Studiu consultanti: "Chiriile pe piata rezidentiala din Bucuresti au ajuns la nivelul din 2007"

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Miercuri, 24 iunie 2009, 12:56 Economie | Imobiliar

 documente
(24 Iun 2009) PowerPoint, 913KB
Preturile apartamentelor cu o camera si doua camere au scazut cu pana la 46%, iar cele de 3-4 camere cu pana la 33%, in ultimul an, in Bucuresti, arata un studiu realizat de compania de consultanta Darian Rom Suisse. In alte orase din tara, fata de 2008 se observa scaderi de 18-24% la valorile in euro si de 20-25% la preturile in lei, mai arata studiul.
"Din pacate, factorii de decizie vorbesc despre locuinte de parca toata populatia trebuie sa fie proprietara. In Germania, 55% din populatie traieste cu chirie", a declarat Ion Bejan, consultant la Institute for Real Estate and Construction Viena - in cadrul conferintei "Retail Banking - 2:0 The post crisis version" organizata de Finmedia.

Chiriile in Bucuresti au ajuns, in acest an, la nivelul din 2007.

"Terenurile au inregistrat aceeasi evolutie dramatica de scadere, iar scaderea va continua, mai ales in randul terenurilor achizitionate", a explicat Adrian Crivii, reprezentantul companiei care a realizat studiul.

Preturile ar trebui discutate, pe piata imobiliara, exclusiv in RON, a mai spus acesta.

In alte orase din tara, fata de maximul lui 2008 se observa scaderi de 18-24% la valorile in euro si de 20-25% la preturile in lei, mai arata studiul. De asemenea, blocajul finantarii mentine numarul tranzactiilor la minim.

Ion Bejan, consultant la Institute for Real Estate and Construction Viena:
  • "Sustin necesitatea ca autoritatile sa proiecteze si sa adopte o politica pe termen lung a sectorului locuirii. Locuinta este o investitie, dar este si o necesitate umana fundamentala.
  • Din pacate, factorii de decizie vorbesc despre locuinte de parca toata populatia trebuie sa fie proprietara. In Germania, 55% din populatie traieste cu chirie. Nimeni nu vorbeste despre locuinte care ar trebui sa se adreseze unor paturi afectate: tinerii, cei care trebuie sa se mute in alt oras si cei cu venituri foarte mici.
  • Este laudabila initiativa cu Prima Casa, dar si asta accentueaza discutia pe proprietate cand stim ca mai putin de 10% din populatie se poate incadra pe un credit de o asemenea dimensiune.
Posibile finantari europene:
  • Constructia de locuinte poate fi finantata prin Fondul European de Dezvoltare Regionala numai daca este inclusa intr-un program integrat de dezvoltare urbana. 
  • Initiativa BEI si a Comisiei prin programul Jessica care nu exista acum in Romania care permite constructia de locuinte in aceleasi conditii - inclusa intr-un program integrat de dezvoltare urbana.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

4112 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    Chirie (Miercuri, 24 iunie 2009, 13:30)

    nenea [anonim]

    D-ul Ioan Bejean,

    In Germania 55% din populatie este chiriasa?
    Stiam acest lucru.
    Disproportia sta in faptul ca acolo chiria reprezinta intre 10 si 30% din venituri.
    In Romania reprezinta intre 60 si 90% din venituri.
    O alta mare disproportie este raportul calitate/pret, Romania vs Germania.
    Nu sunt bani la buget?! Pai 80% din proprietari nu platesc impozitul din inchiriere. Se inchiriaza fara contract d-lor.
    • -2 (14 voturi)    
      si ce daca se inchiriaza fara contract ? (Miercuri, 24 iunie 2009, 13:48)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui nenea

      vrei sa spui ca cei care inchiriaza fara contract ar trebui sa fie "baieti de comitet" sa imparta castigul cu statul? ca statul sa faca ce cu banii astia ? sa isi schime masinile? sa ii dea lu necolaiciuc, videanu, bechtel si alte capuse ?

