Consiliul Concurentei a gasit probleme in piata asigurarilor auto /Recomandare: La stabilirea pretului RCA sa se ia in calcul criterii noi, precum vechimea permisului

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Miercuri, 16 decembrie 2015, 18:27 Economie | Asigurari

Bogdan Chiritoiu
Foto: AGERPRES
Consiliul Concurentei a identificat probleme cu impact concurential pe piata asigurarilor auto: 'unii asiguratori nu evidentiaza corect si complet daunele aparute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigura la nivelul corespunzator. Gradul de cuprindere in asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de soferii corecti". Acestea sunt cateva din problemele identificate intr-o analiza data publicitatii miercuri de autoritate, care face si recomandari. Printre acestea: ASF sa incurajeze societatile de asigurare active pe piata RCA sa adopte si alte criterii tarifare, de exemplu vechimea permisului de conducere.

  • "In cadrul investigatiei sectoriale privind piata asigurarilor auto, Consiliul Concurentei a identificat  probleme cu impact concurential, determinate de o serie de ineficiente in functionarea sectorului asigurarilor auto. Analiza a aratat ca se inregistreaza cresteri ale barierelor la intrarea pe piata, financiare si reputationale, in cazul asigurarilor auto facultative, in timp ce accesul la canale de distributie este ingreunat in cazul asigurarii de raspundere civila", se arata in comunicatul autoritatii.

Ce a descoperit si ce recomanda Consiliul Concurentei:

"Consiliul Concurentei a remarcat ca are loc o reducere constanta a numarului de societati de asigurare, atat in segmentul CASCO, cat si in segmentul RCA. Iesirea ASTRA va accentua tendinta de crestere a ratei de concentrare, in special in segmentul RCA.

Exista indicii ale unor comportamente inadecvate in randul societatilor de asigurare, unele practici putand crea avantaje competitive artificiale unor societati:
  • specularea gradului redus de cunoastere al asiguratilor cu privire la drepturile pe care acestia le au si fortarea unor plati partiale ale despagubirilor;
  • interpretarea de o maniera proprie a conditiilor de producere a accidentului auto, astfel incat sa nu despagubeasca victima accidentului.
Consiliul Concurentei a identificat faptul ca unii asiguratori auto nu evidentiaza corect si complet daunele aparute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigura la nivelul corespunzator.

Analiza Consiliului Concurentei a relevat faptul ca gradul de cuprindere in asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de soferii corecti.

O alta problema identificata de Consiliul Concurentei se refera la nivelul redus de cunoastere a sistemului bonus-malus (de exemplu, in ceea ce priveste posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobandit).

Unele practici adoptate de societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto afecteaza negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioara sau prin intarzierea platii reparatiei efectuate.

Cu privire la evolutia primelor tarifare in piata RCA, Consiliul Concurentei, pe baza datelor puse la dispozitie de catre ASF si avand in vedere rata inflatiei, a constatat ca:
  • prima tarifara medie pentru peroane fizice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 16%;
  • prima tarifara medie pentru persoane juridice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 29%  
Consiliul Concurentei a facut o serie de recomandari menite a corecta unele din ineficientele mentionate. Dintre acestea amintim:
  • Societatile de asigurare autorizate sa practice asigurari de raspundere civila pentru autovehicule sa evalueze mai precis riscul de dauna. Aceasta s-ar putea face prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere si puterea motorului), dar si prin implementarea unor segmentari mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, in ceea ce priveste varsta persoanei asigurate). ASF ar putea ca, impreuna cu Asociatia Romana de Actuariat (ARA), sa recomande modele de referinta asiguratorilor RCA.
  • In vederea evaluarii mai precise a riscului de dauna, Consiliul Concurentei recomanda ASF sa incurajeze societatile de asigurare active pe piata RCA sa adopte si alte criterii tarifare, de exemplu vechimea permisului de conducere.
  • Alta recomandare vizeaza extinderea asigurarii de raspundere civila si transformarea intr-un produs hibrid, aflat la granita dintre asigurarile RCA si CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare si includerea unor servicii conexe din partea societatilor de asigurare.
  • Consiliul Concurentei recomanda ASF sa continue eforturile depuse in sensul modificarii modului curent de emitere a politei RCA si apropierea de modelul folosit de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania la emiterea rovinietei. 
  • Consiliul Concurentei recomanda ASF intensificarea eforturilor in popularizarea in randul asiguratilor (si chiar a intermediarilor in asigurari) a sistemului bonus-malus. 
  • In ceea ce priveste demersul UNSAR privind implementare unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune si suferinta pricinuita de un accident auto, Consiliul Concurentei apreciaza ca implementarea unui astfel de sistem poate crea un punct de referinta pentru instantele de judecata in cazul acordarii despagubirilor morale pentru vatamari corporale si deces.

Autoritatea de concurenta a mai anuntat ca asteapta eventualele comentarii pe marginea acestui studiu pe piata asigurarilor auto, care poate fi poate fi consultat, in forma neconfidentiala, pe site-ul institutiei, pana la data de 29 ianuarie 2016.


Citeste mai multe despre   









2967 vizualizari
  • +2 (8 voturi)    
    DAAA??? (Miercuri, 16 decembrie 2015, 19:25)

    JG [utilizator]

    În funcție de vechimea permisului?
    Atunci ...
    Să nu mai văd parlamentari și primari tineri.
    Să aibă minim 40 ani de activitate pe carnetul de muncă.
    Nu ai experiență?
    Să nu mai văd miniștri fără diplomă pe domeniul ministerului.
    PS. A propos, nene Chirițoiu, tu ai făcut facultatea de Consiliu sau pe cea de Concurență?
    Altfel, de unde te pricepi tu atât de bine la Consiliul conC.U.Renței?
  • -1 (1 vot)    
    sa fie si in functie (Miercuri, 16 decembrie 2015, 20:42)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    de numarul prezoanelor la o roata.
  • +1 (1 vot)    
    rca (Miercuri, 16 decembrie 2015, 20:42)

    Observer [anonim]

    Cred ca ar trebui creat un algoritm de stabilire a costului asigurarii rca, care sa tina seama de unele criterii ca:
    -ponderea accidentelor pe grupe de varsta
    -numarul de accidente avute de conducatorul auto
    -vechimea masinii
    -numarul de km parcursi anual
    -vekimea soferului{indiferent de varsta}
    -etc
    • 0 (0 voturi)    
      volan pe dreapta (Joi, 17 decembrie 2015, 14:30)

      _tudor_ [utilizator] i-a raspuns lui Observer

      Astia cu masini "engezesti" ar trebui sa aiba "bonus" la asiguarea masinii. Toata lumea e de acord ca riscurile condurerii unei astfel de masini sunt mai mari. Toata lumea e de acord ca pretul trebuie sa fie proprortional cu riscul...
  • 0 (0 voturi)    
    Corect si pentru asiguratori, si pentru soferi (Joi, 17 decembrie 2015, 12:03)

    Gică de la sculărie [anonim]

    ar fi ca Negritoiu sa modifice ACUM legea asigurarilor, astfel:

    1. RCA sa fie emis pentru sofer, nu pentru masina.

    2. Asiguratorii sa poata vinde RCA cu fransiza, in anumite limite stabilite de lege (de exemplu, intre zero si maxim 5000 lei). Daca asiguratorul X vinde RCA cu fransiza de 1000 lei, asta inseamna ca o parte din despagubire (adica cei 1000 de lei) o suporta soferul vinovat. Daca dauna e mai mica de 1000 de lei, o suporta doar soferul vinovat. Daca soferul nu plateste, plateste Fondul de Garantare in locul lui, si apoi il da in judecata pe soferul vinovat

    3. Permisul de conducere se anuleaza temporar daca soferul nu are asigurare. RCA-ul sa fie o anexa a permisului de conducere. Ai RCA, ai permisul valabil, n-ai RCA, ai permisul suspendat pana cumperi asigurare RCA. Cine conduce fara asigurare sa fie amendat sever si sa i se retina permisul pe 6 luni. Cine produce accident si nu-si plateste cota din despagubire (fransiza), i se suspenda valabilitatea permisului pana plateste.
    4. Sistemul de bonus-malus sa fie agresiv: ai facut accident, pretul RCA creste cu 10% din valoarea pagubei (daunei). Nu mai ai bani sa-ti cumperi RCA pentru ca ai facut doua-trei accidente, mergi cu metroul sau cu tramvaiul.

    Efecte imediate:
    - asiguratorii nu vor mai inregistra pierderi pe segmentul RCA.
    - soferii fara accidente vor cumpara RCA mai iefin decat astazi, cu legea actuala.
    - soferul vinovat va fi interesat ca pretul reparatiei sa fie mai mic si va negocia cu service-urile care practica preturi nesimtite.
    - Introducerea fransizei determina soferul sa circule cu mai multa atentie.
    - cel care produce un accident va fi mult mai atent sa nu mai produca un altul.
    - scade numarul accidentelor.
    - creste competitivitatea asiguratorilor: unii vor vinde RCA mai ieftin, dar cu fransiza mai mare, altii invers, iar soferii vor alege ofertele in functie riscul pe care vor sa il acopere sau sa si-l asume.

    Simplu, nu?


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică