Harta asiguratilor RCA la nivel de judete: Consiliul Concurentei recomanda Politiei sa-si intensifice controalele rutiere in sudul si sud-estul Romaniei

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 5 noiembrie 2015, 12:07 Economie | Asigurari

gradul de cuprindere in asigurari RCA la nivel de judete
Foto: Consiliul Concurentei
 documente
(05 Nov 2015) PDF, 2MB
Consiliul Concurentei recomanda Politiei sa-si intensifice controalele in trafic, in vederea descurajarii conducerii de vehicule neasigurate RCA, catre zona sudica si sud-estica a Romaniei, unde gradul de cuprindere in asigurarea RCA este sub 68%, a anuntat joi autoritatea care a calculat gradul de cuprindere in asigurare a RCA pentru fiecare judet al Romaniei pe baza datelor Directiei de Permise (DRPCIV) si ale ASF. Spre comparatie, in zona centrala si de nord-vest a tarii, gradul de cuprindere in asigurare RCA depaseste si 74%. Concurenta mai propune si ASF sa analizeze oportunitatea schimbarii modului de emitere a politelor RCA dupa modelul emiterei rovignetei.

  • Ce probleme creeaza gradul scazut de acoperire in RCA

Consiliul Concurentei atentioneaza intr-un raport dat publicitatii joi (vezi documentul atasat), ca gradul scazut de cuprindere in asigurare a RCA creeaza probleme evidente la nivelul pietei.

Astfel, Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS), asociatie profesionala non profit constituita din companiile de asigurari care au dreptul sa practice asigurarea RCA pe teritoriul Romaniei, plateste despagubirile pentru daune materiale si pentru vatamari de persoane si decese in cazul in care accidentul cauzator de prejudicii a fost provocat de un vehicul fara asigurare RCA sau a avut autor necunoscut. FPVS este constituit prin contributia asiguratorilor RCA, stabilita ca un anumit procent din valoarea primelor politelor de asigurare de raspundere civila. Altfel spus, prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de soferii corecti, care au incheiate astfel de polite.

Probabil ca urmare a reducerii gradului de cuprindere in asigurare a RCA din ultimii ani, coroborat cu alti factori, precum cresterea abrupta a despagubirilor acordate de instante ca daune morale victimelor accidentelor auto, contributia la FPVS a asiguratorilor RCA a crescut in anul 2015 de la 1% la 2% din valoarea primelor comerciale de asigurare.

  • Gradul de cuprindere in asigurarea RCA, in scadere continua in perioada 2011-2015

evoluria gradului de acoperire RCA 2011-2015
Foto: Consiliul Concurentei
Gradul de cuprindere in asigurarea RCA a scazut de la 74,1% in 2011 la 71,3% in 2014. In primele sase luni din acest an, gradul de cuprindere RCA a crescut usor pana la 72,5%.

Din nefericire, continuarea tendintelor de scadere a gradului de cuprindere in asigurarea RCA poate conduce la o noua ajustare a contributiei asiguratorilor la fond, iar cresterea primei de asigurare RCA poate atrage dupa sine continuarea tendintei de scadere a gradului de cuprindere in asigurare, dat fiind ca anumiti soferi pot decide sa nu mai incheie polite RCA ca urmare a cresterii pretului. Din punctul nostru de vedere, aceasta spirala este profund nociva pentru sistemul asigurarilor auto obligatorii de raspundere civila si ar trebui sa primeasca atentia cuvenita din partea reglementatorului sistemului de asigurari din Romania.

  • Consiliul Concurentei a calcul gradul de acoperire RCA la nivel de judet

Autoritatea de concurenta a anuntat joi ca a facut un pas suplimentar in analiza fenomenului RCA si a calculat gradul de cuprindere in asigurare a RCA pentru fiecare judet al Romaniei, "beneficiind de faptul ca datele furnizate de DRPCIV privind parcul auto sunt detaliate la nivel de judet si ca un nivel similar de detaliu este prezent si in baza de date CEDAM administrata de ASF (baza de date in care sunt inscrise politele RCA in vigoare)".

Datele aferente sfarsitului anului 2014 (vezi harta atasata articolului) arata importante diferente in ceea ce priveste gradul de cuprindere in asigurare a RCA la nivel geografic, in zona centrala si de nord-vest a Romaniei valoarea indicatorului fiind semnificativ mai ridicata decat in zona de sud si sud-est a tarii (cu mentiunea ca vorbim totusi de niveluri reduse ale gradului de cuprindere in asigurare a RCA).

"Drept urmare, recomandarea autoritatii de concurenta catre Directia Rutiera din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane este de a intensifica controalele in trafic, in vederea descurajarii conducerii de vehicule neasigurate RCA. Datele arata diferente semnificative intre gradul de cuprindere in asigurare a autoturismelor si a celorlalte vehicule, dar si in profil teritorial, fapt pentru care atentia autoritatilor ar trebui sa se indrepte catre zona sudica si sud-estica a Romaniei si catre categoria generala a celorlalte vehicule prezente in trafic (deci nu neaparat a autoturismelor)", se arata in raportul Consiliului Concurentei.