      poate in alt film !
      • +2 (4 voturi)    
        adevarul... (Miercuri, 24 iunie 2009, 22:26)

        unu [anonim] i-a raspuns lui mircea

        de fapt, asta e doar o scuza. nu ai plati nici daca 99% din bani ar fi bine cheltuiti. asta e cea mai penibla scuza....
        • 0 (0 voturi)    
          Prostie vs fudulie (Joi, 25 iunie 2009, 12:35)

          VictorS [utilizator] i-a raspuns lui unu

          Daca se inchiriaza fara contract - chiriasul risca imens, daca se inchiriaza pe o suma mult mai mica decat cea reala - cel ce inchiriaza risca.

          Daca se face 100 % cinstit - putem observa cum banii din taxe se transforma intradevar in piulitze si parasute de lux vandute de firmele private ale "baietilor" din sistem, concedii exotice pentru functionari si amantele lor, bani de campanie pentru hotii fruntasi si copiii lor . . .

          faptul ca unu stie ce ar face mircea ma face sa cred ca din ce in ce mai multi pica in paranormal. sau nu?
    • +2 (6 voturi)    
      Jocul de-a cifrele -tari de proprietari (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:00)

      Procent [anonim] i-a raspuns lui nenea

      Arauncatul cu firele pentru a orbi lumea. Germania e doar un caz. In Franta 73%, in Belgia 78% si Danemarca 81% sunt proporetari. Asa ca...improprietariti-va romani !! veti fi mult mai greu de furat/prostit dupa aceea.
      • +6 (6 voturi)    
        ... (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:32)

        andrei [anonim] i-a raspuns lui Procent

        da ....faceti rate la banci pe 70 de ani si o sa fiti proprietari ....n-o sa mai aveti bani nici de paine peste cativa ani...
      • +1 (1 vot)    
        sunt de acord cu tine NUMA DACA... (Miercuri, 24 iunie 2009, 16:05)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Procent

        ai bani sa cumperi casa cu banii jos (ceea e e f. putin probabil)...
        decat sa te imprumuti pe 15000 de ani la banci mai bine te lipsesti...
        bancile iti dau 10000 imprumut si vor in 35 de ani vreo 30000...
  • +4 (8 voturi)    
    Proprietari (Miercuri, 24 iunie 2009, 13:42)

    licu [anonim]

    Exact domnule Bejean,

    Toti trebuie sa fie proprietari. Asa cum chiar dumneata o recunosti, e o dorinta umana legitima.
    Prin promovarea ideii ca a locui cu chirie e normal nu incercati decat sa va creati o societate de sclavi care sa le asigure venituri unor proprietari de locuinte en-gros care nu fac decat sa paraziteze societatea.
    Cu cat sunt mai multi proprietari cu atat specula cu locuinte va fi mai mica si parazitii vor trebui sa se puna sa munceasca.
    • +4 (4 voturi)    
      :) (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:05)

      cetatean [anonim] i-a raspuns lui licu

      Adevarul este ca daca am un credit pe 35 de ani ma simt liber ca pasarea de pe cer. Daca stau cu chirie investind cu grija, pot prinde o oportunitata de casa la un moment dat. Daca stau cu chirie ma pot muta oricand din varii motive: am schimbat job-ul, nu-mi mai place orasul, nu-mi mai plac vecinii, am gasit o casa mai frumoasa etc...

      Ce inseamna a fi sclav?
      • +1 (3 voturi)    
        plus ca dpdv strict financiar ... (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:26)

        investitor [anonim] i-a raspuns lui cetatean

        ... e mai rentabil sa stai in chirie.

        daca aveti venituri suficiente pt a plata o rata de 1.000 eur pe luna pt un credit ipotecar
        si comparati, pe o perioada de 30 ani:

        1. suma totala rambursata bancii pt un credit , la ratele actuale ale dobanzilor, la care se adauga costurile cu impozitul pe proprietate, asigurarea de locuinta, reparatii, mobilier, etc.

