Noua din zece adulti romani din mediul urban spun ca li se intampla sa descopere ca o "stire" pe care o credeau adevarata e de fapt falsa, dar numai jumatate dintre ei verifica verdicitatea informatiilor, chiar si inainte de a distribui informatiile respective, potrivit unui studiu realizat online de compania iSense Solutions. Acesta arata ca, desi Facebook e principala sursa online de informatii a romanilor, acestia considera ca reteaua sociala e si canalul cu cele mai multe stiri false.

Stire falsa cu Ciolos si SorosFoto: Captura Exclusiv24
  • Studiul "Cat de expusi sunt romanii la stiri false" a fost realizat online de catre compania iSense Solutions, pe un esantion de 800 de respondenti. Autorii analizei declara ca datele sunt reprezentative pentru persoanele cu varsta de peste 18 ani, din mediul urban, care urmaresc stirile, indiferent de domenii si canalele utilizate. Compania declara ca rezultatele au un grad de eroare de +/-3.46%.

Potrivit studiului citat, prezentat intr-un comunicat difuzat joi, 90% dintre romanii adulti de la oras urmaresc stirile in special la TV, canal urmat indeaproape de Internet si la mare distanta de radio (58%), aplicatii mobile de stiri, ziare si reviste.

Pe Internet, principalele surse de informare declarate de respondenti sunt Facebook (89%), site-urile de stiri (64%), e-mail (58%), Google (55%), publicatiile online (47%). Ce canale cred respondentii ca furnizeaza cele mai multe stiri false?

  • Facebook (75%)
  • blogurile (69%)
  • Twitter (64%)
  • forumurile (63%)
  • ziarele/revistele tiparite sau online (61%)
  • doar 59% dintre respondenti considera ca TV-ul distribuie informatii false

Domeniile cu cele mai multe stiri false, in perceptia respondentilor din studiul iSense:

  • politica (87%)
  • monden/celebritati (83%)
  • finante-afaceri-economie (57%)
  • stiri nationale (54%).

Potrivit autorilor analizei, romanii stiu ca exista stiri false, se intalnesc cu ele, dar doar jumatate dintre ei verifica daca o informatie de interes pe care o intalnesc e reala, iar astfel de informatii sunt distribuite foarte des in randul prietenilor. "Mai mult decat atat, majoritatea continua sa foloseasca aceleasi canale pe care au descoperit stiri false, insa le scade increderea in ele" - Traian Nastase, managing partner iSense.

Ce confera credibilitate unei stiri, potrivit respondentilor din studiul citat:

  • sa precizeze sursele informatiilor si fotografiilor (82%)
  • sa nu apara in medii controlate de entitati cu interese (58%)
  • sa contina dovezi foto (57%)
  • sa includa multe detalii (56%)
  • doar 52% mentioneaza ca necesara aparitia intro publicatie prestigioasa, de incredere

Desi considera ca pe Facebook sunt cele mai multe stiri false, cei mai multi participanti considera ca principalii responsabili sa se asigure ca in presa sau pe Internet nu apar astfel de materiale sunt conducatorii trusturilor de presa (mentionati de 65% dintre respondenti). Acestia sunt urmati de managerii companiilor care gestioneaza continutul online (60%), organizatiile profesionale (53%). Doar unul din trei ii mentioneaza ca responsabili si pe oamenii care distribuie informatii celorlalti.

Aproape doi din trei respondenti (60%) spun ca au primit stiri false chiar de la prieteni, 49% au mentionat ca au primit astfel de materiale de la colegi de scoala sau serviciu, 39% - de la cunoscuti, 31% - de la persoane pe care nu le cunosc decat online.