Articol sustinut de Bitdefender

De ce nu avem „Pasari furioase“ in loc de „Angry birds“ si ce trebuie sa faca un start-up pentru a reusi

de     Smile Media
Luni, 1 septembrie 2014, 15:24 Economie | IT

Daniel Dragomir, co-fondator Tech Hub Bucharest
Foto: Tech Hub Bucharest
Cu toate ca este recunoscuta la nivel mondial pentru pregatirea tehnica foarte buna, Romania nu a reusit sa se afirme ca un hub local de tehnologie. Numarul de start-up-uri tehnologice e insa in crestere si, cu sustinerea potrivita, lucrurile s-ar putea schimba. Daniel Dragomir, co-fondator al unui spatiu de co-working si mentorship pentru tineri antreprenori explica pasii pentru a dezvolta un start-up de succes. 
  • Romania a dat nenumarate generatii de ingineri, programatori, creativi... Care crezi ca e motivul pentru care nu a reusit (inca) sa devina un hub local de tehnologie la fel de puternic precum Finlanda (mai ales ca ne-am specializat in oferirea de servicii)? De ce nu putem vorbi de „Pasari Furioase“ in loc de „Angry Birds“?

Cu toate ca suntem recunoscuti la nivel mondial pentru pregatirea tehnica exceptionala, nu reusim sa ne comparam cu Finlanda tocmai pentru ca ne-am specializat in furnizarea de servicii de outsourcing in loc sa ne canalizam eforturile pentru a dezvolta produse tech care adreseaza piata globala. Motivele sunt numeroase si pleaca in primul rand din sistemul educational: avem competentele tehnice necesare, ne lipsesc abilitatile de dezvoltare de produs (product management) si o viziune pe termen lung asupra perspectivelor de dezvoltare ale produselor autohtone din domeniul tehnologiei. La asta se adauga faptul ca ecosistemul antreprenoriatului in tehnologie din Romania este inca la un nivel incipient in comparatie cu statele nordice si cele vestice, desi au fost inregistrate progrese semnificative in acest sens in ultimii 5 ani.

Dar chiar daca nu putem vorbi de "Pasari Furioase" in loc de "Angry Birds", in ultima vreme vedem din ce in ce mai multe povesti de succes "made in Romania". Exemple in acest sens sunt UberVu, startup romanesc achizitionat la inceputul acestui an de HootSuite, sau Two Tap, aplicatie dezvoltata de Razvan Roman si Radu Spineanu care face legatura intre cumparatori si sistemul de comenzi online al unei companii, primul startup romanesc admis in programul de accelerare YCombinator care a primit recent o investitie de 2.7 milioane de dolari. Iar exemplele pot continua!

Daca in 2012 TechCrunch vorbea despre talentul tehnic abundent din regiune, astazi Bucurestiul a fost nominalizat de Virgin Entrepreneur printre cele mai bune hub-uri pentru startup-uri din lume, iar Netokracija a publicat recent un articol in care vorbeste despre modul in care descendentii lui Dracula cuceresc lumea tehnologiei. Cred ca ecosistemul antreprenoriatului in tehnologie din Romania a progresat semnificativ in ultimii ani si va continua sa se dezvolte, asa ca avem motive sa credem ca in Romania se va naste urmatorul Facebook sau Skype.

  • Se vorbeste vorbeste foarte mult despre rolul mediului in dezvoltarea unui startup. Exista conferinte, facultati, intalniri dedicate oamenilor din domeniu. Este TechHub diferit de ele? Cum se intampla lucrurile la TechHub spre deosebire de celelalte locuri care ajuta la formarea unei comunitati?

Mediul este important si influenteaza dezvoltarea unui startup. Apartenenta la o comunitate te ajuta sa cresti mai repede si sa depasesti mai usor problemele pe care le intalnesti in cale discutand cu oameni care au trecut la randul lor prin aceleasi probleme. TechHub a devenit in timp centrul comunitatii tech din Romania si este singurul spatiu de co-working dedicat exclusiv profesionistilor in tehnologie. Suntem un spatiu creativ si aducem impreuna profesionisti in domeniul tehnologiei care invata unii de la ceilalti si se sustin in permanenta. In acelasi timp ne-am propus sa creem un mediu de lucru dinamic atat prin evolutia rapida a proiectelor dezvoltate aici, cat si prin ritmul de lucru si numarul mare de evenimente pe care le gazduim. Practic diferentele fata de alte locuri care ajuta la formarea de comunitati sunt date de particularitatile industriei: profesionistii in marketing & comunicare au nevoi diferite fata de profesionistii in tehnologie, iar pentru a facilita formarea comunitatii trebuie sa raspunzi acestor nevoi, sa aduci impreuna oameni cu preocupari si pasiuni similare si sa organizezi evenimente care abordeaza teme care sa-i intereseze.

In acelasi timp, TechHub este un proiect sustinut puternic de comunitatea locala si in repetate randuri am avut alaturi profesionisti cu experienta precum Florin Talpes (Presedinte & CEO Bitdefender), Radu Georgescu (antreprenor in serie si investitor) sau Gabriel Coarna (Architect Clearly Products Evernote). Un factor important de diferentiere sunt de asemenea evenimentele pe care le organizam periodic, evenimente gratuite pentru comunitate: TechHub Meetups (intalniri informale cu profesionisti de top si lideri din industrie), Open Hours (evenimente in care membrii comunitatii discuta in sesiuni de unu-la-unu cu profesionisti care le ofera feedback si recomandari) sau Tech Excellence (serie de evenimente la care tin prelegeri antreprenori si profesionisti care au dezvoltat start-up-uri la scara globala) sunt doar o parte dintre ele.

  • Care este obiectivul pe termen lung al TechHub? Va prezentati ca un catalizator/accelerator de startup-uri - ce inseamna asta mai exact?

TechHub Bucharest este mai mult decat un simplu spatiu de co-working, insa nu este un accelerator. Rolul nostru este sa ajutam startup-urile sa creasca mai repede si sa dezvolte produse de succes la o scara globala. Pentru asta noi incercam sa le conectam cat mai mult cu ecosistemul global si sa facilitam interactiunile intre membrii nostri si mentori relevanti pentru ei. Seria de evenimente de care vorbeam ii ajuta pe antreprenori sa gaseasca solutii concrete la problemele cu care se confrunta in activitatea lor de zi cu zi.

Suntem parte din reteaua globala TechHub, membrii nostri rezidenti sunt in permanenta conectati la comunitatea profesionistilor in tehnologie la nivel global. Pot invata unii de la ceilalti si au acces la resurse si conexiuni importante pentru dezvoltarea lor ulterioara. In plus, membrii TechHub Bucharest au acces la spatiile de co-working din intreaga retea la nivel international.
Pe termen lung, ne propunem sa continuam sa contribuim la dezvoltarea comunitatii profesionistilor in tehnologie din Romania si sa aducem valoare adaugata membrilor nostri.

  • Care este definitia unui startup? Oricine incepe o afacere proaspata are un startup?

In definitia clasica, un startup este o companie la inceput de drum. De obicei, in stadiul de "startup" o companie face trecerea de la idee la afacere: antreprenorul isi defineste modelul si procesele de business, operatiunile si isi formeaza echipa, iar durata de timp in care un startup se tranforma intr-o afacere matura este de aproximativ 3 ani.

Exista numeroase definitii ale termenului de startup, insa un lucru general acceptat este faptul ca o insusire cheie a unui startup este rata sa de crestere accelerata si abilitatea de a scala rapid. Aceasta caracteristica esentiala este cea care face diferenta intre startup-uri si alte companii: un restaurant de cartier sau un magazin nu sunt startup-uri, in timp ce un joc de Facebook care adreseaza piata globala si poate avea milioane de utilizatori in intreaga lume intra in categoria de startup.

  • Exista diferente intre un startup tech si unul obisnuit?

Un startup este o companie la inceput de drum care are posibilitatea de a creste si scala rapid, e greu sa disociezi termenul de startup de cel de tehnologie. Astfel, exista startup-uri tech - indiferent daca vorbim de med-tech, bio-tech, mobile, Internet of Things, hardware sau pur si simplu aplicatii ale tehnologiei in industrii precum food, fashion, educatie - si companii "obisnuite", acestea diferentiindu-se in principal prin dimensiunea pietei pe care o adreseaza si perspectivele de dezvoltare pe termen lung.

  • Imagineaza-ti ca un debutant iti cere sfatul in privinta management-ului unui startup. Spune-ne 5 lucruri/principii pe care l-ai indemna sa le faca.

Gandeste mare!
Trebuie sa ai o viziune clara si sa stii unde vrei sa ajungi. Gandeste mare si vezi potentialul produsului tau de a schimba lumea si de a oferi o solutie pentru o problema pe care au un numar foarte mare de oameni
Cunoaste-ti piata si asculta-ti clientii! Defineste-ti publicul tinta si intelege foarte bine nevoile acestuia si comportamentul de consum. Asculta feedback-ul pe care il primesti de la clienti si adapteaza-ti produsul in functie de acesta.
Valideaza-ti ipotezele! Nu lua decizii in baza unor presupuneri. Iesi din birou si discuta cu oameni care fac parte din publicul tau tinta, valideaza-ti presupunerile cu ei si ia decizii in concordanta.
Echipa face diferenta! Alege un partener compatibil cu tine, care sa aiba abilitati si competente complementare. Ulterior, angajeaza oameni mai buni decat tine, profesionisti care fac bine ceea ce fac. Echipa este cea care va pune in practica ideea de afaceri si este important ca ea sa aiba atat cunostintele necesare, cat si determinarea si motivatia de a duce lucrurile la bun sfarsit si de a-ti implementa viziunea.
Just do it! La final, e important sa incepi! Se spune ca daca nu ti-e rusine de prima versiune a produsului tau inseamna ca ai lansat prea tarziu. Incepe mic, incepe acum, itereaza, esueaza rapid si invata din greseli. Viata de antreprenor nu este usoara, insa daca esti cu adevarat pasionat de ceea ce faci beneficiile sunt pe masura.

  • Din experienta ta, ce fel de persoane pornesc startup-uri? Ce calitati trebuie sa aiba?

Din discutiile pe care le-am avut cu membrii TechHub Bucharest, am ajuns la concluzia ca fondatorii de startup-uri au intr-adevar cateva trasaturi care ii diferentiaza de alte persoane. Sunt foarte pasionati de ceea ce fac si au incredere in potentialul produselor pe care le dezvolta. Mai mult decat atat, nu se dau in laturi de la munca, sunt determinati si motivati sa isi execute viziunea si sa faca lucrurile sa se intample. La final, sunt oameni flexibili, care se adapteaza usor schimbarilor rapide si care au capacitatea de a lucra in conditii de stres si incertitudine si sunt deschisi sa invete in permanenta si sa creasca (ei si echipa lor) impreuna cu produsul pe care il dezvolta.

  • Succesul startup-urilor pare sa se datoreze unei culturi organizationale bazate pe prietenie si beneficii comune pentru toate partile implicate. Cat de mult se potriveste acest model in Romania?

Din fericire, modelul functioneaza excelent si in Romania, cel putin in domeniul tehnologiei, iar membrii comunitatii sunt deschisi sa faca schimb de experiente, sa impartaseasca lectiile invatate si sa se ajute astfel unii pe altii. Acest lucru e foarte important pentru ca ajuta antreprenorii la inceput de drum sa gaseasca mai rapid solutii la problemele pe care le intalnesc, dar si sa isi pastreze motivatia atunci cand au cu dificultati care ar putea parea coplesitoare.
Ne-am bucurat sa vedem de-a lungul timpului deschiderea invitatilor de a-si impartasi experientele si de a contribui la dezvoltarea comunitatii discutand direct cu membrii acesteia. Invitatii nostri speciali, antreprenori si investitori, vin la noi din dorinta de a-i ajuta pe antreprenorii la inceput de drum si sunt atrasi in acelasi timp de calitatea startup-urilor pe care au astfel ocazia sa le intalneasca.

  • Ce inseamna esecul pentru un startup? Este profitul neaparat o forma de succes sau se poate spune ca exista alte indicii mai importante?
Un lucru la care mai e de lucrat cu siguranta in Romania este modul in care esecul este privit in societate. Pentru un startup, esecul ar trebui sa fie o experienta de invatare in urma careia te ridici, te scuturi de praf si mergi mai departe. Notiunile de succes si de esec sunt relative - bineinteles ca profitul poate fi interpretat ca o forma de succes avand in vedere ca reprezinta confirmarea faptului ca utilizatorii/clientii tai sunt dispusi sa plateasca pentru valoarea adaugata pe care le-o ofera serviciul tau. Dar, in acelasi timp, lipsa profitului nu inseamna insa un esec - de cele mai multe ori o companie nu este profitabila inca de la inceput, insa asta poate inseamna si faptul ca investeste in dezvoltare si extindere. Modul in care definesti succesul si esecul este unul personal, iar fiecare fondator stie daca si-a atins obiectivele si poate spune daca are sau nu succes in functie de asta.

Antreprenor cu experienta in vanzari, marketing si project management, Daniel Dragomir este Co-Fondator al TechHub Bucharest, primul spatiu de co-working din Romania adresat exclusiv profesionistilor in tehnologie, si CEO al How to Web, cel mai important eveniment dedicat inovatiei, antreprenoriatului si tehnologiei din Europa de Sud-Est. Sustinator activ al dezvoltarii ecosistemului antreprenorial romanesc si al comunitatii tech autohtone, Daniel Dragomir a lucrat inainte in sectorul non-profit si a dezvoltat programe de educatie antreprenoriala cu impact printre care se numara School for Startups sau Business Mentoring Program.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

7404 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Well ... "Angry birds" ar fi "Pasarele furioase" (Luni, 1 septembrie 2014, 18:15)

    MiticaPalarierul [utilizator]

    De ce nu putem vorbi de „Pasari Furioase“ in loc de „Angry Birds“?

    Pentru ca numele oricarui joc trebuie sa atraga, sa asigure o sugestie puternica, prin cuvinte potrivit alese, prin topica.

    In acest caz - in limba engleza avem de-a face cu plasarea atributului in fata substantivului - care intensifica semnificatia cuvantului "angry" si personifica situatia.

    In traducere libera "Angry birds" ar fi "Pasarele furioase" ceea ce nu este cea mai fericita expresie (mai ales ca ar persifla faimoasa poezie a lui Mihai Eminescu),

    Poate ca mai potrivit ar fi un titlu gen "Cotofene fioroase" sau ceva similar, care insa ar restrange problematica doar la o singura rasa de pasari, impropriu pentru joc (unele sunt mai mari, altele mai mici, albe, negre, pestrite, etc.)

    Succes in atribuirea de nume sugestive jocurilor ...

    "Patria si Dreptul Meu!"
    .
    • +2 (2 voturi)    
      daca tot vorbim de Eminescu... (Luni, 1 septembrie 2014, 19:19)

      Boa [utilizator] i-a raspuns lui MiticaPalarierul

      ...atunci jocul in versiunea romaneasca s-ar putea intitula la fel de bine 'Furioase pasarele' si s-ar conforma impactului atribuit versiunii engleze. :)

      altfel articolul este bun si evidentiaza foarte corect problemele din educatie care momentan ne tin la nivel de integratori si mai putin ca dezvoltatori de produse.
      este o problema extrem de mare si va trebui sa fie solutionata daca vrem sa ne ridicam din saracie si de la nivelul de tara de consum al produselor altora.
  • +3 (3 voturi)    
    ... (Luni, 1 septembrie 2014, 21:30)

    sigi [utilizator]

    Imi place mult traducerea pe care am citit-o undeva,nu mai stiu unde : "Ciorilii manioase"
  • +1 (1 vot)    
    Nu e chiar asa (Marţi, 2 septembrie 2014, 10:15)

    Crocobaurul [utilizator]

    "avem competentele tehnice necesare, ne lipsesc abilitatile de dezvoltare de produs (product management) si o viziune pe termen lung"

    Ce viziune pe termen lung au maretele starup-uri romanesti? Toti viseaza sa scoata rapid un produs semi-functional pe piata, sa se faca remarcati, sa fie cumparati rapid de o firma mare de afara cu buget de achizitii si sa plece cu banii in Bahamas.

    Apar, astfel, tot felul de idei cratine cumparate de gigantii mondiali cu bugete de achizitii obsecene obtinute din publicitate (vezi disperarea Yahoo din ultimele 12 luni cand au cumparat tot ce le-a iesit in cale).

    Deci nu e vorba de produs, e vorba de scos bani repede. Foarte putini anteprenori au curaj si cred in produsul lor. Majoritatea vand si ies din business cu prima oferta mai frumusica.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă