Facebook a demarat, miercuri, proiectul sau de gazduire direct pe platforma online a unui continut realizat de noua companii media, intre care The New York Times, The Guardian, BBC News si National Geographic, informeaza Mediafax. Inceperea efectiva a testelor pentru acest proiect vine dupa luni de negocieri purtate intre acest gigant de internet si companii importante de media, care isi doresc sa beneficieze de pe urma audientei foarte mari a Facebook, insa se si tem ca vor contribui astfel la cresterea puterii acestei platforme online de socializare, potrivit unui material publicat miercuri pe site-ul cotidianului american The New York Times.

HotNews.roFoto: Hotnews

In cadrul acestui proiect, Facebook colaboreaza cu noua companii mari de media: cinci americane (The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC News si The Atlantic) si patru europene (The Guardian, BBC News, Spiegel si Bild).

Aceste noua companii au fost de acord sa colaboreze cu Facebook, in ciuda ingrijorarilor pe care le au privind faptul ca acest proiect le-ar putea afecta propriul lor business.

Programul, intitulat "Instant Articles", va incepe cu cateva articole, dar este de asteptat sa se extinda rapid. Utilizatorii de iPhone vor putea sa vada prin acest program un set special de materiale, intre care inregistrari video si fotografii realizate de companiile media care s-au alaturat proiectului. Cel mai important lucru pentru utilizatorii de telefoane inteligente este acela ca aceste asa-numite materiale instant se vor incarca mult mai rapid, de pana la 10 ori mai rapid decat atunci cand utilizatorii de Facebook sunt obligati sa dea click pe un link pentru accesarea articolelor intr-un alt site.

Cele noua companii de media pot totodata sa vanda sau sa plaseze reclame direct in aceste articole si sa pastreze toate veniturile obtinute in acest fel. De asemenea, aceste companii pot sa permita Facebook sa vanda publicitatea pentru aceste materiale, iar reteaua de socializare va primi 30% din incasari.

In plus, Facebook permite acestor companii de stiri sa colecteze informatii despre persoanele care citesc articolele si materialele instant publicate de acestea.

Pentru companii de media, acest proiect al Facebook este cea mai noua initiativa dintr-o campanie de atragere de noi venituri. Aceasta retea de socializare, care are peste 1,4 miliarde de utilizatori activi in fiecare luna, la nivel international, atrage atentia utilizatorilor de dispozitive mobile - si determina mai multe vizite pe site-urile de stiri - decat orice alt serviciu online similar.

Continutul video a devenit din ce in ce mai popular printre utilizatorii Facebook si agentiile de publicitate care utilizeaza platforma, dupa cum relata The New York Times in luna martie.

La randul lor, institutiile media doresc ca utilizatorii sa beneficieze de o experienta cat mai buna pe site-urile lor. In timp ce BuzzFeed are o politica fatisa de distribuire a continutului sau in afara propriului site, The New York Times foloseste un model de business ce implica plata unui abonament, care constituie o sursa de crestere a veniturilor companiei. Publicatia a trebuit sa cantareasca bine beneficiile de a ajunge la utilizatorii de Facebook - si a obtine veniturile din publicitate ce vin odata cu acestia - si ideea de a oferi la liber continutul sau si a pierde vizitele pe propriul site din partea utilizatorilor care vor ramane sa citeasca articolele pe Facebook.

De la lansare, Facebook nu a a impartit niciodata veniturile din publicitate cu editorii de continut. In esenta, pozitia companiei a fost "puneti-va continutul pe Facebook si noi va vom trimite trafic". Dar, in ultima perioada, Facebook a inceput sa experimenteze mai multe optiuni de impartire a veniturilor din publicitate. In luna decembrie, platforma a inceput sa difuzeze, in Statele Unite ale Americii, clipuri video din NFL (Liga nationala de fotbal), sponsorizate de compania de telecomunicatii Verizon. Operatorul mobil a platit pentru ca respectivele clipuri video sa fie livrate in fluxul de stiri (newsfeed) al utilizatorilor, videoclipurile incheindu-se cu o reclama. NFL si Facebook au impartit veniturile generate astfel.

Noua propunere a Facebook aduce cu sine un alt risc pentru companiile de media: pierderea de informatii valoroase despre membrii publicului lor. Cand cititorii dau click pe un link, o serie de unelte de urmarire (precum cele intitulate cookies, n.r.) permit site-ului care gazduieste articolul colectarea de informatii despre cine sunt cititorii, cat de des viziteaza site-ul respectiv si pe ce alte site-uri au navigat pe internet.

Aceste date ar putea acum sa ajunga la Facebook, care, precum multe alte companii, le foloseste pentru a tinti si urmari utilizatorii mai eficient pentru vanzatorii de publicitate (lucru care a fost foarte criticat din cauza politicilor de confidentialitate ale platformei). Deocamdata nu exista informatii referitor la cat de multe astfel de date este dispusa platforma Facebook sa imparta cu colaboratorii.

Iar daca Facebook trece de faza experimentala si transforma exceptia in regula cand vine vorba de gazduirea continutului direct pe platforma, cei care nu vor participa la acest program ar putea pierde o parte semnificativa din traficul web generat, un factor care i-a pus pe ganduri pe multi publisheri. Articolele lor s-ar putea incarca mai greu in browsere, iar in timp cititorii ar putea ajunge sa evite acele site-uri.