De ce in Romania multe preturi sunt exprimate in euro desi moneda oficiala este leul?

de Cristian Orgonas     khris
Luni, 1 iunie 2009, 9:52 Economie | Finanţe & Bănci

Dupa cum cred ca toata lumea a observat, in Romania o gramada de preturi sunt exprimate in euro, desi din cunostintele mele moneda oficiala este leul.

Pretul convorbirilor telefonice, al masinilor din import sau autohtone, al imobilelor, al accizelor calculate de catre stat la carburanti sau tigari, pretul reclamei tv sau pe bloguri, al onorariilor avocatilor, al televiziunii prin cablu, al serviciilor de internet banking, salariul Andreei Esca sau ”comisionul” incasat de catre Dan Diaconescu pentru a promova tot felul de imbecili, toate acestea sunt calculate in euro, nu in lei.

De ce companiile de telefonie mobila calculeaza preturile in euro cand de fapt majoritatea costurilor lor sunt in lei? De ce dezvoltatorii imobiliari calculeaza totul in euro cand de fapt nu importa nici muncitori, nici materiale de constructii?

Imi amintesc cum prin 2007 cand leul s-a intarit pana la 3.1 lei/euro, unii dezvoltatori imobiliari au transformat preturile din euro in lei, iar cand leul s-a devalorizat, le-au transformat din nou in euro la cursuri stabilite arbitrar, convenabile doar pentru ei. Impactul a provocat chiar un scandal cand le-a cerut celor care cumparasera o casa platind in avans, sa mai aduca bani de acasa pentru a acoperi devalorizarea euro (!!!).

Acum, vad de multe ori exprimari de genul ”pret garantat pentru un curs de pana la 3.5 lei/eur, daca euro scade sub aceasta valoare, pretul se calculeaza la 3.5 (cazul unui dezvoltator imobiliar din Timisoara). Nimeni nu garanteaza insa pretul daca leul o ia razna. De ce? Pentru ca in Romania oricine poate stabili orice pret in orice moneda, atat timp cat consumatorul il accepta.

Citeste restul materialului si comenteaza pe khris.ro.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

5559 vizualizari

  • -1 (5 voturi)    
    eh de ce... (Luni, 1 iunie 2009, 10:05)

    nicky [anonim]

    Pentru ca se poate, de aia!
    Si e valabil in toate tarile proaspat intrate in UE.
    De fapt, populatia/firmele si chiar guvernul gandesc deja in euro, desi nu e inca moneda oficiala.
    ....adica am luat-o onaintea Bruxellului
    • +3 (3 voturi)    
      corect, dar ... (Luni, 1 iunie 2009, 10:17)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui nicky

      ... se pare ca salariile nu au ajuns inca la Bruxell, nu? din pacate, salariile sunt in lei, iar puterea de cumparare a romanului a scazut fenomenal de la devalorizarea leului ....
    • +7 (7 voturi)    
      nu chiar (Luni, 1 iunie 2009, 10:36)

      Gábor [anonim] i-a raspuns lui nicky

      In Ungaria, nu se gandeste mai nimeni in Euro. Foarte rar, doar in extrem de putine restaurante sau magazine de souveniruri sunt afisate preturile si in Euro, dar in imobiliare, auto, stb, toata lumea numai cu forintul o tine. Tradus as putea sa spun daca fac referire la articolul de mai sus: nu sunt smecheri oamenii ca si in Ro.
      • 0 (4 voturi)    
        te inseli (Luni, 1 iunie 2009, 11:25)

        ionescu [anonim] i-a raspuns lui Gábor

        Ungaria gandeste in euro mai mult ca noi. Pe orice drum national in restaurante si benzinarii poti sa platesti in euro sau chiar in lei (binenteles la cel mai naspa' curs valutar posibil). Daca ai platit in euro o sa vezi pe bonul de casa pretul calculat in euro. Inclusiv la automatele de suc, cafea, parcari am putut sa folosesc euro. Arata-mi in Romania o benzinarie unde poti plati in euro. Du-te sa iti cumperi o proprietate in Ungaria (multi romani si-au cumparat case aproape de granita) si ungurul o sa-ti zica pretul in euro nu in forinti. Probabil ca ai trecut pe langa un showroom si ai vazut o tablita de langa o masina (suzuki probabil) cu un pret exprimat in forinti. Si ce-i cu asta ?
        • +1 (1 vot)    
          Gresesti ionescu ! (Marţi, 2 iunie 2009, 8:19)

          Alex [anonim] i-a raspuns lui ionescu

          Ceea ce vezi tu - preturi in euro pe autostrazi - este doar reactia comerciantilor la avalansa de clienti ROMANI, navetisti sau turisti, ce trec pe acolo si care n-au forinti.In Ungaria, de mult preturile sunt in forinti, si la autoturisme si la locuinte si la toate cele.
  • +3 (3 voturi)    
    Putere slaba de negociere (Luni, 1 iunie 2009, 10:14)

    Vasyle [anonim]

    E, nu la toti e asa. Intre timp competitia s-a acutizat si oligopolul de pe piata se cam dizolva sub inceputurile unei canibalizari. Eu unul mi-am renegociat contractele in RON, in conditiile in care firmele nu mai fac mofturi si nu se mai bucura la a face profit din variatia de curs valutar. Am chemat 5-6 operatori de date la masa, am filtrat din ei din prima in momentul in care le-am spus ca se va lucra cu RON si s-a terminat smecheria.
    • +2 (2 voturi)    
      Nu tine de negociere (Luni, 1 iunie 2009, 10:45)

      ionescu [anonim] i-a raspuns lui Vasyle

      Nu cred ca tine de negociere. Ai reusit sa negociezi cu cativa "operatori de date" un pret in lei. Foarte frumos. Iti recomand sa negociezi si cu operatorii de telefonie mobila pret/minut in bani si nu in eurocenti, cu firmele de leasing rate in lei si nu in euro, cu furnizorii de materii prime - un pret in lei pe urmatorii 5 ani etc.
      Cred ca intuiesti raspunsul: daca nu va convin conditiile noastre puteti incerca si la altii.
  • +4 (4 voturi)    
    legislatia e de vina (Luni, 1 iunie 2009, 10:16)

    stanbolovan [anonim]

    Nu e normal sa se permita companiilor sa puna preturi in euro in Romania!
    Luati cazul de la Dacia, produc in Romania, pun pret in euro desi platesc muncitorii in lei la salarii de mizerie.

    Uitati-va la cazul Ungariei, toate preturile sunt in forinti.
    Cei care platesc servicii de telefonie mobila sau fixa au pretul fix stabilit prin contract la data semnarii in forinti. Nici nu se pune problema sa aiba pretul in euro. Lista de exemple poate continua ...

    In Romania ar trebui sa luam exemplu de la Unguri cu ce avem de facut in acest sens.
    • +3 (3 voturi)    
      Cehia (Luni, 1 iunie 2009, 11:30)

      eu [anonim] i-a raspuns lui stanbolovan

      ....sau exemplul Cehiei, al Slovaciei (pina la adoptarea EUR).

      Pina la aparitia monedei EUR, toata economia romaneasca (ma rog, un fel de a spune economie....) era raportata la dolarul american. Cind s-a constatat ca moneda EUR este mai puternica in raport cu dolarul, toti marii agenti economici au trecut la EUR.

      Intrebarile ar trebui adresate BNR-ului si guvernului...
  • +1 (3 voturi)    
    nu cred ca moneda e problema!!! (Luni, 1 iunie 2009, 10:17)

    eugen [anonim]

    Problemele sunt la apar fluctuatii mari pe pietele valutare, iar unele preturi o iau razna fara sa mai revina inapoi in momentul in care se stabilizeaza moneda;
    vezi preturile la carburanti, energie, etc.
    Cred ca autoritatile care ar trebui sa urmareasca aceste fenomene nu isi fac deloc treaba;
    mai exact consuma bani pe spinarea noastra si vegheaza la interesul marilor corporatii, umflandu-le conturile.
    cam asta e u monedili.
  • +6 (6 voturi)    
    pentru ca (Luni, 1 iunie 2009, 10:18)

    ionut [anonim]

    Romania e sustinuta de cei plecati la munca in Europa. Din 5 milioane de romani care muncesc, 2 sunt in alte tari.
  • +5 (5 voturi)    
    pt ca (Luni, 1 iunie 2009, 10:26)

    google [anonim]

    Noi suntem o tara de consumatori si impicit importatori
    deci preturile de intrare in tara sunt in euro

    De aici vine problema.
    Cand nu o sa mai importam si o sa mai invatam sa si producem ceva vandabil ..................
    • +4 (4 voturi)    
      ...oare? (Luni, 1 iunie 2009, 11:13)

      Dani [anonim] i-a raspuns lui google

      Ce importa companiile de telefonie mobila si fixa? RCS? Romtelecom?
      • 0 (0 voturi)    
        Telefonie (Marţi, 2 iunie 2009, 13:38)

        da [anonim] i-a raspuns lui Dani

        Importa curent + echipamente. Ok?
  • +3 (7 voturi)    
    De ce ? (Luni, 1 iunie 2009, 10:37)

    ionescu [anonim]