        2. pe de alta parte din cei 1.000 eur, 300 ii dati pe chirie iar restul de 700 ii investiti in fiecare luna (la un return anual mediu net de 5%)

        veti vedea ca suma totala dupa 30 ani (actualizata cu inflatia si profitande de capitalizarea dobanzilor acumulate) in scenariul 2. va fi mai mare decat valoarea de piata a apartamentului in acel moment in scenariul 1.
      • +2 (2 voturi)    
        siigur ca da (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:31)

        marianne [anonim] i-a raspuns lui cetatean

        daca stai in chirie, cand ajungi la pensie, te poti muta la azil, nu mai ai nicio complicatie.
        • +2 (2 voturi)    
          cind ? (Miercuri, 24 iunie 2009, 17:24)

          Je [anonim] i-a raspuns lui marianne

          la pensie ?
          nici cu salariul mediu al unui roman nu esti acceptat la un azil decent. totul costa si trebuie sa ai venituri consistente sau o garantie (casa, teren in oras..., care sa le revina dupa ce mori) crezi ca la azil ajungi cu pensie de 500 ron / luna. plus ca "ar fi cazul" sa ne si bazam pe siste mul de pensii...
      • 0 (0 voturi)    
        A fi slav e o stare de spirit (Joi, 25 iunie 2009, 12:38)

        VictorS [utilizator] i-a raspuns lui cetatean

        Unii sunt liberi in inchisori, altii intr-un corp paralizat. unii sun sclavi si morti desi se plimba cu Bentley si au la brat un manechin cu scoala.
    • +10 (10 voturi)    
      .. (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:38)

      tudor [anonim] i-a raspuns lui licu

      Licu mi se pare o gandire f ingusta...eu stau cu chirie de 3 ani si mi se pare f ok... la un moment dar acum un an jumatate m-am mutat din cauza ca in blocul respectiv aparuse igrasie gandaci si + ca deasupra mea a aparut acasa un nebun care fusese tinut in spital vre-o jumatate de an..si ala in cateva zile si-a aruncat mobila ( dulap, masa, etc.) pe GEAM de la etajul 6 :).
      M-am mutat in alta parte mai ieftin fatza de jegul unde stateam si e foarte misto aici ..dar...incep sa ma plictisesc si in cateva luni am sa schimb zona nitzel sa mai vad si altceva...
      Sa stau in aceeasi apartament mai mult de 4-5 ani mi se pare absurd e ca pe vremea lui ceausescu cand aveai loc de munca 35-40 de ani in acelasi loc si de fapt habar nu aveai sa faci nimic daca te lua cineva de acolo si te punea la alta fabrica...

      Ps: imi permit ratele dar prefer sa am o masina buna sa-mi petrec concediile unde vreau eu si nu in tara...si daca se iveste un job bun undeva inafara nu as ezita sa plec pt ca nu am datorii pe aici sau lucruri materiale sa ma retina...

      Ps2: ganditi-va ca nu luati nimic cu voi in gropa..este o vorba foarte adevarata.
      • +1 (5 voturi)    
        he he (Miercuri, 24 iunie 2009, 15:39)

        moshu [anonim] i-a raspuns lui tudor

        ce vorbesti domne?
        la noi la rumani ieste trendy ca sa ai apartament sau casa proprietate personala...ipotecata la banca pe 30 de ani sau mai mult.
        daca stai cu chirie ieshti un luzar.
        adica cum sa te duci undeva inafara pt un job bun? te-ai tzacanit?
        e musai sa te priponeshti locului in oarece cartier desta rezistentzial shi acolo sa ramai in glod altfel nu ieshti tu barbat pe lumea asta

        ptiu drace ce antiproprietari rai ...
        • +3 (3 voturi)    
          .. (Miercuri, 24 iunie 2009, 15:56)

          tudor [anonim] i-a raspuns lui moshu

          da.. corect nu esti baiet serios daca nu esti propritar cu credit...si se mai uita si babalaci din scara blocului stramb la astia care sta in chirie
      • 0 (0 voturi)    
        Excelent comentariu (Joi, 25 iunie 2009, 12:42)

