Privatizarea Postei Romane a esuat. Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) a anuntat marti ca ofertantul selectat pentru vanzarea celor 51% din actiunile Companiei Nationale Posta Romana, bpost, nu a avansat o oferta angajanta pana la termenul limita stabilit (15 septembrie 2015, ora 12:00 PM). Avand in vedere imbunatatirea situatiei economice a Postei Romane si diversificarea portofoliului de servicii oferite, MSI considera ca procesul de privatizare aprobat prin HG nr. 761/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesar sa fie supus analizei Guvernului Romaniei.

Posta RomanaFoto: Hotnews
  • Anuntul oficial facut marti de Ministerul pentru Societatea Informationala:

"Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) informeaza ca ofertantul selectat pentru vanzarea celor 51% din actiunile Companiei Nationale Posta Romana, bpost, nu a avansat o oferta angajanta pana la termenul limita stabilit (15 septembrie 2015, ora 12:00 PM). Avand in vedere imbunatatirea situatiei economice a Postei Romane si diversificarea portofoliului de servicii oferite, MSI considera ca procesul de privatizare aprobat prin HG nr. 761/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesar sa fie supus analizei Guvernului Romaniei.

In ultimii ani, Posta Romana a initiat mai multe actiuni in perspectiva unei capitalizari rapide si consistente, metoda aleasa de actionarul majoritar, statul roman, fiind majorarea de capital prin aport de capital privat. De la momentul achizitionarii dosarului de prezentare al Postei Romane de catre bpost, pana in prezent, echipa implicata in proces a sustinut un nivel consistent al discutiilor cu potentialii investitori, pe marginea oportunitatii investitionale. In cadrul discutiilor s-au abordat teme legate de planul de eficientizare a cheltuielilor si a retelei operationale, de situatia financiara, de situatia litigiilor, dar si de cadrul de reglementare.

In perspectiva privatizarii, atat actionarul majoritar, cat si Posta Romana au intreprins toate demersurile care sa clarifice si sa imbunatateasca pozitia companiei ca oportunitate de investitii. Astfel, numirea unui management pe baza standardelor guvernantei corporative, in acord cu principiile OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica), si dezvoltarea unui plan de afaceri care sa imbunatateasca semnificativ calitatea serviciilor universale oferite cetatenilor au fost implementate in ultimul an.

Totodata, Posta Romana, cu sprijinul Consiliului Concurentei, a pregatit documentatia necesara pentru evaluarea de catre Comisia Europeana a relatiei dintre statul roman si compania publica, din perspectiva ajutorului de stat. Concluziile Executivului de la Bruxelles pe aceasta tema au menirea de a elimina orice suspiciune legata de posibile elemente de natura ajutorului de stat, care sa pericliteze valoarea investitionala a Postei Romane.

In cadrul procesului de privatizare a Postei Romane, MSI este consiliat de consortiul format din KPMG Romania si de Tuca, Zbarcea & Asociatii. Pana acum, cele doua entitati si-au oferit expertiza pe tot parcursul procesului, de la alegerea metodei optime de privatizare, pana la participarea in cadrul discutiilor purtate cu reprezentantii Comisiei Europene.

Posta Romana a abordat, in ultimul an, o strategie de business focusata pe reducerea cheltuielilor si pe concentrarea resurselor financiare in investitii. Un punct esential in aceasta strategie a fost dezvoltarea unor produse si servicii adaptate la nevoile clientilor Postei Romane, dar si inchiderea unor contracte neprofitabile pentru operatorul national de servicii postale. Posta Romana a incheiat anul 2014 cu un profit de 5 milioane de euro, dupa cinci ani de pierderi. Pentru 2015, compania tinteste mentinerea in marja de profit, concomitent cu implementarea unui plan amplu de investitii, in valoare de peste 55 de milioane de lei (12,3 milioane de euro), strategie care va continua si in 2016.

Posta Romana este detinuta de statul roman, prin Ministerul pentru Societatea Informationala, in proportie de 75%, si de Fondul Proprietatea (FP) in proportie de 25%. Compania detine cea mai mare retea de distributie la nivel national, insemnand peste 80% din totalul subunitatilor postale care opereaza, in prezent, in Romania. Peste 19 milioane de locuitori beneficiaza de serviciile Postei Romane si peste 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de reteaua postala proprie".

  • Alexandru Petrescu, directorul general al Postei Romane: Cred ca, in acest moment, cea mai buna varianta de capitalizare ar fi vanzarea de actiuni prin subscriptie publica, respectiv listarea pe piata de capital

Dupa anuntul oficial facut de Minister, a venit si reactia directorului general al Postei Romane:

  • "Privatizarea Postei nu a esuat. Faptul ca actuala formula de privatizare nu a avut un deznodamant nu inseamna ca Posta nu poate cauta o varianta de capitalizare mai adecvata situatiei economice actuale a companiei. Este evident ca Posta Romana nu se mai afla, in acest moment, in situatia din 2012, cand a fost fost aprobata HG 761 privind strategia de privatizare. In acest moment, Posta Romana este o companie care a inregistrat un profit de 5 milioane de euro la finalul anului trecut, dupa cinci ani de pierderi. Ne vom mentine in marja de profit si in 2015, in conditiile in care am programat investitii consistente. Chiar si asa, compania este in momentul cel mai bun pentru atragerea de capital, insa nu oricum, nu in orice conditii. Cred ca, in acest moment, cea mai buna varianta de capitalizare ar fi vanzarea de actiuni prin subscriptie publica, respectiv listarea pe piata de capital. Posta Romana ar fi o oportunitate unica pentru investitorii pe bursa si cred ca aceasta este cea mai buna metoda de extindere a optiunilor de capitalizare. Repet: Un esec ar fi fost vanzarea companiei sub valoarea ei reala. In acest moment, oportunitatea investitionala este mult mai buna si merita o reanalizare a metodei de capitalizare".

UPDATE2 Ministrul Sorin Grindeanu pentru HotNews.ro: Oferta neangajanta a bpost a fost mult sub valoarea celei mai vechi companii nationale din Romania

Contactat de HotNews.ro, ministrul pentru Societatea Informationala, Sorin Grindeanu, a declarat:

  • "Oferta neangajanta a bpost a fost mult sub valoarea celei mai vechi companii nationale din Romania. Este absolut evident ca Posta Romana are nevoie, in prezent, de o infuzie de capital. Sunt aproape convins ca saptamana viitoare la sedinta de Guvern vom prezenta un Memorandum pe baza caruia Executivul va stabili urmatoarea strategie. Este absolut necesara o noua strategie anul acesta".

Ce spune Ministrul Grindeanu despre evaluarea de catre Comisia Europeana a relatiei dintre statul roman si compania publica, din perspectiva ajutorului de stat?

  • "Am fost la Comisia Europeana si noi si cei de la Posta Romana si de la Consiliul Concurentei si asteptam concluzia Executivului European. Trimitem materiale, inclusiv saptamana trecuta ne-au mai solicitat unele", a spus ministrul Sorin Grindeanu.

A esuat cumva privatizarea din cauza lipsei acordului Comisuiei Europene?

  • "Nu. Din contra. Eu cred ca probabil cei de la bpost au renuntat in conditiile in care Posta Romana si-a imbunatatit parametrii economici, iar oferta angajanta insemna mult mai mult fata de oferta neangajanta depusa anul trecut", a mai precizat pentru HotNews.ro ministrul Sorin Grindeanu.

Intrebat despre valoarea ofertei neangajante facute de bpost, Ministrul a spus ca nu poate dezvalui suma.

  • "Nu pot. Dar a fost mult sub valoarea celei mai vechi companii nationale din Romania", a spus Ministrul.

La inceputul lunii februarie 2015, statul roman, prin Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI), a anuntat ca a acceptat oferta neangajanta depusa de operatorul belgian de servicii postale bpost pentru achizitionarea pachetului de 51% din actiunile detinute la Compania Nationala Posta Romana.

Acordul inseamna trecerea la urmatoarea etapa a procesului de privatizare, cea de due diligence, premergatoare depunerii unei oferte angajante. In luna septembrie 2014, fostul ministru al Comunicatiilor, Razvan Cotovelea, a declarat ca Posta Romana are nevoie de investitii in tehnologie de 75-100 milioane de euro pentru a furniza servicii similare Postei din Belgia, Germania sau Marea Britanie, bani pe care evident ca statul nu-i poate oferi pentru ca ar fi ajutor de stat.