La un an de la ordonanta care a schimbat regulile din publicitatea TV, aproape 30% dintre companiile care cheltuie bani pe publicitate cred ca industria de marketing si comunicare se indreapta intr-o directie gresita din punct de vedere al relatiilor comerciale. Peste jumatate dintre agentii si 40% din media cred acelasi lucru, potrivit unui studiu al organizatiei IAA Romania, ce aduce laolalta clientii de publicitate, agentiile si media. Majoritatea respondentilor la studiu cred ca eficienta si creativitatea in publicitate scad, iar mai toti vorbesc despre o stagnare sau scadere a pietei in 2013 si o stagnare/crestere usoara in 2014, digitalul fiind singura zona de crestere certa, potrivit studiului consultat in detaliu de HotNews.ro.

  • IAA Romania a desfasurat studiul in randul membrilor sai - clienti, agentii si media - in perioada martie-aprilie 2014. Organizatia urmareste sa realizeze periodic aceasta analiza a perceptiei pe care membrii sai o au despre "starea sanatatii" publicitatii si despre tendintele din domeniu. Organizatia pune acest prim studiu in contextul in care s-a implinit un an de la OUG 25/2013, ce a eliminat agentiile de media de pe traseul banilor in publicitatea TV, un cutremur pentru toate companiile active in domeniu.
  • Aproape 40% dintre cei peste 150 de membri IAA au raspuns la chestionar. Dintre respondenti, 46% sunt agentii de creatie, circa 9% - mass-media, aproape 14% - agentii de media, aproape 30% - clienti de publicitate.

Ce spune studiul IAA

Cum merg lucrurile astazi in industria de marketing si comunicare din punct de vedere al transparentei raporturilor comerciale?

  • directie gresita - 48,28% dintre respondenti. directia gresita este vazuta de 50% dintre agentiile de media, 59,26% dintre agentiile de creatie, 29,41% dintre clienti, 40% dintre furnizorii media
  • directie buna - 32,76%
  • nu stiu - 18,97%

Cum merg lucrurile in industrie din punct de vedere al calitatii proiectelor (creativitate, eficienta)?

  • directie gresita - 56,9%. Lipsa creativitatii/eficientei e vazuta de 50% dintre agentiile de media, 47% dintre clienti, 66,67% dintre agentiile de creatie, 60% dintre furnizori media
  • directie buna - 29,31%
  • nu stiu - 13,79%

Piata totala de publicitate din Romania, in 2013 comparativ cu 2012:

  • a scazut cu 5-10% - 45,58%
  • a stagnat - 32,76%
  • a scazut cu mai mult de 10% - 25,86%

Prognoza pentru piata de publicitate din Romania in 2014 vs. 2013:

  • stagnare - 36,21% dintre respondenti
  • crestere de 5-10% - 32,76%
  • scadere de 5-10% - 18,97%
  • scadere peste 10% - 8,62%
  • mass media (40% prevad crestere) si clientii (35,3%) au cel mai mare grad de optimism, agentiile de creatie sunt precaute in privinta cresterii (33,2% prevad o crestere) sunt precaute, iar agentiile de media sunt cele mai pesimiste (doar 25% prevad o crestere)

Prognoza privind evolutia bugetelor de media pe diverse segmente in 2014 vs. 2013:

  • 84,48% cred ca mediul digital de divertisment va inregistra o crestere
  • 68,97% cred ca mediul digital de informare/educare va inregistra o crestere
  • 43,1% cred ca televiziunea de divertisment va inregistra o crestere, dar doar 12,07% cred acelasi lucru despre TV de informare/educare
  • 17,24% cred ca outdoor-ul va inregistra o crestere
  • Doar 8% prevad o crestere pentru radio, 6,9% pentru presa scrisa