        VictorS [utilizator] i-a raspuns lui tudor

        cum fiecare are o varianta ideala de a trai sunt convins ca si sa fi proprietar dupe 30 de ani de rate e o varianta castigatoare pentru multi.

        versiunea prezentata de Tudor insa mi-e atat de cunoscuta. :D
      • 0 (0 voturi)    
        mai trebuie sa te maturizezi (Joi, 25 iunie 2009, 19:14)

        SomeGuy [anonim] i-a raspuns lui tudor

        Cind o sa mai cresti o sa vrei sa poti sa si vopsesti in ce culoare vrei tu, eventual sa poti sa pui ce parket/dusumea/faianta vrei tu etc, adica sa dai casei un caracter si sa faci dintr-o casa sa te simti acasa.

        O sa vezi cum e sa ai un copil si eventual o sa mai lasi din egoism sa decizi ca trebuie sa conteze si el pe lumea si nu poti sa il muti/rupi de prieteni la fiecare 4 ani cind ti se nazare tie asa ca in final o sa te bagi si tu la un credit.
        Intre timp profita si stringe bani de un avans..
  • +1 (1 vot)    
    Aceiasi (Miercuri, 24 iunie 2009, 13:47)

    RTT [anonim]

    Aceiasi handicapati care arunca cu cifre. Aceiasi care ne guverneaza, si, cand vine vorba de o parere, arunca in nesimtire cu o cifra. Bun comentariu, nenea.
  • 0 (0 voturi)    
    a venit vara (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:26)

    eu [anonim]

    fratilor, ne-am saturat de imobiliare...altceva nu mai stiti ?
  • +2 (2 voturi)    
    / (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:31)

    hic sunt leones [utilizator]

    /

    Trecand la subiect: specula si sclavagismul apar numai si numai odata cu simtul ridicat al dobandirii cu orice pret a unei proprietatii (atentie, a dobandirii cu orice pret); creditul pe 30 ani este echivalent cu 90 de ani de chirie.
  • +4 (4 voturi)    
    proprietar ce inchiriaza (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:47)

    un bucurestean! [anonim]

    Stimabililor, eu inchiriez un apartament. Bun, de 2 ani de cand il inchiriez este cu contract, cu impozit platit. Il consider ca o afacere personala.
    Ce mi-a dat statul in schimb??? Cu ce ma ajutat statul in acest timp.
    Avem drumuri mai bune, infrastructura, functionari publici mai amabili. Nicidecum.
    II inteleg perfect pe chiriasi (pe cei care au nevoie de mobilitate) nu sunt legati de nimic. Isi pot investi banii unde vor.
    Nu toti cei care inchiriaza fura statul, de ce se incearca sa se dea cu noroi in toata lumea.
    In alte tari mecanismul inchirierii merge foarte bine.
    De ce nu se reglementeaza ca acolo problema si gata.
    • +1 (1 vot)    
      Da... (Miercuri, 24 iunie 2009, 17:18)

      Serban [anonim] i-a raspuns lui un bucurestean!

      Cea mai proasta investitie este sa ti cumperi o casa in Romania si sa o inchiriezi.
      In afara de faptul ca veniturile sunt foarte mici in comparatie cu investitia facuta, mai sunt si alte cheltuieli de intretinere si mai sunt si bani dati la stat...., stat ce te asigura ca ti-a luat banii si te-a pupat pe frunte pentru pomana facuta, pentru ca nu vei primi nimic in schimb.
      Banii nostri din impozite si taxe, dar mai ales cele pe care le plateste angajatorul pentru fiecare angajat sunt infernal de mari si nu se primeste nimic in schimb, nici pentru asigurat, nici pentru angajator.
      Orice taxa sau impozit platit este pomana gratuita pentru binele "statului".
      Din partea mea, sa faca proprietarii ce contracte vor si cum vor, sa se asigure cu chiriasii si chiriasii sa faca contracte doar daca este necesar, pentru urmatoarele decade, avand in vedere ca impozitele si taxele noastre nu le vad sensul daca noi nu primim nimic in schimb.
      Si cand zic nimic, e nimic. Pur si simplu nimic.
      • 0 (0 voturi)    
        nope (Joi, 25 iunie 2009, 19:18)

        Capsunaru [anonim] i-a raspuns lui Serban

        Buc este una din cele mai bune tari la capitolul asta, legile avanajaza proprietarul. In alte tari venitul e si mai mic in comparatie cu investitia.
        Si mai frumos e sa inchiriezi in Buc si sa stai in alta tara.. Imagine.. life..
  • 0 (0 voturi)    
    Este timpul adaptarii la realitate (Miercuri, 24 iunie 2009, 16:50)

    potential SOMER [anonim]

    Este timpul sa se revina la chirii raportate in functie de veniturile salariale medii si acestea sa reprezinte maxim 50% din salariul mediu pe economie. Este adevarat si aspectul ca ai dreptul sa ceri cat vrei in momentul in care esti proprietar, dar totul tine de bunul simt si de aspectele reale ale realitatii. In mod normal si statul ar putea reglementa PIATA CHIRIASILOR printr-un proiect normativ in care sa se prevada/preconizeze si cealalata categorie de oameni care nu isi permit sa participe sau se angajeze la aceasta oferta numita PRIMA CASA, PROIECT AL GUVERNULUI ACTUAL.
    Consider ca ar fi normal sa se adopte acte normative pentru toate categoriile de persoane si fiecare sa supravietuim decent la consolidarea acestei tari. Numai prin a fi SOLIDARI , vom putea reusi sa fim un neam respectat cu o tara prospera.
  • 0 (0 voturi)    
    mda... (Miercuri, 24 iunie 2009, 17:27)

    aparatemnt [anonim]

    Eu am cumparat luni un ap langa Ploiesti si platesc rata de 210 euro/luna. Mai putin decat chiria pe care as plati-o in orice oras mare din Ro. La sfarsitul anului voi avea un bebe care vreau sa creasca intr-o casa normala. Am stat cu chirie cel putin 5 ani , atat in Bucuresti, cat si in Ploiesti si stiu ce inseamna. Mizerii de apartamente la preturi mari, nici o garantie din partea proprietarului, orice reparatie nu conteaza pt ca proprietarul iti inchiriaza o "chestie" care seamana a cort vopsit. Si asta la chirii de cca 300 euro/luna!! Deci prefer sa fac naveta juma de ora si cumpar casa la juma din pretul ap din orasul mare si dau rata la banca 210 euro/luna.

    PS: Sunt 2 camere in vila P+1 cu subsol, gradina fata-spate (cca 60mp in total gradina), spatiu cat o camera in pod.
  • +1 (1 vot)    
    Prima casa. (Miercuri, 24 iunie 2009, 17:44)

    eu propun.. [anonim]

    Cum ar suna "Prima chirie" :)

    Ce ar fi daca statul ar ajuta tinerii platind chiria acestora pe un termen de X ani cu obligatia ca in acest timp tinerii sa economiseasca ceva mai multi bani pentru casuta lor (banii achizitionati sa fie plasati intr-un depozit ca si garantie pentru banii luati de la stat).

    Daca Gigel nu mai depune bani in contul de economii 3 luni, statul sa execute depozitul depus ca si garantie si nu va pierde nimic (doar titularul ajunge in aceeasi siutatie in care ar fi fost daca si-ar fi platit singur chiria)

    Dupa ca gigel are casuta, si nu mai are depozitul de garantare pentru banii imprumutati, casuta lui (cumparata fara banca, va deveni garantia pentru banii datorati la stat pentru chirie)

    Dupa achizitionarea casei sa returneze banii la stat impreuna cu o dobinda de bun simt de aprox 10%/ an la RON dobinda efectiva nu 25 % cum fac bancile, statul ar mai incasa niste bani la buget si nu niste afaceristi numiti bancheri.

    Personal sper sa reusesc sa cumpar un apartament cash. (sa nu se bucure nici o banca de pe urma neuronilor mei stresati)
  • 0 (0 voturi)    
    profesionalism (Miercuri, 24 iunie 2009, 18:21)

    Arici Arici [anonim]

    scuze ca poate este putin off topic dar cred ca ar trebui facut ceva si cu ENORMA lipsa de profesionalism in randurile opreatorilor de pe piata imobiliara, ma refer la agentii si, de ce nu, si la asa-zisii analisti.
    incep cu ultima categorie: va mai amintiti declaratiile pline de patos (dar, s-a vazut, complet lipsite de substanta a unor pretinsi analisti "fini" ai pietei imobiliare. domnii respectivi, unii cu papillon, turuiau fara nici o jena despre previziuni, cerere-oferta, desi se vedea limpede ca cei mai multi isi trageau spuza pe turta lor. as fi curios sa stiu cat la suta din previziunile acelea fantasmagorice s-au adeverit in realitate.
    doi, agentii imobiliari din Romania: cu scuzele de rigoare, pare o tagma de ratati ce incearca sa vanda la taraba niste porcarii pe care ti le prezinta drept resedinte de lux.
    daca vrei sa inchiriezi ceva, de exemplu, trebuie sa mergi sa-i iei cu masina, sa-i duci la adrese pe care de-abia atunci le descopera si ei, in 90 la suta din cazuri habar n-au cum arata proprietatea pe care ti-o ofera pentru inchiriat . tot in 90 la suta din cazuri, proprietatile sunt mult sub standardele minime si supra-evaluate, dar sunt prezentate cu multa emfaza de respectivii agenti ca fiind chilipirul vietii.
    nu mai departe de budapesta, de exemplu, daca vrei sa cumperi sau sa inchiriezi ceva, ti se arata un album de poze cu proprietatile respective . daca esti interesat de vreuna dintre ele, ti se arata un scurt video care prezinta complet proprietatea, incepand cu un cadru general al strazii, camere, dependinte, vederi, etc.
    cred ca suntem la ani-lumina de asa ceva.
    • 0 (0 voturi)    
      vor doar sa vada (Joi, 25 iunie 2009, 8:13)

      marian [anonim] i-a raspuns lui Arici Arici

      arici-arici, se vede ca esti un urechist, vorbesti si tu sa te afli in treaba. Agentii imobiliari cunosc pe de rost proprietatile respective, pentru ca deja au fost de 'jdamii da ori la ele cu 'jdamii da asa-zisi clienti curiosi si razgandaci. Ca toata lumea vrea sa vada proprietati, nimeni nu vrea sa le cumpere/inchirieze. Ce-ai mai vrea, sa-i mai duci si cu masina. Ca, daca anul trecut plimbai vreo 8 pana semna unu, acuma s-au facut saptesopt.

      Iar despre "lux" in RO ai dreptate, da treaba s-a perpetuat, s-au luat agentiile unele dupa altele. Vinovati sunt probabil aia primii care au avut tupeul sa pretinda ca intermediaza asa ceva.
  • +1 (1 vot)    
    Intrarea in UE. (Joi, 25 iunie 2009, 5:39)

    Danut D Deleanu [utilizator]

    @ Odata cu intrarea in UE impozitele vor creste progresiv, la care se vor adauga si noi obligatii ale proprietarilor de la arhitectura la reparatii mai ales ale fatadelor. Statutul de chirias va depasi pe cel de proprietar.DDD


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri