inceputul anului si pana la sfarsitul trimestrului pentru care se calculeaza impozitul impartit la numarul de luni de la inceputul anului si pana la sfarsitul acestui trimestru, inmultit cu 12 (vezi formula in documentul atasat).

Potrivit IFA, noua grila de impozitare ar trebui sa porneasca de la 3% (vezi detalii in documentul atasat)

Venituri totale anuale Impozit minim (lei)

0-52.000 3%

52.001-215.000 1.560 lei + 2% pentru ceea ce depaseste 52.000 lei

215.001-430.000 4.820 lei + 1% pentru ceea ce depaseste 215.000 lei

430.001-4.300.000 6.970 lei + 0,5% pt. ceea ce depaseste 430.000 lei

Peste 4.300.001 26.320 lei + 0,25% pt. ceea ce depaseste 4.300.000 lei

O alta problema identificata in documentul expertilor fiscali: calculul pe trimestre genereaza dificultati pentru contribuabilii cu activitate sezoniera. Astfel, se propune ca impozitul minim sa fie calculat avandu-se in vedere valorile cumulate.

Documentul mai contine si propuneri legate de recunoasterea reportarii pierderilor fiscale inregistrate de contribuabilii platitori de impozit pe profit precum si eliminarea veniturilor din dividende - pentru a respecta o Directiva europeana implementata deja in Romania si care, potrivit IFA, acum nu mai poate fi respectata.

Referitor la tratamentul fiscal al autovehiculelor pentru transport persoane, a fost identificata urmatoarea problema: limitarea deducerii TVA numai pentru cumpararea de autovehicule nu si pentru luarea in leasing a acestora creaza o concurenta neloiala intre societatile de leasing si companiile care vand autovehicule.

In documentul atasat, IFA a formulat sugestii pentru imbunatatirea acestei prevederi.