Posta Romana este obligata sa asigure livrarea a 85% din numarul total al trimiterilor postale interne (corespondenta si imprimate de pana la 2 kg) in cel mult o zi lucratoare de la data depunerii acestora la punctele de acces, iar evaluarea anuala a respectarii acestei cerinte se va face de catre un organism de monitorizare independent, potrivit unui proiect de decizie supus dezbaterii publice miercuri de Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM).

Ghiseu postal in care s-au investit 180.000 de leiFoto: Hotnews

Posta Romana a fost desemnata anul trecut furnizor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale si are obligatia sa respecte urmatoarele cerinte minime de calitate privind livrarea la destinatar a trimiterilor postale interne din cea mai rapida categorie standard:

  • 85% din numarul total al trimiterilor de corespondenta si al imprimatelor vor fi livrate in cel mult o zi lucratoare de la data depunerii acestora la punctele de acces;
  • 97% din numarul total al trimiterilor de corespondenta si al imprimatelor vor fi livrate in cel mult doua zile lucratoare de la data depunerii acestora la punctele de acces;
  • 85% din numarul total al coletelor si cecogramelor vor fi livrate in cel mult doua zile lucratoare de la data depunerii acestora la punctele de acces;
  • 97% din numarul total al coletelor si cecogramelor vor fi livrate in cel mult patru zile lucratoare de la data depunerii acestora la punctele de acces.

Pentru a evalua respectarea acestor cerinte minime de calitate a serviciilor postale, ANCOM propune prin proiectul de decizie supus consultarii miercuri, 26 februarie, ca Posta Romana sa aiba obligatia de a realiza anual masuratori de calitate pentru urmatoarele categorii de servicii avand ca obiect trimiterile postale interne din cea mai rapida categorie standard: colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor de corespondenta si a imprimatelor, in greutate de pana la 2 kg (inclusiv), colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale in greutate de pana la 10 kg (inclusiv) si colectarea, sortarea, transportul si livrarea cecogramelor.

Evaluarea anuala a respectarii cerintelor minime de calitate pentru trimiterile de corespondenta se va face de catre un organism de monitorizare independent, conform prevederilor standardului SR EN 13850:2013, implementarea acestui standard fiind obligatorie in toate Statele Membre. Pentru serviciile postale ce au ca obiect trimiterile postale constand in imprimate, colete si cecograme, CNPR va realiza masuratorile de calitate pe baza unei metodologii proprii.

Totodata, Posta Romana va trebui sa incheie un contract cu un organism de audit independent, care va avea ca obiect auditarea, in conformitate cu prevederile standardului SR EN 13850:2013, a masuratorilor necesare evaluarii respectarii cerintelor minime de calitate privind timpii de circulatie a trimiterilor de corespondenta.

In vederea selectarii organismului de monitorizare indepedent, Posta Romana va trebui sa demareze o procedura de selectie comparativa sau competitiva, cu participare interna si/sau internationala, se arata in expunerea de motive la acest proiect de decizie.

Autoritatea astepta observatii si propuneri pe marginea acestui proiect de decizie pana la data de 7 martie 2014.