Pentru utilizatorii experimentati este demult clar ca pe internet aproape nimic nu este pe gratis. Chiar daca serviciul este promovat ca fiind "gratuit" sau "fara costuri suplimentare", utlilizatorul plateste in cele din urma, cel mai des cu moneda cea mai raspandita in mediul online, anume cu datele personale, relateaza Sueddeutsche Zeitung.

La a 71-a Conferinta a Juristilor din Germania, care a inceput marti in Essen, participantii se intreaba daca serviciile gratuite precum descarcarea anumitor aplicatii, vizionarea unor filme sau portalurile online nu ar trebui totusi sa fie considerate ca fiind "cu plata".

Florian Faust, profesor la Bucerius Law School din Hamburg, diferentiaza intre doua tipuri de date. Pe de o parte exista informatiile care sunt necesare pentru folosirea unui anumit serviciu online: cine foloseste un portal de comparare a preturilor, trebuie sa declare ce produs cauta. Pe de alta parte, atunci cand vizionarea unui film sau calcularea unei rute necesita inregistrarea utilizatorului cu adresa de e-mail, atunci s-ar putea vorbi despre incheierea unui contract "cu plata", mai ales cand prestatorul de servicii foloseste aceste date in scop comercial. Schimbarea statutului anumitor servicii online poate duce la o mai mare responsabilitate legala din partea celor care le administreaza. Astfel, daca descarcarea unui soft nu implica niciun cost, atunci administratorul serviciului care face posibila decarcarea are mai putine responsabilitati legale, decat daca utilizatorul ar trebui sa "plateasca" prin date personale, a explicat Faust pentru Sueddeutsche Zeitung.

Problema statutului anumitor servicii online poate avea urmari si in ceea ce priveste protectia minorilor. Daca un minor ar dori sa incheie un contract online pentru a beneficia de un anumit serviciu, atunci el ar putea avea nevoie de acordul parintilor, in cazul in care contractul ar fi "cu plata". Spre exemplu, desi Facebook se prezinta ca fiind un serviciu gratuit, Faust argumenteaza ca acest lucru nu este adevarat, deoarece compania foloseste datele utilizatorilor in scop comercial.

Discutia cu privire la ofertele online care doar par a fi gratuite abia incepe. Un lucru este pana acum clar: simplul fapt ca undeva sta scris "gratuit" sau "fara costuri suplimentare" nu are nicio importanta pentru clasificarea legala a serviciului respectiv.