Romanii s-au aflat in imposibilitatea de a suna de pe telefonul mobil la numarul unic de urgenta 112 "pentru un timp foarte scurt", sambata dupa cutremur, a anuntat luni Ministerul Comunicatiilor pe baza datelor STS. Presedintele arbitrului telecom, Catalin Marinescu, a declarat pentru HotNews.ro ca atat operatorii de telefonie fixa cat si cei de telefonie mobila sunt obligati legal de a asigura, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta. In timp ce Orange, Zapp si Romtelecom spun ca nu au inregistrat nici o congestie la apelarea 112, Vodafone admite ca in zonele cu suprasolicitare masiva a retelei, conexiunea s-a realizat dupa un timp mai lung de asteptare sau dupa mai multe incercari. Cosmote nu a dat un raspuns transant pe aceasta tema.

Informatia pe scurt:

  • Ministerul Comunicatiilor a anuntat luni, pe baza informatiilor STS, ca apelarea la 112 de pe telefonul mobil a fost imposibila sambata, dupa cutremur, "pentru un timp foarte scurt".
  • Presedintele ANCOM, Catalin Marinescu sustine ca operatorii de telefonie fixa si mobila sunt obligati sa asigure, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta.
  • Orange, Zapp si Romtelecom spun ca nu au inregistrat probleme in retele la apelarea 112. Vodafone precizeaza ca in zonele suprasolicitate conexiunea la 112 a inregistrat intarzieri. Cosmote a admis ca au existat intarzieri telefonice insa nu a facut nici un comentariu fata de apelurile la 112
  • Detalii despre ancheta desfasurata de autoritatea de reglementare in telecomunicatii

Apelarea de pe mobil la 112 a fost imposibila pentru un timp scurt sambata

"Reprezentantii STS au comunicat faptul ca sistemul 112 gestionat de serviciul lor nu a avut nicio problema tehnica de functionare. Singura disfunctionalitatea aparuta se refera la imposibilitatea cetatenilor de a accesa sistemul pentru un timp foarte scurt, doar prin retelele de telefonie mobila", a anuntat luni Ministerul Comunicatiilor (MCSI).

Presedintele autoritatii de reglementare telecom, Catalin Marinescu, sustine ca atat operatorii de telefonie fixa cat si cei de telefonie mobila sunt obligati prin lege sa asigure, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta.

"Prin Ordonanta de Urgenta nr.34 din 2008, furnizorilor de telefonie fixa li s-a impus obligatia de a asigura, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta de la orice post telefonic fix pe care il opereaza pana la deconectarea circuitului telefonic respectiv. Furnizorii de servicii de telefonie mobila au obligatia de a asigura, cu prioritate, primirea si retransmiterea apelului de urgenta de la orice echipament terminal, indiferent de tipul de serviciu folosit de utilizatorul respectiv.

Prin Legea 304/2003, operatorilor de telefonie fixa li se impune obligatia de a asigura continuitatea functionarii retelelor, prin sisteme de siguranta si de backup, chiar si in situatii de urgenta", a declarat pentru HotNews.ro Catalin Marinescu.

Potrivit acestuia, autoritatea pe care o conduce "nu are atributii specifice pentru situatii de urgenta. Autoritatea poate verifica doar daca furnizorii respecta obligatiile din licente si daca asigura circuitele prioritare pentru accesul la numarul de urgenta 112. In acest moment, ANCOM verifica daca preverile ordonantei citate mai sus sunt implementate si daca operatorii de telefonie fixa si-au indeplinit obligatia de a asigura continuitatea functionarii retelelor".

Orange, Zapp si Romtelecom sustin ca n-au avut probleme cu apelurile la 112

Reprezentantii atat ai Orange Romania, cat si cei ai Zapp au declarat pentru HotNews.ro ca nu au inregistrat probleme in ceea ce priveste apelarea la 112 in retelele proprii.

"Orange Romania ofera acces la serviciul de urgenta 112 atat pentru clientii sai, cat si pentru clienti altor retele care nu au acces la reteaua proprie, dar se afla in raza de acoperire a retelei Orange. Aceste apeluri catre serviciile de urgenta sunt tratate prioritar de catre echipamentele noastre. Mecanismul a functionat si in acest caz, iar in reteaua Orange nu s-au inregistrat congestii la apelarea serviciului special 112", au precizat oficialii Orange Romania.

"In timp ce multe alte retele au inregistrat disfunctionalitati si probleme in efectuarea de apeluri, 99% din apelurile initiate si terminate in reteaua noastra au fost efectuate cu success. Apelurile catre numerele de urgenta (ex 112) au fost de asemenea functionale. Apelurile internationale, conexiunea la internet si sms-urile nu au fost afectate", au mentionat si reprezentantii Zapp.

Lipsa problemelor cu apelarea 112 este semnalata si de Romtelecom.

"Toate apelurile initiate din reteaua Romtelecom catre 112 au fost transmise corespunzator catre sistemul national de urgenta. Nu am avut congestie pe relatia cu 112", a declarat Cristina Popescu, director de comunicare al Romtelecom.

Vodafone: Conexiunea la 112 s-a realizat dupa un timp mai lung sau dupa mai multe incercari

Oficialii Vodafone sunt singurii care sustin ca apelarea la 112 a suferit intarzieri sambata.

“Apelarea numarului de urgenta 112 a fost posibila din reteaua Vodafone, insa, in zonele cu suprasolicitare masiva a retelei, conexiunea s-a realizat dupa un timp mai lung de asteptare sau dupa mai multe incercari”, au precizat reprezentantii Vodafone.

Cosmote admite ca unele legaturi telefonice au avut intarzieri, dar nu spune nimic despre 112

Cosmote admite ca legaturile telefonice au avut anumite intarzieri, insa nu spune daca acestea s-au constatat sau nu si in privinta apelurilor 112.

"Din datele preliminare ale companiei, in aceasta perioada, in special in zonele cele mai afectate de cutremur, numarul apelurilor initiate a crescut de peste opt ori fata de o perioada normala, astfel incat unele legaturi s-au realizat cu intarziere", au precizat oficialii Cosmote Romania.

Detalii despre ancheta autoritatii de reglementare

Controlul declansat de arbitrul telecom (ANCOM) in urma intalnirii pe care presedintele autoritatii a avut-o cu reprezentantii Guvernului de duminica, se desfasoara la principalii sapte operatori de telefonie Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil, UPC si Vodafone, au mentionat pentru HotNews.ro reprezentantii autoritatii.

"O echipa a autoritatii s-a deplasat la sediul fiecaruia dintre ei. Pentru ca operarea retelelor digitale este centralizata si se face dintr-un nod de operare aflat la Bucuresti, controlul se va desfasura la acest punct, prin verificarea datelor privind traficul din retele.

Vom consulta fisierele care arata exact ce s-a intamplat dupa cutremurul de sambata si vom verifica parametri precum numarul de apeluri initiate, nefinalizate sau intrerupte, precum si cauzele acestor eventuale disfunctionalitati. Inspectorii ANCOM vor solicita si date privind zonele in care s-au produs acestea", a declarat Catalin Marinescu.

Seful arbitrului telecom: In situatii de criza, retelele de telefonie sunt supraincarcate si este normal ca uneori sa nu faca fata solicitarilor

Pe de alta parte, presedintele autoritatii de reglementare explica insa faptul ca este normal ca in anumite situatii, in cazuri de urgenta, cand retele sunt supraincarcate, acestea sa nu faca fata solicitarilor clientilor.

"Retelele comerciale de telefonie nu sunt fi construite pentru numarul maxim de apeluri pe care ar putea sa le efectueze simultan toti utilizatorii lor. Utilizatorii nu ar putea suporta costurile unor asemenea retele. In situatii de criza, retelele de telefonie sunt supraincarcate si este normal ca uneori sa nu faca fata acestei solicitari", spune Marinescu.

Posibile explicatii pentru problemele de comunicare aparute dupa cutremur

Marinescu sustine ca "exista mai multe explicatii posibile pentru situatia de sambata, fie a fost vorba de o supraincarcare a retelelor, fie a fost vorba despre o problema tehnica, de exemplu o cadere a alimentarii cu energie, pentru ca nu putem vorbi, din fericire, despre distrugerea efectiva a elementelor de retea. Daca site-urile operatorilor ar fi fost afectate de miscarea seismica, s-ar fi putut produce, de exemplu, o decalibrare a legaturii radio, care ar fi putut duce la nefunctionarea retelei".

Autoritatea a mai anuntat ca va furniza mai multe detalii dupa finalizarea controlului.