Numarul unu mondial in constructia de telefoane portabile, compania finlandeza Nokia, cea care a starnit atatea valuri cu transferarea unuia dintre centrele sale de productie de la Bochum la Jucu, in judetul Cluj, a dat publicitatii rezultatele economico-financiare obtinute pe primul trimestru.

Ele confirma valoarea si puterea sa economica, dar se constituie, in acelasi timp, intr-un semnal de alarma pentru perspectiva, pe o piata din ce in mai concurentiala. Tocmai cota de piata pe care o detine Nokia a avut de suferit in aceste prime trei luni ale anului, ea scazand de la 40%, la incheierea lui 2007, la 39 % astazi. Cat de important este acest singur procent, s-a vazut imediat din reactia Bursei de la Helsinki, care a inregistrat o scadere a cursului actiuniilor sale cu peste 10 procente.

Pare paradoxal, daca ne raportam la principalii indicatori anuntati: beneficiul net - peste 1,22 miliarde de euro, cifra de afaceri - 12,66 miliarde de euro. Aceste cifre- superioare celor din primul trimestru al anului trecut cu 25 % si, respectiv, 28 %- sunt, insa, sub asteptarile initiale ale managementului companiei. Chiar si vanzarile de aparate ( 115,5 milioane bucati) sunt cu mult sub nivelul celor comercializate in ultimul trimestru din 2007, cand au fost vandute 133,5 milioane bucati.

Desi previziunile indica o crestere a pietei cu 10 la suta in acest an, specialistii presupun este vorba, in principal, de o crestere in volum. Slabiciunea dolarului, amenintarea recesiunii pe ambele maluri ale Atlanticului si, nu in ultimul rand, tendinta de ieftinire a telefoanelor portabile vor face, probabil, ca veniturile sa fie mai mici. De altfel, in primul trimestru, pretul mediu al aparatelor s-a situat in jurul a 79 de dolari, desi se sconta pe 81 de dolari.

Observatorii pietei apreciaza ca Nokia si-ar fi atins plafonul superior al capacitatii sale concurentiale pe o piata tot mai matura si marcata de prezenta unor concurenti extrem de puternici- Motorola, Samsung, Sony Ericsson, RIM, Apple, Google si Microsoft. Ultimii trei orientati, mai cu seama, spre serviciile de internet. Compania canadiana Research In Motion si-a facut de altfel cunoscuta intentia de a ocupa locul lasat liber la Bochum de Nokia, unde isi va amplasa un puternic centru de cercetare si productie.

In fata acestei conjuncturi, Nokia si-a facut publica orientarea spre dezvoltarea serviciilor, in care a scop a si achizitionat producatorul american de logiciele de navigatie Navteq.