​Sefii marilor companii internationale de publicitate, multe dintre ele cu sediul la Londra, au reactionat prompt dupa votul britanicilor pentru iesirea din UE, exprimandu-si "dezamagirea profunda" si aratand ca prioritatea lor, acum, e "normalizarea" pietelor. Companiile de media si publicitate listate la bursa au suferit pierderi, potrivit presei britanice de specialitate, in conditiile in care era deja preconizata o incetinire a cresterii cheltuielilor de reclama.

Inaintea referendumului de joi, GroupM, divizia de media buying a conglomeratului de publicitate WPP, isi revizuise negativ estimarile privind cresterea cheltuielilor de publicitate in Marea Britanie, in cazul unui vot pro-Brexit, dupa cum nota The Guardian. GroupM se astepta ca, in 2016, aceste cheltuieli sa creasca mai incet (-220 milioane de lire sterline) decat preconizase in urma cu jumatate de an, urmand ca piata sa revina la o crestere mai rapida in cazul unui vot Bremain.

  • In aceleasi estimari din prima parte a saptamanii, GroupM afirma ca aceasta incetinire urma sa fie resimtita in special de televiziuni si presa, cresterea publicitatii TV in 2016 fiind revizuita de la 7,1% (noiembrie 2015) la doar 2,6% in ultima prognoza. Totul, depinzand de impactul financiar al deciziei alegatorilor britanici, greu de estimat din timp.

Intre timp, britanicii au votat pro-Brexit, iar rezultatul a zguduit piata financiara.

Potrivit publicatiei de specialitate Campaign, actiunile unor grupuri de media si publicitate, precum ITV sau WPP, au scazut puternic - cu 20% in cazul ITV, 4% in cazul WPP, grup care genereaza in Marea Britanie o optime din totalul veniturilor sale.

Tot Campaign ii citeaza pe mai multi sefi ai grupurilor mari de comunicare, socati si/sau nemultumiti de votul britanicilor:

  • Martin Sorrell, WPP: "Sunt foarte dezamagit, dar alegatorii si-au spus cuvantul. Nesiguranta rezultata, care va fi semnificativa, va incetini procesul decizional si va afecta activitatile. (...) Patru dintre primele zece mari piete unde e activ WPP sunt in Europa Occidentala Continentala si trebuie sa ne consolidam acolo prezenta. Aceasta arata importanta implementarii strategiei noastre: piete cu crestere puternica, digitalul, datele si caracterul orizontal, care, ironic, inseamna sa-i aduci pe oameni sa lucreze impreuna, nu separat!"
  • Michael Roth, Interpublic Group: "Fara indoiala ca decizia va duce la volatilitate pe piata pe termen scurt. Dar Marea Britanie este o piata-cheie pentru clientii nostri si pentru compania noastra (...) Pe termen lung, atat timp cat comertul liber ramane o prioritate, pietele ar trebui sa se normalizeze - iar pe aceasta trebuie sa ne concentram acum".
  • Chris Hirst, Havas Creative Group: "Nu am sprijinit plecarea din UE, dar, in pofida surprizei produse de acest rezult, nu sunt de acord nici cu cei care prezic un dezastru. Marea Britanie va continua sa conduca lumea prin profunzimea si amploarea talentului sau creativ si a industriilor sale creative. Elementele fundamentale raman aceleasi (...)"
  • Maurice Levy, grupul francez Publicis Groupe: "Personal, ma simt foarte trist. Cand Marea Britanie pleaca, e ca si cand ar pleca un membru al familiei. (...) Cred ca e ceva ce va avea consecinte serioase pe viitor, inainte de toate in Marea Britanie (...). Nu stiu daca Regatul Unit va mai fi unit. E ceva ce va avea, de asemenea, consecinte si pentru piata financiara".