    Pentru ca este inflatie, pentru ca nimeni nu are incredere in moneda oficiala. Daca preturile la paine, lapte sau alte chestii mici se judeca in lei, preturile la bunurile de folosinta indelungata si valori mari (masini, imobile, terenuri) se judeca in monede sigure (euro, dolari). Si acest fenomen nu are nici o legatura cu preconizata trecere la moneda europeana. Aceste preturi erau exprimate in alte monede si cu multi ani inaintea aderarii noastre la UE. Este o consecinta a unui sistem economic precar.
    Dramatic este un alt lucru: statul da dovada de aceeasi neincredere in propria moneda prin stabilirea de taxe si impozite in moneda europeana. De exemplu taxa de prima inmatriculare este calculata in euro (asta inclusiv pe documentul pe care ti-l elibereaza ANAF-ul in vederea platii). Si asta nu e un exemplu singular: impozitul forfetar este calculat in euro, valoarea creditului de "prima casa" este in euro, primele asigurarilor obligatorii pentru imobile - gandite in euro.
    • 0 (0 voturi)    
      Ce inflatie ??? (Marţi, 2 iunie 2009, 8:23)

      Andreea [anonim] i-a raspuns lui ionescu

      Nu-i nici o inflatie, frate, ce vorbesti ? Inflatia e relativ mica si acum, cu toata criza, d-apoi in anii ce au trecut ?? Nu inflatia e cauza, ci neincrederea romanului in moneda nationala. Si asta, pentru ca statul nu face nimic pt.a o incuraja (moneda, adica)
      • 0 (0 voturi)    
        Ce vorbesti frate? (Sâmbătă, 12 iulie 2014, 20:27)

        adrian [anonim] i-a raspuns lui Andreea

        In 2007 era 3.1 lei/euro, acum este 4.5. Deci nu este inflatie? deloc?
  • +2 (4 voturi)    
    explicatie (Luni, 1 iunie 2009, 11:21)

    Anonim [anonim]

    Spre exemplu in domeniul telecomunicatiilor explicatia e simpla. Majoritatea echipamentelor este achizitionata in euro sau dolari. Suportul tehnic de la furnizor se plateste de asemenea in euro sau dolari. Probabil si in alte domenii sunt situatii similare.

    Dar cel mai important factor (care se aplica in toate domeniile) este acela ca majoritatea firmelor isi finanteaza operatiile cu credite in euro (de regula externe). Avand incasarile in aceeasi moneda ca si platile isi pot asigura mai usor stabilitatea.

    De ce insa consumatorul final este intotdeuna cel care suporta toate riscurile asta este o alta problema. Asa cum este si faptul ca unele firme si-au facut un obicei din a castiga ceva bani si din specularea variatiilor de curs, evident tot pe seama utilizatorului final.
  • +2 (2 voturi)    
    leu-euro (Luni, 1 iunie 2009, 11:29)

    sile [anonim]

    Prima institutie interesata in tara asta in existenta acestei dualitati,leu-euro,este Banca Nationala.

    Pe ea trebuiesc puse tunurile dar si pe clasa politica,care prin tampeniile pe care le face ( ma refer clar la tot felul de pomeni electorale care nu pot fi sustinute de buget ) obliga B.N. sa-si pastreze o supapa de siguranta pentru mentinerea stabilitatii financiare.
  • -2 (2 voturi)    
    PT CA (Luni, 1 iunie 2009, 14:54)

    ady [anonim]

    suntem inca o tara africana gen Somalia dar cu pigment alb spre negricios cu par turcesc si adn din India
  • -2 (2 voturi)    
    df (Luni, 1 iunie 2009, 18:37)

    drtfg [anonim]

    pt ca in UE sintem cetateni de mina a 3-a
  • +1 (1 vot)    
    pretul in EURO (Luni, 1 iunie 2009, 23:48)

    libertin [utilizator]

    pentru ca tot, dar tot ceea ce se realizeaza in Romania noastra draga nu se realizeaza cu RON, ci cu bani veniti din afara, de la investitori straini!!! In Romania nu au fost si nici nu vor fi bani!!! Banii vin din afara, asa ca e normal sa stabilesti preturile in EUR. E foarte nasol cand leul se intareste deoarece toate serviciile noastre ar fi foarte scumpe si nimeni nu le-ar mai cumpara, dar in acelasi timp, speculantii pe valuta tot timpul vor avea de castigat.

    Gandeste-te daca ai fi investitor strain. (e normal. globalizarea este un cuvant curent) Cum ti-ai putea face calculele cu o moneda care fluctueaza la mana speculantilor? Chiar am avut ocazia sa discut cu un neamt care a zis ca nu poate veni in Romania sa faca afaceri deoarece moneda RON nu este una stabila. El nu-si poate face contracte 'stabile' cu o astfel de moneda!
  • 0 (0 voturi)    
    Preturi/plata in EURO (Marţi, 2 iunie 2009, 10:53)

    gigi [anonim]

    Duceti-va si prin Elvetia, sa vedeti si pe acolo cum se poate plati pe la magazine, hoteluri si restaurante direct in Euro...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi