Proiectul de modificare a legislatiei RCA, care cuprinde printre altele dispozitii privind "incetarea, nulitatea si rezilierea contractului RCA" si "compensarea directa intre asiguratorii RCA", a fost transmis joi Parlamentului si Ministerului de Finante de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), institutie care nu are drept de initiativa legislativa. In baza acestui document, despre care ASF nu a dat prea multe detalii, Parlamentul sau Ministerul de Finante ar putea initia un proiect legislativ de modificare a reglementarilor RCA.

Accident autoFoto: AGERPRES
  • Decontarea/compensarea directa, adica posibilitatea ca un asigurat care este accidentat din vina altuia sa fie despagubit pe propria polita RCA si nu pe polita RCA a vinovatului, cum se intampla azi, este una dintre propunerile sustinute luna trecuta de catre Andreea Paul, prim-vicepresedintele PNL si Cristian Muntean, presedinte al Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI).

La momentul respectiv, asiguratorii au reactionat precizand ca introducerea decontarii directe va afecta negativ asiguratorii stabili financiar si ca efectul imediat va fi cresterea preturilor RCA pentru acoperirea costurilor suplimentare.

Redam integral anuntul facut joi, 25 februarie, de catre ASF:

"Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a elaborat, in urma unui proces complex de consultare cu asociatiile profesionale si patronale ale asiguratorilor si transportatorilor auto, la care au luat parte si reprezentanti ai mai multor institutii, o propunere de proiect privind o noua lege care sa reglementeze piata RCA din Romania. Prevederile din acest document sunt aliniate cu directivele europene in domeniu si preiau practici validate de experienta mai multor state membre ale UE.

Proiectul de Lege privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule este structurat pe XIII capitole si cuprinde 38 de articole. Acesta acopera domeniul de aplicare si definitiile notiunilor folosite, dispozitii privind contractul si polita de asigurare RCA, incetarea, nulitatea si rezilierea contractului RCA, scopul asigurarii RCA, obligatiile asiguratului si cele ale asiguratorului, dreptul asiguratorului de a solicita recuperarea sumelor platite, compensarea directa intre asiguratorii RCA, verificarea asigurarii RCA, asigurarea de frontiera, sanctiuni, dispozitii finale si tranzitorii.

In esenta, proiectul de lege propus are in vedere reglementarea contractului de asigurare RCA pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, in baza caruia sunt stabilite conditiile generale si particulare ale acoperirii unei asigurari RCA. Astfel, proiectul reglementeaza persoanele care au obligatia sa incheie contracte RCA si exceptiile de la aceasta obligatie, limitele teritoriale de acoperire, limitele de raspundere, riscurile acoperite si excluderile, elemente privind stabilirea si plata despagubirilor, facilitatile si penalizarile aplicabile asiguratilor si asiguratorilor, organizarea si functionarea Biroului National al Asiguratorilor de Autovehicule din Romania ca fond national de protectie, organism de plata a despagubirilor, centru de informare si organism de compensare.

Propunerea ASF a fost inaintata in cursul zilei de astazi comisiilor de buget-finante din Senat si Camera Deputatilor, precum si Ministerului Finantelor Publice, institutia care are drept de initiativa legislativa pentru domeniile reglementate si supravegheate de autoritate.

Alaturi de proiectul elaborat la capatul procesului de consultare cu UNSAR, COTAR, UNTRR, CONPIROM, FEDRA, APIA, ASSAI au fost transmise si propunerile discutate in cadrul grupului de lucru dedicat, dar care nu au fost incorporate in document, insotite de comentariile si observatiile Autoritatii. ASF le multumeste tuturor participantilor la grupul de lucru pentru modificarea legislatiei primare si secundare privind functionarea pietei RCA".