Realitatea virtuala este un concept de care auzim tot mai des si multi romani au putut sa testeze diverse terminale, dar realitatea augmentata, desi este mult mai putin spectaculoasa, are toate sansele sa devina un succes comercial mai mare si sa fie foarte utila, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro, Mihai Pohontu, vicepresedinte la Samsung in SUA. El a vorbit si despre atuurile, dar si problemele IT-ul romanesc, dar si despre un exemplu aproape ideal din Canada. Pohontu lucreaza de 15 ani in industria jocurilor, a inceput la Activision si a avut functii importante la Electronic Arts, Disney Interactive si acum Samsung

Mihai PohontuFoto: Samsung

Romania si aplicatiile de VR si AR

Despre realitate virtuala (VR) s-a vorbit mult in ultimul timp datorita unor terminale precum Oculus Rift, Samsung Gear VR si Google Cardboard, iar despre realitatea augmentata (AR) s-a discutat mult si datorita fenomenului Pokemon Go care s-a mai stins insa.

Numarul aplicatiilor creste mereu pentru ambele "realitati". Multi spun ca acestea sunt tehnologiile viitorului si ca vor putea fi folosite si la lucruri utile, nu doar la jocuri, iar altii spun ca aceste tehnologii ne vor distrage inutil atentia de realitatea...reala din jurul nostru.

Insa oricat de controversate ar fi aceste tehnologii aflate inca la inceput, dezvoltatorii din tara noastra lucreaza la aplicatii interesante, dar au si obstacole de depasit.

Mihai Pohontu, vicepresedinte pentru Platforme Emergente la Samsung, spune ca sunt in Romania studiouri care dezvolta aplicatii pentru VR, dar exista si obstacole in calea dezvoltarii lor. "Noi aven talent extraordinar in Romania pe partea de programare si inginerie, dar ne lipseste finantarea de anvergura, nu prea putem face o companie mare pornind de la zero. Fara o finantare sustinuta este greu sa te afirmi intr-un domeniu plin de companii mari", spune el.

Cum este vazut din SUA IT-ul romanesc? Este foarte respectat fiindca avem oameni extrem de buni in unele domenii tehnologice, chiar daca nu in toate. Romanii au specialisti buni pe partea de client development, baze de date si dezvoltarea de aplicatii.

"Industria din Romania este destul de mica si avem parte de concurenta foarte serioasa, dar cred ca in urmatoarea perioada vom vedea o serie de masuri, de politici din partea guvernului care sa impulsioneze industria si aici ma gandesc mai ales la formarea de capital in companii mici. Avem multinationale enorme, dar ne lipseste un cadru de sprijin economic care sa favorizeze formarea de startup-uri, mai ales intr-o situatie in care nu avem venture capital eficient in piata, iar pe segmentul jocurilor lipseste cu desavarsire".

Despre scutirea de impozit a IT-istilor, Pohontu spune ca ajuta in mod individual, dar nu ajuta in formarea de oameni noi pe domeniu, ci este efectiv o facilitate oferita angajatilor.

Reprezentantul Samsung spune ca celebrul oras canadian Montreal vine cu un exemplu extrem de bun pe partea dezvoltarii de jocuri si a devenit un epicentru mondial. Acum 12 ani cand guvernul canadian a inceput sa ofere subventii si un sistem special de bonficiatii (tax credit) numarul de angajati era foarte mic. Insa cu noile masuri a crescut de zece ori numarul de angajati in acest timp si s-au format si industrii adiacente, cum ar fi cele de efecte vizuale si de post-productie.

Realitatea virtuala

Industria de VR este in perioada de formare, chiar daca platforma de VR exista de mult timp din punct de vedere tehnic. Un VR viabil din punct de vedere comercial a aparut de foarte putin timp, spune Pohontu.

Platforma Samsung are mari sanse de a deveni "mainstream" fiindca se foloseste de telefoane mobile, fiind mai ieftina decat terminalele complexe si suportand si video-urile la 360 de grade, spune Pohontu.

"Ne asteptam la multe imbunatatiri in perioada urmatoare, la Samsung se investeste masiv si exista echipe mari care se specializeaza in VR. Pentru noi investitia este pe termen lung si vom crea capacitate grafica crescuta, scopul nostru fiind ca pana in 2020 telefoanele sa aiba capacitatea de procesare grafica pe care o au consolele in momentul de fata. Asadar telefonul mobil ar trebui sa poata procesa grafic la fel de bine precum un PlayStation 4".

Pohontu spune ca experienta se va optimiza pas cu pas si se lucreaza la acest aspect. De exemplu Samsung lucreaza cu Oculus si fiecare model de Gear VR va imbunatati experienta pentru utilizatori.

Realitatea virtuala este pentru foarte multi sinonima cu jocurile, insa se lucreaza la multe tipuri de aplicatii pentru ca tehnologia sa devina interesanta pentru cat mai multa lume. "As spune ca aplicatiile de comunicare reprezinta un atu pentru platforma respectiva si vom vedea dezvoltarea mai multor posibilitati de a comunica facil in VR, aplicatii dezvoltate de diverse firme".

Realitatea augmentata, "mixed reality" si fenomenul Pokemon Go

Realitatea augmentata pare mult mai putin atragatoare si mai putin spectaculoasa, insa are potential urias. "Eu sunt foarte interesat de AR si cred ca, din punct de vedere al aplicatiilor functionale, AR poate avea un succes comercial mai mare si va fi mai folositoare, mai functionala decat realitatea virtuala. Experientele de VR s-ar preta mai bine la distractie, iar AR ar putea fi ceva folosit zi cu zi, iar asta ii ofera sansa unui succes comercial mai mare", spune Pohontu.

In toata povestea intervine conceptul de "mixed reality" care va deveni tot mai important si ca exemplu se regaseste in tehnologia Microsoft Hololens. Care este diferenta intre AR si mixed-reality? "In realitatea augmentata doar transpui o imagine peste realitate, pe cand in mixed reality aceasta transpunere poate interactiona fizic cu realitatea si acolo aplicatiile ar fi si mai interesante" Samsung nu a anuntat inca ceva oficial legat de mixed reality, insa probabil ca experienta va fi bazata tot pe dispozitivele mobile.

Cum de a avut asa mare succes Pokermon Go, joc devenit sinonim cu realitatea augmebtata? Modul de joc in AR nu este critic in experienta de joc, insa aduce ceva nou intr-un spatiu in care nu s-a inovat tehnologic in ultimii doi-trei ani. A contat mult nu doar inovatia tehnologica, ci si licenta Pokemon, foarte atragatoare.

Despre Mihai Pohontu

Mihai Pohontu a absolvit in 2003 University of California, Los Angeles (relatii internationale), iar primul job a fost la Xdrive Technologies, intre 1999 si 2001 unde a coordonat testarea diverselor soft-uri.

Intre 2001 si 2003 a fost sef de proiect la Activision, in Los Angeles, iar din 2003 in 2005 a gestionat operatiunile din zona Los Angeles ale JAMDAT Mobile, companie pentru care a fondat si gestionat studiul de la Bucuresti intre iulie 2005 si februarie 2006.

Compania a fost preluata de Electronic Arts, iar Pohontu a lucrat la EA pana in 2012, detinand mai multe functii de conducere, ultima fiind de vicepresedinte si director general la Mosaic.

Din primavara lui 2012 pana in toamna lui 2014 a a avut functia de vicepresedinte Product Operations la Disney Interactive, iar de la inceput de 2015 este vicepresedinte la Samsung pentru platformele emergente.