Ancheta la operatorii de telefonie, o prima neregula? Apelurile la 112 au fost imposibile prin telefonia mobila pentru un timp foarte scurt

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Luni, 27 aprilie 2009, 17:07 Economie | Telecom

Romanii s-au aflat in imposibilitatea de a suna de pe telefonul mobil la numarul unic de urgenta 112 "pentru un timp foarte scurt", sambata dupa cutremur, a anuntat luni Ministerul Comunicatiilor pe baza datelor STS. Presedintele arbitrului telecom, Catalin Marinescu, a declarat pentru HotNews.ro ca atat operatorii de telefonie fixa cat si cei de telefonie mobila sunt obligati legal de a asigura, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta. In timp ce Orange, Zapp si Romtelecom spun ca nu au inregistrat nici o congestie la apelarea 112, Vodafone admite ca in zonele cu suprasolicitare masiva a retelei, conexiunea s-a realizat dupa un timp mai lung de asteptare sau dupa mai multe incercari. Cosmote nu a dat un raspuns transant pe aceasta tema.

Informatia pe scurt:

  • Ministerul Comunicatiilor a anuntat luni, pe baza informatiilor STS, ca apelarea la 112 de pe telefonul mobil a fost imposibila sambata, dupa cutremur, "pentru un timp foarte scurt".
  • Presedintele ANCOM, Catalin Marinescu sustine ca operatorii de telefonie fixa si mobila sunt obligati sa asigure, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta.
  • Orange, Zapp si Romtelecom spun ca nu au inregistrat probleme in retele la apelarea 112. Vodafone precizeaza ca in zonele suprasolicitate conexiunea la 112 a inregistrat intarzieri. Cosmote a admis ca au existat intarzieri telefonice insa nu a facut nici un comentariu fata de apelurile la 112
  • Detalii despre ancheta desfasurata de autoritatea de reglementare in telecomunicatii

Apelarea de pe mobil la 112 a fost imposibila pentru un timp scurt sambata

"Reprezentantii STS au comunicat faptul ca sistemul 112 gestionat de serviciul lor nu a avut nicio problema tehnica de functionare. Singura disfunctionalitatea aparuta se refera la imposibilitatea cetatenilor de a accesa sistemul pentru un timp foarte scurt, doar prin retelele de telefonie mobila", a anuntat luni Ministerul Comunicatiilor (MCSI).

Presedintele autoritatii de reglementare telecom, Catalin Marinescu, sustine ca atat operatorii de telefonie fixa cat si cei de telefonie mobila sunt obligati prin lege sa asigure, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta.

"Prin Ordonanta de Urgenta nr.34 din 2008, furnizorilor de telefonie fixa li s-a impus obligatia de a asigura, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta de la orice post telefonic fix pe care il opereaza pana la deconectarea circuitului telefonic respectiv. Furnizorii de servicii de telefonie mobila au obligatia de a asigura, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta de la orice echipament terminal, indiferent de tipul de serviciu folosit de utilizatorul respectiv.

Prin Legea 304/2003, operatorilor de telefonie fixa li se impune obligatia de a asigura continuitatea functionarii retelelor, prin sisteme de siguranta si de backup, chiar si in situatii de urgenta", a declarat pentru HotNews.ro Catalin Marinescu.

Potrivit acestuia, autoritatea pe care o conduce "nu are atributii specifice pentru situatii de urgenta. Autoritatea poate verifica doar daca furnizorii respecta obligatiile din licente si daca asigura circuitele prioritare pentru accesul la numarul de urgenta 112. In acest moment, ANCOM verifica daca preverile ordonantei citate mai sus sunt implementate si daca operatorii de telefonie fixa si-au indeplinit obligatia de a asigura continuitatea functionarii retelelor".

Orange, Zapp si Romtelecom sustin ca n-au avut probleme cu apelurile la 112

Reprezentantii atat ai Orange Romania, cat si cei ai Zapp au declarat pentru HotNews.ro ca nu au inregistrat probleme in ceea ce priveste apelarea la 112 in retelele proprii.