  • Propunerea Concuretei catre ASF: Emiterea politei RCA sa se faca dupa modelul emiterii rovinietei

Autoritatea face o recomandare si catre ASF:

"In ceea ce il priveste pe reglementatorul sectorului asigurarilor din Romania, recomandarea autoritatii de concurenta este ca ASF sa analizeze oportunitatea schimbarii modalitatii curente de emitere a politelor RCA, eventual in sensul apropierii acesteia de modelul folosit de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) la emiterea rovinietei.

Pe scurt, emiterea rovinietei se face in mod electronic in cateva mii de locatii din tara (de exemplu, benzinarii si oficii postale). La emitere se foloseste o aplicatie care realizeaza conexiunea la baza de date a DRPCIV, vehiculul fiind identificat pe baza unicitatii numarului de inmatriculare. In cazul in care conexiunea nu se poate realiza, emiterea rovinietei se realizeaza local, ceea ce necesita atentie sporita din partea operatorului si proprietarului vehiculului. In urma identificarii vehiculului in baza de date a DRPCIV, anumite date tehnice ale acestuia sunt completate in mod automat in aplicatie. Dupa verificarea acuratetei informatiilor, aplicatia realizeaza conexiunea cu baza de date a CNADNR, rovinieta fiind considerata valabil emisa in momentul inscrierii in aceasta baza de date.

In ceea ce priveste emiterea curenta a politelor RCA, aceasta se face tot electronic (pe calculator), dar fara realizarea unei conexiuni la o baza de date cuprinzand autovehiculele din parcul auto (de exemplu, DRPCIV sau Registrul Auto Roman - RAR) si fara accesarea bazei de date CEDAM administrate de ASF pentru inscrierea politei nou emise. Drept consecinta, posibilitatea erorilor umane este prezenta pe tot parcursul operatiei de emitere (de exemplu, la inscrierea seriei de sasiu si la completarea datelor tehnice ale vehiculului), dar si ulterior, la comunicarea politelor RCA emise local catre baza de date CEDAM.

Din punctul nostru de vedere, emiterea politelor RCA intr-o maniera apropiata de cea in care sunt emise rovinietele ar creste acuratetea informatiilor inregistrate in baza de date CEDAM, cu efecte pozitive la nivelul functionarii pietei.

In mod concret, aceasta abordare ar putea ajuta la cresterea gradului de cuprindere in asigurare a RCA. Aceasta deoarece, spre deosebire de taxa de drum, care trebuie platita doar pentru vehiculele care circula pe drumurile nationale (ceea ce face dificila verificarea respectarii regulii), asigurarea RCA trebuie incheiata pentru toate vehiculele inregistrate si inmatriculate, indiferent daca acestea sunt folosite in mod curent sau nu. Prin urmare, simpla comparare a inregistrarilor din baza de date CEDAM, unde sunt inscrise politele de asigurare RCA, cu inregistrarile dintr-o alta baza de date, unde sunt inscrise vehiculele din parcul auto (DRPCIV, RAR), ar putea conduce la identificarea vehiculelor pentru care nu este incheiata o asigurare RCA.

Proprietarii vehiculelor neasigurate RCA ar putea fi notificati si apoi eventual sanctionati pentru nerespectarea regulilor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila a autovehiculelor. Ne asteptam ca aceasta abordare sa conduca atat la radierea unui numar insemnat de vehicule care sunt scoase efectiv din uz,dar sunt inca inmatriculate, cat si la incheierea de polite RCA pentru multe vehicule folosite doar ocazional. Ambele situatii au acelasi efect, de crestere a gradului de cuprindere in asigurare a RCA", se arata in raportul Consiliului Concurentei.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

4763 vizualizari

  • +4 (8 voturi)    
    Jos coruptia din asigurari (Joi, 5 noiembrie 2015, 12:23)

    mishu albitzoiu [anonim]

    1. Interziceti RCA-ul pe masina. RCA-ul trebuie emis soferului, nu autoturismului!

    2. Interziceti asigurarea obligatorie a locuintei. Este neconstitutional sa ma oblige statul sa-mi asigur propria locuinta impotriva propriului risc. Daca o consideram taxa, nu asigurare, atunci este neconstitutional sa o platim catre polu' lu peşte. Taxele se platesc catre stat, nu catre baietii destepti.
  • +2 (4 voturi)    
    Respect Botosani (Joi, 5 noiembrie 2015, 12:34)

    Hans Metter [utilizator]

    saraci si cinstiti...
  • +2 (2 voturi)    
    Cei cu numere de Bulgaria (Joi, 5 noiembrie 2015, 13:22)

    Electorul [utilizator]

    Ce fel de asigurare RCA au?. In cazul unui accident cu un autovehicul neasigurat, accidentul fiind din vina șoferului acestuia ce se poate face? MAI de ce nu-și face datoria în aceste cazuri. Bine ca se folosesc polițiștii pentru coloane oficiale pentru mers la tuns.
  • 0 (0 voturi)    
    FPVS (Miercuri, 11 noiembrie 2015, 22:25)

    steve jobs [anonim]

    Interesant articol. Poate vom vedea si un articol cu cuantumul despagubirilor platite de catre FPVS. Sau de ce FPVS este o entitate gen tabu, de care le este interzis tuturor inspectorilor de daune din Romania sa vorbeasca. Ca sa nu mai vorbim de conditiile de despagubire restrictive(de fapt, in niciun caz nu poate lua un pagibit oarecare bani de acolo) si de fransizele mari. Da, acolo merg 1% din bani. Si se duc ...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri