www.GeoCities.com/TelevisionCity/7568. Asta e adresa primului site de Web pe care l-am creat, prin martie 1997, in HTML 3.2. Zilele trecute, uitandu-ma prin mail-ul de Yahoo, ca sa vad daca vreun zapacit nu mi-a trimis vreun mesaj interesant in adresa pe care n-o folosesc, am dat peste un anunt al Yahoo din iunie, care spune ca din 26 octombrie Geocities se inchide. Pare o chestiune de nostalgie personala, de ce va spun asta? Pentru ca istoria Geocities e destul de relevanta despre felul cum vin si pleaca diferite fad-uri de internet.

Wikipedia ne da cateva date utile. GeoCities a fost fondat pe la sfarsitul lui 1994 sub numele de Beverly Hills Internet (BHI) de David Bohnett si John Rezner, ca serviciu de free hosting. Cei doi au incercat - si au reusit - sa puna pe net o comunitate de comunitati virtuale, organizata dupa criteriul geografic, pe “strazi” si “orase”, de forma GeoCities.com/Hollywood, GeoCities.com/SiliconValley sau GeoCities.com/Tokyo. Cred ca si altii au fost atrasi, la fel ca mine, de serviciul gratuit, fara reclame si de faptul ca puteau scrie paginile direct in HTML (2.0, apoi 3.2) intr-un editor dedicat. Stiu ca faceam paginile alea pe un 486 sau Pentium I virusat, in Explorer 3, ceva de neimaginat (download aici pentru masochisti). La un moment dat GeoCities a dat si acces pe FTP si spatiul oferit era, daca nu ma insel, de 50 MB. Destul de mult pentru ca sa-ti pui cam ceea ce te roade, la un moment dat, inainte de anul 2000, l-am folosit si in chip de cont de ftp :-)

Dar, ma rog, destul cu amintirile, inapoi la povestea de business: la linkul Wikipedia de mai sus aflam ca GeoCities s-a raspandit rapid si prin 1997-1998, introducea reclame si un watermark in pagini, lucruri destul de nepopulare pentru utilizatori. In iunie 1997, era totusi al cincilea cel mai vizitat site din lume si avea peste un milion de homesteaderi (membri ai comunitatii, posesori de mini-site-uri personale). A urmat un IPO (listare initiala la bursa), iar pretul actiunii s-a dus rapid de la 17 dolari peste 100. Era inainte de Dot com bubble si in 1999, pe cand Geocities era al treilea cel mai vizitat site din lume, dupa AOL si Yahoo, acesta din urma a cumparat Geocities cu nu mai putin de 3,57 miliarde de dolari, suma mai mare decat cele 580 de milioane date de Rupert Muroch pe MySpace sau cele 1,6 miliarde cheltuite de Google pe YouTube.

Citeste articolul integral si comenteaza pe Media lui Comanescu.