"Orange Romania ofera acces la serviciul de urgenta 112 atat pentru clientii sai, cat si pentru clienti altor retele care nu au acces la reteaua proprie, dar se afla in raza de acoperire a retelei Orange. Aceste apeluri catre serviciile de urgenta sunt tratate prioritar de catre echipamentele noastre. Mecanismul a functionat si in acest caz, iar in reteaua Orange nu s-au inregistrat congestii la apelarea serviciului special 112", au precizat oficialii Orange Romania.

"In timp ce multe alte retele au inregistrat disfunctionalitati si probleme in efectuarea de apeluri, 99% din apelurile initiate si terminate in reteaua noastra au fost efectuate cu success. Apelurile catre numerele de urgenta (ex 112) au fost de asemenea functionale. Apelurile internationale, conexiunea la internet si sms-urile nu au fost afectate", au mentionat si reprezentantii Zapp.

Lipsa problemelor cu apelarea 112 este semnalata si de Romtelecom.

"Toate apelurile initiate din reteaua Romtelecom catre 112 au fost transmise corespunzator catre sistemul national de urgenta. Nu am avut congestie pe relatia cu 112", a declarat Cristina Popescu, director de comunicare al Romtelecom.

Vodafone: Conexiunea la 112 s-a realizat dupa un timp mai lung sau dupa mai multe incercari

Oficialii Vodafone sunt singurii care sustin ca apelarea la 112 a suferit intarzieri sambata.

“Apelarea numarului de urgenta 112 a fost posibila din reteaua Vodafone, insa, in zonele cu suprasolicitare masiva a retelei, conexiunea s-a realizat dupa un timp mai lung de asteptare sau dupa mai multe incercari”, au precizat reprezentantii Vodafone.

Cosmote admite ca unele legaturi telefonice au avut intarzieri, dar nu spune nimic despre 112

Cosmote admite ca legaturile telefonice au avut anumite intarzieri, insa nu spune daca acestea s-au constatat sau nu si in privinta apelurilor 112.

"Din datele preliminare ale companiei, in aceasta perioada, in special in zonele cele mai afectate de cutremur, numarul apelurilor initiate a crescut de peste opt ori fata de o perioada normala, astfel incat unele legaturi s-au realizat cu intarziere", au precizat oficialii Cosmote Romania.

Detalii despre ancheta autoritatii de reglementare

Controlul declansat de arbitrul telecom (ANCOM) in urma intalnirii pe care presedintele autoritatii a avut-o cu reprezentantii Guvernului de duminica, se desfasoara la principalii sapte operatori de telefonie Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil, UPC si Vodafone, au mentionat pentru HotNews.ro reprezentantii autoritatii.

"O echipa a autoritatii s-a deplasat la sediul fiecaruia dintre ei. Pentru ca operarea retelelor digitale este centralizata si se face dintr-un nod de operare aflat la Bucuresti, controlul se va desfasura la acest punct, prin verificarea datelor privind traficul din retele.

Vom consulta fisierele care arata exact ce s-a intamplat dupa cutremurul de sambata si vom verifica parametri precum numarul de apeluri initiate, nefinalizate sau intrerupte, precum si cauzele acestor eventuale disfunctionalitati. Inspectorii ANCOM vor solicita si date privind zonele in care s-au produs acestea", a declarat Catalin Marinescu.

Seful arbitrului telecom: In situatii de criza, retelele de telefonie sunt supraincarcate si este normal ca uneori sa nu faca fata solicitarilor

Pe de alta parte, presedintele autoritatii de reglementare explica insa faptul ca este normal ca in anumite situatii, in cazuri de urgenta, cand retele sunt supraincarcate, acestea sa nu faca fata solicitarilor clientilor.

"Retelele comerciale de telefonie nu sunt fi construite pentru numarul maxim de apeluri pe care ar putea sa le efectueze simultan toti utilizatorii lor. Utilizatorii nu ar putea suporta costurile unor asemenea retele. In situatii de criza, retelele de telefonie sunt supraincarcate si este normal ca uneori sa nu faca fata acestei solicitari", spune Marinescu.

Posibile explicatii pentru problemele de comunicare aparute dupa cutremur

Marinescu sustine ca "exista mai multe explicatii posibile pentru situatia de sambata, fie a fost vorba de o supraincarcare a retelelor, fie a fost vorba despre o problema tehnica, de exemplu o cadere a alimentarii cu energie, pentru ca nu putem vorbi, din fericire, despre distrugerea efectiva a elementelor de retea. Daca site-urile operatorilor ar fi fost afectate de miscarea seismica, s-ar fi putut produce, de exemplu, o decalibrare a legaturii radio, care ar fi putut duce la nefunctionarea retelei".

Autoritatea a mai anuntat ca va furniza mai multe detalii dupa finalizarea controlului.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

2174 vizualizari

  • 0 (6 voturi)    
    Firmele de telefonie, doar vrajeala (Luni, 27 aprilie 2009, 17:28)

    mihaita [anonim]

    Mai fratilor, mai reduceti din profit, nu mai bagati atat de mult in buzunare si mai faceti si ceva investitii. Ati amagit milioane de romani si cand vor sa vorbeasca, stau cu plasticul in mana. Daca nu va convine, plecati naibii de aici, hahalerelor!!
  • 0 (0 voturi)    
    telefoane (Luni, 27 aprilie 2009, 17:31)

    numai dau nume k tot selectatzi ce va convine [anonim]

    imediat dupa cutremur singura retea care a functionat a fost orange .sunt de acord k au fost retelele suprasolicitate dar din ce mai stiu si citesc si cei din reteaua orange au multi abonati?????
  • +2 (2 voturi)    
    nimic nu merge in tara asta cum trebuie (Luni, 27 aprilie 2009, 17:43)

    bebeb25 [anonim]

    in buftea nu a mers nici zapp nici vodafone zeci de minute dupa cutremur.
  • 0 (2 voturi)    
    mama, ce probleme au unii... (Luni, 27 aprilie 2009, 18:03)

    monkey_busines [anonim]

    Daca toata lumea se-mbulzeste sa dea telefoane, de unde sa mai fie retea? Ce daca exista prioritati, daca toata lumea bombardeaza reteaua, cand sa mai apuce sa le trieze? Mare problema...
  • 0 (2 voturi)    
    Dumnezeu de la 112 (Luni, 27 aprilie 2009, 18:06)

    acela [anonim]

    Adica, la un cutremur nimic in reteaua de telecomunicatii nu are voie sa fie perturbat? Sau e vorba doar sa se stabileasca privilegii de comunicatie in cazuri speciale, pentru adminocratie? Aristocratii din Evul Mediu aveau drepturi peste ceilalti, azi sa dam drepturi peste ceilalti adminocratilor? Care e progresul, daca doar denmirea s-a schimbat, dar ramine faptul ca unii au drepturi mai mari ca altii? Unele animale sunt mai egale in drepturi ca altele, daca sunt angajati de stat sau platesc mai mult?! Sa vezi ce drepturi vor avea animalele astea la urmatorul cutremur social...
  • +2 (2 voturi)    
    Unitate de masura revolutionara (Luni, 27 aprilie 2009, 18:17)

    Mircea Caragea [anonim]

    Asta-i articol facut de un lucrator la un aprozar? Ce naiba inseamna timp foarte scurt? Alta unitate de masura nu a fost gasita decat "foarte scurt". La ce academiceni populeaza romania nu ma mira ca autorul articolului sa fie primit membru de onoare in academie si unitatea de masura "foarte scurt" sa fie contributia romaneasca la inventiile omenirii. macar atat.
    P.S. Minisculule sunt voite.
  • 0 (0 voturi)    
    Avem o Tara, ce facem cu ea? (Luni, 27 aprilie 2009, 21:10)

    nostradamus [anonim]

    Off... in ce tara traiesc!
    Chiar daca si dl ministrul de interne e pe langa subiect, corect era ca domnu' Adrian Vasilache de profesie jurnalist sa faca un pic de documentare inainte sa-si dea cu parerea.
    Deci: sistemul de telefonie mobila GSM (folosit la noi si aiurea in lume) imparte acoperirea geografica cu semnal radio, in celule hexagonale (de acolo vine denumire de "telefon celular"). Iar acest sistem nu poate sustine in acelasi timp (intr-o celula) decat un numar de cateva sute de convorbiri ( parca erau 360) si asta pt ca banda radio alocata unei celule e impartita in aproximativ 800 de frecvente (dintre care unele sunt pt control si diverse alte transmisii - iar o convorbire telefonica foloseste 2 canale, 1 de emisie si altul de receptie). Tehnologia folosita de Zapp (CDMA din cate stiu eu) e oarecum mai altfel si permite ceva mai mult convorbiri simultane dar nu cu mult mai multe. Asa ca in caz de cutremur, revelion sau alt eveniment asemanator, multitudinea de apeluri concomitente din cadrul unei celule o sa blocheze reteaua pe zona respectiva. Chiar si la telefonia fixa exista anumite limitari (dictate de tehnologie) cu privire la numarul de apeluri ce pot fi executate simultan pe o zona restransa dar aceste limitari sunt mult mai putin severe ca la tehnologia de comunicatii mobile. Astfel incat "e cam de porc" (cum zice M. Badea care si el vorbea pe langa despre asta) sa blamezi sistemul si firmele de telefonie pt ca oamenii au fost panicati si au sunat toti la 112 dupa cutremur. Iar faptul ca doar Vodafone si Cosmote s-au blocat tine evident de nr mare de apelanti adunati intamplator cu totii in celulele respective afectate.
    Nu le iau partea interesat celor 2 firme, eu sunt numai client la Orange si nu am de gand sa-mi mai fac alt abonament. :) Dar corect este sa dai un telefon, sa vorbesti cu un specialist avizat asupra problemei, si abia apoi sa formulezi judecati de valoare in articol. Doar esti formator de opinie, nu prelucrator prin aschiere, nu?
    • 0 (0 voturi)    
      Aproape bine (Marţi, 28 aprilie 2009, 1:27)

      ady624 [utilizator] i-a raspuns lui nostradamus

      Le-ai încurcat puțin la GSM și CDMA. GSM folosește diviza în timp a aceleiași frecvențe. Fiecare convorbire transmite date pentru intervale scurte și dese. La CDMA, se folosesc frecvențe diferite, dar și aici există limitarea convorbirilor. În orice caz, este foarte posibil ca o celulă să fie aglomerată și cele din jur relativ libere (vezi concerte, spectacole, etc.). Faptul că unora nu le merge mobilul nu înseamnă că a picat rețeaua. Mai există o limită între celula în care te afli și celula imediat superioară. Rețeaua este construită sub formă de piramidă. Ca la apă, ca să dai la 100 de oameni țevi de 1/2 va trebui cu siguranță ca țeava care duce la punctul comun cu cele 100 de țevi să fie mult mai groasă, altfel degeaba le dai țevi de 1/2 pentru apă. Cam așa e și cu telefonia. Gâlma poate apărea (e corect gramatical) și între două centrale mari de tranzit, nu neapărat în celula GSM. Sunt mult prea mulți factori care pot duce la congestii. În telecomunicații (SS7 și ISDN în speță) se folosesc unele cauze de terminare a apelurilor. Există cel puțin două tipuri de congestii. Congestii de capacitate (cauza 34 - no channel available) și congestii datorate puterii limitate de procesare a centralei (42 - Switch congestion - apare atunci când procesorul centralei se află la o utilizare peste un anumit prag, în jur de 90%). repet, sunt mulți factori care pot duce la congestii. E absolut inutilă discuția despre de ce și să plătească cine nu, etc.

      Pe de altă parte, suni la 112 când ai o urgență. Nu ca să anunți că ai simțit un cutremur. Poate altuia i-a picat lustra în cap și chiar are nevoie să sune. Mai mult încurci decât să ajuți. Sunt șanse foarte mari ca cei de la 112 să afle pe pielea lor de cutremur. În același timp, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) care se ocupă de serviciul 112 susține că la ei n-au fost probleme. M-aș mira. Sunt curios câți oameni au în centrele de urgențe 112, mai ales sâmbăta seara. Nimeni n-a zis nimic de asta,

      Adrian
  • 0 (0 voturi)    
    banii sau spaga (Luni, 27 aprilie 2009, 21:33)

    vicktor [anonim]

    eu unul,traiesc in Italia si am incercat sa-mi sun familia imediat dupa cutremur.NU AM REUSIT TIMP DE 30 MIN.PE MINE NU MA INTERESEAZA CA ESTE RETEA COMERCIALA SAU GUVERNAMENTALA.Odata ce acesti hoti isi primesc banii din abonamente+din convorbiri de ce nu li se impune sa asigure functionarea retelei in mod normal chiar si atunci cind sunt evenimente fericite sau...nefericite?chiar si de sarbatoarea anului nou este la fel.toata familia mea este abonata la VODAFONE,inclusiv eu,pe nr din Romania.RUSINE LOR SI RUSINE SI CELOR CE LE-AU VINDUT LICENTELE DE OPERARE!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Dacă ai citit azi... (Marţi, 28 aprilie 2009, 1:30)

      ady624 [utilizator] i-a raspuns lui vicktor

      Vodafone a spus că și-a trimis specialiștii să rezolve problemele. Ce fac specialiștii este să taie din traficul internațional pentru a permite mai multe apeluri locale. De aceea nu ai putut suna.

      Îți înțeleg frustrarea, știu cum e să afli o frântură de informație și să nu dai de cei dragi. Însă încearcă să înțelegi că vorbim de rețele private care nu sunt obligate nici măcar să funcționeze în cazuri de calamități. Nici RADET nu asigură apa caldă și nici Apanova nu îți asigură apa potabilă. Pentru că nu au cum.

      Adrian

      P.S. Nu lucrez în România, nu am interese în rețelele operatorilor mobilil. Încerc doar să fiu obiectiv :D
  • 0 (0 voturi)    
    heheh! (Luni, 27 aprilie 2009, 21:43)

    hehe! [anonim]

    ete si cu voi acum! dar aveti pretentii sa mearga telefonia. te pomenesti. 112?! ce gluma! credeti ca ii pasa cuiva de soarta noastra?! ei zic ca fac, dreg... noua iar nu o sa ne mearga telefoanele... si apoi, cum e treaba cu iarna, asa si cu cutremurul: "ne-a prins pe nepregatite!" ca si cutremurul, iarna, ar trebui sa ceara autorizatie la institutiile statului inainte sa ne loveasca, nu?!
    • 0 (0 voturi)    
      am ezitat sa-ti raspund (Luni, 27 aprilie 2009, 22:05)

      marin [anonim] i-a raspuns lui hehe!

      dar nu ma pot totusi abtine, chiar daca sunt convins ca discutia nu duce niciunde.

      NICIUNDE in lume nu vei gasi sisteme telefonice care sa nu se blocheze atunci cand TOTI abonatii vor sa vorbeasca SIMULTAN. Pur si simplu sistemele de telecomunicatii indiferent ca sunt fixe sau mobile sunt proiectate dupa anumite distributii de trafic.

      Desigur se pot instala sisteme FARA BLOCARE. Ideea este ca ar fi atat de neeconomice incat NICIUN operator din lume nu le va instala pentru ca vor opera in pierdere. Cu alte cuvinte nu vor reusi sa-si scoata banii pe un asemenea sistem.
      Treaba cu Italia ca nu se blocheaza, e pura gulguta , crede-ma. Oriunde intr-o asemenea situatie se intampla la fel. Mai documenteaza-te ref. la SUA 11 sept.2001

      Ca o ultima recomandare:

      NU MAI POSTATI DOAR SUB IMPULSUL FURIEI,MAI SI DOCUMENTATI-VA
      • 0 (0 voturi)    
        sint_super_documentat (Marţi, 28 aprilie 2009, 18:13)

        chiar_furios [anonim] i-a raspuns lui marin

        tu n-auzi ca n-a mers 112, apel care trebuie sa treaca prin bts-uri ca rapidul prin chitila ??? ce nu pricepi ????
  • 0 (0 voturi)    
    orange nu a picat la nimeni??? (Luni, 27 aprilie 2009, 23:50)

    maryan [anonim]

    am vodafone , cosmote so digi mobil, in timpul cutremurului vb cu prietena mea si dupa 10-15 secunde s-a intrerupt brusc si nu am putut s-o mai contactez, vodafone nu mergea(retea ocupata) iar la cosmote nici macar nu mai imi scria ce operator este, am si fix rds care era mort, am inteles ca ar fi picat si romtelecomul..
    Intrebare : orageul chiar nu a picat la absolut nimeni nimeni????
    multumesc
    • 0 (0 voturi)    
      Nu a 'picat' nimeni (Marţi, 28 aprilie 2009, 1:34)

      ady624 [utilizator] i-a raspuns lui maryan

      Toate rețelele au fost congestionate, nu au picat. Picat înseamnă că necesită intervenție umană pentru a putea fi restabilite. Au fost congestii la toate, doar că în locații diferite. Este posibil ca la tine să fi mers Orange, dar la alții a mers doar Zapp de exemplu. Este vorba de distribuția abonaților în zonele celulelor GSM/CDMA.

      Adrian

      P.S. Eu eram în yahoo audio cu soția și copila, care de obicei merge execrabil, dar nu a picat nimic. Ele nici măcar n-au știut că a fost cutremur pentru că stau la casă. Se pare că s-a simțit mai tare la etajele superioare din cauza baleiajului blocurilor.
  • 0 (0 voturi)    
    mai bine mai tarziu decat niciodata... (Marţi, 28 aprilie 2009, 9:22)

    liviu_ [utilizator]

    dar sper sa se faca pe bune... nu dupa cateva mii de euro spaga si 1 luna trecuta de la cutremur sa "uite" toti problemele...

    un fapt pe care nimeni nu il zice... a picat acum cand numarul 112 nu era asaltat ca in cazul unui eventual cutremur si cand releele sunt toate intregi. La un cutremur mare mai pica si releele alea deci si mai urat pica telefoanele...

    ce sa mai sa ne fereasca Dumnezeu de un cutremur mare, deoarece cu 30 de ambulante 1 masini de descarcerare si 2 spitale mobile cat au astia pentru interventii in caz de calamitate suntem morti...
    dar sa nu uitam si telefoanele care se blocheaza la orice aglomeratie, oamenii care habar nu au ce sa faca la un cutremur, sutele de cladiri din bucuresti care stau sa cada etc...
  • 0 (0 voturi)    
    Penibili (Marţi, 28 aprilie 2009, 11:22)

    MTV [anonim]

    Vodafone e o companie respectabila pe plan international,dar filiala din Romania e jalnica.Au oferte proaste si scumpe,de aia le-a luat fata Orange si probabil,in cativa ani le-o va lua-o si Cosmote.Iar la calitate-s-a vazut la cutremur.Astia care conduc Vodafone Romania sunt chiori,nu vad realitatile astea?!
  • 0 (0 voturi)    
    vodafone sucks (Marţi, 28 aprilie 2009, 13:49)

    dragos [anonim]

    vodafone e reteaua care a picat in primul minut.
    de pe orange am reusit sa sun fara nici o problema in alte retele mai putin vodafone.ceea ce spune multe despre calitatea retelei.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi