Vodafone, amendata cu 50.000 de lei de Protectia Consumatorilor pentru practici comerciale inselatoare, inclusiv legate de minute si SMS-uri nationale 'nelimitate' /In vara acestui, Vodafone a fost amendata cu 10.000 lei si de Protectia Datelor

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Luni, 3 octombrie 2016, 18:28 Economie | Telecom

Ravinder Takkar, CEO Vodafone
Foto: Vodafone Romania
Protectia Consumatorilor (ANPC) a anuntat luni ca a amendat Vodafone Romania cu 50.000 de lei de pentru mai multe practici comerciale incorecte. Astfel, in cazul unor oferte prepaid, in urma analizarii reclamatiilor consumatorilor, a rezultat ca, desi acestia se aflau in perioada de valabilitate a ofertelor, serviciile de apelare au fost restrictionate pentru ca erau conditionate de un numar suficient de apeluri primite. O alta neregula constatata se refera la cartelele reincarcabile prin care se ofereau minute si SMS-uri nationale 'nelimitat', dar in care existau de fapt restrictionari. In vara acestui an, Vodafone a fost amendata cu 10.000 lei si de Protectia Datelor (ANSPDCP) pentru ca 'nu a luat suficiente masuri tehnice si organizatorice adecvate in vederea protejarii datelor cu caracter personal ale unor abonati, impotriva accesarii ori divulgarii ilicite'.

  • De ce a fost amendata Vodafone de catre Protectia Consumatorilor:

"Operatorul de telefonie mobila punea la dispozitie consumatorilor o serie de oferte prepaid care includeau un numar fix de minute, SMS-uri sau acces la internet. Oferta era valabila 28 de zile. In urma analizarii reclamatiilor consumatorilor, a rezultat ca, desi acestia se aflau in perioada de valabilitate a ofertelor, serviciile de apelare au fost restrictionate pentru ca erau conditionate de un numar suficient de apeluri primite.

Consumatorilor le era impusa o conditie pe care le era imposibil sa o respecte, numai profesionistul avand capacitatea tehnica de a monitoriza apelurile primite. La fel se intampla si in cazul beneficiilor oferite la reincarcarea diferitelor cartele, consumatorii, pentru a putea utiliza beneficiile achizitionate, fiind conditionati de numarul de apeluri primite.

O alta neregula constatata se refera la cartelele reincarcabile prin care se ofereau minute si SMS-uri nationale nelimitat. Operatorul de telefonie mobila considera ca utilizarea rezonabila a serviciului inseamna ca numarul de minute al apelurilor initiate NU depaseste cu 500 numarul de minute primite. Website-ul prin care comerciantul isi promova ofertele la aceste cartele nu mentiona aceste restrictionari.

Prin utilizarea cuvantului nelimitat se intelege faptul ca nu exista nicio restrictie; practic, profesionistul utiliza acest termen doar in scop de marketing, consumatorii luand o decizie de tranzactionare pe care in alta situatie nu ar fi luat-o.

Pentru utilizarea unei practici comerciale inselatoare, profesionistul a fost sanctionat contraventional cu amenda contraventionala de 50.000 lei. Profesionistul s-a obligat sa elimine mecanismul de restrictionare automata a serviciilor ca urmare a raportului dintre numarul de minute sau SMS-uri efectuate si cele primite.
O practica comerciala este considerata inselatoare atunci cand un comerciant ascunde sau ofera intr-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu ori in contratimp, o informatie esentiala sau nu indica intentia comerciala a practicii, in cazul in care aceasta nu rezulta deja din context, si cand, in oricare dintre cazuri, consumatorul mediu este determinat sau este susceptibil a fi determinat sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o. (Legea 363/2007)"

  • Vodafone a fost amendata cu 10.000 lei si de Autoritatea Nationala pentru Protectia Datelor in vara acestui an

De notat faptul ca in vara acestui an, Vodafone a primit o amenda de 10.000 de lei si de la Autoritatea Nationala Protectia Datelor Personale (ANSPDCP).  Vodafone a primit aceasta amenda pentru "neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 3 alin. (1), in conditiile prevazute de art. 3 alin. (3) litera b) din Legea nr. 506/2004, modificata si completata,  intrucat Vodafone Romania SA nu a luat suficiente masuri tehnice si organizatorice adecvate in vederea protejarii datelor cu caracter personal ale unor abonati, impotriva accesarii ori divulgarii ilicite".

  • HotNews.ro a solicitat un punct de vedere din partea Vodafone Romania in cazul ambelor amenzi si vom reveni cu raspunsurile primite imediat ce le vom primi.


Vodafone nu a fost singura companie amendata in vara acestui an de catre Protectia Datelor (ANSPDCP) si nici nu a avut cea mai mare amenda.

  • Iata comunicatul integral al ANSPDCP din 25 august 2016:


"In perioada iulie-august 2016 Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal a desfasurat la operatori de date cu caracter personal mai multe investigatii din oficiu sau pe baza plangerilor si sesizarilor primite, in urma carora a aplicat sanctiuni contraventionale.

Dintre acestea, prezentam in continuare situatii in care s-au aplicat sanctiuni contraventionale cu amenda de minim 5000 lei.

1. ERB Retail Services

S-a constatat savarsirea urmatoarelor fapte:

  • -  ¬Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal¬, prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat  ERB RETAIL  SERVICES IFN S.A. a transmis date negative la Biroul de Credit SA fara realizarea informarii prealabile a unor persoane fizice, cu nerespectarea art. 8 si art. 9 din Decizia ANSPDCP nr. 105/2007 si art. 12 alin. (1) din Legea nr. 677/2001;
  • - "Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal", prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat ERB RETAIL  SERVICES IFN S.A., in cazul mai multor persoane fizice, a transmis de mai multe ori date negative in aceeasi luna catre Biroul de Credit, pentru aceeasi restanta fara a respecta termenul de 30 de zile de la data scadentei, contrar dispozitiilor art. 5 alin. (1) ale Deciziei ANSPDCP nr. 105/2007  si  ale prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 677/2001.

Pentru aceste fapte s-a aplicat amenda contraventionala in cuantum total de 25.000 lei.

2. Veneto Banca Spa Italia Montebelluna

S-a constatat savarsirea urmatoarelor fapte:

  • - Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal, contraventie prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat Veneto Banca Spa Italia Montebelluna Sucursala Bucuresti a transmis date negative la Biroul de Credit SA, in cazul mai multor clienti, fara a realiza informarea prealabila a acestora, incalcand dispozitiile art. 8 alin. (2) din Decizia ANSPDCP nr. 105/2007 si dispozitiile art. 12 ale Legii nr. 677/2001;
  • - Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal, contraventie prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat Veneto Banca Spa Italia Montebelluna Sucursala Bucuresti, in cazul mai multor persoane fizice, a transmis de mai multe ori date negative in aceeasi luna catre Biroul de Credit, pentru aceeasi restanta fara a respecta termenul de 30 de zile de la data scadentei, contrar dispozitiilor art. 5 alin. (1) ale Deciziei ANSPDCP nr. 105/2007  si  ale prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 677/2001.

Pentru aceste fapte s-a aplicat amenda contraventionala in cuantum total de 20.000 lei.

3. CETELEM IFN SA

S-a constatat savarsirea urmatoarelor fapte:

  • - "Refuzul de a furniza informatii", contraventie prevazuta de art. 34 din Legea 677/2001, intrucat CETELEM IFN SA nu a furnizat Autoritatii de supraveghere informatiile sau documentele cerute in exercitarea atributiilor legale de investigare prevazute de art. 27 din Legea 677/2001;
  • - "Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal", contraventie prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001, intrucat CETELEM IFN SA, in cazul mai multor persoane fizice, a transmis date negative catre Biroul de Credit, cu erori de prelucrare a datelor in sistemul de evidenta a biroului de credit, contrar dispozitiilor art. 4 alin.(2) ale Deciziei ANSPDCP nr. 105/2007 si ale art. 4 din Legea nr. 677 /2001.

Pentru aceste fapte s-a aplicat amenda contraventionala in cuantum total de 35.000 lei

4 . SC Vodafone Romania SA

S-a constatat savarsirea faptei:

  • - Neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 3 alin. (1), in conditiile prevazute de art. 3 alin. (3) litera b) din Legea nr. 506/2004, modificata si completata,  intrucat Vodafone Romania SA nu a luat suficiente masuri tehnice si organizatorice adecvate in vederea protejarii datelor cu caracter personal ale unor abonati, impotriva accesarii ori divulgarii ilicite. 

S-a aplicat amenda contraventionala in cuantum de 10.000 lei

5. OMT Agency SRL

S-a constatat savarsirea faptei:

  • - Nerespectarea prevederilor art. 12 referitoare la comunicarile nesolicitate, contraventie prevazuta de art. 13 alin. (1) lit. q) din Legea nr. 506/2004, intrucat SC OMT Agency SRL a transmis  comunicari comerciale prin posta electronica catre unii utilizatori, pentru care nu a prezentat nicio dovada a obtinerii prealabile a consimtamantului expres al acestora, incalcand astfel prevederile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 506/2004.

S-a aplicat o amenda contraventionala in cuantum de 7.000 lei."




Citeste mai multe despre   









8291 vizualizari
  • +11 (11 voturi)    
    10.000 lei? Pe bune? (Luni, 3 octombrie 2016, 18:44)

    AdiSto [utilizator]

    149 de abonamente RED 15.
    • +10 (10 voturi)    
      praf (Luni, 3 octombrie 2016, 19:21)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui AdiSto

      in ochii consumatorului.Dintre toate companiile de comunicatii, astia sint cei mai infecti.
      • +1 (1 vot)    
        asa zic si eu... (Marţi, 4 octombrie 2016, 9:53)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

        am abonament la ei din 1999 si pot sa spun ca mereu au fost jegosi (de fapt atunci erau Connex). De fapt, de cand au fost preluati de Vodafone, parca s-au jegosit si mai mult....isi fac reclama extrem de puternica, par cea mai ,,misto'' companie de telecomunicatii din Romania, si cand colo ei au tarife mari si servicii proaste. Am un abonament Smart 13, de 13 euro/luna, si o viteza de internet promisa de 100megabiti/secunda....de unde nene, telefonul abia se misca in reteaua lor....stau cu zecile de secunde sa deschid un site de internet. Cum intru pe wi-fi, telefonul se misca impecabil, ca dovada ca nu este problema de aparat, ci de retea de comunicatie.
        ce sa mai, o retea de evitat. Buni doar de gura si reclama, cu operatori call-service prost pregatiti si prost intruiti.
  • +10 (10 voturi)    
    Ha! (Luni, 3 octombrie 2016, 19:09)

    OmniStudio [utilizator]

    Maare chestie!
    Dar de oamenii inselati, ce se alege? Adica statul, (ANPC), ii lasa sa ne insela, apoi ii amendeaza si ii mangaie pe crestet: "furati in continuare, ca furati pentru noi!"
    Aceiasi "reteta" a fost folosita si anul trecut, cu ENEL care a luat amenda pentru ca ne-a furat la facturare (nu-i vorba, ca la cum arata o factura ENEL, nimeni nu poate sa spuna cat costa, real, 1kWh), dar de despagubit cetatenii, nici o vorba! Cu alte cuvinte, banii furati de la oameni ajung unde trebuie, adica la buget, si se aduna la taxe, impozite, TVA, amenzi samd.
  • +1 (1 vot)    
    ANSPDCP: Carrefour Orhideea (Luni, 3 octombrie 2016, 21:59)

    Saturn [utilizator]

    ANSPDCP: Pe cand o vizita la Carrefour Orhideea, care in loc sa acorde discounturi pe bonul de casa, colecteaza date personale in schimbul unui discount (bon valoric) de 10 RON?! Ce face Carrefour cu aceste date?
    • 0 (0 voturi)    
      nu stim.. (Marţi, 4 octombrie 2016, 10:13)

      MihaiEnuta [anonim] i-a raspuns lui Saturn

      OPC ?
    • 0 (0 voturi)    
      iti trimite acasa pliante cu reclame si cu (Marţi, 4 octombrie 2016, 13:35)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Saturn

      catalogul Carrefour si sms-uri cu promotiile carrefour (pardon, carefura)


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version