Pe măsură ce intrăm într-un nou deceniu, orașele înțeleg că „transformarea digitală” nu se referă la înlocuirea sistemelor tradiționale, ci la utilizarea tehnologiei pentru a reduce costul operațiunilor, a îmbunătăți serviciile pentru cetățeni și a stimula creșterea economică. Orașele care nu reușesc să implementeze strategii de transformare digitală pot avea rezultate negative neprevăzute pentru comunități și cetățeni. Astfel, pot apărea provocări economice care să afecteze sistemul de transport, programele de sănătate publică și servicii sociale și comunitățile vulnerabile.

Infrastructura smart Foto: Microsoft

Funcționarii orașului prioritizează adesea serviciile destinate publicului pentru investiții digitale, cum ar fi serviciile online și mobile, gestionarea cazurilor de servicii sociale și accesul general la informații. Totuși, îmbunătățirile în gestionarea infrastructurii pot avea un impact mai mare. De fapt, atunci când Comisia Economică a Națiunilor Unite a definit 90 de indicatori de performanță pentru „orașe inteligente și sustenabile”, 46 dintre aceștia erau legați de infrastructura guvernamentală (telecomunicații, utilități publice: apă și energie electrică, transport sau salubritate/poluare).

Ce este un oraș inteligent?

Termenul de oraș inteligent a devenit o expresie tot mai folosită pentru orașele care au o infrastructură inteligentă. Nu există o platformă pentru un oraș inteligent sau un singur oraș care poate susține că este într-adevăr „inteligent”. De fapt, principalele elemente din infrastructura unui oraș - iluminare sustenabilă, trafic, siguranță, gestionarea apei, gestionarea deșeurilor, locuințe sociale și întreținerea pot deveni mai inteligente și mai eficiente prin utilizarea cloud-ului, IoT-ului (Internet of Things) și inteligenței artificiale (AI).

„Infrastructura inteligentă” este o oportunitate excelentă pentru orașe de a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor lor, iar Microsoft prezintă șase elemente esențiale care contribuie la obținerea unor rezultate de succes pentru transformarea digitală a orașelor.

1. Identificarea rezultatelor

Ca și în cazul multor inițiative tehnologice, implementarea rapidă a noilor tehnologii poate fi foarte tentantă, deși nu există un scop bine definit pentru utilizarea acesteia. Au existat cazuri în care companiile au implementat senzori IoT înainte de a ști cum vor gestiona datele rezultate sau ce doresc cu adevărat să afle din aceste date.

Un exemplu ar fi un oraș cu un proiect foarte util care vine în sprijinul bicicliștilor, proiect prin care aceștia pot înregistra locația gropilor în timpul curselor. În câteva săptămâni, bicicliștii au înregistrat fiecare groapă din cartierele principale. Cu toate acestea, au fost foarte dezamăgiți să constate că gropile nu au fost reparate în câteva zile după ce au fost raportate. Majoritatea orașelor nu pot aloca buget pentru reparații rutiere rapide, deoarece pentru reparații există bugete anuale fixe.

Orașele trebuie să identifice mai întâi obiectivele și rezultatele pentru inițiativele lor de infrastructură inteligentă. Aceste obiective ar trebui să fie sub formă de rezultate publice măsurabile, aliniate priorităților locale și regionale ale guvernului. O sursă relevantă pentru măsurători este Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru orașe inteligente și sustenabile. Odată ce obiectivele sunt clare, trebuie stabilit și clarificat și modul prin care se vor obține rezultatele produse de informațiile privind infrastructura inteligentă.

2. Securitatea și confidențialitatea în prim-plan

Securitatea cibernetică și confidențialitatea datelor nu pot fi măsuri de protecție adăugate ulterior unei inițiative de transformare digitală. Ele trebuie să fie de la început principii fundamentale concepute pentru fiecare soluție. Atunci când un guvern începe să colecteze date din mii de piese de infrastructură deconectate, trebuie să fie înțeleasă și protejată securitatea modului în care aceste date sunt colectate, transmise, stocate și utilizate - dar și cum pot ele reflecta activitățile publice care necesită confidențialitate.

Microsoft investește peste un miliard de dolari pe an în infrastructura de securitate cibernetică și practicile de confidențialitate a datelor din Azure. Instrumentele și serviciile din Azure pot extinde această securitate la dispozitivele edge, la stațiile de lucru conectate și la rețelele dintre ele. De asemenea, soluții precum Microsoft 365 Security Center, Microsoft 365 Compliance Center, Microsoft System Center și Windows Defender, împreună cu o capacitate puternică de gestionare a identității construită pe Active Directory, pot oferi orașelor un nivel de securitate a datelor și de confidențialitate/control al accesului necesar în lumea conectată de astăzi. Cloud-ul Microsoft Azure oferă un control ridicat în ceea ce privește rezidența și conformitatea datelor.

3. Locul potrivit, timpul potrivit

Pentru majoritatea centrelor urbane în creștere, infrastructura orașului este în continuă schimbare. Este foarte dificil de modernizat simultan un sistem complex, cum ar fi o rețea regională de tratare a apelor reziduale sau o rețea publică de electricitate, atunci când nevoile și utilizările sistemului respectiv evoluează. Microsoft a observat necesitatea clienților din domeniul guvernamental de a include în planurile lor de transformare digitală instrumente precum „gemenii digitali” (digital twins) și editarea cartografică a informațiilor geospațiale, pentru a asigura gestionarea eficientă a planului lor de transformare digitală.

De exemplu, atunci când Tel Aviv, Israel a dorit să își pună în aplicare serviciile de oraș inteligent pentru cetățeni, au integrat totul în sistemul lor de geolocalizare guvernamentală. Prin urmare, fiecare serviciu există într-un loc specific, iar cetățenii care interacționează cu orașul printr-o aplicație mobilă sunt trimiși în perspectivă la acele servicii. În acest fel, sistemul poate înțelege în mod inteligent cererile de transport și rapoartele privind problemele de infrastructură în contextul locației.

4. Unificarea bazelor de date

Multe orașe funcționează cu autonomie între diverse departamente și agenții. Cu toate acestea, există în mod frecvent idei semnificative care pot îmbunătăți operațiunile guvernamentale în zona dintre aceste sisteme neagregate de baze de date. Când vine vorba de gestionarea infrastructurii, aceasta poate necesita integrarea datelor din operațiuni complet independente, cum ar fi achizițiile financiare care gestionează achiziția de echipamente, un grup de servicii pentru clienți care primește reclamații de la cetățeni cu privire la serviciile defectuoase și un departament public de lucrări sau întreținere care folosește echipamente pentru remedierea serviciilor.

Orașul Lafayette, Louisiana a eliminat aceste „data silos” ca parte a efortului său de a crea o capacitate unificată de îmbunătățire a serviciilor pentru cetățeni. Prin integrarea datelor printr-un serviciu unificat de implicare a cetățenilor, serviciile au fost îmbunătățite, de la transport la educație, la gestionarea energiei și a apei.

5. Gândire tactică și iterație

În multe cazuri, gestionarea infrastructurii va implica utilizarea senzorilor IoT pentru monitorizarea sistemelor, căutând să sesizeze anomalii de performanță înainte de a deveni probleme majore. Înainte de a implementa IoT peste tot, este recomandată definirea priorităților tactice - poate un serviciu sau o funcție - pentru a afla cum va afecta IoT operațiunile, gestionarea datelor și costurile serviciilor.

De exemplu, când Miami-Dade County, Florida, și-a început călătoria de transformare digitală, au ales să înceapă cu stațiile lor de pompare a apei uzate. Au implementat senzori IoT de-a lungul a peste 6.000 de mile de conducte de canalizare și la 1.000 de stații de pompare. Apoi au adus aceste date într-un mediu gestionat folosind Azure IoT Hub ca mediu de colectare și comunicații și Power BI ca instrument de monitorizare. Prin gestionarea proactivă a presiunii, debitului și scurgerii apei pluviale, acestea au redus timpii de detectare a problemelor de la zile la secunde și au respectat un mandat al guvernului federal de a îmbunătăți practicile de gestionare a apelor reziduale.

6. Predictibilitate

Investiția în infrastructura digitală își arată avantajele atunci când orașele depășesc capacitatea de a monitoriza și de a răspunde la probleme. Orașele pot utiliza IoT pentru a obține informații în timp real despre starea infrastructurii lor, cum ar fi consumul de apă și energie. Utilizând în continuare surse de date externe, ele pot folosi apoi analize predictive pentru a crea „previziuni de infrastructură”, pentru a identifica problemele potențiale de performanță înainte de a se întâmpla. De la tendințele meteorologice până la modelele de socializare și de trafic, la calendarele de evenimente, acestea pot începe să modeleze cerințele de infrastructură schimbătoare și să facă estimări referitoare la timp și severitatea perturbărilor.

Recent, Microsoft a ajutat Kaga City, Japonia, să facă față provocărilor din timpul iernii. Prin folosirea GPS-ul pentru a identifica locația și progresul plugurilor de zăpadă, integrarea raportării datelor despre problemele legate de zăpadă și folosind terminale mobile pentru desfășurarea plugurilor de zăpadă, toate acestea comunicând cu Azure IoT Hub, Kaga City este capabil să optimizeze îndepărtarea zăpezii și să mențină orașul funcțional în cazul celor mai abundente căderi de zăpadă.