In Romania politica editoriala este influentata, jurnalisti sunt hartuiti si amenintati iar la radioul public sunt probleme - raport Departamentul de Stat al SUA

de G.S.     HotNews.ro
Sâmbătă, 4 martie 2017, 14:19 Economie | Media & Publicitate

Influentarea politicii editoriale in presa privata din Romania, probleme la Radioul public, hartuirea si amenintarea unor jurnalisti se numara printre criticile aduse in Raportul anual privind drepturile omului realizat de Departamentul american de Stat. Cazul Sky News si acuzatiile ziaristilor britanici referitoare la traficul de arme din Romania, dovedit fals, este si el inclus in monitorizare, transmite News.ro.

Potrivit Raportului Departamentului de Stat al SUA pentru 2016, organizatii independente precum Reporteri fara Frontiere au remarcat politizarea excesiva a mass-media, mecanisme corupte de finantare, politici editoriale subordonate intereselor patronale si influente dinspre serviciile de informatii. 

In timp ce presa independenta exprima o varietate de puncte de vedere fara restrictii, politicieni si persoane apropiate acestora sau grupuri politice detineau sau controlau indirect numeroase surse de informare la nivel national sau local. Stirile si tonul editorial pe care acestea le promoveaza arata, de regula, punctele de vedere ale celor care le controleaza. Au existat acuzatii cu privire la faptul ca acesti patroni au ingropat subiecte de presa care aveau legatura cu interesele lor sau i-au amenintat pe autori sa nu publice astfel de articole, se arata in Raportul anual al Departamentului de Stat american. 

Au existat si incercari de a suprima independenta editoriala a publicatiilor tiparite. In aprilie 2016, aminteste sursa citata, o instanta din Caras-Severin a decis ca jurnalistii Oana Bejenariu si Alexandra Jurca de la Express de Banat trebuie sa plateasca despagubiri de 15.000 de lei pentru ca au scris un articol critic la adresa conducerii agentiei locale de ocupare a fortei de munca, motivul fiind ca respectivul text a daunat imaginii publice a institutiei. 

De asemenea, au fost semnalate probleme la Radioul public, unde cativa reporteri au acuzat managementul statiei ca a acceptat numai opinii contra unui amendament legislativ care ii viza chiar pe sefii din mass-media publice. Consiliul National al Audiovizualului a stabilit ca postul de radio nu a fost echilibrat in prezentarea acestui subiect. Jurnalistii au fost audiati de o comisie de disciplina, care i-a gasit nevinovati. ONG-urile din domeniul presei au constatat ca astfel de cazuri in presa publica s-au inmultit.

Radio Romania face si obiectul unor acuzatii de cenzura. In noiembrie, Radio Romania Actualitati a intrerupt transmisia live a unei dezbateri intre reprezentanti ai societatii civile, presei si presedinte pe tema serviciilor media publice, dupa ce in discutie a fost abordata si situatia postului public de radio.

Sursa citata mai arata ca politicienii si cetatenii, uneori, au insultat sau au hartuit jurnalisti. 

In raport se arata ca jurnalista Emilia Sercan, lector la Facultatea de Jurnalism a Universitatii din Bucuresti, a fost amenintata de mai multe ori pentru ca a expus cazuri de plagiat ale unor inalti oficiali, printre care fostul prim-ministru Victor Ponta, fostul ministru de Interne Petre Toba, fostul vicepremier Gabriel Oprea. 

Securitatea nationala este un alt subiect abordat de Departamentul de Stat. In august, aminteste sursa citata, patru ONG-uri au protestat dupa ce autoritatile au deschis un dosar penal impotriva unor jurnalisti de la Sky News, acuzati ca au publicat informatii false, care ar fi afectat siguranta nationala. Sky News a transmis un reportaj in care se sustinea ca se face trafic de arme in Romania, dinspre Ucraina, catre Occident si Orientul Mijlociu.

Conform acestor organizatii, respectivul articol nu ar fi putut afecta siguranta nationala si, luand ca exemplu argumentul autoritatilor, orice cetatean care critica Guvernul pe tema sigurantei nationale poate fi subiectul unei investigatii.

In schimb, Guvernul a continuat sa afirma ca reportajul, care s-a dovedit a fi fals, a avut intentia de a provoca o reactie a justitiei, care a deturnat atentia serviciilor de informatii si contraterorism si a afectat relatiile cu alte tari. Cazul nu este incheiat.

In octombrie, Curtea suprema a hotarat ca cei trei romani intervievati de Sky News sa fie eliberati din arestul preventiv.


























1781 vizualizari

  • -3 (3 voturi)    
    Daca americanii spun (Sâmbătă, 4 martie 2017, 14:48)

    hamangiu [utilizator]

    Urmatoarea etapa limitarea accesului pe internet......
  • +2 (4 voturi)    
    Din '90 aproape aceleasi probleme relevate (Sâmbătă, 4 martie 2017, 14:54)

    Susufler0 [utilizator]

    de americani pt media de stat si nu se intrevad sanse ca lucrurile sa se schimbe, ba, din contra, putem banui ca ele se vor inrautati !

    PS. Plus ca apare noua si imensa provocare a combaterii stirilor false, in contextul acapararii mass-mediei de catre politic (PSD) !
  • +2 (4 voturi)    
    Ati vazut urma de RISE project investigation ... (Sâmbătă, 4 martie 2017, 15:04)

    za-k [utilizator]

    despre Dr.Agnea pe site la A3 sau pe post? :)

    Foarte selectivi, acum o saptamina au facut o emisiune intreaga dupa alta investigatie RISE la Sinteza Zilei, acum nu mai stiu cine e RISE. Fabulos! :)
    • -3 (5 voturi)    
      Da, dar (Sâmbătă, 4 martie 2017, 15:47)

      Lexis [utilizator] i-a raspuns lui za-k

      la fel au procedat si cei care acum au dat investigatia cu Dragnea, vedem de trei zile apare obsedant jos stirea,astia nu au dat nimic, dar absolut nimic despre precedenta investigatie a Rise...Aspectul asta nu-l mai vedeti.
      Fabulos este si cum acceiasi, Digi24 si RealitateaTv, cand anunta cu surle si trambite despre deschiderea unui dosar penal al vreunui politician de stanga, arata ei, cu scheme, casute, cladiri, firme, actionari, cum chiar s-a intamplat faradelegea, ce spune DNA in comunicat (nu in rechizitoriu macar), dar cand dupa ce acuzatul face arest preventiv plimbat cu catuse sa-l vada toata lumea, dupa ce este plimbat prin tribunale si este ACHITAT, ce sa vezi, cei de la televiziunile care nu dau selectiv, asa ca A3, cum ziceti, nu vin sa explice cum au exagerat ei dandu-l pe cel acuzat de DNA ca si vinovat,Atunci ei nu mai zic nici pas...Asta e, l-au achitat si basta, ce mai conteaza ca i-au terfelit imaginea?....!!!!!!!Oare chiar nu va dati seama cat sunteti de subiectiv?
      • +2 (4 voturi)    
        Cum sa nu, se vede clar :) (Sâmbătă, 4 martie 2017, 17:27)

        za-k [utilizator] i-a raspuns lui Lexis

        De aceea te uiti la amindoi si decizi ca adevaru' e undeva la mijloc :)
        • +1 (1 vot)    
          Asa, (Sâmbătă, 4 martie 2017, 19:25)

          Lexis [utilizator] i-a raspuns lui za-k

          va dau dreptate.Fabulos e peste tot...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi