Rezervarea vacantelor pe internet in UE: 235 de site-uri web, avertizate sa-si remedieze rapid neregulile legate de preturile afisate

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Vineri, 7 aprilie 2017, 16:05 Economie | Telecom

Analiza a Comisiei Europene
Foto: Comisia Europeana
 documente
(07 Apr 2017) PDF, 305KB
Serviciile online de rezervare a vacantelor fac obiectul celor mai frecvente plangeri ale consumatorilor, conform datelor comunicate de Centrele Europene ale Consumatorilor, avertizeaza vineri Comisia Europeana, care a prezentat rezultatele unei verificari asupra unui numar de 352 de site-uri comparare a preturilor si de rezervari de calatorie de pe tot teritoriul UE. 235 de site-uri, adica doua treimi dintre site-urile verificate, au nereguli legate de preturile afisate, care vor trebui remediate in perioada urmatoare, in caz contrar, autoritatile nationale putand initia proceduri administrative sau judiciare, inclusiv amenzi ori inchiderea acestora.

  • "S-a constatat ca preturile nu erau fiabile pe 235 de site-uri, adica doua treimi dintre cele verificate. De exemplu, se adaugau elemente suplimentare de pret intr-o etapa ulterioara a procesului de rezervare, fara informarea clara a consumatorilor, sau preturile promotionale nu corespundeau niciunui serviciu disponibil. Autoritatile au solicitat site-urilor in cauza sa respecte legislatia UE privind protectia consumatorilor, care le impune sa practice o transparenta totala in materie de preturi si sa isi prezinte ofertele in mod clar de la inceputul procesului de rezervare", se arata in comunicatul Comisiei Europene.

Rezultatele verificarii din 2016 a site-urilor de comparare si rezervare a calatoriilor

Autoritatile CPC din 28 de tari (26 de state membre ale UE, Norvegia si Islanda) au verificat in total 352 de site-uri de comparare a ofertelor si a preturilor, in special din sectorul calatoriilor.

Din numarul total de site-uri, 23,6 % comparau preturile cazarii, 21,3 % preturile biletelor (de avion, de vapor, de tren si de autobuz) si 5,1 % preturile masinilor de inchiriat, in timp ce 44,6 % ofereau o comparatie combinata de produse si servicii (bilete, cazare, pachete de vacanta etc.).

Verificarea a evidentiat mai multe nereguli in cadrul instrumentelor de comparare online. Principalele nereguli erau legate de pret si modul in care acesta era calculat si prezentat:
  • in 32,1 % din cazuri, pretul de pe pagina cu lista comparativa nu a fost acelasi cu pretul final afisat pe pagina de rezervare;
  • pe 30,1 % din site-uri, pretul total (inclusiv taxele) sau modul in care acesta era calculat nu a fost clar;
  • 20,7 % din site-uri prezentau preturi speciale care nu erau apoi disponibile in forma promovata pe pagina de rezervare efectiva;
  • 25,9 % din site-uri dadeau impresia ca anumite oferte erau limitate (de exemplu, 'au ramas doar 2', 'disponibil doar astazi'), fara a se preciza insa ca aceasta oferta limitata se aplica exclusiv site-ului respectiv.
Alte nereguli identificate de autoritatile CPC au fost legate de:
  • identitatea furnizorului instrumentului de comparare: 22,7 % din site-uri ofereau doar informatii limitate (de exemplu, denumirea si adresa de inregistrare), in timp ce 4 % nu ofereau absolut nicio informatie;
  • procesul de evaluare de catre utilizatori: 21,3 % din site-uri prezentau evaluarile consumatorilor intr-un mod neclar sau netransparent (si/sau includeau elemente care le-ar putea pune sub semnul intrebarii veridicitatea);
  • elementele vizate de comparatie: 10,5 % din site-uri nu ofereau informatii semnificative care erau importante pentru comparatie.

Aspectul cel mai putin problematic a fost prezentarea publicitatii si marketingul. Numai 2,8 % din site-uri au prezentat acest tip de neregula.

Reteaua de cooperare pentru protectia consumatorilor (CPC) va contacta cele 235 de site-uri in cazul carora s-au constatat nereguli si le va solicita remedierea acestora. Daca site-urile nu se conformeaza, autoritatile nationale pot initia proceduri administrative sau judiciare, fie direct, fie prin intermediul instantelor nationale, in functie de legislatia nationala aplicabila.

  • Proiect impotriva fraudei on-line in UE: Autoritatile nationale ar putea dispune, in ultima instanta, inchiderea unor site-uri web care gazduiesc escrocherii

Deputatii europeni au votat luna trecuta un proiect legislativ impotriva fraudei online in UE. Autoritatile competente din statele membre UE ar putea dispune, in ultima instanta, inchiderea unor site-uri web care gazduiesc escrocherii, in cazul in care nu exista 'o reactie eficienta' din partea comerciantului pentru a pune capat fraudei online, potrivit unui proiect de norme in domeniul comertului on-line, votat marti, 21 martie, in cadrul Comisiei pentru piata interna si protectia consumatorilor din Parlamentul European. Deputatii vor incepe acum discutiile cu Consiliul European si Comisia Europeana pentru a ajunge la un acord cu privire la legea finala.

In conformitate cu proiectul de norme votat marti in cadrul Comisiei pentru piata interna si protectia consumatorilor, autoritatile nationale ar avea mai multe atributii pentru apararea drepturilor consumatorilor, de exemplu prin a verifica daca anumite site-uri web practica blocarea consumatorilor pe criterii geografice sau prin a dispune inchiderea site-urilor web care gazduiesc escrocherii. Aceste masuri au ca scop lupta impotriva acelor practici care aduc prejudicii consumatorilor on-line, de la jocuri online pentru copii pana la clauze contractuale abuzive pentru inchirierea de autoturisme.


Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

3889 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    Fix (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:34)

    RedGuard [utilizator]

    la asta lucrez. Hai să vă zic:

    Prețurile pentru zboruri vin de la un provider. De obicei trimite o listă cu zborurile furate de la site-uri gen Blue/Ryan/Wizz air. Unele au API-uri, altele nu, așa că numai ei știu cum și le procură, dar numai legal nu e. Noi introducem zborurile și prețurile lor în baza de date. Numai că nu știm când expiră. Și nici ofertanții. Așa că un zbor poate apărea în baza de date cu prețul de 10 euro și în realitate să fi crescut la 100 de euro zborul.

    Hotelurile vin de la alt provider. Abia le merge API-ul. La fiecare 24 de ore pică, deseori nu trimite nici o informație deși ceri prețurile la o listă de hoteluri. Ei trimit înapoi un fișier gol. Fantastic. Apoi iarăși apare problema că tu ai un preț în baza ta de date, altul e prețul când faci rezervarea.

    API-urile astea sunt de toată rușinea. Dacă le trimiți o cerere să rezervi un zbor la Wizzair durează, nu glumesc, peste 50 de secunde. Pică script-urile dacă nu le setezi să expire în 2 minute (în loc de 60 de secunde - valoarea implicită).

    Am lucrat cu API-uri, dar astea din industria turistică sunt de toată jena. Și nu ai alternative. Nu poți să-ți iei hotelurile de la altul că NU EXISTĂ ALTUL.
  • +2 (4 voturi)    
    Partea a doua (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:44)

    RedGuard [utilizator]

    Acum, avem zborurile, avem prețurile la hoteluri. Ai zice că e ușor să faci pachetele (zboruri + hotel * numărul de persoane). Ași!

    La proiectul la care lucrez eu, lucrează indieni. Inițial nici nu puteai naviga pe site. L-am adus într-o stare cât de cât bună, dar persoanele implicate știu de turism, nu de programare.

    Sunt 100 de îmbunătățiri pe care le-aș putea aduce sistemului, dar ei nu vor pentru că le e frică. Le e frică dacă eu plec că nimeni nu le va putea continua proiectul așa că tot mențin niște algoritmi vechi și înceți care le sunt lor familiari.

    Toate împreună adunate, pe mine mă miră când se potrivește ca un pachet (și prețul lui) să iasă în concordanță cu realitatea.

    Acuma de bine, de rău, prețul este prețul pentru zboruri și hotel plus o marjă de profit, plus o taxă de vreo 25 de euro de rezervare. De bine, de rău, ăștia unde lucrez sunt destul de transparenți cu prețurile. Unele hoteluri (chiar pachete) chiar au preț de 50 sau 70 de euro pentru o săptămână de nimeni nu le cumpără dacă nu mai adaugi ceva până la 150 de euro. (Da, sunt pachete care ies prea ieftine să fie considerate de clienți)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version