Intre 2010 si 2012 vanzarile de tablete cresteau uluitor si se parea ca aceste terminale vor ramane pe plus pana aproape de finalul deceniului, insa realitatea a contrazis asteptarile si vanzarile de tablete au inceput sa scada inca din 2014. Motivele ar fi multe si teoriile se contrazic: fie ca tabletele sunt prea reusite, fie ca nu sunt deloc grozave sau ca nu prea ai ce face cu ele. Lucrurile sunt mai complicate si multi factori contribuie la declinul timpuriu al tabletelor, segment presat din ambele parti de dispozitive care s-au adaptat mai repede cererilor din piata.

Tableta - cadoul inceputului de deceniu

Ideea de tableta nu este atat de noua si diverse dispozitive au fost prezentate incepand cu 1993, insa volumele de vanzari au fost foarte mici fiindca dispozitivele nu erau reusite, nu existau aplicatii atragatoare si preturile erau uriase in raport cu specificatiile.

In 2010 s-a lansat Apple iPad care a readus in prim plan categoria tabletelor. Designul era excelent, aplicatiile erau uimitor de diverse, iar gadgetul functiona ireprosabil. iPad-ul era cadoul ideal si apoi au inceput sa apara si terminalele cu Android (cu preturi medii mult mai mici) care au dus piata tabletelor de la sub 15 milioane de unitati in 2010, la peste 220 milioane unitati vandute anul trecut. Cele mai scumpe costa peste 1.000 de euro, cele mai ieftine, sub 50 de euro, astfel ca diversitatea este mare.

Intre 2010 si 2012 vanzarile de tablete cresteau si cu peste 100% de la an la an si se parea ca vor continua sa fie pe plus pana in 2017-2018. Insa, in ultimul trimestru din 2014 si in primul din 2015, vanzarile de tablete au scazut fata de perioada similara a anului anterior. In pietele mari scaderile au fost si de peste 10-15%, in timp ce in tarile in curs de dezvoltare vanzarile sunt inca pe plus.

Tabletele nu mai sunt cel mai la moda cadou si popularitatea lor s-a diminuat mult din mai multe motive, unele logice, altele surprinzatoare.

De ce tabletele sunt schimbate atat de rar

De ce s-a intamplat asta? In primul rand pentru ca tabletele nu sunt inlocuite atat de des precum un smartphone care e schimbat in medie la 12-18 luni. In 2012 si 2013 producatorii de tablete sperau ca la cel mult doi ani clientii vor alege sa le reinnoiasca, insa intervalul este mult mai mare, in destule cazuri de trei-patru ani. Asta se intampla si fiindca multe dintre tablete sunt extrem de fiabile si un update de soft facut la timpul potrivit le face deodata din nou atragatoare.

Apoi, cumparatorii folosesc tableta la mult mai putine lucruri decat isi inchipuiau in momentul cand au scos-o din cutie. Este buna la verificat e-mailul, la privit clipuri video si la jocuri, insa per total este mai putin practica decat smartphone-ul, dar si decat laptopul. Tabletele care accepta SIM sunt greu de folosit pemtru a vorbi la ele, camerele foto/video nu sunt usor de folosit des din cauza marimii tabletei, iar pentru a face grafice, tabele sau pentru a scrie texte lungi tableta nu este deloc grozava.

La inceput, cand iPad avea 85% din piata, tabletele erau pentru cei mai multi oameni un lux fiindca cele mai ieftine terminale costau 500 de euro. In ultimii cinci ani au aparut sute de modele cu Android, modele ce au "democratizat" segmentul fiindca poti cumpara o tableta si cu mai putin de 200 de lei, iar in intervalul 600-800 de lei sunt modele care pot multumi userii nepretentiosi.

Insa, exact aceste tablete foarte ieftine, "no-name", au adus si o imagine negativa tabletelor, in general fiindca o buna parte dintre cele foarte ieftine au probleme la foarte putin timp de la achizitie, fie ca este vorba de un buton care nu mai functioneaza sau de o defectiune tehnica ce face tableta inutilizabila. La aceste tablete ieftine reparatiile ce nu sunt acoperite de garantie sunt atat de scumpe incat depasesc valoarea tabletei noi.

Aceste tablete Entry sunt folosite in general de copii, de batrani sau de cei care iau prima oara contacat cu un dispozitiv cu ecran tactil. Insa daca tableta este atat de rau realizata, incat se strica repede, chiar si acesti utilizatori ne-pretentiosi vor privi intregul segment cu dezamagire.

Presiunea vine din ambele parti

Tabletele si-au "potolit" avantul si fiindca segmentul a fost presat de device-uri mai interesante, atat la partea superioara, cat si la cea inferioara. De doi ani, smartphone-urile cu ecrane intre 5 si 6,5 inci, asa-numitele phablete, se vand tot mai bine si au avantajul ca pot fi folosite si ca telefoane, ruleaza aplicatiile extrem de bine si pot fi purtate si in buzunar.

La partea opusa, laptop-urile convertibile, ce se pot transforma in tableta sau se pot "rabata" in diverse moduri, s-au dovedit extrem de atragatoare fiindca sunt usoare si, mai ales, pot rula programe de productivitate care pe tableta ar merge greoi.

Apple avea peste 85% din piata tabletelor in primul an, iar in 2013 a scazut la 32% si anul trecut spre 26%. Dar cifrele Apple sunt impresionante: peste 250 de milioane de tablete vandute. Era normala scaderea, data fiind uluitoarea diversitate a tabletelor cu Android care au de partea lor si preturile mici. Era firesc ca si cota de piata a Apple sa se erodeze, insa iPad (si varianta iPad mini) a ramas, de departe, cel mai vandut model de tableta fiindca in randul terminalelor cu Android domina fragmentarea. In plus, o serie de tablete ce in momentul lansarii au fost catalogate ca fiind "iPad killer", s-au dovedit a fi esecuri la partea de volume vandute (Amazon Kindle Fire, BlackBberry Playbook, HP TouchPad si Microsoft Surface RT).

Tabletele au pierdut teren nu doar din cauza concurentei, ci si din cauza lor insele, fiindca nivelul de inovatie nu a fost prea ridicat in ultimii ani, impresia generala fiind ca mai toate tabletele dintr-o anumita categorie de pret sunt la fel. Nu au aparut nici tablete de 12 inci, nici unele pentru diverse categorii (copii, artisti) si userii nu au primit motive solide sa le schimbe la putin timp.

Segmentul care creste este reprezentat de tabletele de 7 inci cu Android si preturi intre 50 si 150 de euro, deoarece aceste dispozitive aduc internetul mobil in tari cu venituri mici unde oamenii nu si-ar permite smartphone-uri performante de 500-700 euro.

Tabletele si problemele de securitate

iPad, datorita modului in care este construit sistemul de operare al Apple, a avut extrem de putine probleme de securitate informatica. Nici la Android, care acum detine peste trei 70% din piata, problemele nu au fost grave, insa au existat.

Foarte multi posesori de tablete cu Android nu se tem de virusi, ei asociind conceptul doar cu laptop-ul si desktop-ul. La smartphone-uri uneori exista, inca de la inceput, o aplicatie antivirus instalata, iar oamenii au inceput sa se preocupe de protectie, insa la tablete acest lucru nu se prea intampla.

Ce se intampla cu o tableta infectata? Unele "simptome" sunt comune cu cele de la PC-uri, cum ar fi viteza mult mai redusa cu care aplicatiile ruleaza, dar e posibil si ca bateria sa se descarce mult mai repede decat e normal.

La Android, aplicatiile reprezinta portita nu foarte bine inchisa prin care "hotii" pot patrunde. Infractorii profita de faptul ca Android este o platforma deschisa si nivelul de securitate este mai scazut fiindca li se permite utilizatorilor sa descarce aplicatii si din alte magazine terte, surse ce sunt uneori discutabile. In plus si fragmentarea sistemului, peste cinci versiuni fiind folosite in prezent pe tablete, reprezinta o vulnerabilitate. In plus, vulnerabilitatea creste cand tableta este utilizata si pentru munca, mai exact cand pe ea sunt fisiere importante in activitatea de zi cu zi si cand de pe ea este verificat e-mail-ul de serviciu.

Diverse aplicatii periculoase se instaleaza pretinzand ca sunt aplicatii legitime si sunt capabile sa fure informatii personale, precum geolocatie, e-mailuri sau contacte din agenda si sa le foloseasca pentru frauda si furt de identitate.

Foarte suparatoare sunt reclamele ce afiseaza publicitate agresiva si modifica pagina de pornire a browser-ului. Ponderea lor difera de la luna la luna, iar diversitatea este mare.

Sunt cateva reguli simple care ii pot face pe posesorii de tablete sa evite majoritatea problemelor. Aplicatiile trebuie descarcate doar din magazinele oficiale si, inainte de a pasa "Install" cititi ce permisiuni solicita aceasta. Refuzati instalarea aplicatiei daca vi se pare ca solicita acces la date de care nu are nevoie pentru a rula (de exemplu, o aplicatie de tip lanterna nu are de ce sa va solicite acces la mesaje sau la lista de contacte).

Un sfat extrem de util este sa nu accesati link-urile sau documentele atasate in email-uri venite la intamplare, fiindca, la fel ca la computer, e-mail-urile pot avea documente atasate care contin virusi pentru terminale mobile.

Pentru cei care au date sensibile pe tableta, ar fi utila instalarea unui antivirus foarte bun, eventual o versiune contra-cost.