​Valoarea raportata a pietei de publicitate online din Romania in 2011 s-a ridicat la 91,8 milioane de lei (21,7 milioane euro, calculat la cursul mediu anual), potrivit ultimului studiu ROADS referitor la piata de publicitate online, realizat de IAB Romania si PwC Romania.

  • Ultima editie a studiului "Romanian Online Advertising Study" (ROADS) se bazeaza pe cifrele raportate de 22 de companii care reprezinta peste 1400 de site-uri. Studiul nu include, insa, toti banii de publicitate care merg spre companii internationale precum Google sau Facebook, ci doar banii alocati pentru campanii pe aceste platforme de catre unele agentii romanesti.

Potrivit raportului, in a doua jumatate a anului trecut cele 22 de companii participante la studiu au inregistrat venituri de 48 de milioane de lei (11,34 milioane euro la cursul mediu anual), cu 10% mai mult decat in primul semestru din 2011 si cu 9% mai mult decat in semestrul al doilea din 2010. Pe aceeasi baza comparativa de siteuri, publicitatea online in S2 2011 a crescut cu 8,8% fata de S1 2011, dar a scazut cu 5,6% fata de S2 2010.

O evolutie similara se inregistreaza si in cqazul veniturilor anuale. Veniturile raportate de toate companiile participante au fost, in 2011, cu 7% mai mari decat in 2010, dar, pe aceeasi baza comparativa de site-uri, ele au scazut cu 7,3% fata de 2010.

Categoria cu cele mai mari investitii in publicitate online in cel de-al doilea semestru al anului trecut a fost Telecom, urmata de sectorul Financiar si cel Auto.

Comunicatul pe tema studiului ROADS il citeaza pe Cristian Petriceanu, presedinte IAB Romania, potrivit caruia:

  • "Este imbucurator ca an de an sunt din ce in ce mai multi publisheri care participa la ROADS. Cu toate acestea, mai sunt cativa jucatori importanti care lipsesc, si nu ma refer doar la cei internationali. In acelasi timp, este putin ingrijorator faptul ca grupul de referinta a inregistrat o scadere fata de 2010, acesta fiind format preponderent din publisheri romani. Am putea pune aceasta scadere pe seama recesiunii anuntate pentru ultima parte a anului trecut si inceputul acestui an, insa este cel putin la fel de posibil ca o parte din bugetele de publicitate online sa se fi redirectionat catre companiile internationale, care nu se numara printre cei care raporteaza cifre pentru ROADS. Cat despre topul sectoarelor care au asigurat cele mai mari venituri de publicitate online, ordinea este normala si reflecta o anume stabilitate in alocarea bugetelor de publicitate facuta in departamentele de marketing ale advertiserilor din Romania".